شکنجه ممنوع است

»اگر کسی ادعایی درباره شکنجه داشته باشد به فوریت رسیدگی می‌شود
»دختر رئیس قوه قضائیه با هیچ سرویسی ارتباط نداشته و هیچ جا بازداشت نبوده است

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه در نشستی که دیروز در دانشگاه شریف و به مناسبت روز دانشجو برگزار شد، به پرسش‌ها و ابهامات دانشجویان درباره عملکرد دستگاه قضایی و برخی پرونده‌های مطرح، همچون حمید بقایی، فاضل لاریجانی و ادعای جاسوسی دختر رئیس قوه قضائیه پاسخ داد. بر اساس گزارش رسانه‌ها، این جلسه شور و هیجان خاصی داشت، تا جایی که اژه‌ای در پاسخ به سوت برخی از دانشجویان، خود نیز سوت زد.


به گزارش ایسنا، در ابتدای این نشست، اژه‌ای در واکنش به سوت زدن‌های برخی دانشجویان گفت: در مجلسی به دعوت دانشجویان رفتم تا صحبت کنم، آنجا برخی مدام سوت می‌زدند که من گفتم اگر بنا باشد سوت بزنید، منم بلدم، بلبلی هم  بلدم. اژه‌ای در ادامه صحبت خود، واکنش مشابهی نشان داد و به صورت بلبلی، سوت زد.
سخنگوی قوه قضائیه مسأله جاسوسی دختر رئیس دستگاه قضا را صد درصد دروغ دانست و گفت: ایشان با هیچ سرویسی ارتباط نداشته، هیج جا بازداشت نبوده. ایشان به دنبال کار و درسش است، به غیر از زیارت به خارج از کشور نرفته و مطلقاً با سرویسی ارتباط نداشته است. به گفته وی، به صرف شایعه هیچ حجتی در این باره وجود ندارد.
اژه‌ای در پاسخ به سؤالی درباره کلیپ پخش شده در یکشنبه سیاه مجلس از سوی محمود احمدی‌نژاد و موضوع فاضل لاریجانی و سعید مرتضوی هم اظهار کرد: ادعا شده بود که آقای فاضل لاریجانی به آقای مرتضوی پیشنهاد کرده که اگر فلان اقدام را کنید من سفارش شما را می‌کنم و بابت این کار هم لابد پول می‌خواهد. وی با بیان اینکه آقای فاضل لاریجانی بلافاصله تحت تعقیب قرار گرفت، افزود: ایشان گفت مطلقاً بحث این طور نیست. گفت آقای مرتضوی دو بار یا سه بار با واسطه از من خواسته بروم و کمک کنم، من رفتم و گفتم نمی‌توانم کمک کنم، چون آقای فاضل اصلاً با قوه قضائیه ارتباط ندارد.
محسنی اژه‌ای با اشاره به اینکه آقای مرتضوی هم خواسته شد، اضافه کرد: آقای مرتضوی با دسیسه چینی با یک جمعی خواستند برای این آقای بدبخت یا خوشبخت (فاضل لاریجانی) پرونده بسازند. آن آقا (فاضل لاریجانی) بدون تردید سهل‌انگاری کرده بود و بحثی نیست، اما قاضی به این رسید که جرمی واقع نشده است.
سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه اگر هم جرمی باشد، آقای مرتضوی و افرادی که می‌خواستند این کار را بکنند مرتکب شدند، اظهار کرد: زیرا آقای مرتضوی یک تصویربرداری مخفی انجام داده بود. فیلم را دو یا سه بار مونتاژ کردند و سی دی‌ها را مخفی کرده بود. بعداً این سی‌دی به دست آمد و کاملاً مشخص بود که می‌خواستند پرونده سازی کنند، البته این فرد (فاضل لاریجانی) نباید در آن جلسه شرکت می‌کرد. اما معتقدم اگر جرمی در آن پرونده اتفاق افتاده باشد، مربوط به مرتضوی و دو نفر از همدستانش بود.
اژه‌ای خطاب به دانشجویان گفت: می‌خواهید قبول بکنید یا نکنید، اما جرمی برای فاضل لاریجانی  در آن پرونده احراز نشد. اقدام مرتضوی حتماً مجرمانه بود، اما شکایت نشد. نمی‌گویم اگر شکایت می‌شد، قطعاً تحت تعقیب قرار می‌گرفت و محکوم می‌شد، اما شکایتی نشد.
سخنگوی قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: شکنجه قانوناً و اخلاقاً ممنوع است. اگر کسی ادعایی داشته باشد به فوریت رسیدگی می‌شود. به عنوان مثال ما قاضی داشتیم که به 51 سال حبس به دلیل ارتکاب چندین جرم محکوم شده بود.
