آشفته بازار خودروهای خارجی

در آشفته بازار خودروهای وارداتی رشد قیمت‌ها در این هفته نسبت به هفته گذشته به ۲۵ میلیون تومان رسید.
 بازار خرید و فروش خودروهای وارداتی در چند ماه اخیر رکورد رشد قیمت‌ها را به خود اختصاص داده و هر روز شاهد تغییرات قیمتی بسیار بالا در این بازار بودیم. بی‌سامانی بازار خودروهای خارجی در حالی هر روز تشدید می‌شود که هنوز خبری از نظارت دستگاه‌های متولی نیست و فقط صحبت‌های پراکنده و متفاوتی در مورد تصمیم دولت بر اصلاح دستور العمل واردات خودرو مطرح می‌شود. البته برخی واردکنندگان هم از این شرایط سوء استفاده کرده و با تنظیم قراردادهای ناعادلانه با مردم سعی در فروش محصولات خود در این آشفته بازار دارند.
جالب اینکه تعدادی از شرکت‌ها رشد قیمت انواع خودرو را در بازار بهانه کرده و قیمت شرکتی خود را افزایش داده اند. برخی دیگر هم با انحصار خودروها از عرضه آن‌ها در بازار ممانعت کرده تا رشد قیمت‌ها بیشتر شده و عایدی آنها از بازار افزایش پیدا کند.
نبود نظارت بر فروش خودروهای وارداتی، توقف ثبت سفارش واردات و بحث احتمال افزایش تعرفه واردات خودرو باعث تشدید هرج و مرج در قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی شده به طوری که شاهد رشد بیش از ۳۰ میلیون تومانی قیمت رسمی برخی خودروها هستیم. این روزها واردکنندگان علاوه بر ایجاد محدودیت در عرضه برخی خودروها به قیمت گذاری بی ضابطه محصولات‌شان نیز روی آورده‌اند و خودروهای وارداتی را تقریباً با هر قیمتی که دلشان می‌خواهد عرضه می‌کنند. در این میان، نبود نظارت دستگاه‌های مسئول به ویژه سازمان حمایت راه را برای تشدید هرج و مرج در عرضه خودروهای وارداتی و همچنین ایجاد بازار سیاه برای این محصولات باز کرده است.


به نظر می‌رسد توقف ثبت سفارش واردات خودرو و مطرح شدن بحث احتمال افزایش تعرفه واردات خودرو دلیل اصلی رشد نجومی قیمت خودروهای وارداتی است. در این خصوص می‌توان به افزایش قیمت حدود 25 میلیون تومانی برخی محصولات کیا توسط شرکت اطلس خودرو اشاره کرد. این شرکت قیمت سورنتو 2016 را 25 میلیون و 800 هزار تومان افزایش داده و نرخ جدید 274 میلیون و 261 هزار تومان را برای این خودرو تعیین کرده است.
این شرکت همچنین قیمت اپتیما 2016 را 23 میلیون و 871 هزار تومان و قیمت کارنز 2017 را 10 میلیون و 674 هزار تومان افزایش داده است. قیمت پیکانتو 2016 نیز با رشد 14 میلیون و 279 هزار تومانی به 93 میلیون و 665 هزار تومان رسیده است. همچنین گروه خودروسازی بهمن علاوه  بر ایجاد محدودیت در عرضه برخی محصولاتش  مانند مزدا 3،  قیمت این خودروها را افزایش هم داده است.
بر این اساس، قیمت مزدا 3 با افزایش 3 میلیون و 160 هزار تومانی، از 118 میلیون تومان به 121 میلیون و 160 هزار تومان افزایش یافت. همچنین قیمت سواری B50 با رشد 2 میلیون و 700 هزار تومانی، از 77 میلیون و 100 هزار تومان به 79 میلیون و 800 هزار تومان رسید.
گروه بهمن، قیمت وانت تک کابین کارا را یک میلیون تومان و قیمت وانت دو کابین کارا نیز 2 میلیون و 200 هزار تومان افزایش داد. قیمت کارا 2 کابین نیز با افزایش 2 میلیون و 250 هزار تومانی به 74 میلیون و 750 هزار تومان رسیده است. شرکت آسان موتور نیز در جدیدترین قیمت‌گذاری محصولاتش، قیمت خودروها را تا ۳۳ میلیون تومان افزایش داده است. بر این اساس، قیمت هیوندای توسان ۲۰۱۷ با افزایش ۲۶ میلیون و ۳۷۸ هزار تومانی به ۲۳۴ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان رسیده است. این شرکت همچنین قیمت سوناتا ۲۰۱۶ را ۳۳ میلیون و ۶۸۱ هزار تومان افزایش داده و به ۲۲۷ میلیون و ۴۵۹ هزار تومان رسانده است. قیمت سانتافه ۲۰۱۶ نیز ۲۱ میلیون و ۳۶۴ هزار تومان افزایش یافته و به ۲۶۲ میلیون و ۸۹۲ هزار تومان رسیده است.
