رانت‌بازی، رمز بقا در ورزش ایران

رضا فراهانی- در پی حاشیه‌های متعدد ورزش کبدی و مهم تر از همه حاشیه‌آفرینی‌هایی که حضور مربی تایلندی با روسری در مسابقات رقم زد، مقصودلو، رییس قبلی فدراسیون کبدی با پایان دوره ریاست خود بعد از 12 سال برای چهارمین دوره کاندیدای ریاست این فدراسیون نشد و از حضور در انتخابات صرف‌نظر کرد‌. با شنیدن این خبر گویی پنجره‌های امید به سوی تغییر و تحولات جدی باز شده و دمیده شدن نفسی تازه در جان فدراسیون کبدی را شاهد هستیم‌. اخبار حاکی از آن بود که فردی جدید با نیرویی تازه و تفکراتی برای توسعه این فدراسیون بر سر کار خواهد آمد اما دیری نپایید که این امید به یاس تبدیل شد‌.
نیروی جوانی که بر مسند ریاست فدراسیون کبدی تکیه زد، خون تازه‌ای به رگ‌های این فدراسیون نخواهد رساند‌. عباس خواجه‌اورسجی ریاست فدراسیون کبدی را عهده‌دار شد اما او یکی از خویشاوندان مقصودلو است که سه دوره متوالی ریاست این فدراسیون را بر عهده داشت‌.
سیستم مدیریت ورزش کشور گویا بی‌شباهت به سیستم سیاسی روسیه نیست و مدیران فقط هر چند سال یک بار برای استراحت صندلی‌های خود را با هم جابه‌جا می‌کنند یا به خویشان خود قرض می‌دهند‌. خاندان مقصودلو به حضور خود در فدراسیون کبدی ادامه داده‌اند و قانون بقای انرژی در فیزیک تبدیل به قانون بقای قدرت در مدیریت شده است‌. قدرت در ورزش ایران فقط تغییر شکل می‌دهد و از جایی به جای دیگر منتقل می‌شود‌. در حالی که جامعه ورزش کشور سرشار از نیروهای جوان و دانش‌آموخته و متخصص در مدیریت ورزشی است سال‌ها شاهد آن هستیم که افرادی که از رانت و روابط خاص برخوردارند بر صندلی مدیریت می‌نشینند و آنهایی که توانایی وارد شدن به دایره این روابط را ندارند همچنان بیرون از دایره باقی خواهند ماند و به تماشای فروریختن ورزش کشور می‌نشینند‌. متخصصان واقعی متاسفانه بیکار مانده‌اند و در خوشبینانه‌ترین حالت مشغول پیگیری امور آموزشی و تحقیقاتی در دانشگاه‌ها هستند‌. این در حالی است که این افراد باید در مقامات اجرایی قرار گیرند‌. متاسفانه در مواردی هم که چنین افرادی وارد فدراسیون‌ها می‌شوند بیشتر مسوولیت‌های نمادین بر عهده دارند و در اجراییات هیچ سهم جدی ندارند‌. حاصل این حجم از رانت در شاخه‌های مختلف ورزشی، تنزل ورزش کشور به رتبه‌های پایین است‌. متاسفانه این روند نه‌تنها در ورزش کبدی بلکه در فوتبال و دیگر ورزش‌های کشور نیز در حال گسترش است‌. ادامه این مسیر موجب شده شایعاتی مبنی بر بی‌توجهی وزارت ورزش به موضوع تقویت شود‌.
روند فعلی شرایطی را پیش آورده است که افراد بله‌قربان‌گو در صدر مقامات مدیریتی قرار گیرند تا در نهایت آنچه خواسته مدیران بالادستی است را اجرا کنند‌. از همین‌رو است که افرادی با قدرت ریسک پایین انتخاب‌های بهتری خواهند بود‌. این موضوع اما خط بطلانی بر حضور افراد توانمند در دیگر فدراسیون‌ها نیست و هستند افرادی که به دلیل دلسوزی‌های شخصی به فعالیت می‌پردازند‌.


مهم‌ترین قدم در پیشرفت و توسعه ورزش کشور کوتاه شدن دست سیاست از ورزش است‌. انتخابات در فدراسیون‌های ورزشی به هیچ عنوان نباید رگه‌هایی از سیاست داشته باشد و اگر بوی سیاست به خود گیرد حاصلی ندارد مگر آسیب‌های مکرر به ورزش کشور‌. انتخاب رییس جدید فدراسیون کبدی در حقیقت به معنی حضور دور چهارم مقصودلو در این فدراسیون و ادامه اجرایی شدن تصمیمات و تفکرات وی است‌.
yahoo.com1@r_f60