پایان حسرت قهرمانی در مسابقات جهانی وزنه برداری




هشتاد و سومین دوره مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جهان صبح دیروز (چهارشنبه) در امریکا به پایان رسید و تیم ملی وزنه‌برداری موفق شد با کسب 5 مدال طلا، 3 نقره و 6 برنز به کار خود پایان دهد و برای نخستین بار با 509 امتیاز بر سکوی نخست قهرمانی جهان بایستد.


تیم ملی با 8 وزنه‌بردار در این مسابقات حاضر شد و اهالی وزنه‌برداری امید زیادی به قهرمانی در این مسابقات داشتند. حضور نفرات آماده‌ای همچون سهراب مرادی، کیانوش رستمی و بهداد سلیمی امیدهای ایران را بیشتر می‌کرد از سویی بازگشت سعید علی حسینی و انگیزه او برای حضور روی سکو نیز موجب شد تا ایران در سنگین وزن شانس خوبی برای فتح سکوهای این دسته را داشته باشد.
کار تیم ملی با کیانوش رستمی در وزن 85 کیلوگرم آغاز شد. او که پیش از برگزاری مسابقات دچار مصدومیت شده بود نتوانست وزنه‌های انتخابی را بالای سر ببرد. قهرمان المپیک ریو تنها در یک ضرب و با مهار وزنه 174 کیلویی با مدال نقره به کار خود پایان داد. در این دسته علی میری هم در جایگاه هفتم ایستاد.
سهراب مرادی دیگر وزنه بردار کشورمان بود که در مسابقات جهانی روی تخته آمد. قهرمان المپیک ریو در وزن 94 کیلوگرم ۳ نشان طلای مسابقات جهانی را با شکستن رکورد دوضرب و مجموع دنیا به‌دست آورد و بعد از 17 سال رکورد دنیا را جابه‌جا کرد. ایوب موسوی دیگر وزنه‌بردار کشورمان نیز در این دسته به 2 نشان برنز دوضرب و مجموع دست پیدا کرد و سوم شد. صبح سه‌شنبه علی هاشمی و علیرضا سلیمانی 2 وزنه‌بردار دیگر کشورمان در دسته 105 کیلوگرم روی تخته رفتند که علی هاشمی توانست عنوان قهرمانی را کسب کند. او با کسب مدال طلا در یک ضرب و برنز در دوضرب در مجموع قهرمان جهان شد. مدال هاشمی نخستین مدال مجموع ایران در دسته ۱۰۵ کیلوگرم مسابقات جهانی به حساب می‌آمد. پس از قهرمانی هاشمی فدراسیون جهانی به این موضوع واکنش نشان داد و عنوان کرد «ایران در ۱۰۵ کیلوگرم قهرمانی ای نداشت که آن را هم بدست آورد.» علیرضا سلیمانی دیگر نماینده ایران در این دسته نفر هفتم جهان شد.
پس از طلای شیرین علی هاشمی نوبت به سنگین وزن رسید. جایی که تیم ملی دو نماینده قدرتمند به نام‌های بهداد سلیمی و سعید علی حسینی داشت، البته این دو وزنه بردار یک رقیب سرسخت به نام لاشا تالاخادزه گرجستانی را پیش‌رو داشتند. در ابتدا جو مسابقات علی حسینی را گرفته بود و او نتوانست در حرکات اول و دوم یک ضرب موفق باشد اما با مهار وزنه 203 کیلویی در حرکت سوم به رقابت بازگشت. سلیمی هم مانند همیشه یک ضرب را مقتدرانه شروع کرد اما در نهایت موفق به مهار وزنه 211 کیلویی شد تا در پایان حرکت یک ضرب مدال نقره به سلیمی و برنز به علی حسینی برسد. اما تالاخادزه وزنه 220 کیلوگرمی را بالای سر برد و در یک ضرب ضمن کسب مدال طلا، رکورد جهان را به میزان 3 کیلوگرم ارتقا داد. در دو ضرب نیز علی‌حسینی در نخستین حرکت وزنه 236 کیلویی را مهار کرد. سپس نوبت به بهداد با انگیزه رسید؛ سلیمی برای نخستین حرکت دوضرب وزنه 241 کیلویی را درخواست کرد که موفق به مهار آن هم شد، اما هیأت ژوری این حرکت را قبول نکردند. وی برای دومین حرکت وزنه را یک کیلوگرم افزایش داد و موفق به مهار وزنه 242 کیلویی شد. علی حسینی در حرکت دوم نیز وزنه 243 کیلوگرمی را ثبت کرد. وی برای سومین حرکت وزنه 251 کیلوگرمی را درخواست کرد که در مهار آن موفق بود تا به مدال برنز این حرکت برسد. علی‌حسینی در مجموع با 454 کیلوگرم و کسب مدال نقره به کارش پایان داد. نوبت سلیمی بود تا رقابت را جذاب‌تر کند؛ وی در سومین تلاش وزنه 252 کیلوگرمی را براحتی بالای سر برد و در حالی که 3 چراغ سفید از داوران گرفته بود بار دیگر هیأت ژوری این وزنه را قبول نکرد تا از کسب مدال دوضرب بازماند و به‌عنوانی بهتر از پنجمی نرسد و از طرفی سکوی دومی‌اش با 453 کیلوگرم به مدال برنز مجموع تبدیل شود. تالاخادزه با ثبت رکورد 477 کیلوگرم، رکورد مجموع جهان را که با 473 کیلوگرم در اختیار خودش بود، چهار کیلوگرم ارتقا داد. این وزنه‌بردار اهل گرجستان در یک ضرب 220 و در دوضرب 257 کیلوگرم را ثبت کرد. در پایان این رقابت در مراسم اهدای مدال دسته فوق سنگین وزنه‌برداری قهرمانی جهان، بهداد سلیمی با درآوردن مدالش اعتراض خود را به رأی هیأت ژوری نشان داد. او پس از ایستادن روی سکوی سومی مسابقات اعلام کرد: «با این شرایط واقعاً وزنه زدن فایده ندارد. الان از لحاظ روحی شرایط خوبی ندارم اما باز هم باید فکر کنم. واقعاً بد است ماه‌ها زحمت می‌کشیم و آخرش چنین اتفاقاتی می‌افتد.»
سعید علی حسینی نیز پس از کسب عنوان نایب قهرمانی جهان گفت: «روزهای سختی را گذراندم و امیدوارم این مدال سکوی پرتابی برایم باشد.»
با برگزاری مسابقات جهانی در امریکا 83 دوره از این مسابقات سپری شد و تیم ملی وزنه‌برداری در طی این سال‌ها در حسرت کسب این عنوان بود که با شرایط ویژه‌ای که این مسابقات داشت و غیبت 9 کشور، آناهیم بهترین مکان برای شکستن این طلسم به حساب می‌آمد که تیم ملی موفق به این کار شد.