‌اژه‌ای در پاسخ به سؤالی درباره انفرادی قبل از تفهیم اتهام گفت: این موضوع غلط است، اولین کار بازپرس تفهیم اتهام است. من ادعا ندارم که در زیرمجموعه قوه قضائیه خلافی نمی‌شود، اصلاً این طور نیست، ممکن است در دستگاه قضایی و انتظامی تخلف شود.
وی با اشاره به موضوع ستار بهشتی، وبلاگ‌نویسی که در بازداشت مرحوم شد هم گفت: فردی که در این زمینه تخلف کرده بود محاکمه شد. مگر پیگیری نشد؟ مگر بارها اطلاع‌رسانی نشد؟ در جریان کهریزک مباشرین در این قضیه حتی محکوم به قصاص هم شدند. در این هنگام دانشجویی فریاد زد که سخنگوی قوه قضائیه گفت: من هم فریاد زدن بلدم. محسنی اژه‌ای افزود: مرتضوی در پرونده کهریزک به 5 سال حبس محکوم شد که دادگاه تجدید نظر به دلیل اظهار ندامت وی، حکم را به دو سال حبس تقلیل داد. با عنوان شدن اظهار ندامت مرتضوی از زبان محسنی ‌اژه‌ای، تعدادی از دانشجویان خندیدند که محسنی اژه‌ای خطاب به دانشجویان گفت: خیلی از این افراد که می‌خندند، از سعید مرتضوی دفاع هم می‌کردند.
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به اینکه به چه دلیل حمید بقایی چند ماه در زندان بود، گفت: حق و ناحق را چگونه تشخیص می‌دهید؟ من از بیان جزئیات معذورم، مسائل ایشان مالی است، دادگاه تشکیل شده، احتمالاً در شرف صدور حکم است. تا زمانی که قطعی نشود از نظر قانونی از بیان جزئیات پرونده
معذورم.
وی با بیان اینکه پرونده برادر رئیس جمهوری هیچ ارتباطی با احضار بقایی ندارد، در پاسخ به اینکه آیا در پیگیری این پرونده از رئیس جمهوری اجازه گرفتید، خاطرنشان کرد: ما نرفتیم اجازه بگیریم و هیچ کجا چنین حرفی نزدیم. ما از رئیس جمهوری فعلی و سابق و اسبق یا حتی برخی از اعضای خانواده، تنها می‌رویم می‌گوییم درباره فلان فرد آن اتهام مطرح است تا اگر خواستند اطلاعاتی بدهند، ضمن اینکه در پاره‌ای از موارد قانون الزام می‌کند که برای تعقیب وزیر و معاون رئیس جمهوری باید به مجلس خبر بدهیم. اژه‌ای با تأکید بر اینکه در این قضیه اولاً اجازه گرفته نشده است و این رویه ما نه تنها درباره ایشان بلکه بسیاری از کسان دیگر است. ایشان گفتند الان در آستانه انتخابات است و این تفسیر می‌شود و اگر این بشود، جنگ می‌شود، اما ما هیچ اعتنایی نکردیم و کار خود را انجام دایم.
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این سؤال که چرا در پاسخ به ویدئوی احمدی‌نژاد، او را دروغگو و لات خطاب کردید،  اظهار کرد: من گفتم در صحبتی که ایشان در 38 دقیقه کرده، تعداد کثیری دروغ است و در یک صفحه بیش از 10 دروغ مطرح شده است. من نگفتم ایشان لات است. من حرف‌های خودم را به یاد دارم. وقتی سؤالی را کردند، گفتم این مطالب این روزها مرا به یاد داستان آن لات انداخته است. شما می‌گویید که این حرف من منتسب به احمدی‌نژاد می‌شود، قبول می‌کنم. وقتی احمدی‌نژاد می‌آید نسبت‌هایی را به دیگری می‌دهد، چطور نسبت به حرف او هیچ حرفی ندارید؟ چطور نسبت به او که اتهامات فراوان به مجلس، مجمع تشخیص و قوه قضائیه و افراد در قوه قضائیه می‌دهد، حرف نمی‌زنید.
وی همچنین در پاسخ به اینکه چرا رئیس قوه‌ قضائیه فقط درباره مسائل سیاسی حرف می‌زند، گفت: رئیس قوه قضائیه عضو شورای عالی امنیت ملی و عضو مجلس خبرگان رهبری هم هست و مسئولیت‌های دیگری هم دارد. در جلسه مسئولان عالی در روز دوشنبه، نهایتاً چهار دقیقه به مسائل کلی پرداخته می‌شود و بقیه جلسه کاملاً به مسائل حقوقی و قضایی اختصاص دارد.