با تصویب مجلس 30 درصد از اعتبارات دادگستری به پرداخت حقوق کارکنان شوراهای حل اختلاف اختصاص یافت

بخش خبری: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز در جریان بررسی طرح اصلاح برخی تبصره‌های قانون سال 96، تصویب کردند 30 درصد از اعتبارات ردیف بودجه دادگستری برای پرداخت حقوق کارکنان شوراهای حل اختلاف اختصاص یابد.
براساس این مصوبه به سازمان برنامه و بودجه کشور اجازه داده می‌شود با پیشنهاد رئیس قوه قضاییه نسبت به جابه جایی 30 درصد از اعتبار ردیف 108100 دادگستری جمهوری اسلامی جهت اختصاص به ردیف 108109 شورای حل اختلاف برای تامین هزینه پرسنلی این شورا مطابق قوانین و مقررات مربوط اقدام کند.
*استفاده از اوراق خزانه اسلامی در مصارف مربوط به طرح‌های تملک اراضی
نمایندگان مجلس همچنین تصویب کردند: استفاده از اوراق خزانه اسلامی در تمامی مصارف مربوط به طرح‌ها و پروژه‌های مربوط به همان طرح از جمله تملک اراضی در چارچوب قانون برنامه ششم و سقف بودجه 96 بلامانع است.


براساس بند "م" الحاقی ماده واحده قانون بودجه سال 1396 کل کشور استفاده از اوراق خزانه اسلامی در کلیه مصارف مربوط به طرح‌ها و پروژه‌های مربوط به همان طرح از جمله تملک اراضی در چارچوب قانون برنامه ششم توسعه و سقف مصوب بودجه سال 96 کل کشور بلامانع است.
نمایندگان همچنین با الحاق بند "الف" به ماده واحده قانون بودجه سال 1396 کل کشور با 149 رای موافق، 59 رای مخالف و 10 رای ممتنع از مجموع 247 نماینده حاضر موافقت کردند.
براساس این بند در بند (هـ) تبصره (1) قانون بودجه سال 1396 پس از پاراگراف اول و بعد از عبارت "از محل خوراک تحویلی تسویه نماید" عبارت زیر اضافه می‌شود:
تهاتر سایر هزینه‌های اجرایی آسفالت، ایزالاسیون، عایق کاری و مابه التفاوت تامین مالی توسط کارفرما برای این امر با تایید مسئول دستگاه‌‌های اجرایی استانی ذیربط با تحویل قیر رایگان (به میزان معادل ارزش ریالی آنها) پس از اعلام به خزانه‌‌داری کل کشور بلامانع است. خزانه مکلف است مبالغ مذکور را در تسویه حساب لحاظ نماید.
*لایحه حمایت از حقوق معلولان با اولویت در مجلس بررسی می‌شود
نمایندگان موافقت کردند که لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت که دو سال است در مجلس در نوبت بررسی است با اولویت رسیدگی شود.
نمایندگان در این جلسه با 149 رای موافق، 15 رای مخالف و 5 رای ممتنع از مجموع 214 نماینده حاضر با اولویت بررسی لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت موافقت کردند.
نماینده شاهین شهر به عنوان طراح درخواست بررسی با اولویت این طرح گفت: دو سال است که این لایحه در مجلس معطل مانده و هنوز در جلسه علنی مجلس مورد بررسی قرار نگرفته است.
وی ادامه داد: اگر این لایحه به‌زودی در دستور کار قرار نگیرد، ممکن است رسیدگی به آن حتی تا دو سال دیگر به تعویق بیفتد.
وی افزود: در این لایحه مقرر می‌شود که دستگاه‌های دولتی در طراحی و احداث ساختمان‌ها به نحوی عمل کنند که معلولان بتوانند به راحتی به این ساختمان‌ها رفت و آمد کنند.
*بررسی طرح پرداخت بدهی به سهامداران سهام عدالت به صورت عادی
طرح الحاق یک تبصره به بند «ب» ماده 34 قانون اجرای اصل 44 قانون اساسی درباره پرداخت بدهی به سهامداران سهام عدالت به صورت عادی در مجلس شورای اسلامی بررسی می‌شود.
نمایندگان در ادامه جلسه علنی دیروز دو فوریت طرح الحاق یک تبصره به بند ب ماده 34 قانون اجرای اصل 44 قانون اساسی را رسیدگی و با 87 رای موافق، 91 رای مخالف و 13 رای ممتنع از مجموع 248 نماینده حاضر با دو فوریت آن مخالفت کردند.
