«ماهاتیر محمد» در رقابت با دولت مالزی پا به عرصه انتخابات گذاشت

ائتلاف مخالفان دولت مالزی به صورت رسمی ماهاتیر محمد 93 ساله نخست‌وزیر اسبق این کشور را به عنوان نامزد نخست وزیری این ائتلاف در چهاردهمین انتخابات سراسری مالزی 2018 معرفی کردند.
به گزارش روزنامه استار، وان عزیزه وان اسماعیل همسر انور ابراهیم رهبر مخالفان دولت مالزی نیز به عنوان معاون ماهاتیر محمد معرفی شد. آنگونه که روزنامه استار مالزی نوشته است: این تصمیم ائتلاف مخالفان دولت پس از نشست دو روزه رهبران مخالفان در پوتراجایا پایتخت ستادی، این کشور اتخاذ شد که چوآ تیان چانگ معاون حزب عدالت مردم با این تصمیم مخالفت کرد. در این نشست پنج تن از رهبران ارشد مخالفان دولت شامل ماهاتیر محمد، وان عزیزه وان اسماعیل، محی الدین یاسین، لیم گوآن انگ و محمد سبو حضور داشتند.
عبدالرشید عبدالرحمان معاون حزب بومی تباران متحد مالزی اعلام کرده که ماهاتیر محمد گزینه‌ای بوده که اکثریت افراد در مورد وی به اجماع دست یافته‌اند. وی تاکید کرد که مردم باید بدانند درصورت پیروزی ما چه کسی مدیریت کشور را در اختیار می‌گیرد. هر چقدر هم در این مورد بحث شود، باز هم بازگشت به یک نقطه مشخصی است و ماهاتیر محمد از عهده این پست بر می‌آید.
مالیزیا اینسایت دیگر تارنمای خبری مالزی نیز بیان کرد که سه حزب این ائتلاف شامل بومی تباران متحد مالزی، اعتماد ملی و حزب اقدام دموکراتیک در این مورد توافق کردند اما حزب عدالت مردم که رهبری آن بر عهده وان عزیره وان اسماعیل است در نهایت در این خصوص به اجماع دست نیافت.


ماهاتیر محمد 93 ساله که برای یک دوره 22 ساله از سال 1981 تا 2003 (60-82 ش) پست نخست وزیری مالزی را در اختیار داشت، درحال حاضر ریاست حزب بومی تباران متحد مالزی (برساتو) را بر عهده دارد که در مقابل حزب مالایی تباران متحد مالزی (آمنو) قرار گرفته است.
ماهاتیر محمد که پس از سیزدهمین انتخابات سراسری مالزی در سال 2013 (92ش) به یکی از اصلی‌ترین منتقدان جدی نجیب تون رزاق نخست‌وزیر مالزی تبدیل شده،در تلاش است تا در انتخابات آتی این کشور که در سال آتی برگزار می‌شود نیز قدرت را دوباره به دست گیرد.
برغم چالش‌هایی که در چند سال اخیر بین مخالفان و ائتلاف حاکم وجود داشته، نخست‌وزیر این کشور همچنان سکان هدایت مالزی را در اختیار دارد، و قرار است که مخالفان دولت در چهاردهمین انتخابات سراسری این کشور تلاش خود را برای راهیابی به پوتراجایا بکار گیرند.
البته حزب آمنو همچنان اکثریت اعضا در پارلمان این کشور را در اختیار دارد و بسیاری از وزیران کابینه نیز از این حزب هستند.
چهاردهمین دوره انتخابات سراسری مالزی که طبق موعد رسمی خود باید در ماه اوت2018 (شهریور97) برگزار شود براساس قانون اساسی این کشور ممکن است و طبق اختیارات نخست وزیر، به صورت زودهنگام برگزار شود.
* ائتلاف مخالفان دولت مالزی ماهاتیر محمد را به عنوان نامزد نخست وزیری در انتخابات معرفی کردند