علاوه بر این، قیمت تویوتا راوفور ۲۰۱۷ نیز از ۲۷۰ میلیون تومان به ۲۸۰ میلیون تومان افزایش یافته و به این‌ترتیب رشد ۱۰ میلیون تومانی را در مورد این محصول شاهد هستیم. به این‌ترتیب شرکت‌های عرضه کننده خودروهای وارداتی با سوء استفاده از شرایط موجود نسبت به تعیین قیمت‌های نجومی برای محصولاتشان اقدام کرده‌اند که البته در مقابل شاهد سکوت مسئولان وزارت صنعت و به ویژه سازمان حمایت هستیم که ظاهراً نشان از حمایت آنها از این اتفاق دارد. این در حالی است که رفع هرج و مرج در بازار خودرو نیازمند وجود یک نهاد ناظر قوی و با اراده است.
عرضه متوقف شد!
اما در حالی که وزارت صنعت، معدن و تجارت با وجود اقدامات دنباله‌دار واردکنندگان خودرو همچنان از اجرای طرح ساماندهی واردات خودرو کوتاه نیامده است از بازار خودرو خبر می‌رسد برخی واردکنندگان خودرو با هدف تحت فشار قرار دادن دولت برای بازگشایی ثبت سفارش واردات خودرو، عرضه این محصولات به بازار را متوقف کرده‌اند. این موضوع رشد جهشی قیمت این محصولات را به دنبال داشته است. ماجرا از تیر ماه امسال آغاز شد از وقتی که دولت تصمیم گرفت با توجه به رشد شدید واردات خودرو در سه ماهه نخست امسال، واردات این محصول را ساماندهی کند. در نتیجه وزارت صنعت، معدن و تجارت از تیر ماه امسال ثبت سفارش جدید برای واردات خودرو را متوقف کرد و همزمان دستورالعمل جدید ساماندهی واردات خودرو در هیات دولت پیگیری شد تا تصویب و ابلاغ شود. با این حال این اقدامات دولت به مذاق برخی واردکنندگان خودرو خوش نیامد تا جایی که انجمن واردکنندگان خودرو از معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت شکایت کرده و مدعی دریافت ضرر و زیان چند ۱۰ میلیارد تومانی از این سازمان شده‌اند. همچنین برخی واردکنندگان خودرو نیز اقدام به وارد کردن فشار رسانه‌ای به دولت کرده و در سلسله اظهاراتی عنوان کردند که به دلیل توقف ثبت سفارش، واردات خودرو متوقف شده و قیمت این محصولات افزایش خواهد یافت. این اظهارات در حالی است که تنها ثبت سفارش جدید برای واردات خودرو متوقف شده و واردات این محصول از محل ثبت سفارش‌های پیشین همچنان در حال انجام است.
خودروهای داخلی کمترین ایمنی
 در جهان را دارند
اما در این رابطه، معاون وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از کیفیت پایین خودروهای ساخت داخل گفت: انشاالله وزیر اقتصاد یاری کند که تعرفه واردات خودرو کاهش یابد تا مردم‌مان بتوانند خودروهای ایمن سوار شوند و خسارت شرکت‌های بیمه کاهش یابد. داوود کشاورزیان در همایش بیمه و توسعه گفت: یک میلیارد خودرو در جهان پلاک شده و دو درصد این آمار در ایران است در حالی که یک درصد جمعیت دنیا هستیم. وی ادامه داد: حدود ۱. ۲۵ درصد از تلفات جاده‌ای را داریم، اینکه این آمار به کمتر برسد با توجه به آمار و ارقام سخت است، یا شدنی نیست. وی افزود: در حال حاضر خودروهایی که در کشور تولید می‌شوند کمترین ایمنی را در بین خودروهای جهان دارند. نمی‌دانیم چه فکری باید به حال  فکر خودروی غیر ایمن کنیم.
انتقاد از خودروهای داخلی
در همین زمینه،  ‌رئیس دهمین همایش بین‌المللی موتورهای درون‌سوز و نفت گفت: خودروهای داخلی به دلیل کیفیت ساخت قدیمی توان پاسخگویی به استانداردهای سوخت یورو ۴ و ۵ را ندارند. مصطفی میرسلیم در این همایش  اظهار کرد: مهمترین اصل این همایش مربوط به مصرف سوخت، کیفیت سوخت و آلودگی هوا است و برای رفع این معضلات باید اقدامات فنی در تولید خودرو داشت. وی با اشاره به کیفیت بنزین در کشور خاطرنشان کرد: برای کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا نیاز است تا در کنار ارتقاء فنی خودروها کیفیت سوخت خروجی از پالایشگاه‌ها نیز افزایش یابد. رعایت استاندارد آلایندگی و سوخت یورو ۵ مستلزم طراحی و تولید موتورهای با کیفیت و سوخت با کیفیت در کشور است. برای پاسخگویی به این مهم باید کیفیت تولید خودرو و قطعات ارتقا یابد که با دستگاه‌های تولیدی فعلی که از ۴٠ سال پیش در کارخانجات کشور وجود دارد، امکان‌پذیر نیست.