به مناسبت روز دانشجو درباره دغدغه های زندگی دانشجویی و راه حل هایش

سوپرمن کیست؟ ابرقهرمانی خیالی که قدرت‎های خارق‎العاده دارد؟ یا جوانی که بدون هیچ قدرت و نیروی ماورایی 12 سال درس می‌خواند، با غول بدهیبت کنکور می‌جنگد و شکست اش می‎دهد. جوانی که ناگهان با میزان زیادی از کتاب‎های قطور به زبانی نامأنوس مواجه می‎شود، در خوابگاه، محیطی شبیه به اردوگاه‌های کار اجباری را تجربه می‎کند و در خانه و اجتماع کوهی از توقع و دغدغه و نگرانی بر سرش آوار می‎شود. این یکی انصافا سوپرمن‎تر نیست؟ نظر شما احتمالا به سن‎وسال تان بستگی خواهدداشت. اگر پدر، مادر، استاد یا کارفرما باشید به‎نظرتان دانشجو بودن راحت‎ترین کار روی زمین است ولی اگر دانشجو باشید قطعا با خواندن سطور بالا آه از نهادتان بلند می شود و توی صفحه دنبال آیکن لایک می‎گردید. زندگی‎سلام، امروز ضمن تبریک به گروه دوم، پرونده‎ ویژه‎ای برای روز دانشجو ترتیب داده‎است. پرونده امروز، یک بسته پیشنهادی مفصل، شامل توصیه‌هایی برای پاسخ به دغدغه‌ها و سوالات متنوعی است که در زندگی دانشجویی، پیش می‌آیــد. در ضمن در صفحه «سلامت» امروز هم به سراغ تغذیه و آشپزی ساده دانشجویی رفتیم و در صفحه «مشاوره» هم از ازدواج دانشجویی و روابط دختر و پسرها در دانشگاه گفتیم. 
 
چه‌جوری واحدها رو پاس کنم؟
محمدامین شرکت‌اول- اگر می‌خواهید در دوران دانشجویی با تمام افت و خیزها و دل‌مشغولی‌هایش، در درس خواندن که طبیعتا مهم‌ترین و اصلی‌ترین کار هر دانشجوست هم موفق باشید، باید علاوه بر برنامه‌ریزی و تلاش، تکنیک‌های مناسب خودتان را کشف کنید!
نکته‌برداری، کلید طلایی وقت‌ندارها
نکته‌برداری، کلید طلایی مسلط شدن روی دروس دانشگاهی است و درست زمانی که وقت و حوصله و دل و دماغ درس خواندن ندارید، آن جاست که نکته‌ها به کارتان می‌آید و به اهمیت اش پی می‌برید. برای این کار، لازم نیست زمان خاصی صرف کنید. فقط با دقت سر کلاس و یادداشت همان نکاتی که استاد می‌گوید و روی آن ها تاکید دارد در یک دفترچه، صاحب جزوه‌ای به دردبخور از نکات اصلی درس می‌شوید و می‌توانید با یک مرور کوتاه، زمانی که پشت چراغ قرمز یا ایستگاه اتوبوس و مترو منتظرید، درس را یک دور به خودتان یادآور شوید.
با شاگرد زرنگ‌ها رفیق شو
دومین نکته مهم و سرّی برای موفقیت در درس خواندن، پیدا کردن شاگرد زرنگ هر کلاس است که البته با توجه به هر درس، ممکن است متغیر باشد. این دوستان باهوش و پرتلاش، به‌طورمعمول کلید حل مشکلات درسی هستند، از امانت جزوه کامل و آماده گرفته تا رفع اشکالات احتمالی و مشورت دادن بابت مرور بخش‌های مهم دروس و نکات طلایی. معمولا در هر کلاسی تا نیمه های ترم، می توان این بچه‌ها را به راحتی تشخیص داد و از آن به بعد، هنر شماست که چطور بتوانید با آن ها ارتباط بگیرید و از امتیازات رفاقت تان، استفاده کنید.
