جهرمی از ادامه مخالفت قوه قضاییه خبر داد؛

گروه فناوری- وزیر ارتباطات در نشست خبری خود از موافقت دادستانی با اجرای فیلترینگ غیرهمسان برای دسترسی کاربران ایرانی در اینترنت خبر داد‌. امیدواریم بتوانیم مدل دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت را براساس موقعیت، سن و سایر شرایط کاربران تعریف و فیلترینگ را بر مبنای این تعاریف روی سایت‌های اینترنتی اعمال کنیم‌. محمدجواد آذری‌جهرمی اعلام کرد دستگاه قضا با رفع فیلتر تماس صوتی تلگرام موافقت نکرده است‌. وزیر ارتباطات همچنین گفت که شرکت‌های تاکسی‌آنلاین باید برای رصد لیست برنامه‌های گوشی از کاربران‌شان عذرخواهی کنند‌.
وی در بخش دیگری از سخنان خود همچنین با اشاره به ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم از طریق راه‌اندازی سامانه پیامکی گفت: پس از راه‌اندازی این سامانه متوجه شدیم بزرگ‌ترین مزاحم مشترکین، اپراتورها هستند و ارسال پیامک‌های ارزش‌افزوده کسب‌وکارها از سرشماره اپراتورها منطقی نیست و اگر کسی می‌خواهد تبلیغ کند باید از مشترک اجازه بگیرد‌.
وزیر ارتباطات از مذاکره و موافقت دادستانی با اجرای فیلترینگ غیرهمسان برای دسترسی کاربران ایرانی در اینترنت خبر داد‌.
آذری‌جهرمی در خصوص طبقه‌بندی دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت گفت: برای غیرهمسان‌سازی نظام فیلترینگ در اینترنت دستورالعملی را آماده کردیم و چارچوب فنی آن را برای ارائه به دادستانی آماده کرده‌ایم‌.


وی گفت: پیرو مذاکرات مکتوب با دادستانی این موضوع مورد موافقت قرار گرفته که شروطی برای آن در نظر گرفته شده است‌.
آذری‌جهرمی افزود: پیشنهادات دادستانی را در این مورد بررسی و پاسخ فنی لازم را برای اجرای این پروژه آماده کرده‌ایم که امیدواریم این موضوع نیز مورد تایید قرار گیرد و بتوانیم مدل دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت را بر اساس موقعیت، سن و سایر شرایط کاربران تعریف و فیلترینگ را بر مبنای این تعاریف روی سایت‌های اینترنتی اعمال کنیم‌.
وزیر ارتباطات همچنین در پاسخ به سوال دیگر مهر درباره وعده داده شده برای رفع فیلتر سرویس تماس صوتی تلگرام نیز گفت: در مورد رفع فیلتر این سرویس وعده‌ای نداده‌ام بلکه برای پیگیری این موضوع وعده داده‌ام که آن را نیز به دلیل مطالبه کاربران و مردم پیگیری کرده‌ام‌.
وی گفت: رفع فیلتر سرویس تماس صوتی تلگرام و باز کردن آن در اختیار وزارت ارتباطات نیست و مرجع قضایی به عنوان صادرکننده این حکم روی آن پافشاری دارد‌.
آذری‌جهرمی اضافه کرد: در دو مرحله این موضوع را مورد پیگیری قرار دادیم اما دستگاه قضا اعتقادی به باز کردن این دسترسی ندارد‌.
وزیر ارتباطات گفت: نکاتی که در مورد شرایط اقتصادی و کاهش درآمد اپراتورها در خصوص این سرویس مطرح می‌شود درست نیست و نگاه دستگاه قضایی به فیلتر تماس صوتی تلگرام در چارچوب مسایل امنیتی است‌.
وی تاکید کرد: همچنان در حال بررسی هستیم که این موضوع را پیگیری کنیم اما از سوی دیگر مصرف‌کنندگان می‌توانند از سرویس‌های مختلف دیگری که این امکان را برای آنها فراهم می‌کند استفاده کنند‌.