یک فوریت این طرح نیز به رای نمایندگان گذاشته شد که نمایندگان با 106 رای موافق، 61 رای مخالف و 11 رای ممتنع از مجموع 248 نماینده حاضر با آن مخالفت کردند.
محمدحسین فرهنگی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی پس از مخالفت نمایندگان با دو فوریت و یک فوریت این طرح گفت: این طرح به صورت عادی در مجلس بررسی می‌شود.
در این طرح که به امضای 44 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیده، آمده است: وزارت اموراقتصادی و دارایی مکلف است درمدت چهار سال از تاریخ تصویب این قانون از طریق سود سهام یا پرداخت نقدی به سهامداران بدهی به آنان در سهام عدالت را تسویه کرده و مالکیت آن را به سهامداران انتقال دهد.
*وظایف هیات رئیسه سنی مجلس تعیین شد
نمایندگان در مصوبه دیگری با اصلاح موادی از قانون آیین نامه داخلی مجلس، وظایف هیات رئیسه سنی مجلس شورای اسلامی، تمشیت امور اداری خانه ملت و چگونگی تغییر شماره صندلی مجلسیان را تعیین کردند.
نمایندگان در ماده یک این طرح تصویب کردند که جایگاه نمایندگان مجلس، پس از ارائه اعتبارنامه نمایندگان به مجلس به حکم قرعه تعیین می‌شود و در دفتر مخصوص ثبت می‌شود، قرعه کشی هر 6 ماه تجدید می‌شود.
پیش از این جایگاه نمایندگان مجلس هر یک‌سال براساس قرعه‌کشی جا‌به‌جا می‌شد.
نمایندگان در ماده 2 این طرح نیز وظایف هیات رئیسه سنی مجلس شورای اسلامی را تعیین کردند که براساس آن، اداره جلسه افتتاحیه، انجام مراسم تحلیف، قرعه‌کشی برای تعیین اعضای شعب، توزیع اعتبارنامه‌ها بین شعب، برگزاری انتخابات هیات رئیسه و تمشیت امور اداری مجلس تا زمان انتخابات هیات رئیسه وظایف این هیات است.
*وزیر راه و شهرسازی نماینده مجلس را قانع کرد
پیگیری وزیر راه و شهرسازی برای حل مشکلات مالکین اراضی اطراف فرودگاه نوشهر موجب شد تا قاسم احمدی لاشکی نماینده نوشهر اعلام کند که از پاسخ‌های عباس آخوندی قانع شده است و سوال خود را به رای نمایندگان مجلس نگذاشت.
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی برای پاسخ به سوال قاسم احمدی لاشکی نماینده نوشهر در مورد علت رفع نشدن مشکلات مالکین اراضی اطراف فرودگاه نوشهر دیروز در مجلس حضور یافت.
احمدی لاشکی نماینده نوشهر با طرح این سوال گفت: با نصب دستگاه‌های کمک ناوبری و کاهش ارتفاع تقرب، اراضی شهری واقع در مسیر باند تقرب دارای محدودیت ارتفاع ساخت و ساز شده و از این حیث حقوقشان نسبت به دیگر اراضی مجاور فرودگاه تضییع شده و بایستی جبران شود که یکی از راه‌ها تملک این اراضی توسط فرودگاه است.
وی افزود: پیش از این موضوع از طریق شرکت فرودگاه‌ها پیگیری و مقرر شد 70 درصد بهای اراضی هنگام تملک و 30 درصد نیز هنگام تنظیم اسناد مالکیت پرداخت شود اما با تغییر مدیریت شرکت فرودگاه‌ها اجرای این تصمیم متوقف شد.
نماینده نوشهر در مجلس گفت: شب گذشته با خبر شدیم وزیر راه و شهرسازی در این زمینه تصمیم جدی گرفت و نامه‌ای به آقای مهابادی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها برای حل این موضوع نوشت.
احمدی لاشکی اظهار داشت: مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها امروز در کمیسیون عمران مجلس اعلام کرد که نامه به دست وی رسیده و پاسخ این نامه را به وزیر راه و شهرسازی و مجلس اعلام کرد.
وی یادآور شد: مهابادی در نامه خود اعلام کرد که برای رفع تمامی محدودیت‌های ایجاد شده و حفظ امنیت اراضی گام‌های اساسی برداشته می‌شود.
