از پرونده حصر تا پرونده احمدي نژاد

معاون اول قوه قضاييه گفت: مي‌گويند چرا سران فتنه را محاکمه نمي‌کنيد، شوراي عالي امنيت ملي مصوب کرد که اين محاکمه به مصلحت نيست و فعلا آن‌ها را محصور کردند، قوه قضاييه در آنچه در ٨٨ پيش آمد وارد شد، برخورد کرد و در برخوردها اشکالي به وجود آمد که به آن مشکلات هم رسيدگي کرد، اگر مصوبه نبود قوه رسيدگي مي‌کرد.
به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام غلامحسين محسني‌اژه‌اي با حضور در جمع دانشجويان دانشگاه شريف درباره معاون اول احمدي نژاد گفت: رحيمي‌به جهت اينکه پول را گرفته و به کانديدايي داده محکوم نشده، زماني که قانون جلوي ما را نگرفته بود دادگاه علني بود. قانون جلوي ما را گرفته است. دادگاه‌هاي علني موثر است و بازدارندگي‌اش از بسياري مجازات‌ها بالاتر است. 
مي‌گويند چرا دادگاه بقايي علني نيست؟ مبناي ما قانون است، دادگاه‌هاي علني هم اجازه پخش نمي‌دهند، اين چه علني است؟ 
محسني‌اژه‌اي بيان کرد: مي‌گفتند افرادي که فساد را افشا کردند تحت تعقيب هستند. کسي به عنوان انتقاد تحت تعقيب قرار نمي‌گيرد. 
سخنگوي قوه قضاييه درباره موضوع کاسپين گفت: چرا شما مي‌گوييد که ما به تحصن‌ها اعتنا نکرديم و کاري نکرديم؟ تا پايان آبان ماه سال جاري، 11 ميليون و 700 و خرده‌اي چک برگشتي داشتيم، آيا اين تقصير قوه قضاييه است؟ در مورد شرکت‌هاي تعاوني و اعتباري، حنجره خودم را در جلسات مختلف دولت و مجلس پاره کردم. آمدند بيش از هزار تعاوني اعتبار را مجوز دادند و هيچ نظارتي نکردند و اصلا حق نداشتند از مردم سپرده بگيرند و بعد مشکلاتي را براي مردم و همه دستگاه‌ها ايجاد کردند، تمام تلاش ما اين بوده که مردم به حق‌شان برسد.
محسني‌اژه‌اي با اشاره به ثامن الحجج گفت: در مورد موسسه ثامن‌الحجج نزديک به 13 هزار ميليارد تومان از مردم سپرده گرفتند، آيا قوه قضاييه بايد نظارت کند؟ اصلا براي قوه قضاييه‌امکان پذير است؟ ما نهايت تلاش خود را کرديم تا از بيش از يک ميليون سپرده‌گذاري که بود، به حق‌شان برسند و حدود 99 درصد از افراد تعيين تکليف شدند. قوه قضاييه تمام تلاش خود را کرده که با کمک دستگاه‌هاي مختلف اموال را شناسايي و توقيف کند.
وي درباره کليپ پخش شده در مجلس در خصوص موضوع فاضل لاريجاني و سعيد مرتضوي اظهار کرد: ادعا شده بود که آقاي فاضل لاريجاني آمده پيشنهاد کرده به آقاي مرتضوي که اگر فلان اقدام را کنيد من سفارش شما را مي‌کنم و بابت اين هم لابد پول مي‌خواهد. 
آقاي مرتضوي با دسيسه چيني با يک جمعي خواستند براي اين آقاي بدبخت يا خوشبخت پرونده بسازند. آن آقا بدون ترديد سهل انگاري کرده بود ، اما قاضي به اين رسيد که جرمي‌واقع نشده است.
 اگر هم جرمي‌باشد، آقاي مرتضوي و افرادي بودند که مي‌خواستند اين کار را بکنند. معتقدم اگر جرمي‌در آن پرونده اتفاق افتاده باشد، مربوط به مرتضوي و دو نفر از همدستانش بود. چنانچه از مرتضوي شکايت شود، قطعاً تحت تعقيب قرار مي‌گيرد.
سخنگوي قوه قضاييه در پاسخ به اينکه چرا و به چه دليل حميد بقايي چند ماه در زندان بود گفت: حق و ناحق را چگونه تشخيص مي‌دهيد؟ من از بيان جزئيات معذورم، مسائل ايشان مالي است، دادگاه تشکيل شده، احتمالا در شرف صدور حکم است. 
