اعتراض دانشجويان به مجلس و دولت

درنا و گل
مراسم آغازین برنامه در نوع خود جالب بود. پیش از مراسم اعضای انجمن با اوریگامی درنا، گل و نشریات انجمن از حضار در جلسه استقبال کردند. چند صد نفر از دانشجویان در مراسم حاضر شدند و پیش از آغاز مراسم سرودهایی از جمله یار دبستانی، سر اومد زمستون و... را همخوانی کردند. جو سالن خوب و با نشاط بود اما مسئولان برگزاری برخورد نامناسبی با خبرنگاران داشتند و با الفاظی دور از شان مراسم با آنان سخن گفتند. به هر روی پس از ساعتی تاخیر مراسم با قرائت قرآن و بیانیه انجمن آغاز شد و پس از آن نوبت به سخنرانی نخستین مهمان برنامه، مسعود پزشکیان رسید.
حسرت مدام
مسعود پزشکیان در ابتدای سخنان خود، گفت: همواره از گفتن این که باید چه مسیری را باید طی می‌کردیم متاسف بودم چراکه‌ این مسیر را طی نکردیم و صرفا حسرت می‌خوریم. ما برای اهدافمان انقلاب کردیم و اهدافمان را قانون اساسی گنجاندیم، اما به آن عمل نکردیم و ما مقصریم. نایب رئیس اول مجلس ادامه داد: عده‌ای شعارهای پرطمطراق سر می‌دهند اما هنگام عمل کردن جا می‌زنند، مگر چه کسی جلوی شما را گرفته است؟ فردا از آن دانشجویان است و من از شما می‌خواهم صرفا توجیه‌گر نباشید. این سخنان با تشویق شدید دانشجویان همراه شد. حضار در جلسه پس از تشویق با سردادن شعارها و بالابردن پلاکاردها مطالبات صنفی و ملی خود را به‌این نماینده مجلس گوشزد کردند که وزیر بهداشت دوران اصلاحات در پاسخ گفت: اعتراضات شما درست و قابل دفاع است، اما بدانید فردا مال شماست باید علم و مهارت بیاموزید و آرمان‌ها را از یاد نبرید.


اعتراض به پزشکیان
درحالی که مراسم بسردی دنبال می‌شد، ناگهان حضار با شعاری که مجلس را خطاب قرار می‌داد به پزشکیان، اصلاح‌طلبان و فراکسیون امید اعتراض کردند. این مهمان مراسم در پاسخ گفت: شما بی‌کفایت هستید که به ‌این نمایندگان بی‌کفایت رأی دادید. دانشجویان که سخن پزشکیان را توهین تلقی کردند به اعتراضات خود شدت بخشیدند. معاون سابق وزیر علوم با بیان عباراتی تلویحا این اعتراضات دانشجویان را نتیجه عقب ماندگی فرهنگی حضار دانست که افراد حاضر در جلسه با شعار دانشجو می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد، واکنش نشان دادند. این مقام سابق وزارت علوم در واکنش به شعار اخیر تصریح کرد: همین کارها را می‌کنید که دانشگاه‌ها را پادگان کردند. پس از این سخنان نوبت به پرسش و پاسخ دانشجویان رسید. نخستین دانشجو به انتقاد از دولت و سایر نهادها پرداخت. پزشکیان در پاسخ به دغدغه خود اشاره کرد و ادامه داد: من به‌جز مجلس پاسخگوی عملکرد هیچ شخص دیگری نیستم. او افزود: من به همه وزرا رأی دادم چرا که اگر رأی نمی‌دادم فرد بدتری را معرفی می‌کردیم. در دومین پرسش، دانشجوی پرسشگر به کالایی سازی آموزش عالی، نبود شورای صنفی در دانشگاه بهشتی، اخذ شهریه از دانشجویان دولتی روزانه ارشد، مشکلات دانشگاه و دین پزشکیان به مردم خاطر رأی مردم به او پرداخت. نایب رئیس مجلس خود را مدیون مردم ندانست و نبود داده‌های صحیح و شفاف را مهم‌ترین مشکل کشور و اولویت اول خود قلمدادکرد. سومین دانشجو به پشت تریبون آمد و از رفتار پزشکیان، عملکرد فراکسیون امید و انفعال دولت انتقاد کرد. وزیر بهداشت دولت اصلاحات پاسخ عجیبی داد و اظهار کرد: در تبریز کسی حرف شما را گوش نمی‌دهد و حرف شما عاملی برای رأی دادن یا رأی ندادن به من نخواهد بود. پس از این سخنرانی دکتر پزشکیان برای مراسم دانشگاه تهران سالن را ترک کرد و دانشجویان علیه مجلس شعار دادند.
درس خوب، برای همه!
پس از نماینده مردم تبریز در مجلس نوبت به شکوری‌راد رسید. علی شکوری‌راد در ابتدای سخنرانی برخورد سخنران قبلی را ناشی از عصبانیت نابهنگام دانست. دبیرکل حزب اتحاد ملت ادامه بیان کرد: البته پزشکیان خود را اصلاح‌طلب نمی‌داند اما من او را اصلاح‌طلب می‌دانم. نماینده مجلس ششم تصریح کرد: در مجلس ششم محمدرضا خاتمی و بهزاد نبوی نایب رئیس اول مجلس بودند اما هیچ کدام نه راننده داشتند و نه محافظ اما این نماینده با ماشین اسکورت به دانشگاه آمد. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه به فضای دانشجویی دهه‌های 30 تا 50 پرداخت و اظهار داشت: نمی‌توان با معیارهای امروزی درمورد 13آبان 58 قضاوت کرد. او افزود: در دوم خرداد نیز گفتمان اصلاحات در بستر دانشگاه به وجود آمد و اصلاح‌طلبان در دانشگاه غلبه داشتند اما تز عبور در همین دانشگاه طنین‌انداز شد و دستاوردها به محاق رفت. فکر کنم هشت سال محمود احمدی‌نژاد درس خوبی برای همه ما بود.
