مزد روزهای پاک در آمریکا پرداخت شد

شرق: انتظار 68ساله وزنه‌برداری ایران برای کسب عنوان قهرمانی جهان، سرانجام به پایان رسید. افتخاری بس بزرگ که شاید تکرارش به سال‌ها زمان نیاز داشته باشد. اگر در این دوره از مسابقات جهانی، ابرقدرت‌های مانند روسیه، چین، قزاقستان، اوکراین و... از حضور در این میدان محروم بودند، دلیلش همان نمونه‌های مثبتی بود که در دو المپیک قبلی درآمد. نمونه‌هایی که نام هیچ وزنه‌بردار ایرانی‌ای در میان آنها نبود. بدون‌شک این قهرمانی مزد همان روزهایی است که پولادمردان کشورمان پاک رقابت کردند و نخواستند مدال المپیک را به هر قیمتی داشته باشند. تا پیش از این بهترین عملکرد تاریخ تیم ملی وزنه‌برداری ایران در رقابت‌های جهانی، در پیکارهای سال 2011 پاریس رقم خورده بود. این تیم با پنج مدال طلا، دو نقره و چهار برنز، ضمن کسب بیشترین تعداد مدال با 490 امتیاز برای نخستین‌بار روی سکو این رویداد رفت و سوم شد. سال 2013 نیز در لهستان با یک طلا، دو نقره و سه برنز و 442 امتیاز دوباره عنوان سومی خود را تکرار کرد.
در پیکارهای 2017 آناهیم آمریکا رکوردی تاریخی برای این ملی‌پوشان به ثبت رسید. آنها توانستند با پنج مدال طلا، سه نقره و شش برنز از مرز 500 امتیاز عبور کنند (509 امتیاز) و به‌لحاظ مدالی هم عملکردی بهتر از رقابت‌هاي جهانی پاریس داشته باشند.
البته بر هیچ‌کس پوشیده نیست که سطح کیفی رقابت‌های پاریس و لهستان به‌مراتب بالاتر از مسابقات آناهیم بوده، اما نباید فراموش کرد که این قهرمانی هم برای همیشه در تاریخ وزنه‌برداری دنیا ماندگار خواهد شد.
‌تالاخادزه بالاتر از فوق‌سنگین‌های ایران


هشتادودومین دوره مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جهان، دیروز صبح در حالی با رقابت‌های دسته فوق‌ سنگین به کار خود پایان داد که مدال‌های بهداد سلیمی و سعید علی‌حسینی دو ملی‌پوش این دسته، ایران را در خاک آمریکا به قهرمانی رساند. در استارت فهرست نهایی دسته مثبت 105 کیلوگرم، علی‌حسینی و سلیمی همراه «لاشا تالاخادزه» از گرجستان با رکورد ورودی ٤٥٠ کیلوگرم در صدر این فهرست قرار داشتند که در نهایت عنوان اولی تا سومی را از آن خود کردند. علی‌حسینی که بعد از هشت سال دوری (محرومیت به‌دلیل دوپینگ) روی تخته مسابقات حاضر می‌شد، در اولین حرکت یک‌ضرب، وزنه ۲۰۳ کیلوگرمی را انتخاب کرد که نتوانست آن را مهار کند. دومین مرتبه باز هم در بالابردن این وزنه ناموفق بود تا اینکه در حرکت سوم بالاخره توانست ۲۰۳ کیلوگرم را بالای سر ببرد و از خطر حذف‌شدن فرار کند. سلیمی کار خود را در حرکت یک‌ضرب با مهار وزنه ۲۰۵ کیلوگرم آغاز کرد. در حرکت دومش 211 کیلوگرم را بلند کرد. تالاخادزه، رقیب سرسخت گرجستانی پولادمردان ایرانی که ابتدا وزنه 210 کیلوگرمی را مهار کرده بود، در حرکت دومش وزنه 215 کیلوگرم را زد تا رقابت برای حرکت سوم بین او بهداد جذاب‌تر شود، اما بهداد در آخرین حرکت خود پشت وزنه ۲۱۶ کیلوگرم قرار گرفت که در مهار آن ناکام شد. تالاخادزه در حرکت آخر خود 220 کیلوگرم را ثبت کرد و علاوه بر مدال طلا، رکورد یک‌ضرب جهان را که در اختیار خودش بود، سه کیلوگرم افزایش داد. به‌این‌ترتیب مدال‌های نقره و برنز حرکت یک ضرب به ترتیب به سلیمی و علی‌حسینی رسید.
‌داستان تکراری برای بهداد
رقابت‌های حرکت دوضرب اما در جوی ناآرام و پرهیاهو برای تیم ملی ایران آغاز شد. جایی که بار دیگر خاطره تلخ بازی‌های المپیک 2016 ریودوژانیرو برای بهداد سلیمی تکرار شد. قهرمان المپیک 2012 لندن که ناباورانه به‌دلیل رأی داوران در رقابت‌های دوضرب، از دور بازی‌های المپیک ریو حذف شد، در آناهیم هم باز اسیر قضاوت‌های هیئت ژوری شد.
او برای نخستین حرکت دوضرب وزنه 241 کیلویی را درخواست کرد که موفق به مهار آن هم شد، اما بعد از تأیید داوران، هیئت ژوری وارد شور شد و این حرکت را قبول نکردند. بهداد در دومین حرکت وزنه 242 کیلویی را بلند کرد. در آخرین حرکتش نیز وزنه 252 کیلوگرمی را ثبت کرد و درحالی‌که سه چراغ سفید از داوران گرفته بود بار دیگر هیئت ژوری این وزنه را قبول نکرد تا از کسب مدال دوضرب بازبماند و به‌عنوانی بهتر از پنجمی نرسد. سلیمی با 453 کیلوگرم به مدال برنز مجموع نیز دست یافت.
