گفت و گوی اختصاصی «جهان صنعت» با سفیر جمهوری آلمان در ایران؛

امسال به 3 میلیارد یورو می‌رسد
سفرای کشورها معمولا محافظه‌کاری خاصی دارند. آنها از یک‌سو باید روابط فی‌مابین کشورهای متبوع و مقصد را تنظیم کنند و از سوی دیگر ضرورت دارد که در مورد عملکرد خود به افکار عمومی پاسخ دهند، این پاسخ به افکار عمومی، ممکن است درباره هموطنان سفیر رخ دهد یا شهروندانی که در کشور مقصد ساکن هستند را در‌بر گیرد. از این‌رو گفت‌وگو با سفیر یک کشور خارجی سهل و ممتنع است چه آنکه براساس وظایف ذاتی سفرا معمولا دست رد به سینه خبرنگار نمی‌زنند ولی از آن‌سو، سفرا معمولا حرف‌های کلی و عمومی می‌زنند که برای جماعت خبرنگار چندان چنگی به دل نمی‌زند.
وقتی این سفیر، سفیر جمهوری آلمان باشد، البته ملاحظات بیشتر است و احتیاطی که جناب سفیر در رفتار و مصاحبه خود اعمال می‌کند، بالاخره در مصاحبه و کیفیت آن تاثیر می‌گذارد. رابطه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آلمان به ویژه پس از توافق هسته‌ای وارد فاز جدیدی شده و ابعاد و حجم آن گسترش یافته است. البته رابطه تهران- بن دارای قدمتی تاریخی است و به خاطر آنچه ارتباط نژادی میان ایرانیان و آلمانی‌‌ها خوانده می‌شود، این روابط به نوعی جنبه‌های عاطفی و علقه‌های فرهنگی نیز پیدا کرده است.
همین روابط کهن و موضوع‌های جاری در روابط تهران- بن انگیزه‌ای شد تا در گفت‌و‌گویی مکتوب با میکائیل کلور- برشتولد سفیر جمهوری آلمان در ایران، مسایلی که هم‌اکنون در روابط دو کشور وجود دارد را بررسی کنیم. در این مصاحبه ابتدا زمینه‌های روابط و توسعه روابط دو کشور مورد توجه قرار گرفته و سپس ابعاد مختلف روابط اقتصادی، فرهنگی و سیاسی دو کشور بررسی می‌شود. این گفت‌و‌گو با پرسش‌هایی در زمینه ظرفیت‌های توسعه روابط تهران- بن به پایان می‌رسد و مشروح آن از نظرتان می‌گذرد. صفحه 4