پیدا کردن رگ خواب استاد
از آن جا که تهِ ته اش، ریش و قیچی دست استاد است، این روش می‌تواند بسیار موثر ولی به همان اندازه سخت باشد. دانشجویی در این زمینه موفق است که بتواند در عرض همان دو سه جلسه اول، استادش را تحلیل روان‌شناختی کند و کمی تا قسمتی، روحیه و اخلاق استاد دست اش بیاید. گاهی یک پیشنهاد کمک کوچک به استاد در تکمیل تحقیق‌ها و مقالاتش، می‌تواند راه نفوذ مهر شما به قلب استاد باشد. کاری که علاوه بر به دست آوردن دل استاد، به مرور هر چه بیشتر مباحث درسی در ذهن تان هم کمک می‌کند. دیگر خود دانید.
 
تغذیه ام چه‌جوری باشه؟
اکرم انتصاری-هرچند شرایط خورد و خوراک دوران دانشجویی، ربط مستقیم به خوابگاهی بودن یا نبودن دارد اما به شکل کلی، تغذیه کسی که مشغول تحصیل است و در طول روز و هفته، قرار است وقت زیادی صرف یادگیری کند، اصول و باید و نبایدهایی دارد که مهم است تا حد ممکن رعایت اش کنید.
متعادل باشید
اگر از خانه دورهستید و به غذای سلف و خوابگاه لب نمی‌زنید و هر وقت غیب‌تان زد، باید در فست‌فود بیرون دانشگاه پیدای تان کنند، لااقل دست از سفارش‌ سوسیس و کالباس بردارید و با گوشت، مرغ و قارچ آشتی کنید. می‌توانید گوجه و کاهوی سفارش‌تان را هم زیاد کنید و قید سس‌های پرچرب مثل مایونز و فرانسوی را بزنید و در عوض، یک ظرف ماست سفارش دهید. اگر قوت غالب دورهمی‌های تان در محوطه و خوابگاه و کتابخانه، چیپس و پفک و لواشک است، یادتان باشد بوفه‌های بیشتر دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها، بساط عدسی، خوراک لوبیا و سوپ‌شان به راه است و این‌جور وقت‌ها می‌توانید خودتان را به یک میان‌وعده گرم و ملین مهمان کنید تا منیزیم و کربوهیدرات موردنیاز بدن‌تان تامین شود.
حواس‌تان به نوشیدنی‌ها باشد
بیشتر نوشیدنی‌هایی که دانشجوها در زمان استراحت بین‌کلاس‌ها استفاده می‌کنند مثل چای، نسکافه یا نوشابه، کافئین دارد که همین باعث کاهش آب بدن می‌شود و احتمال یبوست و به دنبالش بی خوابی، دل‌درد، بی‌قراری و بداخلاقی را زیاد می کند. می‌توانید گاهی شیر، آب میوه‌های‌طبیعی و شیرهای طعم‌دار یا حتی فقط آب سرد را امتحان کنید. با این روش، هم کلسیم بدن هم ویتامین‌های مورد‌نیاز و هم آب بدن تامین می‌شود.
میوه‌ها را به رسمیت بشناسید
جالب است بدانید خوردن چهار میوه: انگور، انار، سیب و انجیر، تاثیر شگفت‌انگیزی روی تقویت حافظه و ارتقای ضریب هوش دارد و به شکل کلی، مصرف میوه، شادابی و نشاطی به همراه دارد که لازمه جسم و روح یک دانشجوست. اگر در شهر محل زندگی‌تان درس می‌خوانید، در طول روز چند عدد میوه به عنوان میان‌وعده با خود از خانه به دانشگاه ببرید و میل کنید. اگر خوابگاهی هستید، در قدم اول از متصدی بوفه خوابگاه بخواهید به فهرست فروش‌، میوه‌ را هم اضافه کند. راهکار بعدی، خرید و مصرف کمپوت میوه یا میوه‌های خشک است.