آذری‌جهرمی گفت: کاهش حجم میزان دقایق مکالمات تلفنی نشان می‌دهد بخش اعظمی از سهم مکالمات به سمت استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل رفته است‌.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره ممنوعیت خروج از سقف سرعت تعیین‌شده در تعرفه‌های جدید اینترنت گفت: سرعت هر سرویس باید رعایت شود‌. مدل اقتصادی این مصوبه فروش سرعت است و منطق اقتصادی ارائه سرعت بیشتر مجانی توجیه اقتصادی ندارد‌.
آذری‌جهرمی درباره مبهم بودن روش محاسبه سقف مصرف منصفانه در تعرفه‌های جدید اینترنت ثابت نامحدود که به گفته وزیر برای مثال سقف 20 گیگ به معنای 10 گیگ اینترنت بین‌الملل و به گفته معاون وزیر سقف 20 گیگ به معنای 20 گیگ اینترنت بین‌الملل است، گفت: محتوای توضیح من و معاونم یکسان و هر دو صحیح بود و تنها مثال توضیح معاونم اشتباه بود بنابراین سخن آخر این است که برای مثال در سقف مصرف منصفانه 20 گیگ، کاربر می‌تواند حداکثر از 20 گیگ ترافیک داخلی و 10 گیگ ترافیک خارجی استفاده کند‌.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوالی درباره ممنوعیت خروج از سقف سرعت مشخص‌شده در سطوح سرویس تعرفه‌های جدید اینترنت ثابت که برای مثال برخی شرکت‌ها به جای سرعت 2 تا 16 مگ را ارائه کرده‌اند، گفت: طبق مصوبه 266 کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات سرعت هر سرویس باید رعایت شود‌. مدل اقتصادی این مصوبه فروش سرعت است و منطق اقتصادی ارائه سرعت بیشتر مجانی توجیه اقتصادی ندارد‌.
وی در پاسخ به این سوال که بنابراین آیا ارائه سرعت بیشتر از سقف سرویس ممنوع است یا خیر، گفت: اگر شرکتی می‌خواهد از جیب خود به رایگان سرویس بدهد منع نمی‌کنیم مگر اینکه شرکت دیگری شکایت کند‌.
بزرگ‌ترین مزاحم مشترکین، اپراتورها هستند
آذری‌جهرمی همچنین با اشاره به ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم از طریق راه‌اندازی سامانه پیامکی گفت: پس از راه‌اندازی این سامانه متوجه شدیم بزرگ‌ترین مزاحم مشترکین، اپراتورها هستند و ارسال پیامک‌های ارزش افزوده کسب‌وکارها از سرشماره اپراتورها منطقی نیست و اگر کسی می‌خواهد تبلیغ کند باید از مشترک اجازه بگیرد‌.
کاربران کم‌مصرف کم از سرویس موبایل و TDLTE استفاده کنند
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در پاسخ به این سوال که تعرفه سقف اینترنت برای کاربران کم‌مصرف به صرفه نیست، گفت: این سوال را باید این‌طور اصلاح کنیم که کاربرانی که مثلا 3 گیگ مصرف ماهانه دارند و علاقه‌مند به مصرف حجمی هستند از سرویس‌های موبایل یا TDLTE استفاده کنند‌.
روال تعیین سایت‌های داخلی دارای تخفیف 50 درصدی تغییر می‌کند
وزیر ارتباطات درباره تغییر روال سایت‌های مشمول ترافیک خارجی گفت: تعیین 500 سایت داخلی دارای تخفیف 50 درصدی اگرچه روال مطلوبی نبود اما شروع طرح بود زیرا اپراتورها با این مدل موافق نبودند و برای اجرای آن بهانه می‌آوردند‌.
آذری‌جهرمی گفت: دو روش برای پیشبرد این طرح وجود دارد که نظر وزارت ارتباطات ایجاد پورتالی برای ثبت دارندگان محتوای داخلی است که اجرای آن در دستور کار قرار دارد‌.
وی در پاسخ به سوال دیگری که آیا تفکیک اینترنت به ترافیک داخلی و خارجی در مصوبه جدید تعرفه‌های جدید اینترنت با دسترسی یکسان به اطلاعات تعارض دارد، گفت: این موضوع نقض بی‌طرفی در دسترسی به اطلاعات نیست و حتی اپراتورهای خارجی نیز برای دسترسی به اطلاعات داخلی پیشنهاد ویژه‌ای در نظر می‌گیرند‌.