نماینده نوشهر در مجلس اظهار داشت: نیازی نمی‌بینم دیگر وزیر راه و شهرسازی در این زمینه صحبت کنند.
نماینده نوشهر در مجلس از آخوندی خواست که به سخنگاه (پشست تریبون مجلس) برود و بگوید که آیا این نامه را تایید می‌کند؟
وزیر راه و شهرسازی نیز با حضور در سخنگاه اعلام کرد که نامه مورد تایید وی است و پیگری‌های لازم را سر موقع انجام می‌دهد.
آخوندی گفت:برخی موانع حقوقی در این زمینه وجود داشته که رفع شده است.
در پایان قاسم احمدی لاشکی نماینده نوشهر اعلام کرد که از پاسخ وزیر راه و شهرسازی قانع شده است.
*تنش و مشاجره دوطیف سیاسی در مجلس
نطق میان دستور محمود صادقی و مصطفی کواکبیان نمایندگان تهران موجب شد تا دو طیف سیاسی مجلس یعنی اصولگرایان و اصلاح طلبان با یکدیگر به مشاجره بپردازند و برای دقایقی مجلس صحنه بحث و تنش شود.
محمود صادقی در نطق میان دستور خود «چالش در نظام کلان تدبیر و مدیریت کشور» را ابر چالش بزرگ امروز کشور که بر چالش‌های دیگر سایه انداخته و بسترساز و کانون چالش‌های دیگر شده، توصیف کرد و گفت: نهادهای مستقر حاصل از این نظام تدبیر، منجر به استقرار یک نظام اقتصادی رفاقتی و سفارشی شده است که وابسته به درآمدهای بادآورده نفتی است و موجب رویش یک اقتصاد رانتی، انگلی و فسادزا و ظهور یک طبقه تازه به دوران رسیده، قلدر و باجگیر شده است.
نماینده تهران در مجلس ادامه داد: توزیع نامناسب اعتبارات در بودجه سالانه منجر به عدم توازن در طبقات اجتماعی شده است و سال به سال با بودجه‌های سالانه کشور شکاف فقر و غنا تشدید می‌شود؛ در بودجه امسال نیز اگرچه قدم‌هایی برای شفافیت برداشته شده اما همچنان سازو کارهای مبهم و غیرشفاف در بودجه وجود دارد.
وی با بیان اینکه متاسفانه تکالیف مختلفی که برای شفافیت در ادوار گذشته مجلس ایجاد شده ازسوی دستگاه‌های مختلف نادیده گرفته می‌شود، اضافه کرد: ماده 50 قانون احکام دائمی برنامه توسعه، دولت را مکلف می‌کند بستر الکترونیکی معاملات و بانک‌های اطلاعتی به روز شده و تجمیع شده را ایجاد کند.
صادقی اضافه کرد: ماده 29 قانون احکام دائمی برنامه ششم دولت را مکلف می‌کند سامانه ثبت و اعلام عمومی پرداخت‌های بخش عمومی را ایجاد کند و فازهای شبکه ملی اطلاعات تکمیل شود.
وی با تاکید بر اینکه «رسیدگی به دارای مقامات و مسئولان و کارگزاران مصوب مجلس نهم»، همچنان در انتظار آیین نامه‌ای به سر می‌برد، گفت: قوه قضاییه مکلف به تدوین آن ظرف 6 ماه بود اما هنوز خبری نیست.
صادقی با بیان اینکه تاکید مکرر در اصل53 قانون اساسی ازسوی دستگاه‌های مختلف نادیده گرفته می‌شود، اظهارداشت: رئیس قوه‌قضاییه می‌گوید سپرده‌ها و سود آن‌ها به حساب شخصی وارد نمی‌شود؛ سلمنا؛ پس باید پرسید کجا هزینه می‌شود؟ آیا تاکنون یک صورت حساب به دیوان محاسبات داده‌اید؟
نماینده تهران ادامه داد: چرا به تکلیف خودتان در برابر دیوان محاسبات عمل نمی‌کنید؟ چرا به اذن رهبری استناد می‌کنید؟ رهبری فرموده‌اند مطابق موازین شرعی و قانونی؛ آیا مگر قانون تکلیف نمی‌کند دستگاه‌ها همه ساله به دیوان محاسبات حساب پس دهند چرا حساب پس نمی‌دهید؟ چرا از رهبری هزینه می‌کنید؟ چرا اعتقادات مردم به نظام ولایت فقیه را متزلزل کرده‌اید؟
وی افزود: برخی از همکاران می‌گویند؛ این پیگیری‌ها بی‌فایده است چراکه اگر تنها دستی به فاسد‌ها بزنیم همه کار‌ها خواهد خوابید، گفت: ما دچار تّلی از فساد شده‌ایم، فساد فساد می‌آورد، ‌‌همان‌طور که فقر فقر می‌آورد.