 
می‌خوام خاص باشم
به هر حال دختر و پسری که به واسطه تلاش، در دانشگاه پذیرفته شده و ورود به فضای متفاوت دانشگاه و گاهی خوابگاه، به معنی خارج شدن از لاک نوجوانی و محدودیت اش است، دوست دارد «خاص و متفاوت» دیده شود. تمایل به خاص بودن، از زاویه ای بدیع به مسائل نگاه کردن، حرف نو زدن، جلب توجه و محبت اطرافیان، دیده شدن و به اصطلاح «یونیک» بودن، اگر باعث تقلید نابه جا و تفاخر نشود چیز بدی نیست. همچنان که خداوند مهربان هم همه آدم ها را حداقل در جزئیات، متفاوت آفریده است. اصلا همین تفاوت ها، همین که هیچ دو آدمی به لحاظ ظاهر و خُلق و خو کپی هم نیستند، معاشرت را جذاب، زندگی را رنگی و دنیا را زیبا می کند. چیزی که خوب نیست، متفاوت بودن به هر قیمتی است!
سبیل متفاوت
از خُرده فرهنگی که کچل کردن موی سر و صاف بودن سر و صورت را به گرافیست ها و موی بلند و ریش و سبیل‌های ژولیده پولیده را به نقاش‌ها نسبت می‌دهدبگذریم، این روزها فُرم ریش و سبیل می‌تواند نشانه‌ای دال بر خاص بودن فرد باشد! به خصوص سبیل‌های نیچه‌ای یا سبیل‌های باریکِ تاب داده، شبیه سبیل سالوادور دالیِ مرحوم، که این روزها در میان قشر دانشجو، طرفداران سفت و سختی دارد! البته در این ماجرا، چنان افراط شده که ظاهر ساده دلیل خاص بودن است.
تیپ اصیل و سنتی
توجه به رنگ ها، بافت ها و نقش و نگارهای سنتی ایرانی در پوشش و استفاده از طرح ها و متریال های اصیل ایرانی در دست سازه ها و زیورآلات، از گام های مثبت طراحان جوان و خوش ذوق این سال های کشورمان است که نسل جدید را با رنگ های گرم و شاد و طرح های چشم نواز بومی آشتی داده اند و استفاده از این مدل پوشش متفاوت، بین دانشجویان طرفداران زیادی دارد. هرچند توجه به زمان و مکان برای ظاهر شدن با این سر و شکل هم مهم است و طبعا جالب نیست همه جا، جلیقه سنتی به تن کنیم و دامن چین دار گل گلی بپوشیم و شال هفت رنگ روی سر بیندازیم و انار خشک به گوش و گردن آویزان کنیم.
فریــم‌عینک و دست بند و شال و کلاه
معمولا همین جزئیات هستند که از شما، یک آدم متفاوت می‌سازند. یک فریم عینک که خاص خودتان باشد، یک شال پارچه‌ای که به روش خودتان بسته شده باشد، یک کلاه که فرم چهره‌تان را متناسب‌تر نشان دهد و یک سری زیورآلات که متناسب با استایل تان استفاده شود، شما را متفاوت و به‌یادماندنی خواهد کرد.
 
چطور پول دربیارم؟
مهسا فارسی-دانشجویید و به رغم مشغله‌های فکری و درسی، دلتان می‌خواهد از نظر مالی مستقل شوید و به دورانِ پول‌توجیبی گرفتن از مامان و بابا خاتمه دهید. بله، همه دوست دارند شغلی مربوط به درس و تخصص شان داشته باشند اما اگر کار مناسبی، متناسب با رشته تحصیلی‌تان پیدا نکردید، ناامید نشوید و بیکار نمانید. به کار دوران دانشجویی، به عنوان شغلی موقت که کمک می‌کند جیب تان خالی نماند، نگاه کنید و دست به کار شوید.
اگر خوب از پس بیان منظورتان برمی‌آیید، تدریس کنید
اگر به یک یا چند درس دبیرستان و دانشگاه یا نرم‌افزارهای عمومی و تخصصی کامپیوتر، مسلط هستید و مهارت آموزش این مواد درسی به دیگران را دارید، تدریس این دروس در قالب کلاس‌های خصوصی برای علاقه‌مندان و حتی همکلاسی‌هایتان، در حیاط و کتابخانه و کافه دانشگاه، انتخاب خوبی به عنوان شغل دانشجویی است. این روزها حق‌الزحمه یک ساعت تدریس خصوصی دروس و نرم‌افزارهای عمومی مثل زبان‌انگلیسی، بین 20 تا 30 هزارتومان و حق‌الزحمه یک ساعت تدریس خصوصی دروس و نرم‌افزارهای تخصصی مثل ادیوس، بین 40 تا 50 هزارتومان است. ویرایش پایان‌نامه بقیه دانشجویان هم، گزینه مناسبی برای دانشجویان دقیق و پرحوصله است.
