واكنش‌های جهاني به القدس لنا

آرمان:اجلاس فوق‌العاده سازمان همکاری‌های اسلامی برای بررسی سخنان اخیر ترامپ در خصوص انتقال سفارت آمریکا به قدس با حضور اکثریت کشورهای مسلمان در استانبول ترکیه برگزار شد و کشورهای عضو این سازمان با صدور بیانیه‌ای بر به رسمیت شناختن دولت فلسطین به مرکزیت قدس تاکید کردند. از سوی دیگر در حالی که بسیاری از کشورها از این بیانیه حمایت کردند، نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی طی واکنشی به‌ این بیانیه اذعان داشته که ‌این بیانیه او را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.
بیانیه پایانی
کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در بیانیه پایانی اجلاس فوق‌العاده ‌این سازمان که با محوریت موضوع قدس در استانبول برگزار شد، ضمن اعلام به‌رسمیت‌شناختن قدس شرقی به‌عنوان پایتخت کشور مستقل فلسطین از دیگر کشورها نیز خواستند تا دولت فلسطین و قدس شرقی را به‌عنوان پایتخت آن به رسمیت بشناسند. در بیانیه پایانی نشست سران کشورهای سازمان همکاری اسلامی از شورای امنیت خواسته شده است تا مجددا بر وضعیت قانونی شهر قدس تاکید کند. همچنین این بیانیه تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا درخصوص قدس را باطل خوانده و بر مرکزیت‌داشتن مساله فلسطین و قدس شریف برای امت اسلامی تاکید کرده است. بیانیه پایانی نشست سران از ایالات متحده نیز خواسته است تا از روند صلح عقب‌نشینی کند. کشورهای شرکت‌کننده در این بیانیه اشاره کرده‌اند که دولت آمریکا مسئول پیامدهای ناشی از عدم‌بازگشت از این تصمیم خود است .در این بیانیه، کشورهای حاضر در این نشست فوق‌العاده خواهان به‌رسمیت‌شناختن کشور فلسطین با پایتختی قدس شرقی شده‌اند. طبق این بیانیه، تصمیم دونالد ترامپ، امری مردود خوانده شده که مشروعیت ندارد.
دولت‌های عربی و اسلامی


رئیس‌جمهور ترکیه در ارتباط با مساله قدس گفت: دولت‌های عربی و اسلامی باید در مواضع خود نسبت به قدس قاطعانه عمل کنند. وی افزود: تصمیم اخیر آمریکا غیرقانونی بوده و برای ما مورد قبول نیست. رئیس جمهوری ترکیه تصریح کرد: ما زنجیره تماس‌هایی را با تعدادی از رهبران جهان برای بررسی تصمیم اخیر ترامپ برقرار کردیم. اردوغان اظهار کرد: نشست سران اسلامی مجددا تاکید کرد که قدس تنها نیست. این نشست توانست به تصمیم ترامپ درخصوص قدس پاسخ دهد. رئیس‌جمهوری ترکیه خاطرنشان کرد: ترامپ به اسرائیل برای اجرای تمامی طرح‌هایش در اراضی اشغالی فلسطین کمک می‌کند.
میانجیگری؟
محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در کنفرانس خبری با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: ما نمی‌توانیم آمریکا را به‌عنوان یک میانجی‌گر شفاف بپذیریم. او گفت: ما به شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل مراجعه خواهیم کرد تا خواسته خود را برای عضویت کامل فلسطین مطرح کنیم. رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین افزود: ما به سازمان‌ملل می‌رویم تا به عضویت اسرائیل که هیچ‌پایه و اساس قانونی ندارد، اعتراض کنیم. عباس تصریح کرد: باید از مردم بیت‌المقدس با طرح‌هایی حمایت شود که به آنها امکان زنده‌ماندن را بدهد. ماموریت امت اسلامی و مسیحی این است که از مردم بیت‌المقدس برای ماندن و پایداری حمایت کنند. در همین حال، اردوغان تصریح کرد: این اقدام دونالد ترامپ نتایج وخامت‌باری خواهد داشت و مشکلات بزرگ‌تری را ایجاد می‌کند. او تصریح کرد: باید به‌دنبال میانجیگر جدیدی در روند صلح به جای واشنگتن گشت. واشنگتن در تلاش‌ها برای میانجی‌گری در روند صلح شکست خورد.
