سرمايه گذاران امیدوارتر شده‌اند


معاون اول رييس جمهور به استان خوزستان سفري دو روزه داشت و چندين پروژه را افتتاح کرد. يکي از اين پروژه‌ها، آغاز عمليات اجرايي مجتمع پترو پالايش بختياري مسجد سليمان بود. اسحاق جهانگيري در مراسم اجرايي اين طرح گفت: امروز در جاي جاي کشور اميد به معناي واقعي کلمه به سرمايه گذاران بازگشته است و بايد تلاش کنيم که اين اميد آسيب نبيند چرا که مي‌توان با اتکا به اين اميد کارهاي بزرگي در کشور انجام داد.
معاون اول رييس جمهور افزود: هر کس اميد مردم را نشانه رود و بخواهد به‌اميد مردم آسيب بزند قطعا به راه ناصحيح رفته و با نيازهاي ملت ايران سازگار نيست. وي از مردم مسجد سليمان بعنوان مردمي‌سلحشور و انقلابي ياد کرد و افزود: زماني که براي حل مشکلات کشور به منابع نفتي نياز بود، مسجد سليمان آغاز گر اين کار بود و امروز به دنبال آن ، اکتشافات عظيمي‌در بخش نفت و گاز در سراسر کشور صورت گرفته و ايران در ذخاير گازي رتبه نخست را در جهان دارد.معاون اول رييس جمهور گفت: پتروشيمي‌يکي از صنايع مهم کشور است که ده‌ها صنعت پايين دستي را فعال مي‌کند و براي جوانان اشتغال مي‌آفريند و محصولاتي در صنعت پتروشيمي‌توليد مي‌شود که در سطح جهان قابل عرضه است و امسال حدود 13 ميليارد دلار صادرات محصولات پتروشيمي‌در کشور داشته‌ايم و محصولات پتروشيمي‌از اقلام مهم صادراتي کشور است.قرار است در مجتمع پتروپالايش بختياري مسجد سليمان،‌ روزانه 28 ميليون متر مکعب پالايش گازهاي خام همراه نفت منطقه زيلايي و مناطق مجاور انجام شود.مدت زمان دوران ساخت اين مجتمع 4 سال، ميزان اشتغال در مقطع اجرايي 6000 نفر و ميزان اشتغال با شروع توليد 2000 نفر بطور دائم خواهد بود.اراضي مورد نياز براي اين طرح 230 هکتار، آب مورد نياز 3000 متر مکعب در ساعت از درياچه سد گتوند و گاز مورد نياز جهت خوراک و سوخت اين طرح معادل 28 ميليون متر مکعب در روز است.
بهره برداري کارخانه آلومينيوم 
در ادامه جهانگيري کارخانه آلومينيوم مسجدسليمان در منطقه انرژي زيلايي اين شهرستان را افتتاح کرد.اين کارخانه با سرمايه‌گذاري 3631 ميليارد ريال و اشتغال‌زايي 86 نفر به صورت مستقيم در شهرستان مسجدسليمان افتتاح شد. اين کارخانه ظرفيت توليد 11 هزار تن انواع پروفيل آلومينيوم را دارد .
سرعت در توسعه صنعتي 
از سوي ديگر جهانگيري پس از افتتاح کارخانه آلومينيوم کاوه خوزستان با تاکيد بر اينکه حرکت توسعه صنعتي کشور سرعت خوبي پيدا کرده ، گفت: خوشبختانه اين توسعه صنعتي تنها مختص به نقاطي محدود نيست بلکه در سرتا سر کشور طرح‌هاي عمراني و صنعتي در حال اجرا است تا توازن در کل کشور ايجاد شود.به گزارش ايسنا، جهانگيري با اشاره به اينکه در گذشته اگر طرح‌هاي بزرگي نظير فولاد شادگان، اروند و يا کارخانه آلومينيوم افتتاح مي‌شد بعنوان يکي از کارهاي مهم صنعتي کشور به حساب مي‌آمد، گفت: خوشبختانه‌امروز بخش خصوصي و دولتي در زمينه سرمايه گذاري در رشته‌هاي خوب اقتصادي فعال شده است.وي ادامه داد: در گذشته طرح‌هاي فولاد با اين وسعت را فقط دولت انجام مي‌داد اما امروز در اين کارخانه‌ها دولت سرمايه گذاري خاصي نداردو اين يعني همان اجراي سياست‌هاي اصل 44 که توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد. معاون اول رييس جمهور با تاکيد بر اينکه دولت نبايد با بخش خصوصي رقابت کند گفت: دولت بايد سازوکار و ميدان رقابت صحيح ميان بخش خصوصي را طراحي کند تا همه ظرفيت‌ها براي به حرکت درآمدن اقتصاد کشور به ميدان بيايد. جهانگيري اظهار داشت: امروز بخش خصوصي و بخش غيردولتي و عمومي‌با اميد به صحنه‌امده‌اند و بايد شرايطي بوجود آوريم که منابع خارجي نيز براي وسعت بخشيدن به کار وارد کشور شود.
معاون اول رييس جمهور با قدرداني از بنياد مستضعفان گفت: در هيچ کجاي دنيا نهادهاي غيردولتي عمومي‌سرکوب نمي‌شود، بايد کاري کنيم که شرکت‌هاي سرمايه گذاري متعلق به نهادهاي عمومي‌منابع خود را براي توسعه به کشور آورند.
وي با اشاره به تخصيص 12 هزار ميليارد تومان براي توسعه و اشتغال در روستاها گفت: اگر بخش خصوصي واقعي به صحنه بيايد اين تسهيلات موجب رونق و اشتغال در کشور خواهد شد.
فراهم کردن خدمات روستاها 
همچنين جهانگيري فاز اول دو طرح آبرساني به روستاهاي شهرستان انديکا را افتتاح کرد و در جمع اهالي اين منطقه گفت: خوشحالم که اقدامات توسعه اي در روستاهاي کشور آغاز شده چرا که روستاها مراکز توليد کشور در بخش دامداري و کشاورزي هستند و از سياست‌هاي دولت است که خدمات مورد نياز مردم روستاها را فراهم کنند تا مردم در روستاها ساکن باشند و به حاشيه شهرها مهاجرت نکنند. وي با اشاره به اينکه سال گذشته 500 ميليون دلار و امسال 100 ميليون دلار از منابع صندوق توسعه ملي براي آبرساني به روستاها اختصاص يافته است، گفت: برنامه دولت اين است که آب لوله کشي مطمئن و بهداشتي در اختيار روستاهاي کشور قرار دهد که خوشبختانه‌امروز شاهد آن هستيم که طرح آبرساني در تعداد زيادي از روستاها به اجرا درآمده است. جهانگيري با تاکيد بر اينکه گاز رساني به روستاهاي اين منطقه که سردسيري و کوهستاني هستند نيز در دستور کار دولت قرار دارد، افزود: ايجاد مراکز بهداشتي در روستاها نيز از اولويت‌هاي دولت است تا سلامت مردم روستاها تضمين شود.گفتني است فاز اول دو طرح آبرساني به روستاهاي شهرستان انديکا شامل دو پروژه براي آبرساني به 111 روستا با جمعيت 31 هزار و 94 نفر است که طول خطوط انتقال و شبکه توزيع در اين طرح 65 کيلومتر و حجم مخازن 7200 متر مکعب است.