وزیر ارتباطات همچنین از اقدامات اورژانسی برای اصلاح و بهبود کیفیت بازی‌های آنلاین خبر داد‌.
آذری‌جهرمی با اشاره به تعامل وزارت ارتباطات با کسب‌وکارهای بخش خصوصی گفت: در دیدار با فعالان بخش خصوصی آنها از ما کمک نمی‌خواهند بلکه فقط می‌خواهند مانع ایجاد نکنیم، کسب‌وکارهای نوپا دو مشکل اساسی دارند که یکی از مهم‌‌ترین آنها پرونده‌های بیمه‌ای است که این کسب‌وکارها حتی در صورت عدم موفقیت دو سال بعد از تعطیلی با پرونده‌های بیمه‌ای روبه‌رو می‌شوند و به آدم‌های ممنوع‌الخروج تبدیل شده‌اند که ادامه این رویه باعث اضافه شدن بی‌دلیل آدم‌های دچار مشکل می‌شود‌.
در این رابطه پیشنهاد ایجاد شرکت‌های آزمایشی کارآفرین با مسوولیت محدود و دارای قوانین بیمه‌ای ارائه شده که آمار اشتغال را نیز شفاف می‌کند‌.
وی گفت: همچنان که صندوق VCها در بورس ایجاد شده در نظر داریم قوانین کلادفایندینگ را تصویب کنیم و کمیته‌ای نیز برای جلوگیری از برخورد سلیقه‌ای متشکل از چندین سازمان فعالیت خواهد کرد‌.
با 3 فاز شبکه ملی اطلاعات چرخ ایجاد شبکه ملی به گردش درآمد
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به برنامه افزایش نسل 3 و 4 موبایل در کشور گفت: پیش‌بینی می‌کنیم پوشش نسل 4 در کشور سریع‌تر از نسل‌های قبل باشد و از اپراتورها خواسته‌ایم برای پوشش سریع‌تر دقت را فدای سرعت نکنند‌.
آذری‌جهرمی درباره راه‌اندازی سه فاز شبکه ملی اطلاعات در دولت قبل گفت: برخی می‌گویند راه‌اندازی این فازها اصلاح وضع موجود بوده که هرچه تلقی شود ایرادی نمی‌گیریم و معتقدیم با این سه فاز چرخ ایجاد شبکه ملی اطلاعات را به گردش درآوردیم‌.
به گفته وی در سه ماه گذشته با همکاری وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی سندی برای نظارت بر اجرای شبکه ملی اطلاعات و تطبیق رعایت الزامات این شبکه ابلاغ شده که مسوولیت این نظارت به عهده یک نهاد بی‌طرف قرار داده خواهد شد‌.
وی یادآور شد: شبکه ملی اطلاعات مانند تیری در تاریکی است که سیاسیون آن را پروژه‌ بی‌انتها می‌بینند که هر وقت خواستند بتوانند به آن گیر بدهند و برخی علما آن را شبکه می‌بینند که در آن گناهی اتفاق نخواهد افتاد‌.
وی در پاسخ به انتقادات دیگری از توسعه اینترنت در روستاها گفت: برخی می‌گویند اولویت نیاز روستاها اینترنت نیست و اینترنت را برای سرگرمی به روستاها برده‌اید در حالی که توسعه اینترنت در روستاها با هدف سرگرمی انجام نشده و هدف بهینه شدن زیرساخت‌ها برای ارائه سرویس بوده است‌.
برقراری اولین قرارداد ترانزیت ترافیک از مسیر جنوب به شمال
وزیر ارتباطات از اهدای پروانه به دو اپراتور خصوصی خبرداد و گفت: به‌طور پیش‌بینی با ورود این دو اپراتور خصوصی بازار پستی دو برابر می‌شود‌.
جهرمی همچنین از برقراری اولین مسیر جنوب به شمال ترانزیت به ظرفیت 300 گیگابیت بر ثانیه در دولت دوازدهم خبرداد و گفت: در این مسیر هیچگاه ترانزیتی نداشته‌ایم‌. مجموع بازار ایران یک ترابیت است که در برنامه ششم باید به 30 ترابیت برسد یعنی باید 30 برابر رشد کنیم‌.
