احمدي‌نژاد همچنان بدون محاكمه

آرمان - یاسمین طالقانی: این روزها محمود احمدی‌نژاد سوژه بحث محافل مسئولان، سیاسی و غیر سیاسیون است. این روزها پرونده‌های زیادی درباره عملکرد او و یارانش به روی میز می‌آید که شاید خودش هم تصور آن را نداشت. احمدی‌نژاد شاید هرگز فکر نمی‌کرد معاون اول، مشاور و برخی یاران او در زندان باشند و بیشتر از آن هم احتمال نمی‌داد برای خودش، یارش شفیقش یعنی حمیدرضا بقایی و علی‌اکبر جوانفکر و... هم پرونده‌های قضائی به روی میز بیاید. با این همه روز پنجشنبه نماینده ولی فقیه در سپاه گفت: «بضی از انحرافات احمدی‌نژاد گفته نشده است»؛ این جمله یعنی قصه احمدی‌نژاد سر دراز دارد.
موافقان دیروز، مخالفان امروز
«حمایت کردیم اما حمایت نمی‌کنیم»؛ این روزها این 6کلمه بارها به گوش جامعه رسیده است؛ 6 کلمه‌ای که از سوی یاران دیروز احمدی‌نژاد و مخالفان امروز او بیان می‌شود. اینان معتقدند که احمدی‌نژاد عوض شده و در مسیر انحراف حرکت می‌کند اما در عین حال به‌خوبی در خاطرشان هست که احمدی‌نژاد واقعی که امروز از او گریزان هستند بسیار پیش از این از سوی اصلاح‌طلبان معرفی شده بود اما به‌جای تامل در چرایی تعریف دیروز جریان اصلاحات از احمدی‌نژاد امروز، تنها به اتهام‌زنی به اصلاح‌طلبان و مخالف خواندن آنها با رئیس دولت‌های نهم و دهم پرداخته شد. از جمله شخصیت‌هایی که‌ این روزها از منحرف شدن احمدی‌نژاد سخن می‌گوید، حجت‌الاسلام سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه است که البته واکنش‌های او به مواضع اصلاح‌طلبان را باید متفاوت با واکنش‌های اصولگرایان دلواپس مورد بررسی قرار داد. چرا که جایگاه حجت‌الاسلام سعیدی و دلایل اظهارات او متفاوت از دیدگاه‌های اغلب سیاسیون است که امروز سعی دارند به هر نحوی حمایت خود از احمدی‌نژاد را منکر شوند. حجت‌الاسلام سعیدی منکر حمایت خود از احمدی‌نژاد نمی‌شود اما دلایلی بیان می‌کند که دلیل چرایی تغییر اظهاراتش درباره رئیس دولت‌های نهم و دهم شده است. البته نباید فراموش کرد انتقادات سعیدی به احمدی‌نژاد مربوط به امسال نیست چنان‌که او به تدریج از سال 88 سعی در کمرنگ کردن حمایت‌هایش از احمدی‌نژاد داشت و در سال‌های 91 و 92 هم اظهاراتی داشت که برخی از آنها با واکنش احمدی‌نژاد مواجه شد.