تا زماني که قطعي نشود از نظر قانوني معذورم از بيان جزئيات پرونده.
وي افزود: پرونده برادر رييس جمهوري هيچ ارتباطي با احضار بقايي ندارد، هيچ ارتباطي بين اين دو موضوع نيست. وقتي برادر رييس جمهور احضار مي‌شود که از مدت‌ها قبل پرونده تشکيل شده بود. 
در مورد برادر رييس جمهور از مدت‌ها قبل بررسي‌ها شروع شده بود، بعد احظار شد و تفهيم اتهام مي‌شود. اين دو ارتباطي با هم ندارد. 
سخنگوي قوه قضاييه در پاسخ به سئوالي مرتبط با دختر رييس قوه قضاييه بيان کرد: اين مساله صد در صد دروغ است، ايشان با هيچ سرويسي ارتباط نداشته، هيج جا بازداشت نبوده، ايشان به دنبال کار و درسش است، به خارج از کشور نرفته به غير از زيارت، مطلقا با سرويسي ارتباط نداشته، آن کساني که اين حرف‌ها را در مي‌آورند چه هدفي دارند؟ آن که اين حرف را منتشر مي‌کند آيا دليل دارد؟ به صرف شايعه حجتي وجود دارد؟ 
وي با اشاره به موضوع ستار بهشتي گفت: فردي که در اين زمينه تخلف کرده بود محاکمه شد. 
مگر پيگيري نشد؟ مگر بارها اطلاع رساني نشد؟ در جريان کهريزک مباشرين در اين قضيه حتي محکوم به قصاص هم شدند. در اين هنگام دانشجويي فرياد زد که سخنگوي قوه قضاييه گفت: من هم فرياد زدن بلدم.
محسني اژه‌اي افزود: مرتضوي در پرونده کهريزک به 5 سال حبس محکوم شد که دادگاه تجديدنظر به دليل اظهار ندامت وي، حکم را به دو سال حبس تقليل داد.( تعدادي از دانشجويان خنديدند)
سخنگوي قوه قضاييه تاکيد کرد: شکنجه قانونا و اخلاقا ممنوع است.
 اگر کسي ادعايي داشته باشد به فوريت رسيدگي مي‌شود. به عنوان مثال ما قاضي داشتيم که به 51 سال حبس به دليل ارتکاب چندين جرم محکوم شده بود.
سخنگوي قوه قضاييه در ادامه با يادآوري اينکه در موضوع کاسپين واقعا تعلل وجود داشت، گفت: 8 تعاوني منحل شد تا يک موسسه‌اي به نام کاسپين مجوز بگيرد و تمام سپرده‌ها و سهام‌ها به اين موسسه منتقل شود. 
قبل از اينکه بدانند سپرده مردم چقدر است، به کاسپين مجوز دادند و بعدا کاسپين متوجه مي‌شود که فرشتگان فلان مقدار بدهي دارد و نمي‌تواند ادامه دهد. افرادي از مسئولان قسمت‌هاي مختلف در اين ارتباط تحت تعقيب هستند. خب معلوم است که‌امکان يک فعاليت صحيح اقتصادي با سود 35 يا 40 درصد وجود ندارد و الان مانده‌اند. قوه قضاييه چه کار کند؟
 وي افزود: قوه‌ قضاييه کساني را که بايد، بازداشت کرده است و در حال شناسايي اموال اينها در داخل و خارج کشور است. سعي کرده از تبعيض در پرداخت سپرده‌ها جلوگيري شود. مثلا يک کسي 18 ميليارد سپرده داشت و مي‌خواست با رانت بگيرد و برود، اما قوه قضاييه جلوي آن را گرفت و حتي سران سه قوه از رهبر انقلاب اجازه گرفتند چون مشکل قانوني داشتيم.
محسني اژه‌اي درباره دست خط بقايي در خصوص راحت بودن در سلول و اينکه شما موافق منتشر شدن آن هستيد، گفت: اگر بقايي رضايت بدهد مي‌توان دست خط بقايي را منتشر کرد. اين قول را مي‌دهم که به قاضي بگويم که آقاي بقايي اگر واقعا اعلام کرده اين دست خط منتشر شود، منتشر کنيد.
محسني اژه‌اي در پاسخ به سوالي درباره اينکه چرا آقايان بقايي و احمدي نژاد علني محاکمه نمي‌شوند؟ گفت: تشخيص علني بودن با دادگاه است نه به عهده من و نه به عهده ديگري؛ البته آقاي احمدي نژاد هنوز محاکمه نشده است.