«صالح» در قطار قذافی و صدام!

صدام، قذافی، بن علی و اینک عبدا... صالح، رهبرانی هستند که تا چند سال پیش، حرف اول را در سیاست خاورمیانه می زدند و عجيب اينكه حالا ناامنی به عنوان پارادوکسی عجیب که رهاورد دموکراسی بوده، همه چیز را تحت شعاع قرار داده است. با رفتن قذافی و صدام، همه فکر می کردند دوره خون بازی در خاورمیانه و شاخ آفریقا تمام شده است اما داستان همچنان ادامه دارد.
درباره صالح؛ رهبر ناصالح یمنی ها
دیروز وقتی تصویر جسد عبدا... صالح، رییس‌جمهور پیشین یمن د ر شبکه های خبری و اجتماعی دست به دست می شد، دوباره داغ خاطرات وحشتناک خاورمیانه، تازه شد. روزهایی که صالح و هم‌قطارانش در خاورمیانه، خون مردم را در شیشه کرده بودند،حالا او نيز به رفقای قدیمی اش، یعنی قذافی و صدام ملحق شده است.
علی عبدا... صالح، متولد شنبه، یکم فروردین ۱۳۲۱ بود و در زمان مرگ، 75 سال داشت. او یک نظامی، سیاستمدار و رییس‌جمهور یمن از سال ١٩٧٨ تا ۲۷ فوریه ۲۰۱۲ بود. صالح که از سال ۲۰۱۵ و ابتدای جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن با حوثی‌های شیعه هم‌پیمان شده بود، در تاریخ چهارم دسامبر ٢٠١٧ پس از چرخش به سمت عربستان و چند روز درگیری با حوثی ها، حین فرار از صنعا به سوی مأرب کشته شد.


پیشتر، صالح در جریان حمله‌ای که در روز سوم ژوئن ۲۰۱۱ میلادی، به مسجد مجتمع ریاست جمهوری یمن انجام شد، دچار سوختگی و جراحت شد.
دیروز، کشته شدن صالح برای یمنی ها، خوش‌یمن‌ترین خبر ممکن بود، چرا که او را نماد دورویی و نفاق می‌دانستند.
خبرهای ضد و نقیض درباره حمله به سفارت ایران در صنعا
اما دیروز دوشنبه يمن بستر حوادث ديگري نيز بوده، منابع آگاه يمني ، موضوع حمله به سفارت کشورمان در صنعا را تکذیب کردند. در 24 ساعت گذشته اخبار جعلی از برخی منابع درباره حمله به سفارت کشورمان در صنعا منتشر شده بود.
خبرگزاری شینهوا دیروز در گزارشی از صنعا ادعا کرده بود كه ساختمان سفارت ایران در صنعا، پایتخت یمن روز یک‌شنبه پس از آنکه در درگیری بین نیروهای جنبش انصارا... و نیروهای وفادار به علی عبدا... صالح، رییس جمهوری پیشین این کشور با استفاده از تسلیحات سنگین هدف حمله قرار گرفت، به آتش کشیده شد.خبرنگار شینهوا که مدعی بود در صحنه حاضر است، گزارش داد ساختمان سفارت ایران در صنعا پس از حمله با سلاح های سنگین آتش گرفت اما تاکنون مشخص نشده که مسئول این حمله کدام‌یک از طرف ها بوده است.
ادعای آمادگی انصارا... برای مذاکره با عربستان
روزنامه« الرأی» کویت به نقل از محمد البخیتی، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارا... یمن نوشت: ما آماده مذاکره هستیم و از دولت عربستان خواستیم زمینه را برای مذاکرات مستقیم فراهم کند تا خلأ به وجود آمده در قوه مجریه یمن حل شده و رییس‌جمهور و دولت وحدت ملی انتخاب شود.
وی گفت: آنچه در یمن رخ می‌دهد، نتیجه نبود راهکار سیاسی است. تنها در صورتی که با یک دولت واحد موافقت شود، آتش‌بس در کشور برقرار می‌شود. باید روند سیاسی توافقی وجود داشته باشد که همگان در آن مشارکت داشته باشند.
استقبال از میانجیگری سید حسن نصرا...
یحیی العابد، از رهبران حزب کنگره سراسری مردمی با رهبری علی عبدا... صالح، در گفت‌وگو با شبکه خبری المیادین تاکید کرد: علی عبدا... صالح، رییس‌جمهور پیشین امکان ندارد در توطئه‌ای علیه مردم یمن شرکت کند یا آن‌ها را قربانی کند.
وی تاکید کرد: بیانیه‌اي درباره تحولات اخیر از سوی حزب کنگره سراسری مردمی صادر شده و سایت این حزب هک نشده است.
العابد، میانجیگری عمان برای پایان درگیری‌ها میان انصارا... و حزب کنگره را تکذیب كرد و گفت: ما از هرگونه میانجیگری به ویژه از سوی سید حسن نصرا... ، دبیرکل حزب ا... لبنان استقبال می‌کنیم.
سازمان ملل خواهان پایان جنگ در یمن
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد بامداد ديروز، دوشنبه، ضمن ابراز نگرانی در خصوص افزایش درگیری‌ها در یمن، خواستار توقف حملات هوایی و زمینی علیه این کشور شد.
بنا بر گزارش شبکه الجزیره، سازمان ملل متحد علاوه بر این، خواستار ازسرگیری ورود کالاهای تجاری به کشور یمن شده است.دبیرکل سازمان ملل در ادامه هشدار داد که گرسنگی، بیماری و مرگ، میلیون‌ها نفر از مردم یمن را تهدید می‌کند.
خروج کارکنان سازمان ملل از یمن
مسئولان سازمان ملل و دیگر فعالان حوزه کمک‌های بشردوستانه در گفت‌وگو با «رویترز» فاش کردند که این سازمان در میان درگیری‌های کنونی در یمن که باعث مسدود شدن مسیر منتهی به فرودگاه بین‌المللی صنعا شده، تلاش دارد دست‌کم ۱۴۰ کارمند امدادرسان خود را از صنعا خارج کند.
یک مقام مسئول سازمان ملل در صنعا اظهار داشت: یک فروند هواپیما در جیبوتی برای انتقال ۱۴۰ امدادرسان که نیمی از آن‌ها از نهادهای غیردولتی هستند، آماده است.
وی افزود: درگیری‌ها در حال گسترش به سمت فرودگاه بوده و شرایط به شدت دچار تنش شده است و حتی نمی‌توان امدادرسان‌ها را از شهر بیرون آورد.