انتصابات باقر پسند

دور انتصاب نیروهای شهردار سابق ادامه دارد. بیش از 90 روز از انتخاب محمدعلی نجفی از سوی شورای شهر تهران به عنوان شهردار این شهر می گذرد. شورایی که از موج تغییر خواهی مردم تهران بر آمد و در انتخاباتی پر شور لیست 21 نفره اصلاح طلبان بی کم و کاست به شورای شهر راه یافتند. نتيجه این شورا انتخاب محمدعلی نجفی به عنوان شهردار تهران بود. اما از ابتدای انتصاب نجفی انتقاداتی نسبت به انتصابات وی در شهرداری تهران از سوی اعضای شورای شهر شنیده شد. برخی از اعضای این شورا انتصابات را مغایر با رای و خواسته مردم در انتخابات 29 اردیبهشت سال جاری می دانند و به گفته برخی از اعضای شورای شهر این انتقاد در جلسات مختلف به نجفی انتقال داده شده است.
موج جدید انتقادها با انتصابات جدید
روز گذشته دو خبر در صدر اخبار انتصابات شهرداری تهران بود. اولین انتقادات مربوط به انتصاب مهدی داوری دولت‌آبادي به عنوان مدیرعامل سازمان آتش نشانی بود. داوری پیش از این معاون عملیات سازمان آتش نشانی شهرداری تهران بود که مدیریت عملیات حادثه پلاسکو را برعهده داشت و مدیریتش در این حادثه انتقادات زیادی به همراه داشت. شهرنوشت، سایت شهرداری تهران در خبری اعلام کرد که سکان سازمان آتش‌نشاني بعد از 30 سال به یک آتش‌نشان واگذار شد. اما برخی از اعضای شورای شهر نسبت به مدیریت وی در حادثه پلاسکو انتقاداتی را داشتند و این انتصاب را خارج از کارآمدی مدیران دانستند.
شایعه انتصاب یک چهره نزدیک به قالیباف


روز گذشته همچنین یاشار سلطانی از روزنامه نگاران حوزه شهری در توییتی به نقل از یکی از اعضای شورای شهر خبر از انتصاب یکی از چهره های نزدیک به قالیباف به سمت مدیریت روابط عمومی یکی از معاونت های شهرداری تهران خبر داد. خبری که انتقاد 4 عضو شورای شهر را به همراه داشت. فخاری، نظری، فراهانی و علیخانی نسبت به این نوع انتصابات در شهرداری تهران انتقاد داشتند که این موضوع را در صفحه‌های شخصی خود در توییتر و تلگرام منتشر کردند.
نظر شهردار تهران درباره انتقادات
بیست روز پیش بود که شهردار تهران در یادداشتی به انتقاداتی که ازاو درباره انتصابات در شهرداری تهران می‌شود، پاسخ داد. محمد‌علی نجفی در بخشی از یادداشت خود نوشت:« من با تاکید بر پایبندی به مصالح شهرو شهروندان، خود را ملزم به ایجاد تحول و اصلاح وضعیت کنونی مدیریت شهری و ارتقا و بهبود آن و استفاده از نیروهای شایسته و کارآمد شهرداری و خارج از آن می‌دانم و در عین حال صادقانه تصریح می‌کنم که در میان همین روند اجتماعی، اجرایی و سیاسی، پدیده‌ای نو در حال شکل گیری و وقوع است که تامل و چاره اندیشی همگانی را می‌طلبد».وی در پاسخ به برخی منتقدان که خواستار تغییر و تحول در شهرداری بر اساس خواسته مردم در انتخابات بودند، نوشت:« نباید به هر بهایی گرفتار جوزدگی‌های سیاسی شد و دستاوردهای مردم سالارانه را در معرض تخریب قرار داد. باید از اینکه منافع فردی و گروهی، درصدد سوزاندن موقعیت‌ها و فرصت‌های جمعی و عمومی برآیند، بیمناک بود وبرای مقابله با آن مهیاشد. مساله پیش روی من و مدیریت شهری تهران، نه محافظه‌کاری، معامله و بی‌توجهی به انتظارات و وعده‌ها، بلکه پدیده‌ای نوظهور درمحدود کردن اصلاحات به عزل و نصب هایی خاص است».
اعتراضي از نوع واجبات
بي‌شك اينكه افراد با صلاحيت براي جايگاه‌هاي مختلف انتخاب شوند، از اوجب واجبات است و ارتباطي با نگاه سياسي آن‌ها ندارد ولي گزينه‌هاي محافظه‌كاري كه نجفي اين روزها انتخاب مي‌كند، صلاحيت لازم را نيز ندارند و در پرونده آن‌ها اين ناكارآمدي مشهود است. عده‌اي انتقاد به انتصابات را سياسي‌كاري مي‌خوانند، در صورتي‌كه وظيفه‌اصلي شوراي شهر و رسانه ها نظارت برعملكرد شهرداري است و اگر وامدار شهردار نباشند بايد به اين روند اعتراض كنند زيرا آينده پايتخت به اين روند بستگي دارد.
تکرار تجربیات تلخ گذشته
اصلاح‌طلبان یک بار دیگر در انتخابات 7 اسفند سال 94 در تهران 30 بر صفر رقیب خود را شکست داده بودند و تمام کرسی های حوزه انتخابیه تهران به این جناح سیاسی رسیده بود. اما بعد از ورود به مجلس برخی از چهره های این لیست بر اساس منافع و در گذر اتفاقاتی از این لیست جدا شدند و این موضوع واتفاقاتی دیگر باعث شد که یأس و سرخوردگی اجتماعی در بین رای دهندگان به وجود بیاید. حال در مقابل اعضای شورای شهر تهران نیز امتحانی مشابه قرار دارد. منتخبانی که با رای و هزار امید و آرزوی بدنه اجتماعی رای دهنده به خود به شورای شهر تهران راه یافته اند باید پاسخگوی اعتماد مردم نسبت به مسائلی باشند که امکان دارد در دلسردی بدنه اجتماعی و اصلاح‌طلبان تاثیر بگذارد. بر اساس نظر کارشناسان، شورای شهر باید از اهرم نظارتی خود نسبت به شهرداری بیشتر استفاده کند. واكنش و نظر اعضای شورای شهر درباره انتصابات اخیر شهرداری تهران را مي‌توانيد در ادامه بخوانيد.
 
