حضور قطر در نشست شورای همکاری خلیج‌فارس

قطر پس از شش ماه محاصره و تحریم، نخستین تماس‌های خود با همسایگانش را برقرار می‌کند. وزیر خارجه قطر اعلام کرد شورای همکاری خلیج فارس برای شرکت در اجلاس این شورا در کویت از این کشور دعوت کرده است.
به گفته وزیر امور خارجه قطر دعوت به شرکت در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس از سوی کویت صورت گرفته است.
محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر، دیروز در دوحه اعلام کرد که شورای همکاری خلیج فارس برای شرکت در اجلاس این شورا از قطر دعوت کرده است و شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی در این نشست شرکت می‌کند.
به گزارش دویچه‌وله این نخستین ارتباط رسمی قطر با همسایگانش از آغاز محاصره و تحریم این کشور از سوی چهار کشور عربی به رهبری عربستان است. اجلاس شورای همکاری خلیج فارس روزهای امروز و فردا (۵ و ۶) دسامبر در کویت برگزار می‌شود.


عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر روز ۵ ژوئن ۲۰۱۷ روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کرده و تمام راه‌های زمینی و هوایی و دریایی خود را به روی قطر بستند. کشورهای محاصره‌کننده قطر را به حمایت از گروه‌های تروریستی و ایجاد روابط نزدیک با ایران، رقیب منطقه‌ای عربستان متهم می‌کنند. قطر این ادعاها را رد می‌کند.
شورای همکاری خلیج فارس متشکل از شش کشور عربستان، امارات، بحرین، کویت و عمان است. اما دو کشور کویت و عمان در محاصره و تحریم قطر شرکت نکردند. به گفته وزیر خارجه قطر دعوت به شرکت در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس از سوی کویت صورت گرفته که از آغاز بحران در روابط قطر با همسایگانش، به عنوان میانجی فعال بوده است.
از طرفی هنوز روشن نیست که همه شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس در اجلاس کویت شرکت می‌کنند یا نه. روزهای گذشته در برخی رسانه‌های عربی آمده بود که در صورت دعوت قطر به سی‌وهشتمین اجلاس شورای همکاری خلیج فارس، عربستان، امارات و بحرین در آن شرکت نخواهند کرد.