نرمـش مقامات در موضـوع حصـر

هرساله همزمان با ۱۶ آذر و بزرگداشت روز دانشجو، دانشگاه‌های کشور شاهد برگزاری مراسم‌‌های مختلفی از سوی تشکل‌های دانشجویی هستند.
امسال نیز همانند روال هرساله به مناسبت ۱۶ آذر، روز دانشجو، مراسم‌های مختلفی در دانشگاه‌های تهران و شهرستان‌ها به این مناسبت برگزار می‌شود. روز گذشته دانشگاه علامه طباطبایی میزبان علی مطهری و جواد امام بود.  علی مطهری ظهر دیروز در نشست «سه قطره خون» که به مناسبت روز دانشجو توسط انجمن اسلامی‌دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، با اشاره به هفته وحدت گفت: هفته وحدت به پیشنهاد آیت‌الله منتظری و تایید امام خمینی بوده و برکات خوبی هم داشته است هرچند وضعیت جهان اسلام از نظر وحدت اسلامی‌خوب نیست.
به گزارش ایلنا وی یاد شهدای ۱۶ آذر را گرامی‌داشت و تصریح کرد: اهمیت جنبش دانشجویی در این است که دانشگاه و دانشجو یکی از دیده‌بان‌های جامعه است که به موقع باید آژیر خطر را بکشد. تعبیر جنبش دانشجویی قبل از انقلاب نیز مطرح بود و امروز هم مطرح است. در ابتدای انقلاب نیز مطرح بود که امروز نیز نیازمند این تعبیر هستیم. برخی‌ها می‌گفتند نیازی به جنبش دانشجویی نیست چون حکومت شاه از بین رفت ولی این حرف درست نیست و ما همیشه نیاز به جنبش دانشجویی داریم چون قدرت‌ها همیشه نیازمند نقد هستند و اگر تمرکز و نقدی بر قدرت نباشد، حکومت‌ها دچار فساد می‌شوند. نایب رئیس دوم مجلس با بیان اینکه امام علی همیشه می‌گفت از من در آشکار و پنهان انتقاد کنید، خاطرنشان کرد: این حرف از سوی کسی گفته می‌شود که ما معتقدیم او معصوم است. ما دموکراسی را در حکومت امیرالمومنین مشاهده می‌کنیم. برخی‌ها فکر می‌کنند خاستگاه دموکراسی غرب است ولی دموکراسی را در حکومت امام علی مشاهده می‌کنیم چون دموکراسی در نحوه مواجهه حکومت‌ها با منتقدان و مخالفانش مشخص می‌شود.
مطهری با اشاره به نحوه برخورد امام علی با خوارج ابراز داشت: خوارج بزرگترین دشمنان امام علی بودند ولی اینها در مسجد امام علی حضور می‌یافتند و برای ایشان به راحتی مزاحمت ایجاد می‌‌کردند و در میان خطبه‌های ایشان از امام علی انتقاد می‌کردند. آنها آزاد بودند و امام نه آنها را زندانی کرد و نه حقوقشان را قطع کرد اما وقتی آنها دست به سلاح بردند و امنیت را از بین بردند، حضرت آنها را تیغ گذراند.


وی با تاکید بر نیازمندی حکومت‌ها به نقد بیان کرد: نقد هم آدابی دارد که باید رعایت شود. ما نباید نقد را با تخریب و لجن‌مال کردن اشتباه کنیم بلکه نقد حد واسطه‌ای میان تخریب و لگدمال کردن دیگران و تملق و چاپلوسی است. جنبش دانشجویی هم برای نقد کردن باید این شرایط را پیدا کند. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی‌در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درباره حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی و همچنین عدم برگزاری دادگاه برای احمدی‌نژاد یادآور شد: درباره حصر بارها سخن گفته شده و شاید کسی به اندازه من در این باره سخن نگفته است. ما چیزی به نام حصر خانگی نداریم و خلاف قانون اساسی است و اگر هم در گذشته رخ داده آن هم تخلف است.