اعضای شورای شهر تهران درباره انتصابات اخیر شهرداری تهران چه نظری دارند؟
نام عضو
واكنش
 
اظهار نظر
محسن هاشمی رفسنجانی
اظهار نظر نمی‌کنم
تلفنی اظهار نظر نمی کنم. باید صبر کنیم ببینیم فردا(امروز) در شورا چه اتفاقی رخ می‌دهد.
مجید فراهانی
منتقد
برای مدیریت روابط عمومی هزاران جوان شایسته داخل و خارج شهرداری حاضرند. انتصاب رفاقتی وابستگان مدیریت گذشته بدون سوابق مرتبط مورد تایید نیست.
الهام فخاری
منتقد
جوانان و متخصصان اصلاح‌طلب درون و بیرون سازمان اداری شهرداری توانمند و شایسته‌اند. نباید فراموش کرد که با حمایت مردم و انتخاب رویکرد اصلاح‌گرانه برای مدیریت شهر فرصت خدمت یافته‌ایم.
حجت نظری
منتقد
حدود يك ماه پیش که این خبر در فضای مجازی پیچید، دریکی از جلسه‌هایی که دو هفته یک‌بار شورا و شهردار باهم داریم، در حضور همه هشدار دادم و از آقای نجفی خواستم مانع شوند. ایشان خندید و گفت شما اشتباه می‌کنید، حرف و حدیث‌ها در مورد ایشان نیست، در مورد برادرش هست و گفت كه گنه کرد در بلخ...
محمد علیخانی
منتقد
اگر همکاران عزیزم در شورا به قدرت شورا باور داشته باشند؛ نه شهردار و نه هیچ‌یک از معاونان و مدیران شهرداری جرات دهن‌کجی به رای مردم را پیدا نمی کنند.
زهرا نژادبهرام
منتقد
انتظار می‌رود انتصابات بیشتر اصلاح طلبانه باشد. هم اکنون 47 درصد انتصابات شهرداری از اصلاح طلبان است که انتظار ما از شهردار تهران به عنوان یک اصلاح طلب بیش از این عدد است.
علی اعطا
اظهار نظر نمی کنم
من در رابطه با انتصابات در شهرداری تهران صحبت نمی کنم. نظرات موافق و مخالف درباره این انتصابات وجود دارد که من ترجیح می‌دهم در این باره نظری ندهم.
ناهید خداکرمی
منتقد
انتصابات در شهرداری متناسب با مشی اصلاح طلبی نیست. شورا از این موضوع مراقبت می کند که انتصابات در شهرداری در مسیر اصلاح طلبی، تخصص و رای مردم باشد.
حسن خلیل آبادی
ممتنع
برخی از دوستان نسبت به انتصابات در شهرداری تهران انتقاداتی دارند اما من در مجموع انتصابات شهرداری تهران را مثبت می‌دانم. نباید با چند انتصاب روند انتصابات را زیر سوال برد.
محمد سالاری
اظهار نظر نمی‌کنم
من نمی خواهم در حال حاضر در اين‌باره نظری بدهم.
زهرا صدر اعظم نوری
اظهار نظر نمی‌کنم
الان درباره این مساله اظهار نظر نمی‌کنم.
ابراهیم امینی
رییس دفتر ایشان تلفن را جواب داد. بعد از اینکه موضوع سوال را فهمید دیگر تلفن را پاسخ نداد
سایر اعضای شورای شهر تهران نیز با وجود تماس‌های مکرر پاسخگو نبودند.