هفته دانشجو

مراسم روز دانشجو، امسال به دلیل تعطیلی روزهای آخر هفته، زودتر از موعد خود، در روز گذشته برگزار شد. در این میان دانشگاه های علامه طباطبا یی، تربیت مدرس، شهید رجایی در تهران، دانشگاه علوم پزشکی در ارومیه، زنجان و قم و دانشگاه کردستان میزبان چهره های اصلاح طلب بودند و دانشگاه های اهواز، شیراز، قزوین و تهران جنوب اصولگرایان را میزبانی می‌کردند. مانند هر سال تضاد ديدگاه‌هاي فراواني ميان شخصيت‌هاي سياسي كه در اين روز سخنراني كردند، وجود داشت و هر كدام سعي مي‌كردند تفكرات و ايدئولوژي خود را برتر اعلام كنند. در ادامه، گزيده‌اي از اين نشست‌ها و مناظره‌ها مي‌خوانيد.
دانشگاه تربیت مدرس
نام برنامه: «دانشگاه، احیا یا احتضار»
میزبان:انجمن اسلامی پیشرو


میهمانان: عبدا... رمضان زاده و محمود صادقی(بهزاد نبوی نتوانست در این برنامه حاضر شود)
ظهر روز گذشته، دانشگاه تربیت مدرس تهران یکی از مهم‌ترین ویژه برنامه های روز دانشجو را در تهران برگزار کرد. برنامه ای که با عبدا... رمضان زاده و محمود صادقی برگزار شد. نخستين سخنران این برنامه محمود صادقی بود. صادقی در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه حق آموزش یک حق بشری است که اصل ۳۰ قانون اساسی نیز این امر را متعلق به همه ملت می داند،‌گفت: آنچه که امروز در آموزش عالی اعمال می شود و دانشجویان به ‌دليل مذهب دیگر از تحصیل محروم می‌شوند، غیر قانونی است. نماینده مردم تهران با بیان اینکه امام (س) فرمود دانشگاه مبدا تحولات است، گفت: اگر خواهان پیشبرد اهداف هستیم، نباید راهی جز دانشگاه متصور باشیم اما باید لوازم و ابزارش که تحولات اجتماعی و فرهنگی است، آماده باشد. این عضو فراکسیون امید ادامه داد: شاید از دید نسل ما وجود نهادی به نام ولایت فقیه خیلی مطلوب تلقی نشود و از موارد مانع گذار تلقی شود اما اگر دنبال تحقق همان انگاره‌ها و رویکردهای قانون اساسی برویم، ولایت فقیه خيلي هم سازگار با دموکراسی است.
مبارزه با فساد ، فقط در چارچوب آزادی و نقد اتفاق می‌افتد
بعد از صادقی، نوبت به سخنگوی دولت اصلاحات رسید. عبدا... رمضان زاده در سخنرانی خود گفت: مبارزه با فساد، فقط در چارچوب آزادی و نقد اتفاق می‌افتد. زمانی این مبارزه شکل می‌گیرد که بتوانیم در مورد آن صحبت کنیم. کسانی که نمی‌گذارند در این باره حرف بزنیم، خودشان در فساد شریک هستند. شاخصه اعتماد اجتماعی ما به حداقل رسیده است. در این بی‌اعتمادی همه چیز رخ می‌دهد؛ فساد، ناکارآمدی و حمایت از فساد، ناشی از بی‌اعتمادی است. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: تنها از طریق ایجاد شبکه‌های اعتمادسازی عمومی می‌توانیم اعتماد ملی را بازگردانیم. مجبوریم منابع اعتمادساز عمومی را تقویت کنیم. در انتخابات اخیر، با اعتماد به یک فرد و جریانی که از او حمایت می‌کنند، توانستیم منشأ تغییراتی شویم؛ نگوییم کاری نکریم. درست است که کار کارستانی نبوده اما تغییرات، یک شبه رخ نمی‌دهد. راه احیا ي دانشگاه و جامعه، مبارزه با فساد و ایجاد حلقه‌های اعتمادساز ملی است. می‌توانیم از طریق ما شدن با احزاب و‌ انجمن‌ها کاری انجام دهیم.
