علی عبدالله صالح کشته شد

رویترز به نقل از منابعی در حزب کنگره ملی یمن خبر کشته شدن علی عبدالله صالح، دبیرکل این حزب و رییس‌جمهور سابق یمن را تایید کرد. سخنگوی این حزب پیشتر اخبار مربوط به کشته شدن آقای صالح را تکذیب کرده بود.
به گفته این منابع صالح دیروز خارج از صنعا کشته شده است.
پیشتر شبکه تلویزیونی العربیه، وابسته به عربستان سعودی، به نقل از منابعی در حزب کنگره ملی یمن کشته شدن او را تایید کرده بود.
این منابع با اعلام اینکه صالح در درگیری با گروه حوثی‌ها کشته شد، از توضیح درباره جزییات بیشتر خودداری کرده بودند.


به نوشته رویترز،‌ گروه حوثی‌ها هم گفت که جنگجویانش با آرپی‌جی به ماشین حامل علی عبدالله صالح حمله کردند.
پیشتر یک ایستگاه رادیویی گروه حوثی‌ها از کشته شدن علی عبدالله صالح، رییس‌جمهور سابق یمن خبر داده بود. با این همه‌ سخنگوی حزب کنگره ملی یمن اخبار مربوط به کشته شدن صالح را تکذیب کرده بود.
ایستگاه رادیویی تحت کنترل وزارت کشور حوثی‌ها دیروز گفته بود به زودی تصاویر جسد علی عبدالله صالح از تلویزیون رسمی این گروه پخش خواهد شد.
از طرفی خبرگزاری صداوسیما، تصاویری از جسد علی عبدالله صالح را در شرایطی که گلوله‌ای به سرش اصابت کرده بود،‌ منتشر کرد.
رویترز پیشتر به نقل از ساکنان صنعا نوشته بود که حوثی‌ها دیروز ساختمان محل اقامت علی عبدالله صالح را منفجر کردند.
از هفته گذشته‌ درگیری‌هایی بین نیروهای علی عبدالله صالح و حوثی‌ها در صنعا آغاز شد و پس از آن، صالح روز شنبه ۱۱ آذر در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد درهای مذاکره با عربستان سعودی و متحدانش باز است به شرط آنکه آنها به محاصره هوایی و دریایی پایان دهند.
این محاصره پس از شلیک یک موشک به سوی ریاض، پایتخت عربستان سعودی، از سوی حوثی‌ها آغاز شد.
بر اساس این گزارش، ‌علی عبدالله صالح در ماه‌های اخیر اشاره می‌کرد که از افزایش قدرت شبه‌نظامیان حوثی نگران است. حوثی‌ها نیز در مقابل از علی عبدالله صالح در مورد تماس‌هایش با عربستان سعودی انتقاد می‌کردند.
در این ارتباط‌ حوثی‌ها پس از سخنرانی روز شنبه رییس‌جمهور سابق یمن ‌او را متهم به تلاش برای کودتا کردند.
پیش از اعلام خبر کشته شدن علی عبدالله صالح، شاهدان عینی به خبرگزاری فرانسه گفته بودند: همزمان با گسترش درگیری‌ها بین نیروهای علی عبدالله صالح، ‌رییس‌جمهور سابق یمن و حوثی‌ها در شهر صنعا، اهدافی در پایتخت یمن بمباران شدند.
این حملات هوایی یکشنبه‌شب و صبح دوشنبه گذشته ‌به اهدافی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی صنعا و وزارت کشور انجام شد که در کنترل گروه حوثی‌ها قرار دارد. یک منبع در فرودگاه بین‌المللی صنعا به این خبرگزاری گفت پایگاه حوثی‌ها در نزدیکی این منطقه هدف قرار گرفت و فرودگاه بمباران نشد.