این وزنه‌بردار مازنی بعد از سومی‌اش در این مسابقات به‌شدت از ناداوری تیم داوری گلایه گرد: «متأسفانه این اتفاق بدی بود و برای خودم، خانواده‌ام و مردم ناراحت‌کننده بود. گردن ما از مو باریک‌تر است و آنها هم هر کاری می‌خواهند انجام می‌دهند». او که اتفاق ناگوار المپیک ریو برایش تکرار شده، می‌گوید به فکر خداحافظی از تیم ملی است: «وزنه‌برداری خیلی کثیف است و حرفی برای گفتن ندارم. این بار دوم است و نمی‌دانم دیگر چه کاری باید انجام دهم. فعلا تصمیم من این است که وزنه‌برداری را با این شرایط کنار بگذارم. البته باید به تهران بیایم و بیشتر دراین‌باره فکر و مشورت کنم، اما در شرایط فعلی تصمیم من این است که دیگر روی تخته نروم».
نارضایتی سلیمی از تصمیم هیئت ژوری مسابقات به قدری بود که زمانی که تاماش آیان، رئیس فدراسیون جهانی وزنه‌برداری، مدال‌های او را بر گردنش انداخت، بلافاصله مدال‌ها را به نشانه اعتراض از گردنش بیرون آورد و در جیبش گذاشت.
اعتراض بهداد سلیمی به رأی صادرشده از سوی هیئت ژوری این مسابقات در حالی است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان وزنه‌برداری، در حق او ناداوری نشده و حرکت‌ها او خطا بوده است. به اعتقاد کارشناس آرنج سلیمی زیر وزنه ثابت نشده بود، البته هیئت ژوری سختگیرانه با سلیمی برخورد کرد.
‌بازگشت باشکوه علی‌حسینی
نکته مهم مسابقات دیروز موفقیت علی‌حسینی بود. علی‌حسینی در حرکت‌های دوضرب موفق عمل کرد و توانست هر سه وزنه خود را مهار کند. او ابتدا وزنه 236 کیلویی را بالای سر برد. در حرکت دوم نیز موفق به مهار وزنه 243 کیلوگرمی شد. برای سومین حرکت هم وزنه 251 کیلوگرمی را زد. علی‌حسینی در مجموع نیز با 454 کیلوگرم و کسب مدال نقره به کارش پایان داد. رکورددار دسته فوق‌سنگین جوانان جهان در حالی در اوج جوانی، مادام‌العمر از حضور در میادین محروم شد که بعد از مدت‌ها پیگیری و رایزنی وکلا در دادگاه حکمیت ورزش محرومیش به 12 و سپس هشت سال کاهش پیدا کرد. او بعد از هشت سال اولین عنوان جهانی خود را در رده بزرگ‌سالان (نایب‌قهرمانی) به دست آورده است. علی‌حسینی زمانی که در پشت صحنه مسابقات متوجه شد نایب‌قهرمان شده از خوشحالی گریه کرد. او می‌گوید: «بعد از هشت سال برگشتن به مسابقات خیلی سخت است. روز‌های سختی را گذراندم، اما خدا را شکر توانستم به عرصه قهرمانی برگردم. در مسابقات جهانی هم مدال خوبی گرفتم و امیدوارم سکوی پرتابی برای مسابقات بعدی به‌ویژه المپیک ۲۰۲۰ باشد». هر سه مدال طلای دسته فوق سنگین به تالاخادزه رسید. او در حرکت دوضرب 257 کیلوگرم را ثبت کرد. قهرمان المپیک ریو با ثبت رکورد 477 کیلوگرم، رکورد مجموع جهان را که با 473 کیلوگرم در اختیار خودش بود، چهار کیلوگرم ارتقا داد. رکوردهایی که زمانی در اختیار بهداد سلیمی و حسین رضازاده بود.
‌طلسم ۱۰۵ کیلوگرم ایران در جهان شکست
علی هاشمی، از نماینده‌های شایسته ایران در مسابقات جهانی آناهیم بود که او نیز با مدال‌هایی که به دست آورد سهم بسزایی در قهرمانی تیم کشورمان داشت. او بامداد سه‌شنبه در حرکت یک‌ضرب با ۱۸۳ کیلوگرم طلا گرفت. در دوضرب با ۲۲۱ کیلوگرم به برنز رسید و در مجموع با ۴۰۴ کیلوگرم قهرمان جهان شد. مدال هاشمی اولین مدال مجموع ایران در دسته ۱۰۵ کیلوگرم مسابقات جهانی است. پیش از این فقط در المپیک، ایران موفق شده بود مدال مجموع دسته ۱۰۵ کیلوگرم را بگیرد.
در رقابت‌های وزنه‌برداری 2017 قهرمانی جهان آناهیم، کیانوش رستمی یک مدال نقره در حرکت یک‌ضرب دسته 85 کیلوگرم، سهراب مرادی سه مدال طلا در دسته 94 کیلوگرم، سید ایوب موسوی دو برنز حرکت دوضرب و مجموع دسته 94 کیلوگرم، علی هاشمی دو مدال طلا و یک برنز در دسته 105 کیلوگرم، بهداد سلیمی دو مدال نقره و برنز و سعید علی‌حسینی دو مدال نقره و یک برنز برای کشورمان به ارمغان آوردند. علی میری و علیرضا سلیمانی عنوان هفتم دسته‌های 85 و 105 کیلوگرم را به ‌دست آوردند تا در نهایت تیم ایران در بخش مردان با پنج طلا، سه نقره و شش برنز برای نخستین مرتبه قهرمان جهان شود.