دانشگاه علامه طباطبایی
نام برنامه: «سه قطره خون»
میزبان: انجمن اسلامی
میهمانان: علی مطهری و جواد امام
دانشگاه علامه طبایی، روز گذشته در برنامه ای با عنوان سه قطره خون، یاد و خاطره شهدای 16 آذر 32 را زنده نگاه داشت. در این برنامه جواد امام، فعال سیاسی اصلاح طلب و علی مطهری، نایب رییس مجلس شورای اسلامی به سخنرانی پرداختند. جواد امام، عضو شورای مرکزی مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب با بیان اینکه هیچ کجا اصلاح‌طلبان از خط قرمزهای واقعی و نه خط قرمزهای ساختگی تجاوز نخواهند کرد و رییس دولت اصلاحات نیز هیچ تقابلی با رهبری نداشتند، گفت: احمدی‌نژاد اتهام‌زنی كرده ولی محدودیت رییس دولت اصلاحات را بیشتر می‌کنند. جواد امام، در ادامه گفت: امروز با توجه به مطالبات و انتظاراتی که در کشور وجود دارد، درصدد تلاش ، مقاومت و ایستادگی برای اهدافی هستیم که برای آن‌ها انقلاب کردیم اما متاسفانه از برخی از آن‌ها فاصله گرفته‌ایم. عضو شورای مرکزی مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب به برخی ناملایمات موجود اشاره کرد و اظهار داشت: امروز با رفتارهای محمود احمدی‌نژاد و محدودیت‌ها برای رييس‌دولت اصلاحات روبه‌رو هستیم. البته احمدی‌نژاد پدیده جدیدی نیست بلکه پدیده‌ای است که دلسوزان از سال‌ها قبل نسبت به آن هشدار داده بودند. اگر سوابق و عملکرد ایشان در استانداری اردبیل و شهرداری تهران و هشت سال بررسی شود، متوجه می‌شویم که حامیان اصولگرای احمدی‌نژاد باید توبه کنند. مدیرعامل بنیاد باران ادامه داد:‌ کسانی که از احمدی‌نژاد حمایت کردند، باید پاسخگو باشند. کسانی که می‌گویند احمدی‌نژاد گنده‌گو و لات و دروغگو است، مگر به غیر از آن است که شعار ما در سال 88 این بود که «دروغ ممنوع» است؟ مگر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی توسط ایشان منحل نشد؟ ما اصلاح‌طلبان نباید پاسخگوی احمدی‌نژاد باشیم. ما در سال 88 برای جلوگیری از این روند پیشقدم و با نامهربانی روبه‌رو شدیم؛ بنابراین ما نباید توبه کنیم بلکه کسانی بايد توبه کنند که احمدی‌نژاد را بر سر کار آوردند.
نرمش درموضوع حصر
علی مطهری، سخنران دیگر این برنامه بود. نایب رییس مجلس در این برنامه با اشاره به رویداد ۱۶ آذر سال ۳۲ اظهار داشت: اتفاقات ۱۶ آذر سال ۳۲ ، بعد از کودتای ۲۸ مرداد و ایجاد یک فضای اختناقی صورت گرفت. همیشه وقتی اعتراضي در فضای اختناق صورت می‌گیرد، ارزش بیشتری دارد به عبارتی مانند نوری در تاریکی و جرقه‌ای در ظلمت است. آن حادثه حاکی از روشن‌بینی اعتراض‌کنندگان است. نمونه اعلای آن قیام کربلا ست که توده مردم نفهمیده بودند حقیقت اسلام از بین رفته و فقط پوسته‌ای از آن باقی مانده است. وی ادامه داد: اگر ظلم بر عدالت غلبه کند، آن جامعه باقی نمی‌ماند. اگر فساد در جامعه‌ای غلبه کند، آن جامعه به‌طور حتم منقرض می‌شود. اگر ترک امر به معروف و نهی از منکر صورت بگیرد، بي‌شك آن جامعه از بین می‌رود. همچنین قرآن بیان می‌کند: امت‌های زیادی به ‌دليل تفرقه و تشتت از بین رفته‌اند. نایب رییس مجلس در ادامه افزود: ما نباید نقد را با تخریب و لجن‌مال کردن اشتباه بگيريم بلکه نقد حد واسطه‌ای میان تخریب و لگدمال کردن دیگران و تملق و چاپلوسی است. جنبش دانشجویی نيز برای نقد کردن باید این شرایط را پیدا کند. مطهری در رابطه با شرایط حصر سه تن از معترضان انتخابات 88 با بیان اینکه هم اکنون شاهد نرمشی در میان مقامات کشور در موضوع حصر هستیم، بيان کرد: اين موضوع حل خواهد شد. در ملاقات‌های ما نیز در این