فرشتگان فرزند ناخلف کاسپین

ضیاء مصباح‌ - متولیان موسسه مالی اعتباری کاسپین با توجه به ارتباط با بانک مرکزی، اعلام داوطلبی و آمادگی عهده‌دار رفع و رجوع مطالبات جامعه ده‌ها هزار نفری سرمایه‌گذار در موسساتی مشابه فرشتگان شده، در این مسیر می‌کوشند و نهایتا باید در انتظار اتمام این ماموریت و سرو‌سامان دادن به هدف و چرایی تا‌سیس بنگاه خود باشند.
چگونگی انجام این تکلیف با همه سهل و ممتنع بودن، ویژگی‌های خاص، سوابق امر با همه بازتاب منفی اجتماعی و ضرورت‌ها در مسیر پرداخت مطالبات طلبکاران محق چندین موسسه از جمله فرشتگان «با 51 درصد سر‌مایه کاسپین» همراه با نقد و پیشنهاداتی تلویحی، محتوی این گزارش است.
در این باب باید اشاره کرد که ایفای نقشی موثر در زمینه «سیستم‌ها و روش اداری و مدیریت نیروی انسانی» را در رابطه با عملکرد موسسه کاسپین واجب و بیان دیدگاه را «تکلیفی اجتماعی » دیده. به همین منظور و هدف که حل مشکل گروهی از شهر‌وندان را تسهیل می‌کند ساعت‌ها با یکی از کارشناسان شاغل در این بنگاه مطالعاتی با کار‌بینی و مذاکره با رده‌های مختلف شغلی تا اعضاء هیات مدیره و مدیر‌عامل انجام شد‌ه است.
در ورود به ساختمان با نیروی فراوان آموزش‌دیده، مسلح به باتوم و دستبند مواجه می‌شوید که با توجه به ویژ‌گی مراجعان و وظیفه موسسه (در قبال آنان که به سیستم اعتماد کرده سرمایه‌گذاری کرده‌اند‌) به هر دلیلی معقول به نظر نمی‌رسد و دافعه را بیشتر می‌کند که با اهداف حتی کوتاه‌مدت این شرکت با هر استدلالی منطبق نمی‌تواند باشد.


راهنماها (مشاورین متین و با حوصله منتخب از بین روسای شعب منحل شده) با مراجعان همدردی و خود را فاقد اختیار دانسته جهت رفع تکلیف به تکرار مکررات با هدف دست به سر کردن طلبکاران مشغولند، این بخردان معتقد و می‌گویند بهتر این است که در مسیر جذب مشتری با توجه به اهداف تاسیس شرکت و ایجاد اعتماد و کمک به سیستم ترتیبی اتخاذ شود، در اسرع وقت تمام سرمایه طلبکاران که به هیچ عنوان امکان نفی آن نیست به حساب سپرده جدید آنان در این موسسه مالی اعتباری، از زمانی که بلوکه شده واریز و سود متعارف پرداخت و مشابه دیگر بانک‌ها برداشت یا افزایش از حساب مجاز باشد.
تعلل در اتخاذ این راه‌حل عملی و معقول باعث تقویت بی‌اعتمادی قشر وسیعی خواهد شد و کاسپین را از مقصود اصلی دور خواهد کرد.
سیستم تلفن پاسخگویی مناسب را ندارد تا مانع آمدو‌شد، استهلاک، تلف شدن وقت، لطمه به اعصاب و تشدید ترافیک باشد و در مسیر جذب بکوشد.
در طبقات با نیروهای دغدغه‌دار مواجه می‌شوید، این جوانان دلواپس، هر کدام مسوول خانواده‌ای بوده، در مواردی حتی از داشتن میز و صندلی که بتوانند لحظا‌تی قرار و آرام گیرند محروم مانده‌اند و در انتظار نتیجه مصاحبه در پی آزمون کتبی گزینش نیرو روز‌شماری می‌کنند.
اوضاع و احوال مدیران و کارکنان شعب که همزمان با توزیع وجه به طلبکاران متفکر و صبور «تا سقف 200 میلیون تومان» فرصت استراحتی اندک که لازمه مسوولیت مالی است ندارند داستان پر‌آب و چشم دیگری دارد و عدم تفویض اختیار حتی به مدیران میانی و مسوولان سختکوش شعب ناشی از نبود سیستم و سامانی اصولی، پیوسته مانع پیشرفت کار است.
مدیران منصوب در سازمان مرکزی «در مواردی بازنشسته» خسته از کاری که به قصد در‌آمد در این روزگار پر‌هزینه تقبل کرده‌اند روز‌مرگی را در پیش گرفته و با نگاه خود بسیاری سخن‌ها دارند.
هزینه نگهداری تمام نیروی مستقر به نظر می‌رسد از محل در‌آمد سرمایه‌ای که بلوکه شده «‌و اعاده طلب سرمایه‌گذاران به همین دلیل مرتبا به دلایل واهی موکول می‌شود» تامین می‌شود.
مدیران ارشد منصوب با روش کدخدا‌منشی که در‌خور یک موسسه مالی با هر وابستگی و تعریفی نیست امروز را به فردا می‌رسانند و مجال و باوری برای جذب و سود‌آوری نمی‌توانند بیابند.
نحوه نگهداری و مراجعه به سوابق به شکل ساده و غیر‌اصولی و قابل تجدید نظر فوری با توجه به اهداف بلند‌مدت به نظر می‌رسد.
درهم و برهمی بسیار مشخص کارها‌، سر‌گردانی ارباب رجوع دلواپس و صاحب حق و سرمایه، عدم خلاقیت، نبود انگیزه در نیروی انسانی، نا‌مناسب بودن بازده کاری مدیران و نحوه همکاری کارکنان رده‌های متفاوت با آنان، نبود وحدت رویه و تمرکز تصمیم‌گیری، نکات بارزی است که در عملکرد این تشکیلات مالی که باید خود‌کفا شود به سادگی رویت می‌شود.
تاکید مکرر اینکه‌ نداشتن تشکیلات مناسب، روشن نبودن وظایف، عدم ثبات شغلی، پاسخگو نبودن مدیران به دلیل روشن نشدن حیطه مسوولیت، عدم تفویض اختیار، بیکاری مخفی، نبود محل استقرار مناسب، آمدو‌شدهای بی‌هدف گروهی از کارکنان، اعمال نفوذهای موردی مشخص، بی‌اعتقادی مدیران از ضرورت بررسی کارشناسی و ارائه طرح‌های مربوط به چگونگی استفاده مطلوب از نیروی در اختیار، نبود باور به ضرورت وجود روش‌ها و نکات مهمی که مدیریت سلیقه‌ای را مطرود می‌داند «در معرض قضاوت و گزارش اهل فن که در میان طلبکاران بسیارند» قرار دارد.
چنانچه این موسسه با ارتباطاتی که دارد در این شرایط سامانی بگیرد و به عنوان موسسه مالی و اعتباری مجوز‌دار از بانک مرکزی به جذب سرمایه‌گذاران بپردازد که با این عملکرد و مدیریت دور از ذهن می‌نماید در بر همان پاشنه خواهد چرخید و آزموده را باید مجددا بیازماییم.
Z.Mesbah1944i@gmail.com