وی با بیان اینکه چرا در این مجلس اراده‌ای برای برخورد با مفساد وجود ندارد، تصریح کرد: چرا از افشای نام بدهکاران کلان هراس داریم، آیا شما نمایندگان اطلاع درآید که 130هزار میلیارد تومان بدهی‌های معوقه به نظام بانکی در دست چه افرادی گردش می‌کند؟ حتی اگر نامشان افشا عمومی نشده باشد ما نمایندگان که باید مطلع باشیم!
صادقی خطاب به نمایندگان مجلس با بیان اینکه بیاید شفافیت را از مجلس آغاز کنیم، تصریح کرد: آیا مجلس عصاره فضایل ملت است؟ یا ما عصاره فضایل شورای نگهبان هستیم، بیاید شفافیت را از مجلس آغاز کنیم چراکه نظام مالی مجلس غیرشفاف است چرا اجازه نمی‌دهند بودجه سالانه مجلس به طور شفاف حسابرسی شود؟
عضو هیات رئیسه فراکسیون امید مجلس ادامه داد: آیا شما نمایندگان مجلس در جریان حسابرسی‌های سالانه بودجه‌ای مجلس هستید؟ چرا گزارش شفافی از حسابرسی سالانه ارائه نمی‌شود؟ درحالی که حسابرسان دیوان محاسبات هر سال بودجه مجلس را حسابررسی می‌کنند و ایراداتی می‌گیرند، اما رئیس دیوان همه را خط زده و مردود می‌شمارد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه باید اراده و عزم جدی در همه نهادهای کشور اعم از قوه مقننه، قوه مجریه، قوه قضایه برای مقابله با فساد ایجاد شود، تصریح کرد: ممکن است عده‌ای بگویند؛ ردصلاحیت‌های شورای نگهبان بر حسب مصلحت اندیشی و خیراندیشی است، اما این مسئله مانع از حضور نمایندگانی با شجاعت لازم برای برخورد با فاسدان در مجلس شده است.
این بخش از نطق صادقی که گفته بود "ما عصاره فضائل شورای نگهبان هستیم" مورد اعتراض برخی نمایندگان مجلس قرار گرفت، و مخالفت خود را اعلام کردند، پس از نطق میان دستور صادقی این نمایندگان معترض خواهان بیان اخطار و تذکر شدند.
علی ادیانی نماینده قائمشهر در اخطاری با استناد به اصل 79 آیین نامه داخلی مجلس خطاب به محمود صادقی اظهارداشت: از قدیم گفته‌اند قدر امامزاده را باید متولی آن نگه دارد، این ادبیات که نمایندگان و مجلس عصاره ملت نیستند بلکه عصاره شورای نگهبان است، چه معنی دارد؟
وی ادامه داد: چقدر از منطق حقوقی و از استدلال محکم مبتنی بر عقلانیت بر این واژگان حاکم است؟ اگر من گوینده مجلس را عصاره شورای نگهبان می‌دانم، اگر این چنین باشد آیا حضور شما در مجلس مشروعیت دارد؟ آیا شرعا حق رای دادن دارید و می‌توانید اظهارنظر مخالف یا موافق کنید؟
نماینده قائمشهر در مجلس همچنین گفت: براساس آیین نامه مجلس سوگند می‌خوریم و پذیرفته‌ایم که نماینده ملت هستیم و نه عصاره یک نهاد دیگر؛ فکر می‌کنم این گونه ادبیات نه به نفع گوینده و نه به نفع شنوندگان است، این واژگان برای تک تک ما و جامعه هزینه ایجاد می‌کند ضمن این که آیا این حق را داریم به یک جایگاه رسمی قانونی واژگان غیرمتعارف نسبت دهیم؟
ادیانی افزود: شورای نگهبان به حکم قانون اساسی در حوزه‌ها و مسئولیتش اظهارنظر می‌کند، مجلس نیز به حکم قانون اساسی در چهارچوب وظایف و اختیاراتش اظهارنظر می‌کند، یک جایی نیز ممکن است اشکالاتی باشد که کسی نافی اشکالات نیست. ادبیاتی به کار نبریم که خوراکی برای کسانی ایجاد کنیم که اراده باطل دارند.
