درمورد حصر شاهد نرمش هستیم، شلوغ کاری نکنید

ایسنا: علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش بزرگداشت روز دانشجو، در خصوص مسئله حصراظهار کرد: مسئله مهم این است که در حال حاضر نرمشی در مقامات کشور در موضوع حصر پیدا شده، تصمیم بر این است که ان‌شاءالله این موضوع را حل کنند. به نظر می‌رسد اراده بر این است که این موضوع حل شود. همچنان که شاهد بودیم آقای کروبی سه چهار ملاقات داشت.
وی افزود: زمانی که چنین اراده‌ای وجود دارد باید همکاری کنیم تا بتوانند کارشان را انجام دهند، اگر در رسانه‌ها درباره این موضوع شلوغ‌کاری انجام شود ممکن است از نظرشان برگردند. البته خودشان به این نقطه رسیده‌اند که حصر باید تمام شود. در ملاقات‌هایی که داشتیم هم موضع‌شان نسبت به گذشته تغییر کرده است.
نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به سوال دانشجویی درباره تحرکات محمود احمدی‌نژاد و اطرافیان او، بیان کرد: خوش‌وقتیم از اینکه آنچه ما ۱۰ سال پیش می‌گفتیم و اصولگرایان همراهی نمی‌کردند، روشن شده است. من در مجلس هشتم فریاد زدم و سوال از رئیس‌جمهور را مطرح کردم، اما اکثر اصولگرایان با آن همراهی نمی‌کردند و مخالفت می‌کردند و به ما حمله می‌کردند اما خودشان امروز همین حرف‌ها را می‌زنند تا جایی که یکی از افراد شاخص اصولگرا گفته احمدی‌نژاد از پایه‌های فتنه بود. آنها در سال‌های قبل هیچ وقت چنین اعترافی نمی‌کردند.
مطهری همچنین خاطرنشان کرد: ما بارها گفتیم اگر بنا بر محاکمه محصورین است احمدی‌نژاد هم باید همزمان با آنها محاکمه شود. الان طرفداران ایشان در آن دوره، همین حرف‌ها را می‌زنند و این مایه خوشبختی ماست که به اشتباهات گذشته خود اعتراف می‌کنند در حالیکه قبل از این به او تعصب داشتند و بر تخلفات‌شان چشم پوشیده بودند. اگر کسی به عنوان رئیس‌جمهور می‌گوید من فلان قانون را قبول ندارم و آن را اجرا نمی‌کنم باید بلافاصله عزل شود.


فرزند شهید مطهری با انتقاد از دوری جامعه و دانشجویان از آثار شهید مطهری گفت: بعد از آثار امام (ره) باید به آثار شهید مطهری رجوع کرد. ایشان در کتاب سیره نبوی می‌گویند نباید برای دستیابی به اهداف به روش‌های نادرست توسل جست. مگر می‌شود برای ساخت مسجد به دروغ روی آورد؟ مگر می‌شود برای تشویق خواندن قرآن حدیث جعل کرد؟ ما نباید برای تبلیغ دین از وسیله نامقدس و دروغین استفاده کنیم. ممکن است در میان متجددین این حرف رایج باشد که هدف وسیله را توجیه می‌کند ولی این نادرست است. وی همچنین یاد شهدای ۱۶ آذر را گرامی داشت و گفت: اهمیت جنبش دانشجویی در این است که دانشگاه و دانشجو یکی از دیده‌بان‌های جامعه است که به موقع باید آژیر خطر را بکشد. تعبیر جنبش دانشجویی قبل از انقلاب نیز مطرح بود و امروز هم مطرح است. در ابتدای انقلاب نیز می‌گفتند آیا در این شرایط نیز نیازمند این تعبیر هستیم؟ برخی‌ می‌گفتند نیازی به جنبش دانشجویی نیست چون حکومت شاه از بین رفت ولی این حرف درست نیست و ما همیشه نیاز به جنبش دانشجویی داریم چون قدرت‌ها همیشه نیازمند نقد هستند.
نایب رئیس مجلس اضافه کرد: امام علی (ع) همیشه می‌گفت از من در آشکار و پنهان انتقاد کنید، این حرف از سوی کسی گفته می‌شود که معصوم است، ما دموکراسی را در حکومت امیرالمومنین (ع) مشاهده می‌کنیم. برخی‌ فکر می‌کنند خاستگاه دموکراسی، غرب است ولی دموکراسی را در حکومت امام علی (ع) مشاهده می‌کنیم چون دموکراسی در نحوه مواجهه حکومت‌ها با منتقدان و مخالفانش روشن می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه حکومت‌ها نیازمند نقد هستند، اضافه کرد: البته نقد هم آدابی دارد که باید رعایت شود. ما نباید نقد را با تخریب و لجن‌مال کردن اشتباه کنیم بلکه نقد حد واسطه‌ای میان تخریب و لگدمال کردن دیگران و تملق و چاپلوسی است. جنبش دانشجویی هم برای نقد کردن باید این شرایط را پیدا کند.