زنگنه کارت زرد گرفت

گروه سیاسی- وزیر نفت دیروز برای پاسخ به سوال تعدادی از نمایندگان به مجلس رفت اما بهارستان‌نشین‌ها با کارت زرد بدرقه‌اش کردند‌. نمایندگان مجلس همچنین با تصویب ماده‌ای از طرح مربوط به عضویت پیروان ادیان الهی در شوراهای شهر و روستا بر لازم‌الاجرا بودن این طرح در دوره فعلی تاکید کرده و به این ترتیب گره حضور سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد از جانب مجلس گشوده شد‌.
اما دیروز بیژن نامدارزنگنه به سوال ‌هادی قوامی در مورد خرید لوله از خارج به ویژه چین و همچنین سوال حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در خصوص طرح برندینگ جایگاه‌های سوخت در صحن علنی مجلس پاسخ داد‌. بیشترین توضیحات او متوجه سوال قوامی شد مبنی بر اینکه چرا وزارت نفت اقدام به خرید لوله از شرکت‌های خارجی کرده است و این قرارداد با شرکت «لوله‌گستر اسفراین» بسته نشده است‌.
قوامی در جریان سوال از وزیر نفت در خصوص خرید لوله‌های بدون درز از چین با وجود ظرفیت در صنایع داخلی عنوان کرد‌: سوال این است که چرا با وجود اینکه مجتمع لوله‌گستر اسفراین توان تولید ۶۰ هزار لوله متناسب با استانداردهای وزارت نفت را دارد شاهد واردات لوله‌های بی‌کیفیت از چین هستیم‌.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه این شرکت از سال ۸۴ نسبت به تکمیل زنجیره ارزش اقدام کرده است گفت‌: مقام معظم رهبری سال‌جاری را سال حمایت از توان داخل و محدودکردن واردات نامیده‌اند و واردات را حرام شرعی و قانونی عنوان کرده‌اند و اکنون با این موضوع مواجهیم که از ظرفیت، سرمایه و شرکت‌های داخلی استفاده نمی‌شود‌. وی با بیان اینکه مجتمع لوله‌گستر اسفراین از تکنولوژی اروپایی برخوردار است توضیح داد‌: در دولت یازدهم قرارداد ۳۱ هزار تن لوله با این مجتمع منعقد شد. این مجتمع در زمانی که در بلژیک فعالیت می‌کرد، سالانه ۶۰ تن لوله وارد ایران می‌کرد اما اکنون که به داخل کشور انتقال پیدا کرده با چالش واردات لوله‌های بی‌کیفیت چینی مواجه هستیم‌. نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد‌: از کارشناسان منصف و بی‌طرف می‌خواهیم که کیفیت لوله‌های دپو شده در بنادر را ارزیابی کنند‌.


قوامی با اشاره به بازدید اعضای کمیسیون برنامه‌وبودجه از یکی از میادین بزرگ کیش اظهار داشت‌: امروز مجموعه‌های پیچیده‌ای در بخش‌های مختلف باعث شده‌اند که توجه به توان داخلی از بین برود، در شرایطی که مجتمع لوله‌گستر اسفراین توان تولید ۶۰ هزار تن لوله را دارد شاهد هستیم که خط نبرد آن متوقف شده است و این یعنی پیام تلخ در سال حمایت از تولید ملی‌.
وی ادامه داد‌: اگر به مجتمع لوله‌گستر اسفراین، ۶۰ هزار تن سفارش کار داده شود ۸ کارخانه در این مسیر فعال خواهد شد و به نوعی زنجیره ارزش به حرکت در می‌آید‌. در این مسیر کارخانه‌ها نیز از برق و گاز استفاده می‌کنند و بهای آن را باید به وزارتخانه بپردازد‌.
وزارت نفت به مجتمع لوله‌گستر اسفراین بیش از دو سال بدهکار است
قوامی گفت‌: اما با واردکردن لوله از چین، تقاضا برای برق و گاز تنها در زمینه مصارف خانگی خواهد بود، چراکه تولید متوقف و مصرف گاز در این واحدها نیز صفر می‌شود‌.
این نماینده مجلس با بیان اینکه باید خرید از چین به صفر برسد، گفت‌: شرکت‌های پیمانکار، دولتی محسوب می‌شوند؛ بنابراین مالیات و سود آنها نیز دولتی محسوب می‌شود، این درحالی است که طبق گفته وزیر، وزارت نفت به مجتمع لوله‌گستر اسفراین بیش از دو سال بدهکار است در حالی که برای خرید از چین پیش‌پرداخت‌هایی پرداخت می‌شود‌.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات اظهار داشت‌: امروز اگر از شرکت لوله‌گستر اسفراین خرید شود؛ فولاد اسفراین، فولاد خراسان و سنگ‌آهن خواف نیز فعال می‌شوند و اگر خرید متوقف شود شاهد متوقف شدن این کارخانه‌ها و عدم پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده خواهیم بود‌.
