صالحی: وزیر و معاونان در صدور مجوزها دخالت نمی‌کنند


 «در مدیریت برنامه‌محور، وزیر و معاونان در صدور مجوزها دخالت نمی‌کنند» این عبارات که بخشی از صحبت‌های سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین تکریم و معارفه معاونان پیشین و جدید امور هنری این وزارتخانه است را می‌توان با نگاهی امیدوارانه نقطه پایانی بر حاشیه‌هایی عنوان کرد که در چند روز گذشته دامنگیر اکران فیلم «عصبانی نیستم» رضا درمیشیان شده بود. وزیر در این مراسم در ترجیع‌بند صحبت‌هایش از لزوم تمکین به مجوزهای قانونی سخن گفت تا به نوعی تکذیب ضمنی باشد بر آنچه روز یکشنبه درباره اکران فیلم «عصبانی نیستم» به نقل از او منتشر شده بود. چند روز پیش از این، نصرالله پژمان فر، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفته بود طی صحبتی که با وزیر ارشاد در صحن علنی مجلس داشته، ایشان اطلاع داده‌اند که این فیلم سینمایی اکران نمی‌شود. این در حالی است که سید عباس صالحی صبح دوشنبه در صحبت‌هایش عنوان کرد که در فرآیند صدور مجوزها اتکا و اعتماد به شوراهای تخصصی و قانونی مورد توجه است و به صورت موردی ورود نمی‌کند.
در مراسم تکریم و معارفه علی مراد خانی و سیدمحمد مجتبی حسینی، سیدعباس صالحی فعالیت معاونت امور هنری را از بخش‌های دشوار و پردامنه این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: در دوره‌های گذشته فرآیند بسیاری از صدور مجوزها در بخش‌های مختلف این وزارتخانه با دخالت‌های افراد بالا دستی همراه بود، ولی در دولت یازدهم این رویه برچیده شد و در این دولت نیز این روش ادامه خواهد داشت. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه تأکید کرد: مبنای حرکت باید بر اساس نقشه راه باشد. باید برنامه قابل دفاع در انجام امور داشته باشیم. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: هم باید حافظ حقوق هنرمندان بود، زیرا آنها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به‌عنوان پناهگاه خود در امور هنری شان می‌دانند و هم باید حافظ قانون بود، زیرا قانون خط روشنی از تفاهم اجتماعی را ایجاد می‌کند. بنابراین صیانت همزمان از این دو از اهمیت بالایی برخوردار است. وزیر فرهنگ و ارشاد دیروز همچنین پیامی به مناسبت برگزاری چهاردهمین جشنواره تئاتر کردی سقز منتشر کرد و از تئاتر کردی به‌عنوان یک حرکت اصیل برای بیان فرهنگ والای این مرز و بوم یاد کرد.
تأکید شورای صنفی نمایش بر اکران «عصبانی نیستم»


یک روز پس از نگرانی‌های ایجاد شده بواسطه اظهارات نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و پررنگ شدن شائبه طلسم اکران «عصبانی نیستم» با وجود دریافت مجوز نمایش، صحبت‌های صبح دوشنبه سخنگوی شورای صنفی نمایش تکذیبیه‌ دیگری بر عدم اکران این فیلم بود. غلامرضا فرجی تأکید کرد؛ قرارداد اکران «عصبانی نیستم»، هفته گذشته ثبت شده است و در موعد مقرر به نمایش درمی‌آید. به گفته غلامرضا فرجی (سخنگوی شورای صنفی نمایش) این فیلم طبق برنامه تعیین شده یعنی همان تاریخ 29 آذر که قرارداد آن در شورای صنفی نمایش به ثبت رسیده است اکران خواهد شد.