«قدس» بخش لاینفک فلسطین است

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، به فکر انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس است؛ این وعده‌ای است که ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود به هم‌پیمانانش در اسرائیل داده بود. رؤسای‌جمهور ایران و ترکیه تلفنی درباره این تصمیم ترامپ گفت‌وگو کردند. به گزارش «پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری»، روز گذشته حسن روحانی در تماسی تلفنی با رجب طیب اردوغان، قدس را جزء لاینفک فلسطین عنوان کرد. آنها با نکوهش تصمیم آمریکا، از همه کشورهای اسلامی و صلح‌دوست جهان خواستند متحد و یک‌صدا در برابر این حرکت بی‌ثبات‌کننده و غیرقانونی واشنگتن بایستند. حسن روحانی در این تماس تلفنی با اشاره به پیشنهاد رجب طیب اردوغان برای تشکیل نشست فوق‌العاده سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در استانبول و دعوت از او برای شرکت در این نشست، گفت: «ما معتقدیم در شرایط کنونی همه کشورهای اسلامی باید متحد و یک‌صدا در برابر این تصمیم نادرست، غیرقانونی، تحریک‌آمیز و بسیار خطرناک آمریکا، اقدامی جدی انجام دهند». رئیس‌جمهور با بیان اینکه منطقه ما نیاز به ثبات و امنیت دارد و این حرکات نادرست و غیرقانونی می‌تواند کشور فلسطین و کل منطقه را به سمت بی‌ثباتی بکشاند، به بی‌توجهی رژیم صهیونیستی به ‌تمام قطع‌نامه‌های سازمان ملل و ایستادگی در برابر جامعه جهانی اشاره کرد و گفت: «بی‌تردید مسئولیت همه بی‌ثباتی‌ها و ناامنی‌ها، مستقیما بر عهده رژیم صهیونیستی است».روحانی، مسئولیت کشورهای اسلامی و مسلمانان را در این برهه زمانی، نسبت به قدس شریف بسیار سنگین خواند و تصریح کرد: «کشورهای اسلامی و همه کشورهای آزاده جهان باید در برابر حرکت و تصمیم واشنگتن، سریعا و در قالبی بازدارنده دست به اقدام بزنند». رئیس‌جمهور گفت: «جمهوری اسلامی ایران در نشست فوق‌العاده سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی شرکت خواهد کرد».روحانی در این تماس تلفنی ضمن تشکر از ابراز تأسف همتای ترکیه‌ای خود از حمله تروریست‌ها به یکی از پست‌های مرزبانی و شهادت یکی از مرزبانان ایرانی، گفت: «ما آماده‌ایم همه توان خود را برای تقویت امنیت مرزها و مبارزه قاطع با تروریست‌ها به کار بگیریم». رئیس‌جمهور ترکیه نیز در این تماس تلفنی با ابراز تأسف از شهادت یکی از مرزبانان ایرانی در حمله تروریست‌ها، گفت: «این حادثه به ما نشان داد گسترش همکاری دو کشور در مبارزه با تروریسم اهمیت ویژه‌ای دارد».
 اردوغان در ادامه به تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای اعلام قدس به‌عنوان پایتخت رژیم اسرائیل اشاره کرد و گفت: «این تصمیم نگران‌کننده و جسارت ترامپ، ناشی از اختلافات داخلی در جهان اسلام است و اکنون جهان اسلام باید یک‌صدا وحدت خود را نشان داده و با این حرکت مخالفت کند». اردوغان تأکید کرد این حرکت آمریکا نقض حقوق بشر و همه تصمیمات سازمان ملل متحد درباره قدس شریف است. او با بیان اینکه «کسی که در منطقه ثبات را می‌خواهد، نباید فراموش کند که قدس نقشی کلیدی در منطقه و جهان دارد»، گفت: «ترکیه به‌عنوان رئیس دوره‌ای سازمان همکاری اسلامی خواهان برگزاری اجلاس فوق‌العاده سران این سازمان در روزهای آتی است». اردوغان همچنین گفت: «این مسئله و مشکل واقعا باعث تشدید درگیری‌ها و حوادث بدی در منطقه خواهد شد و جهان اسلام باید وحدت و یکپارچگی خود را در قبال این موضوع به جهانیان اعلام کند».
ظریف: قدس برای همیشه عربی - اسلامی باقی خواهد ماند
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز در صفحه توییتر خود نوشت: «قدس برای همیشه عربی - اسلامی باقی خواهد ماند، چه بخواهند چه نخواهند». ظریف در واکنش به برخی از اخبار مبنی بر اینکه آمریکا می‌خواهد سفارت خود را در سرزمین‌های اشغالی به «قدس» منتقل کند، نوشت: «اگر نیمی از پول‌هایی را که برخی از حاکمان منطقه برای حمایت از تروریسم، افراط‌گرایی، فرقه‌گرایی و تحریک علیه همسایگان هزینه می‌کنند، برای آزادسازی فلسطین هزینه می‌کردند، امروز ما با این خودخواهی آمریکا مواجه نبودیم که می‌خواهد «بیانیه کسی را که هیچ‌گونه مالکیتی ندارد، برای کسی که حقی ندارد» اجرا کند. با وجود همه اینها، قدس برای همیشه عربی - اسلامی باقی خواهد ماند، چه بخواهند چه نخواهند».


اقدامات آمریکا علیه منافع جهان اسلام است
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، در واکنش به تصمیمات آمریکا، نسبت به هرگونه اقدام تنش‌زا علیه منافع جهان اسلام هشدار داد. او گفت: «کشورهای اسلامی به‌صورت متحد و یک‌صدا این توطئه را که نقض حقوق مردم مظلوم فلسطین و تداوم مسیر اشغالگری رژیم صهیونیستی است، محکوم کرده و قاطعانه با بهره‌گیری از مجموعه ظرفیت‌های سیاسی خود، مقابل آن خواهند ایستاد». شمخانی تأکید کرد: «باتوجه به تبعات امنیتی و سیاسی هرگونه تصمیم درباره شهر قدس، مسئولیت بی‌ثباتی و ناامنی حاصل از این‌گونه اقدامات نابخردانه مستقیما بر عهده رژیم صهیونیستی و آمریکا خواهد بود». او با بیان اینکه قدس شریف، بخش لاینفک فلسطین است، افزود: «هر نوع تصمیم‌گیری درباره آینده این سرزمین، در صلاحیت ساکنان اصیل و غیرمهاجر آن بوده و هیچ کشوری نمی‌تواند با نادیده‌گرفتن حقوق مسلم مردم فلسطین، برای این کشور اسلامی تصمیم‌گیری کند». شمخانی اقدامات ترامپ و هیئت حاکمه بحران‌ساز آمریکا را تسریع‌کننده فروپاشی رژیم غاصب صهیونیستی عنوان کرد و افزود: «قدس شریف پایتخت کشور اسلامی فلسطین است و دولت آمریکا نمی‌تواند با بحران‌سازی درباره این شهر مقدس، افکار عمومی جهانی را از شکست‌های حقارت‌بار در منطقه به‌ویژه شکست تروریست‌های تکفیری مورد حمایت خود در سوریه و عراق، منحرف کند».