مطهری ادامه داد: حکم دادن توسط شورای عالی امنیت هم درست نیست. شورای عالی امنیت ملی می‌تواند در شرایط اضطراری و اولیه دستوری را بدهند. این مسئله می‌تواند به عنوان امر موقت در نظر گرفته شود ولی وقتی هیجانات از بین رفت ادامه حصر با شورای عالی امنیت ملی نیست و شورای عالی امنیت ملی نمی‌تواند برای افراد حکم و مجازات صادر کند. این برعهده قوه قضاییه است که این افراد را محکوم کند یا آزاد کند. اگر هم می‌خواهند مجازت شوند، باید در دادگاهی صالحه باشد. وی با بیان اینکه هم اکنون شاهد نرمشی در میان مقامات کشور در موضوع حصر هستیم، عنوان کرد: تصمیم بر حل این موضوع است. در ملاقات‌های ما نیز در این باره صحبت شده و اراده بر حل موضوع است. آقای کروبی تاکنون سه دیدار داشته و کم کم فضا در حال باز شدن است تا حصر تمام شود. عضو فراکسیون امید افزود: در چنین زمانی که این تصمیم گرفته شده است باید همکاری داشته باشیم تا دوستان کارشان را انجام دهند چراکه اگر در رسانه شلوع شود ممکن است برخی‌ها از تصمیم‌شان برگردند چون نمی‌خواهند این تصور ایجاد شود که آنها به خاطر فشار از نظر قبلی خود عقب‌نشینی کرده‌اند. آنها به این مهم رسیدند که موضوع حصر باید به مرور تمام شود. با مقامات مختلف نیز دیدارهایی داشته‌ام و فکر می‌‌کنم نظراتشان عوض شده است.
از به رای به روحانی پشیمان نیستیم
جواد امام نیز در این همایش، اظهار کرد: کسانی که به آقای خاتمی‌نقد دارند که چرا در این انتخابات هم با تکرار خود مردم را برای حضور در انتخابات تشویق کرد، بدانند که اگر آن تکرار نبود ما همین مقدار فضا را هم نداشتیم و نمی‌توانستیم مطالبات مان را دنبال کنیم در نتیجه مسیر قبل ادامه می‌یافت و کشور با مشکلات بیشتری مواجه می‌شد. اگر انتخابات و حضور مردم و رای به آقای روحانی نبود امروز به جای آقای غلامی، فرهاد رهبر وزیر علوم بود.
به گزارش ایسنا وی ادامه داد: طبیعتا از انتخاب خود دفاع می‌کنیم اما وضع مطلوب‌مان این نیست. ما از رای به آقای روحانی پشیمان نیستیم اما باید به دنبال تحقق وعده‌های ایشان باشیم. مدیرعامل بنیاد باران با اشاره به طرح مباحثی در خصوص گردش به راست روحانی، گفت: من معتقد نیستم که آقای روحانی اصلاح‌طلب بوده که حالا بخواهد از آن مسیر روی‌گردان شده باشد، ولی به هر حال محدودیت‌ها و موانعی بر سر راه او وجود دارد و همین فضای وزارت علوم گویای این مسیر است که گزینه آقای روحانی از فرجی‌دانا به غلامی‌رسید. وی تصریح کرد: من از عملکرد دولت و سرپیچی از وعده‌ها دفاع نمی‌کنم، ولی از رای‌ خود دفاع می‌کنم چرا که جامعه بیدارتر و آگاه‌تر شده و اگر حضور مردم نبود حالا عده‌ای اذعان نمی‌کردند که دولت نهم و دهم کلکسیون جرایم بوده است.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه خاتمی‌به عنوان راس جریان اصلاحات هیچ جا صحبتی به جز مصلحت نظام نداشته است، گفت:‌ ایشان هیچ تقابلی با رهبری انقلاب نداشته در حالیکه هر آنچه از جریان مقابل می‌بینیم این است که در پاسخگویی به خودشان درمانده هستند. این در حالی است که ما تاوان آنها را داده‌ایم و مجازاتش را کشیده‌ایم.