باره صحبت شده و اراده بر حل موضوع است. آقای کروبی تاکنون سه دیدار داشته و کم کم فضا در حال باز شدن است تا حصر تمام شود. عضو فراکسیون امید افزود: در چنین زمانی که این تصمیم گرفته شده ، باید همکاری داشته باشیم تا دوستان کارشان را انجام دهند؛ چراکه اگر در رسانه شلوع شود،‌ ممکن است برخی‌ها از تصمیم‌شان برگردند چون نمی‌خواهند این تصور ایجاد شود که آن‌ها به ‌دليل فشار، از نظر قبلی خود عقب‌نشینی کرده‌اند. آن‌ها به این مهم رسیدند که موضوع حصر باید به مرور تمام شود. با مقامات مختلف نیز دیدارهایی داشته‌ام و فکر می‌‌کنم نظرات‌شان عوض شده است. مطهری درباره رویکرد احمدی‌نژاد نیز گفت: خوش‌وقتیم حرف‌هایی که ۱۰ سال قبل بیان می‌کردیم و سخنانی که در مجلس هشتم گفتم و سوالي را كه از ريیس‌جمهور پرسيدم، توسط اصولگرایان بیان می‌شود. این حرف که از سوی چهره‌های اصولگرا مطرح شد که احمدی‌نژاد یکی از پایه‌های فتنه‌ است، سخن مهمی محسوب مي‌شود. وی با بیان اینکه من گفته بود اگر آن افراد قرار است به ‌دليل فتنه محاکمه شوند، احمدی‌نژاد نيز باید محاکمه شود، اظهار داشت: اصولگرایان متاسفانه تعصب ویژه‌ای به احمدی‌نژاد داشتند و چشم بر تخلفات او بسته بودند. ما به عنوان نماینده مجلس نباید ساکت باشیم. اینکه احمدی‌نژاد می‌گفت من این قانون را قبول ندارم و اگر قانونی را دوست داشته باشم و دلخواهم باشد، صحيح است، در واقع آن فرد باید بلافاصله عزل مي‌شد.
دانشگاه شهید چمران اهواز
نام برنامه: «ویژه برنامه بزرگداشت روز دانشجو»
میزبان: دعوت انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام (س)
میهمان: رسول منتجب نیا
دانشگاه شهید چمران اهواز نیز روز گذشته میزبان رسول‌منتجب نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی بود. قائم مقام حزب اعتمادملی، در این مراسم اظهار کرد: برخی تصور می‌کردند آموزش به این معناست که معلم و استاد دانشجو را عالم کند و علم را وارد ذهن دانشجو می‌کند، امروز این تئوری مردود است. کسی نمی‌تواند علم و دانش را به زور وارد مغز کسی کند. نقش معلم و استاد از ابتدایی تا دانشگاه نقش فضا سازی و ایجاد فضا برای عالم شدن است. برای انتخاب علم و دانش که یک دانشجو بتواند علم را انتخاب کند و خودش جست‌وجو و کنکاش کند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: امروز این نظریه اثبات شده است و مورد اعتماد دانشمندان است که استاد موفق استادی است که بتواند فضایی را ایجاد کند تا در دانشجوی انگیزه دانا شدن و دانشمند شدن، تقویت شود. دانشجو باید خودش انتخاب کند هم در زمینه مسائل علمی و هم در زمینه مسائل سیاسی و اجتماعی.مشاور رییس جمهور در دولت اصلاحات با اشاره به اینکه دانشجو به معنای گزینشگر و مطالبه گر است افزود:نمی شود به دانشجو القا کرد که یک تفکر خاص داشته باشد، نمی شود با زور و تبلیغات او را مجبور به انتخاب و گزینش کرد. منتجب نیا با بیان اینکه در نظام دانشگاه مسئولان و استادان موظفند امکاناتی را فراهم آورند تا دانشجو بهترین را انتخاب کند، تاکید کرد: لازمه چنین انتخابی در همه زمینه ها آزادی است. این عضو سابق شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز با اشاره به جایگاه دانشجو گفت: دانشجو باید جایگاه خود را بشناسد و به هیچ‌وجه نباید تابع یک تفکر دینی، سیاسی و اجتماعی بدون دلیل ، برهان و عقلانیت باشد. تقلید کردننيز باید بر اساس اندیشه باشد. اسلام در هیچ موردی از ما نمی خواهد که عقل را کنار بگذاریم و تعهد داشته باشیم. دانشجو باید انتخابگر باشد نه مقلد.