دکتر علی مطهری نایب رئیس مجلس که ریاست ساعاتی از جلسه علنی دیروز را بر عهده داشت در پاسخ به این اخطار گفت: این که نمایندگان عصاره فضایل شورای نگهبان باشند یعنی عصاره فضایل یک عده افراد صالح باشند، توهین نیست اما تلویحا شاید توهین تلقی شود، تذکر شما وارد بود.
سپس سید حسین نقوی حسینی نماینده ورامین و عضو فراکسیون اصولگرای نمایندگان ولایی درخواست اخطار ماده 79 آیین نامه داخلی مجلس را کرد که مطهری خطاب به وی گفت: اگر موضوع شما همان موضوع آقای ادیانی است دیگر نیازی به بیان نیست.
اما وی با اصرار خواهان بیان اخطار شد که به وی اجازه داده شد تا اخطار خود را بیان کند.
نقوی حسینی گفت: جناب آقای مطهری شما نایب رئیس مجلس هستید و طبق آیین نامه باید عمل کنید، ماده 79 حق بنده است و باید تذکر دهم، این قدر مجلس را تضعیف نکنید،بگذارید نمایندگان حرف خود را بزنند، من نماینده ملت هستم و باید حرف خود را بزنم.
نقوی حسینی افزود: مجلس شورای اسلامی عصاره ملت ایران است، اگر کسی گفت اینجا عصاره شورای نگهبان است یعنی مجلس عصاره ملت ایران نیست و مردم منتخب ملت ایران نیستند.
مطهری در این زمان سخنان نقوی حسینی را قطع کرد و گفت: این اخطار را آقای ادیانی بیان کرد، وقت مجلس را نگیرید.
پس از این گفته نایب رئیس مجلس، نقوی حسینی با اعتراض به سمت جایگاه هیات رئیسه مجلس رفت و خطاب به مطهری گفت:شما نمی‌تواند تریبون من را قطع کنید،باید بگذارید تذکر و اخطار خود را ارائه کنم.
مطهری خطاب به وی گفت: این تذکر تکراری بود و پاسخ آن داده شد دیگر نیازی نیست داده شود.
نقوی حسینی بار دیگر با فریاد خواهان دادن تذکر بود که جمعی از نمایندگان به سمت وی رفتند و او را به سمت صندلیش هدایت کردند.
پس از آن محمدرضا تابش عضو هیات رئیسه فراکسیون امید به سمت نقوی حسینی رفت تا با وی صحبت کند ناگهان گفتگویی میان این دو درگرفت که باعث شد اکبر ترکی نماینده فریدن و عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با تابش درگیر شد.
با تلاش نمایندگان تابش به سمت صندلی خود رفت که در این بین درگیری لفظی میان برخی نمایندگان رخ داد.
در ادامه محمد علی وکیلی عضو هیات رئیسه مجلس از سمت هیات رئیسه به سمت این نمایندگان آمد تا با وساطت درگیری را پایان دهد که ناگهان نماینده فریدن با وی نیز درگیر شد و نمایندگان محمد علی وکیلی را به جایگاه هیات رئیسه مجلس بردند.
پس از دقایقی فضای مجلس آرام شد و نمایندگان بر صندلی‌های خود نشستند و تابش و نقوی حسینی از نمایندگان عضو دو فراکسیون امید و نمایندگان ولایی نیز ضمن گفت‌و‌گو با یکدیگر روبوسی کردند و اعتراض پایان یافت.
سید حسین نقوی حسینی پیش از پایان جلسه علنی هم باردیگر در تذکری با استناد به ماده 79 آیین نامه داخلی مجلس خطاب به علی مطهری نایب رئیس مجلس گفت: براساس ماده 79 نماینده می‌تواند بدون رعایت نوبت تا پنج دقیقه نطق داشته باشد، در ماده 81 آیین نامه داخلی مجلس نیز بیان شده اگر نماینده از موضوع مذاکره خارج شد رئیس مجلس باید دوبار به او تذکر دهد و سپس به او اخطار دهد یعنی جایی برای خاموش کردن میکروفن نماینده در آیین نامه پیش‌بینی نشده است.