شرکت‌های تاکسی‌آنلاین از کاربران‌شان عذرخواهی کنند
جهرمی درباره رصد برنامه‌های روی گوشی سفیران شرکت‌های حمل‌ونقل اینترنتی گفت: درباره حکم قضایی مسدود شدن این اپلیکیشن ویز و منع استفاده از آن دعوایی نداریم اما درباره نحوه ابلاغ ایراداتی مطرح است که شرکت اپلیکیشن تاکسی اینترنتی هنگام نصب تایید کاربر را برای دسترسی به برنامه‌های گوشی گرفته و این مورد رضایت نیست‌. در این‌باره دو اقدام انجام شده است، نخست اینکه به صورت شفاف اعلام کردیم این شیوه صحیح نبوده و شرکت‌های تاکسی اینترنتی باید بابت این موضوع از کاربران‌شان عذرخواهی کنند دوم اینکه برای اجرای حکم قضایی تدابیر دیگری بیندیشند که با توجه به این موضوع نظام اعتبارسنجی برای اپلیکیشن‌ها را پیشنهاد داریم‌.
وی گفت: اگر تجهیز یا گوشی توسط شرکت تامین می‌شد ایراد دخل و تصرف در اموال دیگران بر آن حاکم نبود‌.
فیلترینگ هوشمند با HTTPS عملا ممکن نیست
وی درباره موفق نبودن پروژه فیلترینگ هوشمند گفت: با پیشرفت برنامه‌ها اکنون اغلب برنامه‌ها از پروتکل HTTPS استفاده می‌کنند که عملا امکان فیلترینگ هوشمند روی آنها وجود ندارد‌.
خلاقیت‌ها برای کلاهبرداری از رجیستری کارساز نیست
وزیر ارتباطات تاکید کرد: طرح رجیستری گوشی موبایل به جز شماره 7777 هیچ شماره دیگری ندارد و با وجود خلاقیت زیاد برخی شهروندان در کلاهبرداری برای این طرح هیچ قرعه‌کشی، راه میانبر و راه جعل دیده نشده است و هرنوع تماس با این مضامین با کاربران کلاهبرداری است‌.
وزیر ارتباطات درباره تعیین تکلیف قانون حمایت از مالکیت معنوی در مجلس گفت: برخی معتقدند که این قانون برای حمایت از کسب‌وکارهای نوپا (مالکیت صنعتی) کامل نیست و شاید این لایحه را برای مالکیت فکری مولفان ادامه بدهیم و برای مالکیت صنعتی پیشنهاد دیگری ارائه کنیم یا لایحه را برگردانیم و پیشنهاد را از اول جدیدی بنویسیم‌.
پیگیری حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از اپ‌استورها در سفر ریس‌جمهور به نیویورک
وزیر ارتباطات عنوان کرد: همچنین از پیگیری موضوع حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از فروشگاه‌های اپلیکیشن خارجی مانند اپل و گوگل، در سفر ریس‌جمهور به نیویورک خبر داد و گفت: با مذاکرات صورت گرفته با وزارت امور خارجه و معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری موضوع تحریم اپلیکیشن‌های ایرانی توسط شرکت‌های خارجی در دست پیگیری است‌.
وی گفت: در این زمینه در سفر ریس‌جمهور به نیویورک نیز پیگیری‌های اولیه برای شفاف‌سازی دلایل این تحریم انجام شد و هم‌اکنون مساله شفاف است‌. جهرمی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که مقررات ویژه‌ای برای حذف و تحریم اپلیکیشن‌های ایرانی از فروشگاه‌های اپلیکیشن خارجی وجود ندارد بلکه شرکت‌های آمریکایی به دلیل تهدیدهای دولت جدید آمریکا در این زمینه ریسک نکرده و برای آنکه تحت بازرسی دولت آمریکا قرار نگیرند، نسبت به تحریم اپلیکیشن‌های ایرانی اقدام کرده‌اند‌.
وزیر ارتباطات تصریح کرد: پیگیری‌ها برای رفع این مشکل زمان‌بر است اما در حال حاضر مذاکرات شرکت‌های خارجی مذکور شروع شده و به لحاظ حقوقی کار در جریان قرار دارد‌.