دانشگاه علامه طباطبایی
نام برنامه: «جنبش دانشجویی، آرمانگرایی یا آرمان زدایی؟»
میزبان: انجمن اسلامی دانشجویان آزاد اندیش
میهمانان: سید علیرضا بهشتی، حمیده زر آبادی
علیرضا بهشتی به همراه حمیده زر آبادی، روز گذشته میهمان دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی بود. این دو نفر در مراسم روز دانشجوی این دانشگاه که به همت انجمن اسلامی دانشجویان آزاداندیش برگزار شد، در سخنانی با محوریت «جنبش دانشجویی، آرمان‌گرایی یا آرمان‌زدایی؟» به موضوع فراز و فرود های جنبش دانشجویی در ایران پرداختند. سید علیرضا بهشتی، در این مراسم گفت: ما باید بتوانیم با همه تفاوت‌هایی که داریم، کنار هم راه برویم؛ ایران نسبت به هر زمان دیگری نیازمند همبستگی است. وی خطاب به دانشجویان اظهار کرد: دانشجویان باید با گفت‌وگو از خود سوال کنند که آیا جنبش دانشجویی قرار است آرمان‌زدایی شود یا با عملگرایی و حرکت به سوی مقصد مطلوب پیش روند. من معتقدم آرمانگرایی، تندروی و افراط‌گرایی نیست چون آرمان‌ها می‌تواند دارای رنگ و بوی مختلف باشند و همه ما مردم ایران در عین حال که ایرانی هستیم، تفاوت‌هایی با یکدیگر داریم و می‌توانیم تشکیل دهنده رنگین‌کمان باشیم و باید حرمت این رنگین کمان جامعه حفظ شود.
می دانیم چه روزهای سختی بر دانشگاه گذشت
حمیده زر آبادی، نماینده مردم قزوین نیز یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود. زر آبادی گفت: اینکه جریان اصلاح‌طلبی اکنون با رویکرد محافظه‌کارانه حرکت کند، قابل قبول نیست. وی در این مراسم به رحلت آیت ا... هاشمی اشاره و اظهار کرد:زمانی که آیت‌ا... هاشمی وفات یافتند، بار دیگر مظلومیت شهید بهشتی تداعی شد. وی ادامه داد: همیشه خود را عضو کوچکی از خانواده بزرگ دانشگاه می‌دانم و این یکی از افتخارات من بود و معتقدم دانشگاه جایی است که باید در آن صداقت داشت و این سرمایه ارزشمندی در یک کشور اسلامی است. نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی گفت: صداقت دانشگاهیان است که باعث می‌شود حیات مجدد پیدا کنند. بنا بر اين برخی هستند که دانشگاه را ساکت می‌خواهند اما پویایی و گویایی آن، ضامن سلامت جامعه خواهد بود. وی با اشاره به فراز و نشیب‌های دانشگاهیان گفت: همه می‌دانیم که چه روزهای سختی را برای دانشگاهیان از ستاره‌دار شدن، توقف فعالیت انجمن‌ها، توقیف نشریه و احضاریه‌ها داشته‌ایم. اما با تمام این مسائل، دانشجویان هميشه پیش‌قدم بودند و بي‌شك همه ما برای اینکه ایرانی سرافراز داشته باشیم، تلاش می‌کنیم. اگر قرار است پیشرفت کنیم، نقطه حرکت دانشجویان هستند.