فرصتی برای بازنگری در پرونده امت اسلامی

بسم‌الله الرحمن الرحیم
سالروز ولادت با سعادت پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی(ص) فرصتی برای بازنگری در پرونده امت اسلامی در شرایط امروز جهانی و تجدیدنظر در مناسبات و محاسبات درون قلمرو اسلام و در تعامل با سایرین فراهم آورده است.
ما امروزه در دنیای پرتلاطمی زندگی می‌کنیم که دشمنان قسم خورده برای ضربه زدن به اسلام و مسلمین، با تمامی وجودشان به میدان آمده‌اند و نه تنها ظرفیت‌های خود را به کار گرفته اند، بلکه تلاش می‌کنند از توان و ظرفیت کشورهای هم پیمان در دنیای اسلام نیز علیه سایر مسلمانان بهره گیری کنند. این برای مسلمانان خسارت بزرگی محسوب می‌شود که بیشترین سرمایه و جدی‌ترین طرح‌های براندازی علیه دنیای اسلام را دقیقاً کسانی تامین و تضمین کرده و می‌کنند که باید پرچمدار وحدت مسلمین و خادمان دنیای اسلام باشند.
اکنون با نگاهی به سیره نبوی و تمرکز خاص بر روی تعالیم قرآنی، لازم است مسلمانان درباره وضعیت موجود و علل و عوامل موثر در شکل گیری چنین شرایطی بدون پیشداوری و به دور از حب و بغض‌های عقیدتی – سیاسی – قومی – نژادی بیندیشند و این سئوال را مطرح سازند که آیا دنیای اسلام در شرایط مطلوبی به سر می‌برد؟ و چرا شاهد چنین تحولاتی هستیم که مسلمانان از هر سو مورد تهاجم و تحقیر قرار گرفته‌اند ولی هیچ فریادرسی وجود ندارد که به رنج و محنت دراز مدت آنها پایان دهد؟


فجایعی که این روزها در حق مردم مظلوم یمن، مسلمانان میانمار، ملت‌های عراق، سوریه، لبنان و بحرین صورت می‌گیرد، یا رنجی که برای دهه‌ها بر مردم افغانستان تحمیل شده، پراکندگی و نزاع‌های بعضاً بی‌پایان درون خیمه اسلام، همگی جزو جدی‌ترین مواردی هستند که راهکارهای قرآنی برای حل و فصل آن وجود دارد.
با این همه، اکنون مشکل این است که مسلمانان به ویژه سران کشورهای اسلامی از قرآن و سیره نبوی فاصله گرفته‌اند و به نظر می‌آید تصمیمی هم برای تجدیدنظر و اصلاح روش‌های موجود حکومتی آنها وجود ندارد و کمترین نشانه‌ای در این زمینه به چشم نمی‌خورد. ایکاش ملت‌ها و دولت‌های اسلامی درباره وخامت وضع موجود به جمع بندی و روش واحدی برسند و برای خروج از این وضعیت بغرنج و غیرقابل دوام، به تصمیم صحیح و موثری دست یابند تا بلکه فضای جهنمی امروز که ملت‌ها را به ستوه آورده را به فضائی مالامال از وحدت و صمیمیت تغییر دهند و با ایجاد دلگرمی و نشاط در جوامع اسلامی، جاذبه‌ای جهانی برای ملت‌های سرگشته و نگران از روش‌های غیراسلامی فراهم سازند.
دنیای اسلام با در اختیار داشتن منطق پرنفوذ قرآنی و بهره مندی از سیره نبوی، امروزه در جایگاه و موقعیتی ممتاز قرار دارد که در عین حال، سرزمین‌های استراتژیک و منابع عظیم و غنی زیرزمینی را در اختیار گرفته‌اند لکن جای تاسف است که از همین امتیازات منحصر به فرد علیه مسلمانان سوءاستفاده می‌شود و توان و ظرفیت جهان اسلام را به تحلیل می‌برد.
خوشبختانه دنیای اسلام از جاذبه‌های نیرومند عقیدتی نیز برخوردار است ولی قدر این همه نعمت‌های بی‌پایان را کمتر دانسته است. خدای متعال برای هیچ یک از نعمت‌های الهی به بشریت، منتی نگذاشته ولی در این میان، صرفاً به خاطر بعثت پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) بر مومنین منت نهاده که آیات نورانی را بر آنها عرضه کند و زمینه‌های تزکیه و تعلیم به روش اسلامی و براساس تعالیم قرآنی را فراهم سازد. آیا ما تابحال به عمق این مطلب اندیشیده‌ایم که نعمت اسلام و بعثت پیامبر اکرم(ص) دارای چه ویژگی‌های منحصر به فردی است که این نعمت بزرگ الهی را از سایر نعمت‌های الهی ممتاز کرده است؟
پاسخ این سئوال را باید در قرآن کریم جستجو کرد آنجا که می‌فرماید پیامبر اکرم و آنها که با او هستند، در برخورد با کفار از شیوه مستحکم و استواری برخوردارند و در میان خود و در جمع مسلمانان با رحمت و گذشت و تفاهم به تعامل می‌پردازند. اما آیا رفتار کشورها و دولت‌ها با مردم خود و در تعامل با سایر دولت‌ها، در همین چارچوب قرار دارد؟ واقعیت این است که رفتارها با آنچه باید باشد، فاصله‌ای پرنشدنی دارد.
حتی آن دسته از قدرت‌های شیطانی که به منافع و مصالح دنیای اسلام چشم طمع دوخته اند، نیز بدون همراهی و همکاری برخی کشورها در قلمرو دنیای اسلام نمی‌توانند کار زیادی علیه مسلمانان از پیش ببرند و در واقع جدی‌ترین اهرم فشار آنها علیه مسلمانان، بعضی از همین دولت‌های حاکم بر مقدرات دنیای اسلام است که نقش و تاثیر دشمنی آنها را تشدید می‌کند و موثر می‌سازد. جا دارد به برکت مولود مبارکی که این روزها سالگرد ولادتش محسوب می‌شود، همگان به مسئولیت‌های تعطیل ناپذیر خود بیندیشند و صادقانه برای جبران مافات وارد عمل شوند و بپذیرند که منافع ناشی از وحدت و همدلی مسلمانان، شامل همه پیروان اسلام خواهد شد ولی با پراکندگی و تقابل با یکدیگر همگان از عواقب ناخوشایند آن رنج خواهند برد. انتظار می‌رود ملت‌ها و دولت‌ها در همین مناسبت‌های تاریخی به جمع بندی روشنی در این خصوص دست یابند و با مسئولیت پذیری به گونه‌ای عمل نمایند که دشمنان از هرگونه سوءاستفاده‌ای مایوس و ناکام شوند.