نوبخت: رئیس جمهور از افزایش قیمت ارز بسیار مکدر است

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان این که رئیس جمهور، درباره افزایش نرخ ارز بسیار نگران و مکدر است، با اشاره به برخی محدودیت های ارزی، افزایش عوارض خروج مسافران را یکی از عوامل موثر در کاهش خروج ارز از کشور بیان کرد.به گزارش فارس، محمدباقر نوبخت عصر پنج شنبه در گردهمایی دانشجویان و جوانان حزب اعتدال و توسعه با بیان این که رئیس جمهور به وی تاکید کرده که درباره افزایش نرخ ارز بسیار نگران است، اظهار کرد: آقای روحانی اصلاً و به هیچ عنوان افزایش نرخ ارز را بر نمی تابد و از افزایش آن بسیار مکدر است.وی با تاکید بر این که باید قیمت ارز کنترل شود و برای این کار دولت باید در بازار مداخله کند، افزود: برای این که بتوانیم تقاضای بازار را متعادل کنیم، باید ارز تزریق کنیم ولی متاسفانه بانک مرکزی اگر ارز بیشتری داشت، قطعاً ورود می کرد. رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: در بازار ما دلار زیاد است ولی برای کنترل نرخ آن باید بانک مرکزی ورود کند که متاسفانه برای تهیه ارز مشکل دارد.وی در ادامه به تشریح بودجه سال آینده پرداخت و با بیان این که  یکی از ویژگی های بودجه توجه به اشتغال است، افزود: در بودجه سال آینده 980 هزار فرصت جدید شغلی را پیش بینی کرده ایم زیرا در هر خانه ای که می‌روید حداقل سه بیکار تحصیل کرده وجود دارد.
خروج 9 میلیارد دلار ارز در سال از طریق سفرهای خارجی
نوبخت به میزان سفرهای خارجی از کشور اشاره کرد و گفت: سالانه 9 میلیون و 200 هزار نفر به مسافرت خارجی می روند که اگر هر کدام هزار دلار با خود ببرند می شود 9 میلیارد دلار، که همین میزان برای دولتی که تامین 200 میلیون دلار برایش سخت است، بسیار زیاد است و بار بسیار زیادی را به بازار وارد می کند. وی گفت: خروج ارز از کشور به بازار فشار وارد می کند و یکی از عوامل جلوگیری خروج ارز از کشور می تواند افزایش عوارض خروج مسافران باشد.نوبخت گفت: ممکن است این بیماری مزمنی که وجود دارد دیگر با دارو و مُسکن نتوان حلش کرد و نیاز به عمل جراحی باشد. این که بگوییم صدای کسی درنیاید من بلد نیستم که بدون بیهوشی جراحی کنم و کسی هم «آخ» نگوید.
 اگر قرار است بدون جراحی کاری پیش برود «مسکن» می‌شود و نتیجه‌اش این می‌شود که در 30 سال گذشته با مشکلات بودجه‌ریزی در کشور مواجه بوده‌ایم. وی تصریح کرد: می‌شود به همین شکل دست به دست این 3-2 سال را بدون این که صدای کسی دربیاید یا آب از آب تکان بخورد بگذرانیم و هشت سالمان را تمام کنیم و مشکلات موجود را بدون دخل و تصرف به دولت بعدی بسپاریم.