معافیت ۴۰ درصدی تولید ناخالص داخلی از مالیات

تفاهم- گروه گزارش: همزمان با برگزاری چهاردهمین کنفرانس فنی مجمع مقامات کشورهای اسلامی در ایران، سازمان امور مالیاتی کشور ریاست مجمع مقامات مالیاتی کشورهای اسلامی (آتاییک) را برای مدت یک سال بر عهده گرفت. مجمع مقامات مالیاتی کشورهای اسلامی که به منظور هم فکری و تشریک مساعی در خصوص مسائلی همچون مدیریت، وصول و توزیع مالیات و زکات ایجاد شده، در سال 2003 در مالزی تأسیس و این کشور به همراه ایران به ترتیب، اولین و دومین میزبان این مجمع بوده اند.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور به عنوان رئیس جدید این مجمع در جمع شرکت کنندگان در این اجلاس، از جمله دبیرکل مجمع، رؤسای هیأت ‏های مالیاتی کشورهای اسلامی، سفرا، اعضای صندوق بین المللی پول، نمایندگان سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در خصوص دو محور تحول نظام مالیاتی ایران و حرکت به سوی نظام مالیاتی مطلوب و همچنین مالیات ستاتی از اقتصاد و خدمات دیجیتال سخنرانی کرد. سید کامل تقوی نژاد
از تهیه سامانه ای با همکاری بانک مرکزی برای دریافت اطلاعات مالیاتی بانک ها خبر داد و اظهار کرد: در لایحه بودجه سال آینده، ۱۰۵ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی پیش بینی شده است. وی افزود: در سال جاری، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی پیش بینی شده بود که در ۸ ماهه نخست سال، حدود ۸۵ درصد آن محقق شد. رئیس کل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه در لایحه بودجه سال آینده ۱۰۵ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی به همراه ۲۳ هزار میلیارد تومان عوارض پیش بینی شده که مجموع آن به همراه درآمدهای گمرک ۱۴۰ تا ۱۴۵ هزار میلیارد تومان خواهد شد، عنوان کرد: پیش بینی درآمد مالیاتی در سال آینده واقع بینانه است.
ارائه اطلاعات تجمیعی مالیاتی بانک ها


 به بانک مرکزی و سازمان مالیاتی
تقوی نژاد یکی از محورهای کنفرانس سال جاری را مالیات ستانی از کسب و کارهای دیجیتال برشمرد و ادامه داد: گردش مالی بالایی در این نوع کسب و کارها وجود دارد؛ اما سود فعالیت های
کسب و کارهای دیجیتال بالا نیست. در عین حال در برخی مشاغل مانند اسنپ و حمل و نقل عمومی به دلیل معافیت رانندگان تاکسی و شاغلان در بخش حمل و نقل عمومی از پرداخت مالیات، از شرکت های فعال در این بخش در صورت سودآوری مالیات اخذ می شود.
۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی
 از مالیات معاف است
معاون وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه ۴۰ درصد از GDP کشور از مالیات معاف است، اظهار کرد: اگر مؤسسات اقتصادی فعالیت های سودآور داشته باشند، باید مالیات آن را بپردازند؛ در عین حال معافیت های مالیاتی در بسیاری از بخش ها مانند صادرات و کشاورزی اعمال می شود. تقوی نژاد درباره فرار مالیاتی نیز بیان کرد: پیش بینی
می شود در این بخش، ۱۴ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داشته باشیم که البته این آمار مربوط به سال گذشته بوده و ما در این سال توانستیم ۵ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی را شناسایی و برای ۳۰۰ هزار مؤدی جدید، پرونده مالیاتی تشکیل دهیم.
گسترش شفافیت مالیاتی و مبارزه جدی با فساد
در ادامه این همایش، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز با بیان اینکه امروز در کشورهای اسلامی، گسترش شفافیت مالیاتی و مبارزه جدی با فساد می تواند گام مؤثری برای پیشرفت اقتصاد کشورها باشد، اظهار کرد: مفهوم مالیات در اسلام، آمیخته با عدالت و حفظ کرامت انسان ها است. مسعود کرباسیان تصریح کرد: نظام مالیاتی اسلامی به افراد مسئولیت شناسی و زمینه برخورداری همه مردم از ثروت را فراهم می کند. وی ادامه داد: در نظام مالیات ستانی اسلامی، زیست عزتمندانه برای جامعه دنبال می شود و باید بدانیم در دین اسلام، پیوند اخلاق و اقتصاد وجود دارد.  وزیر اقتصاد در ادامه اظهار کرد: کاهش درآمد نفتی باعث بی ثباتی در اقتصاد می شود؛ بنابراین ایران در تلاش است از طریق نظام مالیاتی با بی ثباتی مقابله کند. کرباسیان افزود: نظام اقتصاد ایران به بازنگری در نظام مالیاتی و افزایش رضایت مندی مؤدیان دست زده و ما باید نظام مالیات ستانی مقتدری داشته باشیم.