انتقادات سعیدی


در دی ماه سال 91 بود که حجت‌الاسلام سعیدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: «سپاه هرگز به‌صورت مصداقی در انتخابات وارد نمی‌شود. سپاه تنها چارچوب‌ها و معیارها را تبیین می‌کند و این به معنای دخالت در انتخابات نیست بلکه وظیفه ذاتی ما مهندسی معقول و منطقی انتخابات است.» این اظهارات با واکنش احمدی‌نژاد مواجه شد. او گفت: «انتخابات مال ملت است. این حرف امام و رهبری است. تجربه نشان داده است هرکس بخواهد مردم را مدیریت کند مردم او را مدیریت می‌کنند.» بار دیگر در 7 اردیبهشت 92 بود که نماینده ولی فقیه در سپاه در واکنش به سخنان محمود احمدی‌نژاد در سفرهای استانی مبنی بر تهدید به افشاگری گفت: «دولتمردان وظیفه خود را انجام دهند و به فکر حل مشکلات اقتصادی و نیازهای عمومی مردم باشند. هر سخنی و حرفی که باعث نگرانی مردم شود با تدابیر و رهنمودهای رهبر انقلاب سازگاری ندارد.» در دی ماه 92 هم حجت‌الاسلام سعیدی اظهار داشت: «دغدغه رهبری حفظ محتوای جمهوری اسلامی ایران است و آقای احمدی‌نژاد در دو سال آخر ریاست جمهوری خود برای کسب رأی در انتخابات 92 به دنبال افراد خاکستری رفت و این محتوای انقلاب را به خطر می‌اندازد.» البته تغییر دیدگاه‌های سعیدی نسبت به احمدی‌نژاد مربوط به سال آخر ریاست جمهوری او نبود چنان‌که در سال 88 که احمدی‌نژاد برای دومین بار برای حضور در پاستور انتخاب شد، حجت‌الاسلام سعیدی در پاسخ به ‌این پرسش که چرا احمدی‌نژاد تکلیفش را با رحیم مشایی مشخص نمی‌کند و جلو او را نمی‌گیرد، گفت: «شما دعا کنید خدا محبت این را از دل احمدی‌نژاد بیرون کند.» وی خطاب به علما و روحانیون افزود: «به احمدی‌نژاد بگویید که مشایی ظرفیت این همه سرمایه‌گذاری را ندارد. اما نباید احمدی‌نژاد را با خاتمی و امثال او قیاس کرد. اگر نمره احمدی‌نژاد 20 و 19 باشد به خاطر مشایی 16 می‌شود اما باید او را قانع کنیم که ‌این (مشایی) عنصر مطلوبی نیست.»
روشنگری سعیدی
اکنون اما ظاهرا سعیدی قائل به نمره 16 هم برای احمدی‌نژاد نیست و از اساس عملکرد او را به زیر سوال می‌برد که البته‌ این رویکرد با توجه به موضع‌گیری‌های علنی مقامات دیگر کشور درباره احمدی‌نژاد طبیعی است. نماینده ولی‌فقیه در سپاه روز پنجشنبه در جمع طلاب و روحانیان حوزه علیمه سمنان و در حاشیه افتتاح دفتر خبرگزاری حوزه در این استان با بیان اینکه همه دولت‌های ما در مقطعی به آمریکا اعتماد کردند، افزود: متاسفانه در دولت‌های هاشمی، خاتمی و احمدی‌نژاد و در این دولت نیز صحبت از اعتماد و مذاکره با آمریکا شد و دیدیم که نتیجه اعتماد به آمریکا چه شد. وی با اشاره به برخی سخنان و رفتارهای رئیس‌جمهور پیشین کشورمان گفت: برخی انحرافات احمدی‌نژاد هنوز به‌مردم گفته نشده است.عده‌ای امروز طلبکار شدند. این افراد می‌گویند چرا در آن زمان از احمدی‌نژاد حمایت کردید؟ این در حالی است که طبیعی است تا مادامی که فرد در مسیر درست است باید از آن حمایت و پشتیبانی کرد و هرگاه به انحراف رفت باید در برابر آن موضع گرفت. سعیدی با بیان اینکه احمدی‌نژاد در ابتدا عملکرد خوبی داشت بیان کرد: امروز آنها که بعد از ایجاد انحراف همچنان از احمدی‌نژاد و دیگران حمایت کردند باید جواب دهند. آنها که تا مادامی که احمدی‌نژاد در مسیر درست بود از او حمایت کردند و وقتی منحرف شد از او تبری جستند شایسته تقدیرند نه نکوهش، چرا که قاعده و اساس بر همین است و دین نیز همین را از ما می‌خواهد. امروز آنها که در برابر امام و ولی‌فقیه ‌ایستادند، جوابگو باشند.