حفظ دائمی دو پایگاه نظامی روسیه در سوریه




گروه جهان/ دیروز دوشنبه قاهره، پایتخت مصر خود را برای میزبانی از رئیس‌جمهوری روسیه آماده کرده بود اما هواپیمای حامل ولادیمیر پوتین پیش از آنکه وارد قاهره شود، در پایگاه هوایی حمیمیم در شهر ساحلی لاذقیه بر زمین نشست تا رئیس جمهوری روسیه شخصاً خبر خوش پایان مبارزه دو ساله ارتش‌های روسیه و سوریه با تروریست‌های داعش از آغاز خروج بخشی از نظامیان روسی از خاک سوریه و ابقای شماری از نیروهای روسیه در دو پایگاه دائمی در خاک سوریه را اعلام کند. خبری که بسرعت در صدر اخبار رسانه‌های جهان قرار گرفت و نویدبخش آغاز شمارش معکوس برای اعلام رسمی نابودی گروه تروریستی داعش در سوریه بود.


اگرچه سفر پوتین به سوریه کوتاه، غیرمنتظره و از پیش اعلام نشده بود. اما دیدار او با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در پایگاه هوایی حمیمیم در شهر ساحلی لاذقیه، پایگاهی که در دو سال اخیر بیشترین حملات به مواضع تروریست‌ها از آنجا انجام شده بود و بر زبان آوردن دوجمله کلیدی و کوتاه مبنی بر صدور فرمان خروج نظامیان روسی از سوریه و پایان یافتن مبارزه روسیه و سوریه با داعش در این کشور جنگ زده آنقدر پُرمایه بود که توجه جهان را به این سفر جلب کند. به گزارش شبکه خبری الجزیره به نقل از نووستی روسیه، پوتین در جمع نیروهای روسی در پایگاه هوایی حمیمیم گفت: نیروهای روسیه و سوریه یکی از قوی‌ترین گروه‌های تروریستی جهان را ظرف تنها دو سال نابود کردند. اکنون - که این گروه تروریستی نابود شده- به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح دستور داده‌ام تا مقدمات خروج بخش عمده نیروهای ما در سوریه را فراهم کند و این نیروها را به پایگاه‌های اصلی‌شان بازگرداند. وی به نظامیان روس موفقیت در مأموریت جنگ علیه تروریسم را تبریک گفت و از حسن عملکرد آنها تشکر کرد.پوتین دو سال پیش هنگامی که به درخواست دولت دمشق وارد جنگ با تروریست‌ها در سوریه شد، اعلام کرده بود، به محض نابودی تروریست‌ها نیروهایش را از خاک سوریه خارج خواهد کرد. او دیروز نیز به وعده خود عمل کرد و رسماً دستور خروج بخش اعظم نیروهایش را از سوریه داد. این در حالی است که امریکا بدون مجوز دولت دمشق و به بهانه مبارزه با داعش وارد خاک سوریه شد و در روزهای اخیر نیز مقامات امریکایی اعلام کرده‌اند، حتی اگر داعش نابود شود، خاک سوریه را ترک نمی‌کنند و در شمال سوریه خواهند ماند.
حفظ پایگاه‌های نظامی در سوریه
رئیس‌جمهوری روسیه که به همراه سرگئی شویگو، وزیر دفاع خود و سرگئی سورووکین، فرمانده نیروهای روسیه در سوریه در پایگاه هوایی حمیمیم حضور یافته بود، همچنین تأکید کرد، اگر تروریست‌ها باز هم در سوریه سر بر آورند، «ارتش‌های دو کشور روسیه و سوریه باز هم با حملات هوایی» به جنگ آنها خواهد رفت. وی افزود: طبق توافقنامه‌های بین‌المللی پایگاه نظامی حمیمیم برای تحقق آشتی بین سوری‌ها به کار خود ادامه می‌دهد و دو پایگاه ما در طرطوس و حمیمیم تأسیس شده و به طور دائمی مورد استفاده قرار خواهند گرفت. نیروهای ما در پایگاه دریایی طرطوس و پایگاه هوایی حمیمیم حضور خواهند داشت.در ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۵ روسیه پس از کسب مجوز قانونی از دولت سوریه به منظور کمک نظامی به دمشق علیه تروریست‌ها نیروهای خود را وارد سوریه کرد و با حملات هوایی علیه داعش، روند میدانی جنگ علیه تروریست‌ها را بسرعت به نفع ارتش سوریه تغییر داد و پیشروی‌های ارتش‌های دو کشور باعث شد تروریست‌ها روز به روز ضعیف‌تر شوند.
گشایش جبهه ادلب پس از سه سال
به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، دیروز همچنین نیروهای ارتش سوریه با پشتیبانی هوایی روسیه برای نخستین بار در طول بیش از سه سال گذشته مواضع گروه‌های تروریستی را در بخش‌های جنوب شرقی ادلب مورد هدف قرار دادند و جبهه ادلب را گشودند. آنها با هدف رسیدن به ادلب از سمت صحرا و دگرگون کردن معادله نظامی در مناطق حد فاصل بین حومه حماه و ادلب در حال پیشروی هستند و بر چند روستا در داخل مرزهای اداری ادلب مسلط شده‌اند. یک منبع میدانی که همراه با نیروهای ارتش سوریه می‌جنگد در این باره به خبرگزاری آلمان گفت: نیروهای ارتش سوریه ظهر یکشنبه به مواضع افراد مسلح النصره در دو شهرک‌ ام‌تریکه، الظافریه در اطراف استان ادلب حمله کردند و توانستند پس از درگیری‌های شدید در ورودی‌های دو شهرک، این دو شهرک را به تصرف خود درآورند. منابع رسانه‌ای نیز گفتند، صدها سرباز و تجهیزات نظامی از حومه دیرالزور به فرماندهی سهیل حسن معروف به «نمر» (ببر) به منطقه گسیل شده و وی فرماندهی نیروهای ارتش سوریه در حومه حماه را برعهده دارد.
روسیه علاوه بر کمک‌های نظامی به دمشق برای نابود کردن تروریست‌ها، با همراهی ایران و ترکیه، مذاکرات آستانه را به جریان انداخت تا بحران 7 ساله سوریه با روش‌های دیپلماتیک حل شود. مذاکرات آستانه با ابتکار عمل تعیین مناطق امن و برقراری آتش‌بس‌هایی در این مناطق زودتر از آنچه جامعه جهانی تصور می‌کرد، به نتیجه رسید. به گزارش خبرگزاری رویترز، دیروز دوشنبه نیز پوتین در دیدار با اسد به نقش ایران و ترکیه در حل دیپلماتیک بحران سوریه اشاره کرد و گفت: «روسیه آماده است تا با ایران و ترکیه برای آغاز روند برقراری صلح در سوریه همکاری کند.» این در حالی است که مذاکرات ژنو که از سال 2012 و با ابتکار عمل غربی‌ها بویژه امریکا جریان داشت و هنوز هم جریان دارد، هیچ نتیجه و دستاوردی نداشته است.


