افتتاح 2طرح بزرگ فولادی در استان خوزستان

اهواز – خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی: دکتر جهانگیری روز گذشته در سفر به استان خوزستان 3 طرح بزرگ فولادی از جمله کارخانه‌های فولاد شادگان، فولاد کاوه اروندکنار در خرمشهر و اولین کارخانه تولید آهن اسفنجی با تکنولوژی ایرانی پرد در جهان را افتتاح کرد.
معاون اول رئیس‌جمهور در اولین روز ازسفر دو روزه‌اش به استان خوزستان همچنین ازکانون ریزگردها‌ی ماهشهر وشادگان وهمچنین طرح احیای اراضی 55هزارهکتاری بازدید نمود.
اسحاق جهانگیری در مراسم افتتاح اولین کارخانه تولید آهن اسفنجی با تکنولوژی ایرانی پرد در جهان، استان خوزستان را قلب تپنده ایران توصیف کرده و گفت: استان خوزستان دژ مستحکم ایران و مرکز صنعت، انرژی،‌کشاورزی و آب ایران است و همه ما ایرانیان نسبت به خوزستان تعلق خاطر خاصی داریم چرا که هر کدام از ما یکی یا چند نفر از خانواده مان یا دوستان و اقوام مان برای حفاظت از انقلاب و ایران خونشان در خوزستان به زمین ریخته شده است و وقتی به این استان پا می‌گذاریم یاد شهدای عزیزمان در خاطرمان زنده می‌شود.
دکتر اسحاق جهانگیری عصر دیروز در آیین افتتاح کارخانه تولید آهن اسفنجی شادگان اظهار داشت: یکی از افتخارات مهندسین ایرانی برخورداری از توانمندی بالا در طراحی واحدهای تولیدی با اتکا به دانش و توان بومی است که در همین راستا تکنولوژی تولید آهن اسفنجی که تا مدتها در انحصار شرکت‌های آمریکایی بود، امروز توسط مهندسین ایرانی طراحی و ایجاد شده است.


معاون اول رئیس جمهور با قدردانی از مهندسین و متخصصین ایرانی اظهار داشت: این توانمندی‌ها در دوران تحریم‌ها کشف شده و از ارزش فراوانی برخوردار است اما متاسفانه عده‌ای عادت کرده‌اند که توانمندی کشور را کوچک نشان دهند اما سخنان این افراد نباید ما را دلسرد کند چرا که امروز حرکت عظیمی در جهت توسعه کشور به راه افتاده است.
وی افزود: البته کشور بزرگی مانند ایران با جمعیت 80 میلیون نفری در منطقه حساس خاورمیانه و در دنیای پرمخاطره امروز، طبیعی است که در برخی نقاط کمبودهایی وجود داشته باشد که البته عزم دولت برطرف کردن این کمبودها است.
دکتر جهانگیری اظهار امیدواری کرد همه شهرستان‌های استان خوزستان و از جمله شادگان بتوانند مسیر توسعه را طی کرده و شاهد رفع محرومیت‌ها در این مناطق باشیم.
دکتر جهانگیری به همراه وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل ایمیدرو از بخش‌های مختلف خط تولید این واحد صنعتی نیز بازدید کرد.
شرکت فولاد شادگان اولین شرکتی است که تولید آهن اسفنجی به روش بومی پرد را در ایران و جهان تجربه می‌کند.
کارخانه تولید آهن اسفنجی شادگان با ظرفیت 800 هزار تن درسال راه‌اندازی شده و برای 300 نفر بصورت مستقیم و 400 نفر بصورت غیرمستقیم اشتغال زایی کرده است.
افتتاح کارخانه نورد 600 هزار تنی شرکت فولاد کاوه اروند
کارخانه نورد 600 هزار تنی شرکت فولاد کاوه اروند با حضور معاون اول رئیس جمهور افتتاح شد.
دکتراسحاق جهانگیری در ادامه برنامه‌های سفر به استان خوزستان با حضور در منطقه آزاد اروند واقع در شمال شرقی ناحیه صنعتی خرمشهر پس از افتتاح این کارخانه از بخش‌های مختلف آن بازدید کرد و با توضیحات وزیر صنعت، معدن و تجارت در جریان میزان سرمایه‌گذاری و اشتغال زایی این واحد صنعتی قرار گرفت.
کارخانه نورد 600 هزار تنی شرکت فولاد کاوه اروند با سرمایه‌گذاری 35 میلیون یورو و 140 میلیارد ریال احداث شده و با راه‌اندازی آن برای 300 نفر بصورت مستقیم و 3000 نفر بصورت غیرمستقیم اشتغال زایی شده است.
گفتنی است محصولات تولیدی این کارخانه شامل میلگرد به میزان 480 هزار تن در سال و مفتول به میزان 120 هزار تن در سال است و امکان صادرات به کشور عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس را نیز دارد و سرمایه‌گذاری برای احداث این کارخانه ازسوی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و با هدف محرومیت زدایی صورت گرفته است
بازدید از کانون ریزگردها و طرح احیاء اراضی 550 هزار هکتاری
معاون اول رئیس جمهور از کانون ریزگردها و روند اجرای طرح احیای 550 هزار هکتار دشت‌های خوزستان و ایلام بازدید کرد.
