تاكيد علي مطهري بر محاكمه احمدي‌نژاد

آرمان: «احمدی‌نژاد باید محاکمه شود»؛ این موضوعی بود که علی مطهری اعلام کرد. البته پیش از او، افراد دیگری به‌ویژه تعدادی از سیاستمداران به آن اشاره کرده بودند. جالب آنجاست که اصولگرایان که در انتخابات‌های 84 و 88 از حامیان اصلی احمدی‌نژاد بودند اکنون در درخواست محاکمه او گوی سبقت را از رقیب اصلاح‌طلب ربوده‌اند و اصلاح‌طلبان بسیار کمتر از حامیان دیروز احمدی‌نژاد به‌این موضوع ورود پیدا می‌کنند. سخنگوی جامعه روحانیت چندی قبل چنین گفت که «خواسته جامعه روحانيت مبارز اين است که قوه قضائيه پرونده‌هاي آقاي احمدي‌نژاد را بررسي كند و هرچه حکم شد، قابل ‌قبول است» و از سوی دیگر احمد کریمی اصفهانی عضو شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری بود که گفت: «در رابطه با محاکمه احمدی‌نژاد باید گفت هیچ مصونیتی برای هیچ شخصیتی در کشور ما وجود ندارد. کسی که خطا می‌کند باید پاسخگو باشد. احمدی‌نژاد به دلیل مهارتی که در پنهان کردن خطاهای خود دارد شاید خیلی از خطاهای وی هنوز مشخص نباشد اما مطمئن باشید روزی این مسائل آشکار خواهد شد.»
دادگاه علنی
البته مطهری به موضوع دیگری هم اشاره داشت و آن هم تاکید بر علنی بودن دادگاه احمدی‌نژاد است. او گفت: «باید دادگاه علنی تشکیل شود تا احمدی‌نژاد به تخلفات و کرده‌های خود در هشت سال دوران ریاست جمهوری پاسخگو باشد. با تشکیل این دادگاه ابعاد مختلفی از اقدامات غیرقانونی دولت احمدی‌نژاد و اتهامات وارده مشخص شده و قطعا قوه قضائیه به عدالت رای خواهند داد.»
در حد اپوزیسیون؟


رفتارها و اقدامات احمدی‌نژاد و یارانش به حدی برای بخش‌هایی از جامعه غیرقابل تصور بود که در ابتدا باور نکردند اقدامات غیرمتعارف از سوی این جریان است تا اینکه روزی شاهد بست نشینی آنها در حرم حضرت عبدالعظیم شدند و روز دیگر بقایی را مشاهده کردند که با زنبیل قرمز به دادگاه آمد. خبرگزاری میزان درباره‌این رفتار نوشت:‌ «احمدی‌نژاد و حلقه نزدیکانش که‌ این روز‌ها با حرکات عجیب و غریب به فرقه زنبیلیه مشهور شده‌اند با صحنه‌سازی‌های مختلف مثل برخی گروهک‌ها در اوایل دهه شصت نقاط شلوغ شهر را شناسایی و از آن برای معرکه‌گیری‌های خود استفاده می‌کنند یعنی کپی‌برداری از راه باطل رفته جریان نفاق در ابتدای انقلاب.» مطهری هم که سال‌ها از منتقدان این جریان بود هم بارها نسبت به رفتارهای پیش‌بینی نشده آنها هشدار داده بود و بار دیگر در پاسخ به‌این سوال که‌ آیا احمدی‌نژاد در حد یک اپوزیسیون است، خاطرنشان کرد: «صاحبان فرقه زنبیلیه در حدی نیستند که آنها را در کشور اپوزیسیون بدانیم.»
پیگیری
علی مطهری از جمله نمایندگان پیگیر مسائل مختلف است. نایب رئیس مجلس در این روزها از تغییر شرایط سخن می‌گوید. به نوشته ایسنا؛ 13 آذر وی با بیان اینکه اراده مسئولان کشور بر حل موضوع است، گفت: «در حال حاضر نرمشی در مقامات کشور در موضوع حصر به وجود آمده است» و در 14 آذر گفت: «دولت روحانی تلاش‌های جدی را در حل مشکل آغاز کرده که قطعا در یک روند آرام و تدریجی به نظر می‌رسد این مشکل حل شدنی است.» مطهری با بیان اینکه نگاه مقامات عالی کشور به‌این موضوع تغییر یافته، اضافه کرد: «به نظر می‌رسد مسئولان به دنبال حل این موضوع هستند و در آینده قطعا با راهکاری مناسب مساله حل خواهد شد.» وی به حرکت‌های آغاز شده در حل این مشکل نظیر چهار ملاقات اخیر اشاره کرد و گفت: احساس می‌شود با تغییر نگاه مسئولان آنها به دنبال حل مساله هستند و بسیار دوست دارم دور از فضاسازی‌های رسانه‌ای و برخی از تبلیغات این موضوع در عین آرامش و در یک محیط آرام حل شود.
ستاره‌دار کردن
نایب رئیس مجلس گفت: ستاره‌دار کردن دانشجویان عمل منسوخ ‌شده‌ای است که باید در دانشگاه‌های کشور منتفی شود. حتی در سیره امیرالمؤمنین (ع) نیز مشاهده می‌کنیم که ‌ایشان هیچ‌گاه خود را بی‌نیاز از نقد و هشدار ندیده‌اند و همین امر جایگاه نقد را در جامعه مشخص می‌کند. علی مطهری با بیان اینکه «ما معتقدیم اعتراض و سخن گفتن حق قانونی و اساسی دانشجویان است»، به قیام امام حسین(ع) در روز عاشورا اشاره کرد و افزود: امام(ع) با درک درست از اوضاع جامعه و روشن‌بینی و حق‌نگری خود وارد کارزار کربلا شدند و این امر نشان می‌دهد که انسان چقدر در برابر وضعیت و تحولات جامعه خود مسئول است. نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر اینکه نقد سازنده و منصفانه حق دانشجوست و سکوت دانشجو در فضای دانشگاهی پسندیده نیست، اظهار کرد: وقتی فردی احساس می‌کند هسته اصلی جامعه از بین رفته و تنها پوسته و ظاهری نامناسب از آن جامعه باقی مانده است، وظیفه دارد تا با اعتراض به وضعیت حاکم بر جامعه ظلمت مطلق را بزداید. مطهری وظیفه دانشجو و دانشگاه را در اصلاح جامعه بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: دانشجو باید به عنوان دیده‌بان جامعه عمل کرده و با هشدار دادن در مواقع نیاز جایگاه و تاثیر بسزای خود را در کشور نشان دهد، چراکه معتقدیم هرجا در کنار قدرت و حاکمیت نقد وجود نداشته باشد، رفته‌رفته جامعه به سمت فساد کشیده خواهد شد. نایب رئیس مجلس، قدرت‌های حاکم را همواره نیازمند نقد اعلام کرد و افزود: دانشجو عنصر اصلی تلاش و تحرک در جامعه است و هرجا خواستند دانشجو را وادار به سکوت کنند ضرر آن متوجه جامعه شده است.