با کشته شدن علی عبدالله صالح صورت گرفت؛ یمن در آستانه تحولات جدید

با کشته شدن علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن که اخیراً به توطئه عربستان برای ایجاد فتنه در صنعا و تضعیف انصارالله پیوسته بود، اوضاع در کشور یمن در آستانه تحولات جدید قرار گرفت.
خبرگزاری رویترز به نقل از منابع حوثی‌های یمن از کشته شدن علی عبدالله صالح خبر داد. همچنین رسانه‌های حوثی‌ها تصاویر و بخش‌هایی از یک فیلم را منتشر کردند که گفته می‌شود متعلق به جسد صالح است.
احمد الحبیشی مشاور رسانه‌ای شورای عالی سیاسی یمن اعلام کرد که صالح در مسیر حرکتش به استان مارب در منطقه تحت سلطه هوایی امارات کشته شده است.
هم‌ زمان در بیانیه وزارت کشور یمن وابسته به انصارالله بر پایان حضور شبه نظامیان خائن و کشته شدن علی عبدالله صالح، رهبر این شبه نظامیان و شماری دیگر از معاونانش تاکید شده است.


هم چنین این وزارتخانه با اعلام اینکه تمامی پایگاه ها و مواضع شبه نظامیان خائن در صنعا و اطراف آن و دیگر استان‌ها در کنترل کامل انصارالله است، پایان بحران صنعا را اعلام کرد.
گفته می‌شود علاوه بر صالح، "یاسر العواضی" معاون دبیرکل کنگره مردمی نیز کشته و "عارف الزوکا"، دبیرکل کنگره مردمی صالح زخمی شده است.
شبکه المیادین نیز اعلام کرد که نیروهای حوثی به منزل علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن در محله "الکمیم" صنعاء حمله و خانه وی را منفجر کردند.
در همین حال ائتلاف متجاوز عربی در خونخواهی صالح از ساکنان و غیرنظامیان صنعا خواست تا از تجمعات و مقرهای حوثی‌ها فاصله بگیرند.
صنعاء طی روزهای گذشته شاهد درگیری میان نیروهای عبدالله صالح و نیروهای انصارالله بوده و نیروهای صالح با هماهنگی سعودیها علیه انصارالله وارد عمل شده بودند.
در همین میان سخنگوی ارتش یمن وابسته به انصارالله ضمن انتقاد شدید از مواضع اخیر علی عبدالله صالح، تاکید کرد که نیروهای ارتش کنترل کامل صنعا را در دست دارند.
اشرف لقمان، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در مصاحبه با شبکه خبری المیادین گفت: آنچه در صنعا رخ داد صرفا اتفاق ناچیزی بود که نشان دهنده خروج علی عبدالله صالح، از معادله و سازش با عربستان بود.
وی گفت: بخش اعظمی از حزب کنگره سراسری مردمی اشتباهی را که رهبری این حزب مرتکب شده درک می‌کنند. صالح با کاری که کرد خود را منهدم کرد.
لقمان گفت: تمامی صنعا در کنترل ماست و اوضاع امنیتی باثبات و کاملا آرام است.
وی از مرحله جدید تشدید مواضع علیه امارات خبر داد و گفت: امارات دیگر کاملا ناامن است. نیروهای مسلح یمن موشک‌های کروز زیادی دارند و حوادث غافلگیرکننده بیشتری در راه است. نیروهای مسلح یمن توانایی ساخت تعداد بیشتری از موشک‌های کروز را دارند.
در همین رابطه آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل خواستار توقف حملات هوایی و زمینی علیه یمن و ازسرگیری ورود کالاهای تجاری به این کشور شد.
به گزارش رویترز، گوترش هشدار داد میلیون‌ها کودک، زن و مرد در خطر گرسنگی، بیماری و مرگ هستند.
رسانه‌های محلی یمنی گزارش دادند که ائتلاف تحت سرکردگی عربستان حملات هوایی جدیدی را به صنعا پایتخت یمن انجام داده است.
رهبر انصارالله: ملت یمن توطئه‎ای بزرگ را پشت سر گذاشت
«عبدالملک الحوثی» رهبر جنبش انصارالله با اشاره به کشته شدن علی عبدالله صالح گفت: امروز روز استثنایی و بزرگی است، چراکه روز سقوط و نابودی توطئه است.
وی از دستگاه‌های امنیتی و نهادهای دولتی که تلاش‌های زیادی برای مقابله با توطئه «شبه نظامیان خیانت کار» انجام داده‎اند، تقدیر و از قبایل یمنی که مقابل توطئه ایستاده‎اند، تشکر کرد. وی افزود: از مواضع مسئولانه شرفا و آزادگان حزب کنگره نیز تشکر می‌کنیم.
رهبر انصارالله تصریح کرد: امروز از توطئه و مشکل بزرگ عبور کردیم و توطئه‎ای که برای امنیت یمن تهدید جدی محسوب می‌شد، خنثی شده است.
رهبر انصارالله تاکید کرد که یمنی‌ها این سوال را مطرح می‌کنند که چگونه ممکن است که مواضع برخی از مقابله با دشمن به همدستی با آن تغییر کند.وی گفت: دعوت به شر و فتنه و ایجاد ناامنی، یمنی‌ها را غافلگیر کرده است.
اعتراف حزب کنگره به کشته شدن عبدالله صالح
بعد از چندین بار تکذیب با انتشار تصاویر جسد رئیس‌جمهور پیشین یمن، حزب کنگره یمن با صدور بیانیه‌ای به مرگ علی عبدالله صالح اعتراف کرد.
حزب کنگره یمن که ریاست آن را «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهور پیشین یمن برعهده داشت، خبر مرگ وی را تایید کرد.
در حالی که پیشتر اسکای نیوز به نقل از این حزب اخبار مربوط به کشته شدن صالح را شایعه نامیده بود، حالا بعد از انتشار تصاویر مربوط به جسد رئیس‌جمهور پیشین یمن، حزب کنگره یمن هم خبر کشته شدن او را تایید کرده است.
با این حال این حزب مدعی شده است که علی عبدالله صالح در درگیری با نیروهای انصار‌الله کشته شده، این در حالی است که پیشتر منابع آگاه گفته بودند که صالح در حین فرار از یمن کشته شده است.
وزارت کشور یمن هم با صدور بیانیه‌ای کشته شدن صالح و پایان فتنه صنعا را تایید کرد.