دکتر اسحاق جهانگیری عصر دیروز با حضور در منطقه شلمچه،‌ از نزدیک در جریان روند برنامه مقابله با ریزگردها و به زیرکشت بردن 550 هزار هکتار اراضی استان‌های خوزستان و ایلام قرار گرفت.
وزیر جهاد کشاورزی و مدیر اجرای پروژه نیز که در این بازدید همراه معاون اول رئیس جمهور بودند گزارشی از آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی طرح ارائه کردند
معاون اول رئیس جمهور هم پس از بازدید از این مناطق در سخنانی با قدردانی از دست اندرکاران اجرای این طرح گفت: پس از احیاء اراضی مهمترین کاری که باید انجام شود این است که مدیریت بهره‌برداری از اراضی و دشت‌هایی که بر روی آن سرمایه‌گذاری شده باید به بهترین نحو انجام شود.
وی افزود: یکی از کارهای بسیار مهم و اساسی که در دولت یازدهم در دستور کار قرار گرفت احیاء 550 هزار هکتار اراضی دشت‌های استان خوزستان و ایلام بود.
دکتر جهانگیری افزود: البته این طرح در سال 1375 در سفر مقام معظم رهبری به استان خوزستان به تصویب رسید و 17 سال بعد در دولت یازدهم بطور ویژه به آن توجه شد و این موضوع در دستور کار دولت قرار گرفت.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به نخستین سفر استانی دکتر روحانی به استان خوزستان خاطر نشان کرد: در این سفر دولت می‌خواست اقدام مهمی برای توسعه کشاورزی استان خوزستان انجام دهد که پس از بررسی مقرر شد طرح احیاء اراضی فعال شود و در همین راستا نامه‌ای به مقام معظم رهبری نوشته شد و از ایشان درخواست کردیم که 1.5 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای این منظور برداشت کنیم که ایشان نیز با بزرگواری موافقت کردند.
وی ادامه داد: در منطقه‌ای مثل شلمچه اراضی که مردم در آن کشت و کار می‌کردند،‌در سالهای پس از جنگ تبدیل به مناطق مملو از مین شده بود و امروز برای نخستین بار این اراضی تسطیح و کانال کشی شده و کشاورزان این مناطق بزودی باز خواهند گشت تا روی این اراضی به کشت و فعالیت بپردازند.
جهانگیری با تاکید بر اینکه حتماً فاز دوم این طرح اجرا خواهد شد افزود: اجرای کامل این طرح از تعهدات دولت و مورد تاکید مقام معظم رهبری است.
معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: تاکنون 1 میلیارد و 150 میلیون دلار از منابع برداشت شده از صندوق توسعه ملی برای اجرای این طرح هزینه شده و حدود 350 میلیون دلار دیگر باقی مانده است و اگر با کسری منابع مواجه شویم، دولت راهکاری پیدا خواهد کرد.
وی اظهار داشت: امروز دولت در بخش کشاورزی طرح‌های مهمی در زمینه آب و خاک در دست اجرا دارد که اصلاح روش‌های آبیاری، مدیریت مصرف و تدوین نظام کشت از جمله این طرح‌ها است و وزارت جهاد کشاورزی درحال طراحی نظام کشت برای همه مناطق کشور است تا مشخص شود که در چه مناطقی چه محصولاتی باید کشت شود تا مورد حمایت دولت باشد.
سایر اخبار این روزنامه
قائم مقام وزیر صنعت: قیمت حامل‌های انرژی صنعت افزایش نمی‌یابد رئیس جمعیت هلال احمر: مردم معادل 70 میلیارد تومان کالا و 53 میلیارد تومان به زلزله‌زدگان کرمانشاه کمک کردند هشدار دکتر ظریف به اروپایی ها: تعهد ایران به دفاع مشروع تنها یک شعار نیست لاریجانی: قرارداد ساخت دو نیروگاه اتمی با روسیه در مرحله نهایی است شکست نتانیاهو در جلب حمایت اتحادیه اروپا برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل افتتاح 2طرح بزرگ فولادی در استان خوزستان سید حسن نصرالله: تصمیم ترامپ آغازی برای پایان اسرائیل است چین، تایوان را به حمله نظامی تهدید کرد: اگر یکی از ناوهای آمریکایی به این جزیره بیاید، حمله می‌کنیم دبیرکل سازمان ملل: عربستان و امارات به جنگ احمقانه در یمن پایان دهند بازی دو سرباخت رئیس ستاد کل نیروهای مسلح: اقدام ترامپ سرآغاز یک انتفاضه بزرگ محسوب می‌شود از زبان سردار مهری آماده‌باش پلیس در 29 استان و 100 گردنه برف‌گیر افتتاح 2طرح بزرگ فولادی در استان خوزستان افتتاح 2طرح بزرگ فولادی در استان خوزستان افتتاح 2طرح بزرگ فولادی در استان خوزستان افتتاح 2طرح بزرگ فولادی در استان خوزستان افتتاح 2طرح بزرگ فولادی در استان خوزستان