شمخانی: بساط حفاظت شخصیت ها را باید جمع کنیم

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با بیان این که مهم ترین تهدید امروز کشور  کاهش اعتماد مردم به کارآمدی نظام  است، تأکید کرد: رسانه ها باید با زبان گویا و بدون لکنت و در سایه مصونیت قضایی تام راجع به اطلاع رسانی دقیق درباره فساد اثبات شده در هرسطحی اقدام کنند. به گزارش ایرنا، علی شمخانی در نشست تخصصی انعکاس موازین حقوق بشری ایران با بیان این که اصل برائت و رافت سنگ بنای نظام قضایی مبتنی بر آموزه های دین حنیف اسلام است، افزود: رعایت دقیق آیین دادرسی کیفری در تعیین تکلیف پرونده های مختلف و دقت در صدور قرارهای مختلف و توجه به دلایل قانونی برای بازداشت از ضرورت های کیفی سازی نظام رسیدگی قضایی در کشور است. دبیر شورای عالی امنیت ملی توجه جمهوری اسلامی ایران به حقوق بشر را ناشی از اصول و تکالیف اساسی و الزامات قانون اساسی دانست و گفت: اگرچه نظام سلطه با فضا سازی های مغرضانه وسیاسی به دنبال به چالش کشیدن جمهوری اسلامی ایران به بهانه های حقوق بشری است، اما این موضوع نباید مانع مراقبت مستمر ما و برطرف کردن نقاط ضعف احتمالی باشد. شمخانی مهم ترین تهدید امروز کشور را کاهش اعتماد مردم به کارآمدی نظام در ابعاد مختلف اعلام کرد و افزود: گفتار و رفتار صادقانه کارگزاران نظام در بخش های اجرایی، قضایی و تقنینی شاخص اصلی حفظ و بسط کارآمدی نظام در ذهن جامعه است. وی بر ضرورت مبارزه بدون تنازل با فساد به عنوان مهم ترین عامل کاهش اعتمادجامعه به کارآمدی نظام تاکید کرد و ادامه داد: رسانه ها باید با زبان گویا و بدون لکنت و در سایه مصونیت قضایی تام راجع به اطلاع رسانی دقیق درباره فساد اثبات شده در هرسطحی اقدام کنند. دبیر شورای عالی امنیت ملی برضرورت تبیین به هنگام و جامع ظرفیت های قانونی حقوق بشری در ایران تاکید کرد و افزود: ما ضمن آن که نباید اجازه بدهیم موضوعات قضایی ما تبدیل به مسئله امنیت ملی شود، باید تلاش کنیم تا سردمدار حقوق بشر اسلامی در جهان شویم.
بساط حفاظت شخصیت ها را باید جمع کنیم
به گزارش خبرگزاری فارس شمخانی تاکید کرد: در کشور هیچ تهدید امنیتی متوجه هیچ مسئولی نیست. من مسئول امنیت کشور هستم. این که منافقین ترور می کردند مربوط به دهه 60 است و دیگر نمی توانند ترور کنند. ضمن این که ما دستگاه های امنیتی قوی داریم، برای چه می ترسیم؟ وی افزود: بساط حفاظت شخصیت ها را باید جمع کنیم، ما حفاظت شخصیت ها نداریم، تشریفات و پرستیژ شخصیت ها داریم. من مسجد می‌روم، پارک می روم، کوه می روم، تنها و  با مترو می روم و هیچ مشکلی هم ندارم.
ظریف: وقتی درباره حقوق بشر صحبت می کنیم در باره یک چیز لوکس یا مفهوم غربی صحبت نمی کنیم


محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز در این نشست گفت: ما غنی‌ترین منابع را در حوزه حقوق بشر در اسلام داریم اما تمرکز ما بیشتر در بحث اخلاق بود و غربی‌ها بر حقوق تمرکز کردند. وی ادامه داد: بنابراین ما در تولید ادبیات حقوق بشر کمتر به این حوزه پرداختیم و خیلی موفق نبودیم البته این به آن معنا نیست که ما در حوزه حقوق بشر کم داریم بلکه به معنای این است که ما تمرکز دیگری داشتیم. وزیر امورخارجه گفت: برای ما حقوق بشر یک ارزش راهبردی است یعنی حیات و ممات کشور ما به رعایت این حقوق وابسته است و این گونه نیست که ما بتوانیم امنیت و استقلال یا پیشرفت و توسعه خود را از خارج بگیریم بلکه ما به لطف خدا ناگزیریم برای همه این ها به مردم متکی باشیم. ظریف گفت: بنابراین وقتی درباره حقوق بشر صحبت می کنیم در باره یک چیز لوکس یا مفهوم غربی و تحمیلی صحبت نمی کنیم بلکه درباره واقعیت هایی صحبت می‌کنیم که ادامه حیات جمهوری اسلامی ایران را تضمین می کند به عنوان کشوری که بنایش را بر این گذاشته است که وابسته به خارج نباشد و از حقوق مستضعفان دفاع کند و در اجرای سیاست های مبتنی بر باورهای دینی و نیازهای ملی و راهبردی خودش ملاحظه کسی را نکند.
دولت آبادی: وزارت خارجه در مواضع حقوق بشری مدافع نظام باشد
در این نشست همچنین عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران نیز با اشاره به لزوم حمایت وزارت امور خارجه از اقدامات دستگاه قضایی در خارج از کشور، اظهار کرد: برخی پرونده‌های قضایی دارای عنصر خارجی است و یا مانند پرونده بابک زنجانی، اموال موضوع پرونده در خارج از کشور مستقر است که همکاری‌های دیپلماتیک را ایجاب می کند. لزوم اطلاع‌رسانی وزارت امور خارجه به دستگاه قضایی درباره حواشی پرونده‌های مهم در خارج از کشور، پیشنهاد دیگری بود که دادستان تهران به وزیر امور خارجه ارائه داد و افزود: گاه افرادی در کشور دارای پرونده قضایی هستند و دولت‌های خارجی در برابر آن‌ها موضع‌گیری حمایتی و خاصی دارند که آخرین مورد آن، پرونده احمد جلالی است که به تازگی مطرح شد. جعفری دولت‌آبادی با خاطرنشان کردن پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترک میان قوه قضاییه و وزارت امور خارجه که سال گذشته در جلسه مشترک دادستانی تهران با دکتر ظریف ارائه شد، اظهار کرد: پیشنهاد خود را تکرار می‌کنم، این کارگروه می‌تواند در انعکاس مواضع خارجی درباره پرونده های قضایی و پیگیری بهتر این پرونده‌ها موثر واقع شود.