واکنش نتانیاهو
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی موضع‌گیری‌های کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در رابطه با تصمیم آمریکا برای به‌رسمیت‌شناختن قدس به‌عنوان پایتخت این رژیم را بی‌تاثیر قلمداد کرد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با طرح ادعاهایی بی‌اساس، اظهار کرد، اطمینان دارد که بسیاری از کشورها از الگوی ایالات متحده در به رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل پیروی خواهند کرد. او مدعی شد: حقیقت در نهایت پیروز خواهد شد و بسیاری از کشورها قدس را به‌عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخته و سفارت‌های خود را به آنجا انتقال خواهند داد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه اظهارات مضحک خود، از فلسطینی‌ها خواست «واقعیت را درک کرده و به جای اشاعه افراط‌گرایی به‌دنبال دستیابی به صلح باشند». در حالی که سازمان همکاری اسلامی با انتشار بیانیه‌ای تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا درخصوص قدس را باطل خواند، نتانیاهو گفت که چنین بیانیه‌هایی رژیم صهیونیستی را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.
تحفظ ایران
سخنگوی وزارت امور خارجه از اعلام تحفظ ایران نسبت به برخی بندهای اسناد نشست فوق‌العاده سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در استانبول ترکیه که به‌نوعی متضمن شناسایی رژیم غاصب صهیونیستی تلقی می‌شد، خبر داد. بهرام قاسمی گفت: جمهوری اسلامی ایران ضمن حمایت از حقوق لاینفک مردم فلسطین، اعلام کرد که حمایت از قطعنامه مصوب در نشست وزیران خارجه کشورهای اسلامی و اعلامیه پایانی نشست فوق‌العاده سران کشورهای اسلامی در استانبول ترکیه با موضوع قدس شریف، به هیچ‌وجه به‌منزله شناسایی رژیم غاصب و جعلی صهیونیستی از سوی جمهوری اسلامی ایران نمی‌باشد. او تاکید کرد: تحفظ جمهوری اسلامی ایران در موضوع عدم‌شناسایی رژیم صهیونیستی در جریان نشست استانبول نیز اعلام شد و به‌صورت رسمی و مکتوب در اختیار دبیرخانه اجلاس قرار گرفت.
نماینده دائم ایران در سازمان ملل:
آمریکایی‌ها می‌خواهند توجه جامعه جهانی را از قدس منحرف کنند
نماینده دائم‌جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد هدف نمایش سفیر آمریکا علیه ‌ایران را انحراف توجه جهان از اقدام ضد انسانی و اسلامی در شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی دانست. غلامعلی خوشرو روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: نمایشی که امروز سفیر آمریکا اجرا و ادعا کرد که‌ ایران به یمن موشک داده است، نشان داد که آنها به دنبال سرپوش گذاشتن بر انواع سلاح‌هایی هستند که خودشان به عربستان داده‌اند تا زنان و کودکان یمنی را از بین ببرند. سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد با تکرار اتهامات بی‌اساس بار دیگر ایران را متهم به نقض قطعنامه شورای امنیت کرد و گفت: رفتار ایران هر روز در حال بدتر شدن است و برجام رفتار ایران را اصلاح نکرده است. نیکی هیلی در شرایطی که آمریکا تسلیحاتی به ارزش میلیاردها دلار برای بمباران مناطق مسکونی یمن در اختیار عربستان سعودی قرار داده است، افزود: پشت سر من تسلیحاتی را می‌بینید که از حمله‌های حوثی‌ها به عربستان به‌دست‌آمده است. نماینده آمریکا مدعی شد: نحوه طراحی این موشک فقط به موشک‌های ساخت ایران شبیه است‌ و در پایگاه شهید باقری ایران ساخته شده است. سفیر ایران در ادامه ‌این گفت‌وگو اظهار کرد: متاسفانه ‌این‌ها با گرسنگی، بیماری و فقری که بر یمن تحمیل کرده‌اند، ملتی را عذاب می‌دهند و می‌خواهند از پای درآورند. ملت یمن در برابر زورگویی‌ها و بمباران‌ها مقاومت می‌کند و این ادعای سفیر آمریکا پوچ و بی‌معنی است. خوشرو تصریح کرد: اقدامات ایران هیچ‌ربطی به ‌این نمایش‌های تکراری و بسیار سخیف ندارد. موضع ایران در قبال یمن، گفت‌وگو و صلح و مخالفت با هرگونه بمباران یمن است. یمن در بحران انسانی قرار دارد و باید کمک‌های انسانی به یمن ارسال و بمباران قطع شود.