اگر می‌توانید افراد را قانع کنید، بازاریابی کنیــد
از آن جا که بازاریابی در زمینه‌های مختلف، کاری است که قابلیت پاره‌وقت بودن را دارد، بیشتر دانشجویان به سمت آن می‌روند. بازاریابی از آن کارهایی است که نیاز به روابط‌عمومی بالا، خوش‌رویی و خوش‌اخلاقی و پیگیری و سماجت دارد. کاری که کم‌کم ترفندها و باید و نبایدهایش را یاد می‌گیرید و وقتی مسلط شدید، درصدهای خوبی بابت فروش و سفارش کالا و خدماتی که برایش تبلیغ می‌کنید، نصیب تان می‌شود.
اگر هنردوست یا اهل ورزش هستید، دست‌به‌کار شوید
این روزها اینستاگرام و تلگرام و پینترست، پر است از صفحات جوانان هنرمندی که دست‌سازه‌های شان را در زمینه‌های مختلف برای فروش، ارائه می‌کنند و به طور معمول، اگر آثارشان خلاقانه و تمیز باشد، بازار داغ و مشتریان پر و پاقرصی دارند. جواهرسازی و زیورآلات نقره و برنج و سرامیک، عروسک‌های بافتنی و خمیری و نمدی، دست‌سازه‌های چرم، نقاشی روی کیف و کفش و شال و... برخی از این کسب و کارها با به‌کارگرفتن استعداد و توانایی‌های هنری است. اگر هم اهل ورزش هستید و رشته ای را به صورت حرفه ای دنبال می کنید حتما به گرفتن مدرک مربیگری رشته‌های مختلف ورزشی فکر کنید تا بتوانید مربی پاره‌وقت باشگاه‌های ورزشی شوید.
و...؟
اگر به رشته‌ای که مشغول تحصیل در آن هستید خیلی علاقه‌مندید، کارآموزی در همین رشته یا قبول پروژه‌های مربوط به درس‌تان را امتحان کنید. اگر کار توی خانه را دوست دارید، به کارهایی مثل نویسندگی برای مجلات، تایپ پایان‌نامه یا طراحی وب‌سایت فکر کنید و اگر به دنبال چشیدن طعم تجربه‌های نو و بامزه هستید، کار توی کافه هم فکر بدی نیست.
 
دانشجو شیطونش خوبه !
علیرضا کاردار-الان را نمی دانم، ولی زمان ما «شیطنت» یکی از خصلت های بارز دانشجویان بود. البته شیطنت نه به آن معنا. یعنی کارهایی می کردیم که الان که بهشان فکر می کنیم، خیلی خجالت نمی کشیم، فقط در حد یک لبخند ملیح از کنارشان می گذریم و یواشکی روی پای مان می زنیم که همسر و فرزندان مان خیلی متوجه نشوند چه دسته گل هایی به آب می دادیم! از شوخی های خوابگاهی و سرکلاسی گرفته که خب طبیعی است نمی توان الان به زبان آورد، چون یا از مد رفته است، یا بدآموزی دارد یا با ذکر آن کارها آبروی خودمان می رود . نمونه های مُجازش  هم که همان جشن پتو و استفاده از ظروف و وسایل دیگران بود. از لیوان و قاشق گرفته تا حوله و لباس و خودکار و حتی جزوه هم اتاقی ها که به صورت عام المنفعه همه از آن ها استفاده می کردند! ولی اصلی ترین شیطنت های زمان دانشجویی ما، افتادن به دام عشق و عاشقی بود. یک چیزی شنیده بودیم که ترم اول نه، ترم دوم دیگر حتما باید دل مان را بدهیم به یکی از همکلاسی ها یا هم دانشگاهی های مان وگرنه کلاه مان پس معرکه است و دیگر تا آخر عمر مجرد خواهیم ماند. بماند که سر این کار چه جزوه هایی پرپر می شد و چه قلب هایی شرحه شرحه می شد و چه ترم هایی مشروط! یکی نبود به ما بگوید حالا دو ترم دندان روی جگر بگذار، بلکه کیس مناسب تری پیدا شود که آن هم مثل خودت جوگیر نباشد و با عقل اش قدم پیش بگذارد، نه با جزوه خوش خطش و خط اتوی شلوار پلیسه دار و اپل شانه های مانتویش! چه بسیار هم کلاسی هایی که ترم دو عاشق شدند و ترم چهار با یک کوله بار پر از شکست عشقی فارغ! شرایط این روزها را نمی دانم، ولی ما اگر در دانشگاه شیطنت نمی کردیم، ترم مان پاس نمی شد، حتی با تقلب و «استاااد» گفتن!
