حمایت دولت دوازدهم از صنعت کشتی سازی

 تفاهم- گروه گزارش: وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: قرار است دولت دوازدهم باهمکاری شرکت های کشتیرانی و نفتکش از توسعه صنعت کشتی سازی داخلی حمایت کند. محمد شریعتمداری در مراسم گرامیداشت پنجاهمین سالگرد تاسیس شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به سابقه تاریخی ایران در صنعت دریانوردی و کشتیرانی گفت: علی رغم پیشینه فاخر ایرانیان در دریانوردی، تا پیش از ۵۰ سال قبل که شرکت کشتیرانی تاسیس شد، ما از پیشینه خود غافل ماندیم تا سال ۴۶ که ایران با خرید دو فروند کشتی برای تردد در خلیج فارس و چهار فروند شناور برای تردد در دریای خزر نخستین شرکت کشتیرانی در کشور تاسیس شد. وی افزود: پس از انقلاب روند رو به رشد شرکت کشتیرانی ادامه یافت و در زمان جنگ تعداد کشتی های اقیانوس پیما سازمان کشتیرانی ایران به بیش از صد فروند رسید.
شریعتمداری تصریح کرد: اگرچه شرکت کشتیرانی سهامداران غیردولتی دارد اما همچنان آن را ناوگان ملی می دانیم و حمایت های لازم را از آن خواهیم داشت. اما باید به این موضوع نیز توجه شود که چرا باوجود پتانسیل های
 موجود، سهم ما از دریانوردی منطقه و مدیریت بنادر مناسب نیست. وی افزود: یکی از سیاست های ما در دولت دوازدهم با همکاری دو شرکت کشتیرانی و نفتکش، توسعه صنعت کشتی سازی داخلی است که با اجرای این برنامه و اصلاح مقررات بنادر می توانیم با توجه به ظرفیت های
 بنادر چابهار، شهیدرجایی و امام خمینی در جنوب و بنادر حاشیه دریای خزر ایران را به یک مرکز مهم تجارت کالای منطقه ای تبدیل کنیم.


فعالیت ناوگان کشتیرانی ایران
در بنادر اروپا و آسیا
در ادامه این مراسم، مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، این شرکت را جزء ۱۰ شرکت اول ایران و جزء شرکت های مگااسکیل و مگاکامپنینگ دانست و افزود: ایران دومین اقتصاد خاورمیانه و شمال آفریقا با جی دی پی ۴۱۲.۶ میلیارد دلار است. سعیدی، شرکت کشتیرانی را به عنوان شرکتی که توانسته از نظر حمل و نقل کانتینری از رتبه ۲۳ به رتبه ۱۸ ارتقاء یابد، معرفی و اظهار کرد: این شرکت دارای ناوگانی مقتدر و متنوع از انواع شناورهای اقیانوس پیما و خدماتی با ظرفیت های مختلف است که در بسیاری از بنادر مهم جهان، تردد داشته و به ارائه خدمات مدرن همچون سرویس های درب تا درب می پردازد. مدیرعامل شرکت کشتیرانی فعالیت های اصلی این کشتیرانی را شامل حمل و نقل کانتینری، حمل و نقل فله، مشتقات نفتی و مایعات شیمیایی، حمل قیر، جابجایی بار و مسافر، حمل و نقل ترکیبی و عملیات بندری عنوان کرد و گفت: این شرکت توانسته در بخش بانکرینگ (سوخت رسانی) و تعمیرات ادواری کشتیها و شناورها نیز موفق باشد و به تامین ملزومات مصرفی و نیروی انسانی شناورها کمک کند. وی  ناوگان این شرکت را در بخش کانتینری شامل ۷ خط و ۳۰ فروند کشتی با ظرفیت ۹۱ هزار و ۴۰۰ TEU دانست و افزود: در خط HDM میزان ۶ فروند شناور با ظرفیت های ۶ هزار و ۵۰۰ و ۵ هزار و ۱۰۰ TEU و در خط SCP میزان ۶ فروند کشتی با ظرفیت های ۵ هزار و ۱۰۰، ۳ هزار و ۳۰۰ و ۲ هزار و ۷۰۰ TEU در بنادر مختلف اعم از بندرعباس، جبل‌علی، شانگهای، نینگبو، شیامن، شنزن و کائوکینگ فعالیت دارند.
سعیدی تصریح کرد: یک ماه پس از امضای برجام، ناوگان شرکت کشتیرانی به اروپا مانند جبل الطارق و هامبورگ نیز تردد داشت و به دنبال آن هستیم تا با ناوگان جدید و بازاریابی دیجیتالی، گستره فعالیت شرکت را افزایش دهیم. مدیرعامل شرکت کشتیرانی اظهارداشت: پس از برجام ۹۰ درصد کشتی های این شرکت با پرچم جمهوری اسلامی ایران و ۱۰ درصد نیز تحت پرچم سایر کشورها تردد می کنند.