رونمایی از مستند فائزه‌ هاشمی در زندان قصر؛

مستند «مثل یک زن» درباره زندگی فائزه‌ هاشمی سرانجام بر پرده تالار «فرخی یزدی» زندان قصر رونمایی شد. این مستند 75 دقیقه‌ای که با دستور رییس سازمان سینمایی مبنی بر عدم نمایش به جشنواره سینما حقیقت راه نیافت، 24 آذر ماه در یک محفل خصوصی با حضور شخصیت‌های سیاسی و فائزه ‌هاشمی به نمایش درآمد.
در ابتدای این نمایش مژگان ایلانلو کارگردان این مستند در سخنانی کوتاه با اشاره به روند ساخت مستند «مثل یک زن» توضیح داد: «این مستند طی دو سال فیلمبرداری شده است و یک سال تدوین آن طول کشیده است. در نهایت سه سال پروسه ساخت آن به طول انجامید و سال گذشته آماده نمایش شد.»
او با اشاره به فضای سیاسی سال گذشته به دلیل انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: «به دلیل فضای سیاسی سال گذشته، نمی‌خواستیم فیلم تحت تاثیر آن فضا قرار بگیرد بنابراین امسال این فیلم را به جشنواره حقیقت ارائه کردیم و با وجود داشتن پنج رای کامل از هیات انتخاب این رویداد، در آخرین لحظه به دستور رییس سازمان سینمایی با این عنوان که از افراد سیاسی زنده نباید فیلمی در جشنواره باشد از جشنواره سینما حقیقت حذف شد.»
ایلانلو بیان کرد:‌ «رایزنی‌های را ادامه دادیم ولی به نتیجه‌ای نرسیدیم و در مقطعی خانم ملاوردی در هیات دولت صراحتا از آقای صالحی شنیدند که این فیلم نمی‌تواند درجشنواره سینما حقیقت باشد.»


کارگردان و تهیه‌کننده «مثل یک زن» ادامه داد:‌ «این اتفاقات من را یاد یک سکانس سینمایی می‌اندازد. یک قلعه را فرض کنیم، دیوارهایش که فرو می‌ریزد برخی از متوالیان باز از درب می‌خواهند افراد را وارد کنند در حالی که دیواری وجود ندارد.»
پیروزی اصلاح‌طلبان زمانی است که روش‌ها اصلاح شود
این مستندساز ادامه داد:‌ «ما تمام مقررات را رعایت کردیم اما باز نشد. دوستی می‌گفت پیروزی اصلاح‌طلبان زمانی است که روش‌ها اصلاح شود.»
ایلانلو از فائزه‌ هاشمی به عنوان زنی سیاستمدار که اجازه داده است وارد زندگی و حریم خصوصی‌اش شوند تشکر کرد و گفت:‌ «کمتر سیاستمداری است که بگذارد اینگونه از زندگی‌اش فیلم ساخته شود. سیاستمدارها باید بدانند اگر مردمان آنها را به عنوان یک آدم معمولی ببینند، بیشتر با آنها همراه خواهند بود.»
او با اشاره به موسسه خیریه «دارالاکرام »که مسوولانش در برنامه حاضر بودند گفت:‌ «من نذر کرده بودم که در اولین نمایشم، این موسسه را معرفی کنم.»
در پایان فائزه ‌هاشمی بعد از تماشای این مستند در سخنانی کوتاه از حاضران برای تماشای این مستند قدردانی کرد و گفت: «خیلی افراد برای ساخت فیلم و تهیه کتاب به من مراجعه کردند و من چون عادت دارم به کسی نه نگویم، قبول می‌کردم اما تنها کسی که ماند و ادامه داد و کاری را ارائه کرد خانم اینانلو بود.»
این فعال سیاسی و فرزند زنده‌یاد آیت‌الله‌ هاشمی‌رفسنجانی بیان کرد: «همه اتفاقاتی که در فیلم افتاد، دستورات خانم اینانلو (کارگردان) بود و من خیلی دخالت نکردم. البته با من مشورت و گاهی حرف‌های ما را گوش می‌کردند و گاهی هم نمی‌کرد اما به هرحال دستش درد نکند.»
جلیلیان، رییس موسسه خیریه «دارالاکرام» روی صحنه آمد و او نیز سخنانی را در مورد این موسسه مطرح کرد. به گزارش ایسنا، مستند 75 دقیقه‌ای «مثل یک زن» با حضور چهره‌هایی سیاسی و هنری همچون محمد پیرهادی، الهه کولایی، مازنی، پروانه سلحشوری، اشرف بروجردی، دکتر دانیالی، امانی و محمد‌علی موحد و... رونمایی شد.