وی ادامه داد: هیات رئیسه مجلس قسم خورده است به آیین نامه و نصح صریح آیین نامه عمل کنید، اگر اجازه نمی‌دادید من ماده 79 آیین نامه داخلی مجلس را تذکر دهم وارد بحث نمی‌شدم و انتظاری نداشتم اما وقتی میکروفن من باز شد یعنی اینکه من می‌توانم ماده 79 را تذکر دهم و باید به توضیحات من توجه و سپس اظهارنظر می‌کردید.
نماینده ورامین در مجلس با اشاره به نطق میان دستور مصطفی کواکبیان و محمود صادقی نمایندگان تهران در مجلس گفت: در این نطق‌ها مطالبی بیان شد که در شان مجلس و نمایندگی مجلس نیست و در مظهر ملت ایران جایگاه مجلس تنزل پیدا می‌کند.
نقوی حسینی افزود: اینکه گفته می‌شود مجلس عصاره فضایل شورای نگهبان است هم توهین به نمایندگان مجلس، هم توهین به ملت ایران و هم توهین تلویحی به شورای نگهبان است.
وی ادامه داد: من اصولگرا هستم، به آقای روحانی رای ندادم و رای هم نخواهم داد، حرفی که در مجلس زده می‌شود باید براساس یک منطق باشد بالاخره آقای مصباحی مقدم، جلال کاظمی و بهروز نعمتی در این مملکت اصولگرا هستند یا نیستند؟ اگر اصولگرا نیستند اعلام کنند، اصولگرا نیستیم اگر اصولگرا هستند، این‌ها از آقای روحانی در انتخابات حمایت کردند و به نام اصولگرایان معتدل ستاد زدند، اگر اصولگرا نبودند و این کار را کردند خیلی بد است.
ااشاره نقوی حسینی به آن بخش از نطق کواکبیان نماینده تهران بود که گفته بود مردم بخاطر اصلاح‌طلبان به دکتر روحانی رای دادند و اصافه کرده بود: آقای رئیس‌جمهور چرا به وعده‌هایی که به مردم داده‌اید عمل نمی‌کنید و اگر اصولگرایانی به اصطلاح نمی‌گذارند چرا به مردم گزارش نمی‌دهید.
سایر اخبار این روزنامه
مدیرعامل ایران ایر: ایرباس هواپیما‌های جدید را تامین مالی می‌کند حضرت آیت‌الله جوادی آملی: منشا خلیق بودن آیت‌الله هاشمی حُریّت اوست نوبخت در جلسه فراکسیون مستقلین مطرح کرد اعلام آمادگی دولت برای متعادل کردن افزایش مالیات، بنزین و حذف یارانه در بودجه 97 دکتر ظریف: ایران ادعای آمریکا در تحویل تسلیحات به یمن را به سازمان ملل ارجاع می‌دهد بازی در زمین دشمن چرا! با تصویب مجلس 30 درصد از اعتبارات دادگستری به پرداخت حقوق کارکنان شوراهای حل اختلاف اختصاص یافت تظاهرات گسترده علیه تصمیم ترامپ درباره قدس در آمریکا و چند کشور جهان جنگنده‌های سعودی جشن عروسی در یمن را به عزا تبدیل کردند مخالفت اروپا با مصادره اموال شاهزادگان عربستانی بدون محاکمه علنی حضرت آیت‌الله صانعی: در اسلام هیچ حقی از زنان از بین نرفته است وزیر کشور: 15 بازارچه مرزی رسمی در کشور ایجاد می‌شود شمخانی امروز به کردستان سفر می‌کند نخستین جشنواره عکاسی از موقوفات وامامزادگان تهران برگزار می‌شود 65هزار معلم در سال جاری بازنشسته می‌شوند برگزاری نشست فوق‌العاده کمیته فلسطین اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی امروز در تهران به دلیل آلودگی هوا مدارس تهران امروز تعطیل است تظاهرات گسترده علیه تصمیم ترامپ درباره قدس در آمریکا و چند کشور جهان تظاهرات گسترده علیه تصمیم ترامپ درباره قدس در آمریکا و چند کشور جهان تظاهرات گسترده علیه تصمیم ترامپ درباره قدس در آمریکا و چند کشور جهان تظاهرات گسترده علیه تصمیم ترامپ درباره قدس در آمریکا و چند کشور جهان تظاهرات گسترده علیه تصمیم ترامپ درباره قدس در آمریکا و چند کشور جهان تظاهرات گسترده علیه تصمیم ترامپ درباره قدس در آمریکا و چند کشور جهان تظاهرات گسترده علیه تصمیم ترامپ درباره قدس در آمریکا و چند کشور جهان