افزایش استقبال از فرزندخواندگی؛

گروه جامعه- برای مادر بودن لازم نیست 9 ماه تمام کودکی را در شکم پروراند و لحظه به لحظه از رشد جنین آگاه بود. برای مادر بودن تنها قلبی تپنده نیاز است و مهری که تقسیم شود. در این سال‌ها دختران زیادی در ایران زندگی می‌کنند که درد زایمان را به جان نخریدند اما بی کم و کاست مادرشدند. زنان و دخترانی که سرپرستی فرزندی را به عهده گرفتند و چیزی کمتر از مادران واقعی برای فرزندان‌شان نگذاشتند. دخترانی که با خنده فرزندان‌شان می‌‌خندند و با ناراحتی‌شان اشک می‌ریزند، شب‌ها را تا صبح با بیماری کودک صبح می‌کنند و چیزی ته دل‌شان با شنیدن واژه «مامان» فرو می‌ریزد و حالا چند سالی است که دختران و زنان بیشتری لذت مادر بودن را می‌چشند.
فرزند‌خواندگان معلول
به گزارش خبرگزاری میزان، روز گذشته، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران اظهار کرد: طرحی که به منظور واگذاری کودکان بی‌سرپرست به دختران مجرد مطرح شده، در شهر تهران نیز اجرایی شده و در این زمینه طی ماه‌های گذشته تعدادی از کودکان به دختران مجرد واگذار شده‌اند.
ابراهیم خاکی به آخرین آمار واگذاری کودکان به دختران مجرد خاطرنشان کرد و گفت طی ماه‌های گذشته، ۱۵ دختر مجرد با ثبت درخواست و طی کردن فرآیند قانونی در تهران، اقدام به دریافت فرزند کرده‌اند.


وی در خصوص استقبال شهروندان از سرپرستی کودکان بی‌سرپرست اظهارکرد: با توجه به میزان واگذاری کودکان در سال‌جاری به خانواده‌ها، تعداد بچه‌ها در شیرخوارگاه‌های تهران کاهش پیدا کرده است به طوری که اکنون در شیرخوارگاه آمنه که ظرفیت نگهداری ۳۰۰ کودک را دارد در حال حاضر ۹۰ کودک نگهداری می‌شوند.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران با بیان اینکه «استقبال خانواده‌ها از پذیرش کودکان بیمار یا معلول بی‌سرپرست افزایش یافته است» اذعان کرد: شاهد هستیم که برخی از خانواده‌ها در این چند وقت اخیر برای پذیرش کودکان معلول یا بیمار اقدام کرده‌اند و شاهد فرهنگ‌سازی خوبی در این زمینه هستیم.
خاکی ادامه داد: از ۳۳۰ کودک واگذاری شده در شش ماه ابتدایی سال ۹۶ در شهر تهران، ۲۰ درصد از کودکان دارای پرونده پزشکی بوده‌اند ضمن اینکه هشت تن از آنها نیز معلول ذهنی بوده‌اند.
وی از واگذاری کودکان چند‌قلو به خانواده‌های متقاضی فرزند‌خواندگی خبر داد و بیان کرد: تعدادی از کودکان واگذار شده به خانواده سه‌قلو یا دو‌قلو بوده‌اند که این کودکان نیز به همراه هم به خانواده‌های متقاضی واگذار شده‌اند.
شرایط اخذ سرپرستی کودکان برای زنان مجرد
این در حالی ست که تا چند سال پیش شرایط به سرپرستی یک کودک در ایران کار ساده‌ای نبود. متقاضیان برای داشتن فرزند باید کفشی آهنی به پا می‌کردند و آنهایی که پشتکار داشتند بالاخره کودکی را از آن خود می‌کردند و پدر و مادر می‌شدند، عده‌ای هم همان نیمه‌های راه پشیمان می‌شدند و به قولی عطای فرزند داشتن را به لقایش می‌بخشیدند. سال‌های اخیر اما این شرایط کمی آسان‌تر شده و این تفکر جا افتاده که بهتر است کودک در خانواده رشد کند تا گوشه‌ای در پرورشگاه بزرگ شود. با همین فکر تغییرات جدیدی در اصلاحیه جدید قانون فرزند‌خواندگی در نظر گرفته شده که دختران مجرد و زنان بدون شوهر بالای 30 سال که واجد شرایط هستند هم می‌توانند سرپرستی فرزند دختری را به عهده بگیرند.
طبق گفته‌های مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور دختران مجرد بالای 30 سال همانند سایر‌‌ متقاضیان اخذ فرزندخواندگی تمام شرایط عامی که برای دیگر سرپرستان مطرح است برای آنها نیز در نظر گرفته می‌شود. از جمله تقید به انجام واجبات و ترک محرمات، عدم محکومیت جزایی موثر، تمکن مالی، سلامتی جسمی و روحی، عدم حجر، عدم اعتیاد به مواد مخدر، روانگردان‌ها و الکل، عدم ابتلا به بیماری‌های واگیر یا صعب‌العلاج، صلاحیت اخلاقی، اعتقاد به یکی از ادیان مطروحه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و... از شرایط عمومی و اصلی اخذ فرزندخواندگی است. همچنین فرد متقاضی فرزندخواندگی باید دارای شغل و درآمدی ثابت بوده، بیمه داشته باشد و بتواند از پس هزینه‌های خود و کودک بر‌آید و افرادی که فرزندی را به سرپرستی می‌پذیرند باید تمام هزینه‌های فرزندخوانده را متقبل شوند. اگرچه در تبصره‌هایی چنانچه خانواده صلاحیت و شایستگی داشته باشند اما تمکن مالی نداشته باشند کودک به آنها واگذار خواهد شد و حتی می‌توان به آنها کمک مالی هم کرد.
راهکار سازمان بهزیستی در مورد ازدواج مادران مجرد
بنا بر اظهارات مسوول روابط عمومی بهزیستی استان تهران تا سال 95 حدود 62 زن مجرد بالای 30 سال متقاضی گرفتن سرپرستی کودکان بودند که تنها پنج نفر از متقاضیان واجد شرایط موفق شدند کودکی را سرپرستی کنند.
جعفر شربیانی در مورد علت ناچیز بودن آمار تایید فرزندخواندگی دختران مجرد مدعی شد به دلیل اینکه اکثر دختران مجرد تقاضای سرپرستی کودک زیر دو سال را داشتند تعداد موفقیت این دختران کم بوده چون اولویت سازمان بهزیستی برای تحویل کودکان زیر دو سال با خانواده‌ها و زوجین است.
در آخر لازم است بدانیم این طرح هم مانند سایر تصمیمات بدون انتقاد نبوده است و خطری که کودکان را در این قانون تهدید می‌کند این است که اگر مادر‌خوانده مجرد آنها ازدواج کرد در این صورت چه آینده‌ای منتظر این کودکان با تغییر سبک زندگی و آمدن کودکان جدید است؟ راهکاری که اداره بهزیستی در این پرونده‌ها ارائه می‌دهد این است که در صورت ازدواج کردن دختر مجرد پس از بر عهده گرفتن سرپرستی فرزند، همسر وی نیز از سوی سازمان بهزیستی و مراکز مشاوره مورد بررسی و ارزیابی صلاحیت قرار می‌گیرد. بر همین اساس در صورتی که مرد از سوی بهزیستی تایید صلاحیت شود برای وی نیز حکم فرزند‌خواندگی صادر می‌شود و از آن پس فرزندخواندگی از سوی هر دو نفر ادامه خواهد یافت اما در صورتی که صلاحیت وی به تایید نرسد سرپرستی فرزند از آن خانواده سلب می‌شود.