دردسرهای یک گاف بزرگ

مسعود سلیمی- بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، درست مانند ترامپ به قول معروف دهان گشادی دارد و مانند رییس‌جمهور آمریکا، از منظر روان‌شناختی در زمره آدم‌های خودشیفته طبقه‌بندی می‌شود که نمونه‌های رفتاری او همواره، چه زمانی که روزنامه‌نگار بود و چه به عنوان شهردار لندن، جنجال‌برانگیز بود که گاه نیز به کم‌سوادی او پهلو می‌زد، به طور مثال هنگام برگزاری المپیک 2008 پکن، از بوریس جانسون نقل است که پینگ‌پنگ به عنوان ورزش ملی چین در قرن نوزدهم در بریتانیا ابداع شده است.
وزیر خارجه بریتانیا‌ بارها و بارها با سخنان و رفتار غیر‌منتظره‌اش گرفتاری‌های اخلاقی و سیاسی برای خود دست و پا کرده که بسیاری از آنها را با دریافت تذکر و هشدار، از سر گذرانده است‌ اما این بار به عنوان یکی از اعضای مهم کابینه ترزا می زمانی که در مورد وضعیت خانم نازنین زاغری، لب به سخن گشود، آنچنان گافی داد که پیامد آن نه‌تنها دامن زندانی ایرانی- بریتانیایی در اوین را گرفت که خود او را نیز در تنگنای سیاسی قرار داد.
بوریس جانسون هنگام استعفای دیوید کامرون، هوای سکونت در خانه شماره 10 داونینگ استریت را در سر می‌پروراند‌ اما در رقابت با ترزا می به پست وزارت خارجه رضایت داد، تا اینک با پرونده خانم زاغری زیر بغل به گونه‌ای و به تنهایی باید پیامد سخنان نسنجیده خود را جبران کند.
سفر بوریس جانسون به ایران پیش از اینکه پیام سیاسی و اقتصادی داشته باشد و بیش از اینکه بخواهد‌ مقامات کشورمان را از حمایت بریتانیا نسبت به برجام مطمئن سازد یا از نگرانی غربی‌ها نسبت به بحث موشکی ایران حرف بزند به پرونده زندانیان بریتانیایی و آمریکایی در تهران برمی‌گردد.


بوریس جانسون اگرچه به عنوان وزیر خارجه بریتانیا به تهران می‌آید‌ اما خوب می‌داند که باید هرطور‌ شده آب رفته را به جوی برگرداند و در ازای گاف مرتکب شده، شرایط رهایی زندانیان مورد بحث، به طور خاص خانم زاغری را فراهم سازد.
از طرفی، او‌ باید به فشار واشنگتن در مورد سرنوشت زندانیان آمریکایی هم پاسخگو باشد‌ چراکه آزادی خانم زاغری با جرمی مشابه چند زندانی دیگر، راه مانور او را تنگ می‌کند.
در این میان‌ اما با وجود تکذیب مقامات تهران، مساله بدهکاری کهنه لندن که رقم چشمگیری هم می‌شود، می‌تواند عصای دست وزیر خارجه بریتانیا باشد‌ به شرط آنکه بوریس جانسون بتواند در فرصت کوتاه حضور در تهران جلوی دهانش را بگیرد و دوباره به قول معروف دسته گل به آب ندهد‌ وگرنه اگر دست خالی برگردد، باید تاوان بیشتری بپردازد.
یادمان نرود که اقدام اوباما در آخرین ماه‌های حضورش در کاخ سفید برای آزادی چند زندانی آمریکایی در تهران، با موفقیت همراه بود که چه بسا به عنوان یک رویه، برای وزیر خارجه بریتانیا نیز تکرار شود.
و آخر اینکه در صورت موفقیت‌آمیز بودن سفر بوریس جانسون، باید دید اتهامات و جرائم و احکام مربوط به زندانیان مورد بحث‌ چگونه پاک خواهد شد.
‏massoudmehr@yahoo.fr