توسعه صنعت کشاورزی با سرمایه‌گذاری مجارستان

گروه اقتصادی - در ادامه توسعه روابط تجاری و اقتصادی ایران با کشور‌های مختلف این بار نوبت به مجارستان رسید و هیات اقتصادی مجارستانی به منظور امضای تفاهمنامه‌هایی در زمینه‌های مختلف و در گروه‌های کالایی صنایع نیمه‌سنگین، نانو‌تکنولوژی، نفت و پتروشیمی، مواد غذایی، دارویی، کشاورزی و شیلات، ‌ بانک و بیمه، انفورماتیک، ساختمانی و صنایع‌دستی‌ به ایران آمد.
حجم مبادلات تجاری ایران و مجارستان تا پیش از تحریم‌های بین‌المللی حدود 350 میلیون دلار بود اما بعد از تحریم‌ها حجم مبادلات با افت چشمگیری همراه شد و به کمتر از 30 میلیون دلار رسید. حال با بهبود روابط بین‌المللی و در پسا‌برجام روند این مبادلات رو به رشد شد. ایران در پنج ماهه امسال به میزان یک میلیون و 319 هزار و 261 دلار به مجارستان صادرات داشت و در همین مدت از این کشور هشت میلیون و 657 هزار و 934 دلار کالا وارد کرد.
حال با ورود هیات اقتصادی مجارستان به ایران به نظر می‌رسد چشم‌انداز روشنی در انتظار فعالان اقتصادی و تجار دو کشور است.
بر همین اساس وزرای اقتصاد ایران و جمهوری مجارستان سه تفاهمنامه همکاری در زمینه‌های دارویی، حمل‌و‌نقل زمینی و ایجاد خطوط هوایی مستقیم‌‌ امضا کردند.


موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری با مجارستان نیز امضا شد که این رویکرد مثبت و تعامل سازنده، نشانه عزم جدی برای توسعه روابط دو‌جانبه است.
همچنین یک قرارداد مشارکت و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های کشاورزی و کشت و صنعت به ارزش یک میلیارد یورو‌‌ بین دو گروه اقتصادی نیکا بصیر پیام و هلدینگ LAC مجارستان به امضا‌ رسید.
مسعود کرباسیان در حاشیه مراسم امضای تفاهمنامه دو کشور ایران و مجارستان گفت: مجارستان عضو اتحادیه اروپاست و امضای این موافقتنامه‌ها به فضای سرمایه‌گذاری و اقتصادی دو کشور کمک می‌کند.
وی تصریح کرد: امضای این موافقتنامه‌ها اطمینان خاطری برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری فراهم می‌کند .
در همین حال وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه این مراسم با اشاره به لزوم توسعه روابط تجاری بین ایران و مجارستان، به ظرفیت مناسب مناطق آزاد برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی اشاره کرد و افزود: کارهای خوبی در مناطق آزاد در حال انجام است و می‌تواند بستر مناسبی برای توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور باشد.
وی افزود: در زمینه همکاری بانک‌های دو کشور اقدام‌های خوبی انجام شده است که از آن جمله می‌توان به تجربه‌های موفق بانک توسعه صادرات ایران با یک بانک مجارستانی اشاره کرد که کمک می‌کند بازرگانان و صنعتگران راحت‌تر بتوانند مبادلات تجاری خود را انجام دهند.
کرباسیان همچنین بر لزوم پیگیری طرح همکاری‌های بهداشتی و امنیت غذایی سه‌جانبه بین ایران، مجارستان و هلند تاکید کرد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: هماهنگی‌های لازم با اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران به عنوان بزرگ‌ترین متولی بخش خصوصی کشور، انجام شده تا همکاری لازم را با بخش خصوصی مجارستان برای توسعه روابط در دستور کار قرار دهد.
کرباسیان همچنین بر ایجاد سازوکار مشترک برای اجرای طرح «خانه تجارت مجارستان» یا اتاق بازرگانی مشترک ایران و مجارستان تاکید کرد و افزود: باید برای ایجاد و گسترش روابط بخش خصوصی دو کشور تسهیلات لازم را فراهم کنیم.