قوامی با درنظر گرفتن نقش شیخوخیت برای وزیر نفت گفت‌: ایشان فقط یک وزیر نفت نیست و می‌تواند نقش شیخوخیت را در دولت ایفا کند و دیگر وزرا را نیز به استفاده از تولیدات داخل توصیه کند‌. نماینده اسفراین در پایان برای این شرکت دعا کرد و گفت‌: خدایا دور کن از اسفراین، سکوت نفت و مکر چین را‌.
شرکتی که صاحب ندارد
سپس تریبون به وزیر نفت داده شد تا توضیحاتش را ارائه کند‌. توضیحاتی که قابل توجه بود‌. زنگنه ابتدا به کمبود منابع مالی اشاره کرد و گفت‌: جز در مورد پروژه غرب کارون و پارس‌جنوبی در تمام سرمایه‌گذاری‌ها نزدیک به توقف هستیم و کمبود منابع داریم‌. کما اینکه قرارداد 250 میلیون دلاری برای لوله‌های بدون درز به دلیل کمبود منابع و مشکلات دیگر متوقف شد‌.
وزیر نفت با بیان اینکه مشکلات منطقه‌ای آقای قوامی و فشارهایی که بر او هست را درک می‌کنم گفت‌: کارخانه‌ای که به آن اشاره دارید در حال واگذاری است و وقتی درحال واگذاری است نمی‌تواند سرمایه‌گذاری کند و صاحب ندارد‌. وقتی کارخانه صاحب ندارد ما باید با چه کسی قرارداد ببندیم؟!
زنگنه با تاکید بر کمبود منابع مالی این وزارتخانه به قواعد خرید اشاره کرد و گفت‌: ما مناقصه‎ای گذاشتیم که در آن همین شرکت اسفراین برنده نشد چون شرایط لازم را نداشت اما شرکت دیگری پیروز شد‌.
او گفت‌: ما تمام تلاش‌مان را کردیم شرایط برابر شود و هیچ ضرری متوجه شرکت‌های داخلی نشود اما نمی‌توانم بدون مناقصه کاری انجام بدهم‌. وزیر نفت با بیان اینکه سابقه‌ام نشان می‌دهد چقدر به فکر تولید داخل هستم گفت‌: هرکاری از دستم بر بیاید انجام می‌دهم‌.
طرح برندینگ جایگاه سوخت
حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر نیز از بیژن زنگنه درباره علت اجرای طرح برندینگ برخلاف اختیارات قانونی وزیر پرسید و در طرح سوال خود به دستورالعمل صادر شده از سوی وزیر نفت اشاره کرد که بر اساس آن، چند شرکت واسطه‌ای تحت عنوان شرکت‌های متخصص و صاحب برند برای سوخت‌رسانی از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تا جایگاه‌های سوخت تشکیل شده‌اند و این شرکت‌ها نابسامانی‌هایی را در نقاط مختلف کشور به وجود آورده‌اند‌.
وزیر نفت نیز در پاسخ به حاجی‌دلیگانی گفت‌: در سال ۸۸ دولت وقت تصمیم گرفت که شرکت پخش فرآورده‌های نفتی را واگذار کند؛ اما این کار تا سال ۹۲ رخ نداد و بنده در زمان تصدی‌گری خود تلاش کردم تا این شرکت از فهرست واگذاری‌ها خارج شود‌. وی با بیان اینکه در حال حاضر شرکت پخش، بنزین را به جایگاه‌داران تحویل می‌دهد و پول آن به خزانه واریز می‌شود، اظهار کرد‌: وزارت نفت برای پرداخت دستمزد جایگاه‌داران و کامیون‌داران باید از خزانه درخواست پول کند بنابراین نزدیک به ده‌ها میلیارد تومان طلب داریم که باید از خزانه پول برداشت کنیم‌. عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه ۳ هزار و ۵۰۰ جایگاه نفت و بنزین و ۲۵۰۰ جایگاه CNG داریم، بیان داشت‌: تحویل بنزین و فرآورده‌های نفتی به این جایگاه‌ها اختلاف‌نظرهای بسیاری ایجاد می‌کند که کار را به دادگاه می‌کشد اما اگر طبق مصوبه دولت نفت، بنزین، گازوییل در محل انبار به جایگاه‌دار فروخته شود اختلاف و دعواها کاسته می‌شود‌.