خبرگزاری فرانسه اشاره کرد که هواپیماهای ائتلاف منطقه‌ای به رهبری عربستان سعودی تنها نیروی نظامی در یمن است که حملات هوایی انجام می‌دهد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، آپریل لانگلی الی، پژوهشگر مسایل شبه‌جزیره عربستان از گروه بحران بین‌المللی با اشاره به درگیری‌های اخیر گفت: «درگیری‌ها در پایتخت یمن ادامه خواهد داشت و حتی بدتر خواهد شد؛ درگیری‌هایی که می‌تواند بسیار خونین باشد.»
جنگ داخلی یمن از زمان آغاز آن دست‌کم ۱۰ هزار کشته و بیش از دو میلیون آواره برجا گذاشته و این کشور فقیر را در آستانه شیوع گسترده وبا و قحطی فراگیر قرار داده‌ است.
در این میان به گزارش رویترز،‌ دبیر کل سازمان ملل متحد یکشنبه گذشته با اشاره به خطر مرگ، ‌بیماری و گرسنگی میلیون‌ها کودک، زن و مرد در یمن‌ از طرفین درگیر خواست به حملات هوایی و زمینی پایان دهند.
از دیگر سو سازمان ملل متحد اعلام کرد ۱۴۰ نیروی امدادی این سازمان را به دلیل حملات هوایی و درگیری‌هایی که منجر به بسته شدن جاده فرودگاه صنعا شده است، از یمن خارج خواهد کرد.
علی عبدالله صالح در یک نگاه
علی عبدالله صالح اولین رییس‌جمهور «جمهوری یمن» بود که از سال ۱۹۹۰ تا ۲۷ فوریه ۲۰۱۲ بر این کشور حکم راند. او پیشتر رییس‌جمهور «جمهوری عربی یمن» (یمن شمالی) بود و جنگ شمال و جنوب را از جانب یمن شمالی رهبری کرد که در نهایت با پیروزی در این جنگ به عنوان اولین رییس‌جمهور یمن متحد انتخاب شد.
با شروع انقلاب‌های بهار عربی در سال ۲۰۱۱، صالح اعتراضات مردمی در کشورش را ابتدا سرکوب کرد اما در نهایت با فشارهای خارجی و ادامه اعتراضات داخلی در ژانویه ۲۰۱۲ و پس از اعطای مصونیت قضایی از سوی پارلمان از قدرت کناره‌گیری کرد اما همچنان یکی از پرنفوذترین چهره‌ها در عرصه سیاسی و نظامی یمن محسوب می‌شد.
عبدالله صالح در جریان حمله‌ای که روز ۳ ژوئن ۲۰۱۱ میلادی و در جریان تظاهرات‌های مردمی به مسجد مجتمع ریاست‌جمهوری یمن انجام شد به شدت دچار سوختگی و جراحت شد که با هزینه عربستان و در بیمارستان‌های این کشور معالجه شد.
او پس از کناره‌گیری درحالی که بسیاری از مولفه‌های قدرت را برای خود نگه داشته بود به مخالفت با عبدربه منصور هادی، رییس‌جمهور جدید یمن پرداخت که معاون خود وی و از اعضای ارشد حزب کنگره بود. این اختلاف در نهایت به آنجا انجامید که در سال ۲۰۱۴ ائتلافی میان او و حوثی‌ها که دشمنان سابق صالح محسوب می‌شدند شکل گرفت و هر دو وارد جنگی با منصور هادی و حامیان خارجی او به‌ویژه عربستان و امارات شدند.
علی عبدالله صالح از پنج روز پیش این هم‌پیمانی خود را با حوثی‌ها به هم زد و در صنعا بین نیروهای وفادار به او و حوثی‌ها جنگ درگرفت که در نهایت به کشته شدن وی در یکی از درگیری‌های پس از حوادث صنعا انجامید.
صالح گفته بود اگر ائتلاف به رهبری عربستان سعودی حمله به اهداف غیرنظامی را متوقف کند، او آمادگی دارد «صفحه‌ای جدید» در روابط خود با عربستان بگشاید.