 
خوشم و خوش
می‌گذرونـــم!

الهه توانا-دور از چشم استادهای محترم، باید یادآوری کنم که دوران دانشجویی یکی از بهترین فرصت‎ها برای تفریح و خوش‎گذرانی است. حالا دیگر از استرس‎ کنکور و درس پرسیدن‎های هرروزه و محدودیت‎های نوجوانی خبری نیست، ضمن این‎که دغدغه کار پیدا کردن و تشکیل خانواده هم هنوز چندان جدی نشده‎است. چندسال دیگر، دور هم جمع کردن همین دوستان صمیمی،‎ به یکی از ناممکن‎ترین کارها تبدیل خواهد شد. بنابراین دم را غنیمت بشمرید و ته تفریحات دسته‎جمعی را درآورید.
ورزش و تحرک
پینت‎بال و بولینگ و کارتینگ، گرچه تفریحات نسبتا گران‎قیمتی هستند اما وقتی تعدادتان زیاد باشد و سایت‎های اینترنتی تخفیف‎دار را هم بشناسید، می‎توانید با هزینه کمی، تجربه‌شان کنید. چند سایت معروف وجود دارد که می‎توانید بلیت مجتمع‎های تفریحی و رستوران‎ها و کافی‎شاپ‎ها را با تخفیف خوبی از آن جا تهیه کنید.
تئاتر و کنسرت‌موسیقی و سینما
چهارچشمی در و دیوار دانشگاه را بپایید تا مبادا اطلاعیه کنسرت‌ موسیقی و سینما و تئاتر تخفیف‎دار برای دانشجوها، از چشم تان پنهان بماند. به امور رفاه دانشجویی دانشگاه تان هم سری بزنید. بعضی از دانشگاه‎ها بلیت برنامه‌های فرهنگی و امکانات دیگری برای دانشجویان شان درنظر می‎گیرند اما خیلی صدایش را درنمی‎آورند.
کم‌خرج اما حال‌خوب‌کُن
تفریحات بدون خرج را هم دست‎کم نگیرید. همین‎که چندنفر دوست سرخوش دورهم جمع شوید، خودش می‎تواند خاطره لذت‎بخشی برای تان به یادگار بگذارد. توی پارک قدم زدن، گالری و نمایشگاه رفتن و قرار کوهنوردی و طبیعت‎گردی گذاشتن، هزینه‎ای ندارد اما حسابی حالتان را جا می‎آورد.
آویزان شویــد!
اگر در شهری غیر از محل سکونت تان دانشجو هستید، یک روز خوش برای دوستانتان نگذارید. یادتان نرود کسانی که در شهر خودشان دانشجو هستند، موظف‌اند به شما هم به‎عنوان یک رفیق و هم به‎عنوان مهمان، خدمت کنند. آویزان شان شوید و تا همه جاهای دیدنی و خوش‎آب‎وهوا و موزه‎ها و تفرجگاه‎های شهر محل تحصیل تان را ندیده‎اید، بی‎خیال نشوید. چندوقت دیگر دانش آموخته می‎شوید و فرصت از دست می‎رود، از ما گفتن بود.