پاسخ جهانگیری به نوبخت

اظهارات معاون اول رئیس جمهور در دومین همایش اقتصاد ایران، حاکی از این است که اختلاف نظرها در درون دولت در خصوص برخی مسائل از قبیل سیاست های ارزی ادامه دارد. جهانگیری در حالی در این همایش ادعای وجود سه بیکار در هر خانه را رد کرد که دو روز قبل، نوبخت چنین سخنانی را گفته بود. معاون اول روحانی همچنین با انتقاد از سیاست گذاری در حوزه نرخ ارز، اظهار کرد که در این زمینه، هنوز برخورد علمی انجام نگرفته و مجدد اشتباهات تکرار شده است. این سخنان، ممکن است پاسخی به سخنان روز پنج شنبه نوبخت باشد که از تکدر خاطر رئیس جمهور از افزایش نرخ ارز خبر داده بود.به گزارش فارس، دومین همایش اقتصاد ایران دیروز برگزار شد. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در این همایش به تشریح چالش های اقتصاد کشور پرداخت. وی مهم ترین چالش کنونی در چگونگی هماهنگی میان همه ارکان نظام برای پیدا کردن راهکارهای مناسب در برابر چالش ها دانست. به گزارش تسنیم، اسحاق جهانگیری درباره دلیل حل‌نشدن مشکلات اقتصاد، به ضعف های موجود در حوزه سیاست گذاری اشاره و اظهار کرد: با تغییر دولت ها سیاست های ما عوض می‌شود و رئیس‌جمهور جدید فکر کرده هرچه رئیس‌جمهور قبلی انجام داده، همه را باید تغییر دهد یا با تغییر یک وزیر یا یک مدیر خیلی از سیاست ها تغییر یافته است. معاون اول رئیس جمهور با بیان این که تحلیل علمی راجع به سیاست ها داده نشده است، گفت: سیاست های اشتغال زودبازده و ضربتی و همچنین خرج کردن منابع برای اشتغال زایی همواره به کار گرفته شده، ولی هیچ گاه نقد کارشناسی نشده است؛ این درحالی است که درباره ارز، هنوز برخورد علمی صورت نگرفته و مجدد اشتباهات تکرار شده است.به گزارش مهر، جهانگیری با اشاره به بیکاری به عنوان یکی از ابرچالش های اقتصادی گفت: این که یکی از مقامات مسئول اعلام کرده که در هر یک از خانواده ها سه بیکار داریم  این طور نیست، بلکه تعداد بیکاران سه میلیون نفر است که نوع آن ها البته متفاوت از قبل است، بلکه امروز بیکاران ما دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکتری هستند. معاون اول رئیس جمهور در ادامه ، محدودیت های نظام تامین مالی کشور را یکی دیگر از چالش های پیش روی اقتصاد کشور بیان و اظهار کرد: در این باره مشکلات نظام بانکی خیلی پیچیده شده است. البته نمی توانیم برخی از مسائل و مشکلات بانک های کشور را باز کنیم.
واکنش اقتصاددان موافق گرانی دلار به سخنان ارزی نوبخت
از سوی دیگر، پویا جبل عاملی اقتصاددان و سرمقاله نویس روزنامه دنیای اقتصاد به سخنان نوبخت درباره تکدر خاطر رئیس جمهور از گرانی ارز، واکنش نشان داد. وی که موافق واقعی شدن نرخ ارز (و در شرایط کنونی افزایش آن)  است، در یادداشتی که در روزنامه دنیای اقتصاد به عنوان یک روزنامه حامی دولت بازتاب داشته است، بیان کرد: "خواهشمندیم مشاوران اقتصادی دولت آمار تراز پرداخت‌های سال پیش را که در دسترس عموم قرار دارد به رئیس‌جمهوری نشان دهند تا دریابند برای آن که ایشان در سال گذشته مکدر نشوند و انتخابات به‌راحتی گذر کند، چه‌میزان از ذخایر ارزی بانک مرکزی تقلیل یافت تا به این شکل نرخ ارز از بالای سطح 41000 ریال به کانال 37000 ریال افت کند".
جوابیه سازمان برنامه و بودجه در خصوص سخنان ارزی نوبخت


از سوی دیگر سازمان برنامه و بودجه درباره اظهارات ارزی نوبخت توضیحاتی ارائه کرد که به نظر می رسد بی ربط با یادداشت جبل عاملی نباشد. این سازمان در اطلاعیه ای اعلام کرد که در پی سخنان نوبخت در گردهمایی جوانان حزب اعتدال و توسعه، برخی رسانه ها به اشتباه سخن ایشان را به گونه ای  بازتاب داده اند که گویی دولت رأسا قصد مداخله در بازار ارز را دارد. این اطلاعیه بیان می کند: بر کسی پوشیده نیست که دولت پس از دریافت هر دلار از درآمد ارزی خود، آن را به بانک مرکزی می فروشد و ریال دریافت می‌کند. بنابراین دولت ارزی در اختیار ندارد که بخواهد با آن در بازار مداخله کند. سازمان مدیریت ادامه داده است: مسئولیت اصلی مدیریت بازار ارز بر عهده بانک مرکزی است و این نهاد متناسب با سیاست‌های پولی و ارزی و شرایط ذخایر خویش در این باره تصمیم گیری می‌کند و دولت به هیچ رو، قصد دخالت و نقض استقلال بانک مرکزی در این مسئولیت را ندارد.
 
   فرا خبر
تاریخچه اختلاف ارزی در دولت

به نظر می رسد سخنان دو روز قبل نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه واکنش هایی در خود دولت و کارشناسان طرفدار گرانی دلار در پی داشته است. به طوری که حتی خود سازمان برنامه نیز مجبور به ارائه توضیحات درباره این اظهارات شد. به گزارش فارس، نوبخت که دبیر کل حزب اعتدال و توسعه نیز هست، دو روز قبل، در گردهمایی جوانان حزب متبوع خود، توجه به اشتغال را یکی از ویژگی های لایحه بودجه سال آینده بیان و تصریح کرد: در هر خانه ای که می‌روید حداقل سه بیکار تحصیل کرده وجود دارد. وی  با بیان این که رئیس جمهور درباره افزایش نرخ ارز بسیار نگران است، اظهار کرد: آقای روحانی اصلا و به هیچ عنوان افزایش نرخ ارز را بر نمی تابد و از افزایش آن بسیار مکدر است.» در این حال، همان طور که در خبر خواندیم، دیروز در حالی جهانگیری سخنان یکی از مسئولان دولت در خصوص وجود سه بیکار در هر خانه را رد کرد که به نظر می رسد منظور وی، نوبخت بوده است. همچنین وی در حالی به برخورد نکردن علمی با مسئله نرخ ارز و تکرار اشتباهات در این عرصه اشاره کرده است که گویا منظور وی تلویحاً آزادسازی نرخ ارز است. موضوعی که به نظر می رسد نظر نوبخت و روحانی در این خصوص متفاوت است. این موضوع جدا از نقل قول اخیر نوبخت از تکدر خاطر رئیس جمهور، به اتفاقات یکی دو ماه اخیر برمی گردد. در مهرماه، رئیس کل بانک مرکزی و وزیر صنعت به جهانگیری برای اصلاح نرخ ارز متناسب با نرخ تورم نامه ای نوشتند. با این حال، یک ماه بعد نوبخت مطالبی بیان کرد که نشان می داد رئیس جمهور روحانی مخالف  افزایش نرخ ارز است.