وی با اشاره به اینکه سابقه همکاری ایران و مجارستان به بیش از ۶۰ سال پیش بر‌می‌گردد، اظهار کرد: دیدار بسیار سودمندی با هیات مجارستانی داشتیم که بنابر توافق‌های انجام شده، تصمیم بر انتقال تکنولوژی و همکاری در حوزه تولید اتوبوس با مشارکت شرکت ایکاروس از جمهوری مجارستان و گروه توسعه صنایع شهر از ایران شد.کرباسیان یادآور شد: دیگر تفاهمنامه امضا‌ شده در این دیدار مبنی بر همکاری‌هایی در زمینه تجهیزات پزشکی و دارویی بود که هدف سرمایه‌گذاری برای ارتقای سطح امنیت غذایی و دانش دانشجویان ایرانی را دنبال می‌کند.
وی با اشاره به اینکه در گذشته خطوط هوایی مستقیمی برای پرواز به مجارستان وجود نداشت، تصریح کرد: آخرین توافقی که در مذاکره با هیات مجارستانی به تصویب رسید در رابطه با ایجاد خطوط هوایی مستمری از ایران به مجارستان است که به زودی آماده خدمات‌دهی به شهروندان می‌شود.
کرباسیان ادامه داد: این اواخر دو هیات بانکی از مجارستان به ایران آمدند که نتیجه این سفر، برقراری دو کارگزاری و همچنین فراهم‌آوری یک نوع اعتبار صادراتی بوده است که بخش خصوصی هر دو کشور می‌توانند از آن بهره‌مند شوند و ظرفیت‌های تجاری- صنعتی را گسترش دهند.‌میهالی وارگا، وزیر امور اقتصادی و دارایی مجارستان هم در ادامه سخنان کرباسیان در جمع خبرنگاران نسبت به تفاهمنامه‌های به امضا‌ رسیده ابراز امیدواری کرد و گفت: مجارستان روابط دیپلماتیک خود را با ایران از سال 1939 میلادی آغاز کرد و نخستین سفارتخانه ایران در بوداپست در سال 1951 تاسیس شد.وی با اشاره به قدمت 66 ساله همکاری سفارتخانه‌ای مجارستان با ایران افزود: بعد از برجام، نخست‌وزیر مجارستان همراه هیاتی به ایران سفر کرد که این سفر برای دو کشور بسیار سودمند بوده است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی مجارستان افزود: مجارستان پذیرای بیش از دو هزار دانشجوی ایرانی است که با ایجاد خطوط هوایی مستقیم، می‌توانند از این ظرفیت بهره‌مند شوند، همچنین پس از فارغ‌التحصیلی، امکان سفری آسوده به مجارستان برای آنها فراهم می‌شود و این موضوع اهمیت بسیاری برای کشور مجارستان دارد.
میهالی وارگا در پایان گفت: مذاکرات امروز بسیار سودمند بود و تصمیم گرفتیم از ارتقای همکاری‌های دو کشور حمایت کنیم.
وارگا از آمادگی کشور خود برای توسعه همکاری در زمینه ساخت برج‌های خنک‌کننده نیروگاه‌ها، ساخت اتوبوس برقی، داروسازی، تجهیزات پزشکی، آزمایشگاه‌های سیار بیولوژیکی، خطوط هوایی، جهانگردی و بانکی با ایران خبر داد.در ادامه این مراسم علی احمد‌بیگی مدیر‌عامل هلدینگ نیکا بصیر پیام (mbp)نیز جزییات تفاهمنامه این گروه اقتصادی باlac از مجارستان را تشریح کرد.
به گفته احمدبیگی این تفاهمنامه در شش حوزه صورت می‌گیرد؛ کشت فرا‌سرزمینی، مکانیزاسیون صنعت کشاورزی، تولید بذرهای هیبریدی، کشت‌‌ و توسعه مکانیزاسیون‌سازی صنعت کشاورزی در صنعت کارون. این تفاهمنامه به میزان یک میلیارد یورو است که باید در طول یک سال سرمایه‌گذاری شود.