برش
آمار هفت ماه پایانی عملیات روسیه در سوریه
 سرگئی سوروکین، فرمانده نیروهای نظامی روسیه در سوریه اظهار داشت در هفت ماه گذشته در سوریه ۳۲ هزار نفر از تروریست ها کشته شده اند. به گزارش خبرگزاری تاس، سوروکین گفت: بیش از ۶۷۰۰۰ کیلومتر مربع از سرزمین سوریه، بیش از ۱۰۰۰ موضع، ۷۸ میدان نفتی و گاز و دو ذخیره سنگ معدن فسفات در این مدت پس گرفته شده است. هواپیماهای نظامی ۶۹۵۶ بار و هلیکوپتر ها، بیش از ۷۰۰۰ پرواز داشته اند. وی با اشاره به اینکه عملیات پایگاه روسیه در سوریه ۲۲۷ روز طول کشیده است، افزود: بیش از ۳۲۰۰۰ تروریست ، ۳۹۴ تانک و بیش از ۱۲۰۰۰ قطعه از دیگر تجهیزات نظامی از بین رفته است. سوروکین رسما اعلام کرد که روند خروج نظامیان روسیه از سوریه آغاز شده است. این فرمانده ارشد روس اضافه کرد که ۲۳ هواپیمای نظامی، دو هلی کوپتر و بخشی از نیروهای پلیس نظامی، بخشی از نیروهای ویژه و بخشی از نیروهای مهندسی نظامی و خنثی کننده مین و یک بیمارستان صحرایی روسیه از خاک سوریه خارج خواهند شد. وی تصریح کرد که ادوات باقی مانده به وظایف خود در سوریه ادامه خواهند داد.