گزینه مطلوب
شکوری‌راد اظهار داشت: به هر روی از اصلاح‌طلب به بهبود خواهی عدول کردیم و در سال92 از کاندیدای اصلاح‌طلب حمایت نکردیم برای این که می‌پنداشتیم مجالی برای حضور در رقابت انتخاباتی نخواهیم داشت. ما از 91 می‌دانستیم که مجالی برای ریاست جمهوری اصلاح‌طلبان باقی نمانده و اگر هم به فرض محال کسی به ریاست جمهوری برسد، نمی‌تواند کار کند. دبیرکل حزب اتحاد ملت افزود: بجز گروه هفت نفره که با او صحبت کردند هیچ قولی از روحانی نگرفتیم. نماینده پیشین تهران تصریح کرد: قدر شرایط امروز را بدانید و دستاورد‌های خود را انکار نکنید.
دستاوردها
نماینده مجلس ششم افزود: من نمی‌گویم از روحانی قاطعانه حمایت کنیم او کاندیدای مطلوب ما نیست اما انتظارات را مبتنی بر واقعیات دنبال کنیم. آذر منصوری و چند عضو حزب ما ستاره‌دار شدند و ما هم شدیدا به وزارت علوم اعتراض داریم. او در ادامه‌اشعار داشت: فراکسیون امید فراکسیون دوم خرداد مجلس ششم نیست اما قدر همین دستاورد موجود را بدانید. ما از سختی پیش از 92 به امروزی رسیده‌ایم که با امکانات بیشتری کنشگری می‌کنیم من جوان دانشجو را آرمانخواه می‌دانم و او باید فریاد بزند اما لزومی ندارد که ‌این فریاد را پیش کسی ببریم که نباید بشنود. شکوری راد در مورد وزارت علوم تصریح کرد: روحانی از فرجی دانا شروع کرد اما نگذاشتند فرجی دانا و 20 گزینه بعدی وی درعرصه حاضر شوند با این وجود او نمی‌تواند نگوید این وزرا انتخاب من نبودند.
مطالبه‌گری
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: دلیلی ندارد که دانشجویان مثل من عمل کنند، من آن دانشجو منتقد در زاهدان را تحسین می‌کنم. انتقاد و مطالبه‌گری کنید، اما اتحاد و انتقاد را فراموش نکنیم چراکه بزرگترین آفت عقل مطلق انگاری است. بدانیم اگر بین ما اختلاف بیفتد و این اکثریت را از دست بدهیم کسی بدتر از احمدی‌نژاد حاکم خواهد شد. کسانی که روبه‌روی اصلاحات بودند متشتت و پراکنده و وارفته هستند، صحبت‌های احمدی‌نژاد جدید نیست بلکه او از همان ابتدا همین بود. تا زمانی که احمدی‌نژاد این روش‌ها را علیه اصلاح‌طلبان به کار می‌بست، اصولگرایان برایش هورا می‌کشیدند ولی اکنون که علیه آنهاست علیه‌اش شده‌اند و می‌گویند او گنده‌گو است. نماینده مجلس ششم تاکید کرد: در دهه 80 عده‌ای می‌گفتند ما دولت اصلاحات را رها کنیم و در جامعه مدنی فعالیت کنیم، اما دیدم که جامعه مدنی زودتر از دولت فتیله‌اش خاموش شد. نماینده سابق تهران یادآوری کرد: در انتخابات مجلس دهم شش لایه کاندیداهای ما تایید صلاحیت نشدند، اما در همین مجلس نیز نمایندگان اصلاح‌طلب شایسته‌ای داریم و ما توانستیم مجلس دهم را به مراتب بهتر از سه مجلس قبلی شکل دهیم. پس باید از این مجلس و فراکسیون امید حمایت کنیم. قبول دارم این نمایندگان ضعیف هستند، اما باید آن‌ها را تقویت و حمایت کنیم که بهتر شوند. هر چند که برخی وزرا ضعیفند، برخی مانع از دیدار اصلاح‌طلبان با روحانی می‌شود و جهانگیری تنها می‌ماند، اما در مجموع شرایط ما از 92 بهتر است. در شرایط فعلی تنها خودمان می‌توانیم اصولگرایان را از قدرت به زیر بکشیم. اکنون اصولگرایان با احمدی‌نژاد درگیر شده‌اند. شاید برخی سخنان احمدی‌نژاد درست باشد اما ما از ماهیت این جریان خبر نداریم و از او کوچک‌ترین حمایتی نخواهیم کرد. اکنون سوال مهم این است که چرا همچنان محدودیت‌ها را علیه مخالفان احمدی‌نژاد ادامه می‌دهند؟ پس از سخنان شکوری راد محمد رضایی نسبت به نقل تاریخی او ایراد وارد می‌کند و سپس با پخش کلیپ مراسم پایان پذیرفت.