برش
پیام‌های تبریک  بابت قهرمانی تیم ملی وزنه‌برداری
پس از قهرمانی تیم ملی وزنه‌برداری در مسابقات جهانی  رئیس جمهوری، معاون اول رئیس جمهوری و وزیر ورزش و جوانان در پیامی این قهرمانی را تبریک گفتند.
حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهوری نیز در توئیتری آورده است: «کسب غرورآفرین عنوان قهرمانی وزنه‌برداری ۲۰۱۷ مردان جهان که برای نخستین بار به‌دست آمد، بر ملت ایران، پهلوانان با اخلاق و پرتلاش‌مان و مربیان و مدیران تیم ملی مبارک باد.»
همچنین اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری نیز در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «افتخارآفرینی قهرمانان تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان و کسب مقام قهرمانی جهان در مسابقات آناهیم امریکا که موجب شادی و خوشحالی مردم ایران شد، بار دیگر شایستگی‌های جوانان برومند این سرزمین قهرمان‌پرور را به اثبات رساند.»
در پیام مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش نیز آمده است: «در روز مبارک میلاد حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص)، ورزش ایران مشحون از افتخار بزرگی بدست پر توان فرزندان برومند خود شد. کسب عنوان تاریخی قهرمانی مسابقات جهانی وزنه برداری، بر مردم عزیز، جامعه بزرگ ورزش، پهلوانان و نامداران تیم ملی و مسئولان و مربیان سختکوش فدراسیون مبارک باشد.»