جواد امام همچنین یادآور شد: امروز با مطالبات و انتظاراتی که در کشور وجود دارد، ما درصدد تلاش و مقاومت و ایستادگی برای اهدافی هستیم که برایش انقلاب کردیم اما متاسفانه از برخی از آنها فاصله گرفته‌ایم. وی با بیان اینکه امروز با ناملایماتی روبه‌رو هستیم، اظهار کرد: امروز با رفتارهای محمود احمدی‌نژاد و محدودیت‌ها برای خاتمی‌روبه‌رو هستیم. البته احمدی‌نژاد پدیده جدیدی نیست بلکه پدیده‌ای است که دلسوزان از سال‌ها قبل نسبت به آن هشدار داده بودند.
پیش‌روی امروز جامعه از طریق مبارزه با فساد 
اتفاق خواهد افتاد
همچنین عبدالله رمضان زاده در نشست گرامیداشت روز ۱۶ آذر با نام «دانشگاه؛ احیا یا احتضار» که به همت انجمن اسلامی‌پیشرو دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، اظهار کرد: آبادی کشور سختی دارد و به دست من و شما باهم رخ می‌دهد. وی سپس به علت عدم حضور بهزاد نبوی یکی از مهمانان این برنامه اشاره کرد و گفت: به علت ناهماهنگی که شده بود، بهزاد نبوی نتوانست در این مراسم حضور داشته باشد؛ اما من در اینجا به جرات می‌گویم شریفترین انسانی که در عمرم دیدم ایشان بوده است. به گزارش ایسنا وی در ادامه گفت: ۱۶ آذر یادآور شهادت سه دانشجوی پیش‌تاز است. کمتر از چهار ماه بعد از کودتا، در سخت ترین شرایط سیاسی کشور مقاومت اتفاق می‌افتد. این سه دانشجو در زمانی که استعمار سیطره پیدا کرده بود، راه خود را به سمت آزادی پیدا کردند. این فعال سیاسی گفت: وقتی دانشگاه با نهضت مقاومت ملی هماهنگ عمل می‌کند نتیجه اش می‌شود یک حرکت ماندگار در تاریخ. پیشتازی در آن زمان مبارزه با استعمار بود امروز به نظر من پیشروی در مبارزه با فساد است. استعمار خارجی سالهاست بار خود را از کشور بسته ، اما فساد و ناکارآمدی موضوعی شده که همه مردم از آن ناراحت هستند.
وی افزود: مبارزه با فساد فقط در چارچوب آزادی و نقد اتفاق می‌افتد. زمانی این مبارزه شکل می‌گیرد که بتوانیم در مورد آن صحبت کنیم، کسانی که نمی‌گذارند در این باره حرف بزنیم خودشان در فساد شریک هستند. رمضان زاده سپس گفت: شاخصه اعتماد اجتماعی ما به حداقل رسیده است. در این بی‌اعتمادی همه چیز رخ می‌دهد‌؛ فساد، ناکارآمدی و حمایت از فساد ناشی از بی اعتمادی است. 
این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد: تنها از طریق ایجاد شبکه‌‌ اعتماد سازی عمومی‌می‌توانیم اعتماد ملی را باز گردانیم. مجبوریم منابع اعتماد ساز عمومی‌را تقویت کنیم. در انتخابات اخیر با اعتماد به یک فرد و جریانی که از او حمایت کرد، توانستیم منشاء تغییراتی شویم. وی در همین راستا یادآور شد: نگوییم کاری نکردیم. درست است که کار کارستانی نبوده اما تغییرات یک شبه رخ نمی‌دهد. راه احیاء دانشگاه، جامعه ، مبارزه با فساد ایجاد حلقه‌های اعتماد ساز ملی است. با احزاب و انجمن‌ها می‌توانیم از طریق ما شدن کاری انجام دهیم. رمضان زاده سپس گفت: امیدواریم سال دیگر همه منع‌هایی که برای افراد اعتمادساز ملی  ایجاد شده برطرف شود. سیاست داخلی و خارجی ما مشکلاتی دارد اما قابل حل است. اقتصاد ما بحرانی دارد که به طبقات مختلف جامعه ضربه می‌زند و باید هرچه سریع تر وضعیت موجود را تغییر دهیم. وی‌ در پایان یادآور شد: برای آینده ایران باید به فکر گفت‌وگو بود و باید از منادیان گفت‌وگو رفع حصر کرد، هر کسی که به ما شدن کمک می‌کند خانه اش آباد باد.