وی تاکید کرد‌: این که گفته می‌شود مالکیت جایگاه‌ها با طرح برندینگ به خطر می‌افتد درست نیست، این مساله اختیاری است و واگذاری جایگاه‌ها به صورت اجبار انجام نمی‌شود‌.
وزیر نفت با بیان اینکه با طرح برندینگ کمیت و کیفیت سوخت، ایمنی جایگاه و ظاهر جایگاه نیز مورد توجه قرار می‌گیرد، ادامه داد‌: برای اجرای طرح برندینگ ۸۵ شرکت تقاضا دادند و صلاحیت آنها بررسی شد بنابراین انحصاری در کار وجود ندارد و شرکت‌های برند تنها می‌توانند سهم ۲۰ درصدی در نظارت، سهم ۳۰ درصدی در سطح استان و سهم ۵۰ درصدی در سطح شهرستان داشته باشند که این نگاه به نفع کشور تمام می‌شود‌. زنگنه در خصوص اینکه قانون به او اجازه ایجاد چنین طرحی را نداده است، گفت‌: طبق قانون نفت در سال ۹۱، وزیر نفت اختیار مقررات و دستورالعمل‌ها در زمینه حسن امور توزیع نفت و گاز و نظارت بر فرآیند تجارت نفت و گاز را برعهده دارد بنابراین کار ما غیرقانونی نیست‌. وزیر نفت در پایان تاکید کرد‌: طرح برندینگ باعث کاهش تصدی و هزینه‌های دولت می‌شود، هم پالایشگاه‌ها می‌توانند جایگاه داشته باشند، هم جایگاه‌دارانی داریم که پالایشگاه ندارند، این طرح در واقع تشویقی است‌.
نهایتا در جلسه دیروز مجلس‌ هادی قوامی از به رای گذاشتن سوال خود صرف‌نظر کرد و از توضیحات وزیر قانع شد اما پس از اعلام قانع نشدن حاجی‌دلیگانی از پاسخ‌های زنگنه، مجلس به وزیر نفت کارت زرد نشان داد تا بعد از رحمانی‌فضلی و وزیر کار، زنگنه سومین وزیر دولت دوازدهم باشد که کارت زرد دریافت می‌کند‌. سال ۹۲ که حسن روحانی پا به ساختمان پاستور گذاشته تا امروز ۱۹ کارت زرد از سوی مجلس به دولت یازدهم و دوازدهم نشان داده شده است‌.
بازگشت سپنتا نیکنام به شورای شهر یزد
در ادامه نمایندگان به بررسی جزییات طرح اصلاح طرح مربوط به عضویت پیروان ادیان الهی در شوراها پرداختند و ماده ۴ این طرح را به تصویب رساندند‌. براساس ماده ۴ طرح اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، این قانون از زمان برگزاری دوره پنجم انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا لازم‌الاجرا خواهد بود‌. در ماده ۱ این طرح نمایندگان مصوب کرده بودند که اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی امکان نامزدی در انتخابات شوراها را دارند‌.
نادر قاضی‌پور، نماینده اصولگرای ارومیه پیش از تصویب این ماده در تذکری اعلام کرد‌: با این نحو قانون‌نویسی قانون عطف‌به‌ماسبق می‌شود؛ در حالی که نباید به این شکل قانون‌گذاری شود‌. اسفندیار اختیاری، نماینده زرتشتیان نیز در این‌باره گفت‌: در این انتخابات حقی حذف شده است و آنچه در این قانون آمده از ابتدا وجود داشته است و باید در شورای شهر پنجم هم اعمال شود‌. در حالی که پیش‌تر شورای نگهبان نسبت به عضویت اقلیت‌های دینی در شوراهای اسلامی شهر و روستا ایراداتی را وارد کرده بود، با شکایت یکی از نامزدهای شکست خورده در انتخابات شورای شهر یزد علیه منتخب زرتشتی این شورا در دیوان عدالت اداری، عضویت این عضو زرتشتی شورای شهر به حالت تعلیق درآمده بود و حال به‌موجب مصوبه مجلس شورای اسلامی درخصوص لازم‌الاجرا بودن این طرح، قانون عطف بماسبق شده و عملا عضویت سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد در دوره فعلی نیز بلامانع خواهد بود‌. لازم به ذکر است دیروز مجلس در مقابل اقدام ترامپ موضع‎گیری و حمایتش از مردم فلسطین را اعلام کرد‌. به این ترتیب دیروز 235 نماینده مجلس با امضای بیانیه‌ای متذکر شدند ایالات متحده آمریکا حتی به قراردادها و موافقتنامه‌های نیم‌بند خود هم اعتنایی نمی‌کند و با اعلام بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی آخرین میخ را بر تابوت روند به اصطلاح صلح در خاورمیانه کوبید‌.