واکنش زنگنه به دستور دیوان عدالت اداری؛

گروه انرژی- چند روزی است که گروهی از دانشجویان دانشگاه صنعت نفت، خواستار استخدام بدون شرکت در آزمون هستند و تجمعاتی را در محل این دانشگاه و همچنین وزارت نفت برگزار کرده‌اند‌.
فارغ‌التحصیلان رتبه الف دانشکده صنعت نفت می‌گویند اگر وزارت نفت نیازی به آنها نداشته، چرا با صرف هزینه گزاف جذب و بورسیه شده‌اند اماحالا از جای دیگری نیرو جذب می‌شود‌.
در دفترچه کنکور سراسری دانشگاه‌ها تا سال ۹۴ برای کسانی که دانشگاه صنعت نفت را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کردند نوشته می‌شد که آنها مطابق با مقررات و ضوابط وزارت نفت در اولویت استخدام قرار دارند و وزارت نفت می‌تواند بر اساس نیاز و ضرورت، تعدادی را انتخاب کند تا بدون شرکت در آزمون‌های کتبی، سایر مراحل را طی کنند‌. بر مبنای متن فوق که ملاک انتخاب رشته متقاضیان شرکت در آزمون سراسری بوده، وزارت نفت موظف یا مکلف به استخدام فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت نیست، بلکه «بر اساس نیاز و ضرورت می‌تواند» تعدادی را انتخاب کند که آنها هم صرفا از شرکت در آزمون کتبی معاف هستند، نه سایر مراحل استخدامی‌. البته این متن از سال ۹۵ از دفترچه کنکور حذف شده است‌. بنابراین در هیچ کجا از دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری نوشته نشده آنها قطعا استخدام می‌شوند‌. ضمن اینکه در حال حاضر هم برای آزمون آتی، فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت همچون گذشته از شرکت در آزمون کتبی معاف هستند.
لغو آزمون استخدامی وزارت نفت


اما در این میان با شکایت تعدادی از فارغ‌التحصیلان و دانشجویان صنعت نفت به جهت تقاضای صدور دستور موقت مبنی بر توقف مراحل ثبت‌نام و اجرای موضوع آگهی استخدام وزارت نفت که در راستای محل مجوز استخدامی به شماره ۱۱۶۹۳۵۱ مورخ 24/2/96 سازمان اداری و استخدامی کشور اقدام کرده است، با رای شعبه ۳۹ دیوان عدالت اداری با تقاضای صدور دستور موقت موافقت شد‌.
بر طبق این گزارش شکات اظهار داشتند که آگهی استخدامی فوق‌الذکر با بند نهم اصل سوم قانون اساسی و مواد ۴۱ و ۴۲ و ۴۳ از قانون مدیریت خدمات کشوری و رای وحدت رویه اصداری از هیات عمومی دیوان عدالت اداری به شماره ۳۶ مورخ 15/1/96 تضاد و منافات بوده و همچنین وزارت نفت با وجود حکم دیوان از استخدام شکات امتناع ورزیده، لذا درخواست صدور دستور موقت را داشتند‌.
در نهایت با بررسی اوراق و محتویات پرونده شعبه ۳۹ دیوان عدالت اداری در خصوص خواسته‌ شکات به جهت تقاضای صدور دستور موقت مبنی بر توقف مراحل ثبت‌نام و اجرای موضوع آگهی استخدام وزارت نفت، مطابق مواد ۳۴ و ۳۵ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری صدور دستور موقت و لغو آزمون را منوط به احراز ورود خسارتی دانست که در آینده جبران آن غیرممکن باشد و با بررسی مستندات شکات احتمال ورود چنین خساراتی وجود دارد به همین جهت مستنداً به مواد ۳۴ تا ۳۶ قانون مورد اشاره دستور موقت مبنی بر توقف اجرای ثبت‌نام و اجرای آگهی استخدام و لغو آزمون صادر شد‌.
این در حالی است که زنگنه اعلام کرده بود اگر دیوان عدالت اداری آزمون استخدامی این وزارتخانه را متوقف کند، ما در کل آزمون را منتفی می‌کنیم‌.
«بیژن زنگنه درباره اعتراض برخی دانشجویان دانشگاه صنعت نفت به برگزاری آزمون استخدامی این وزارتخانه اظهار کرد: قرار بود تعدادی از دانشجویان یا فارغ‌التحصیلان بدون اینکه در آزمون کتبی عمومی شرکت کنند، با انجام مصاحبه بر حسب نیاز این وزارتخانه استخدام شوند‌.
زنگنه ادامه داد: ما هم می‌خواهیم همین کار را انجام دهیم و دانشجویان مطمئن باشند که به آنچه تعهد داده‌ایم و گفته‌ایم، عمل می‌کنیم اما خارج از آن، با فشار نمی‌توانند کار خود را پیش ببرند‌.
وی درباره نظر دیوان عدالت اداری درباره برگزاری این آزمون استخدامی گفت اگر دیوان عدالت اداری این آزمون را به تاخیر بیندازد اگر این دیوان چنین بگوید، ما کلا آزمون را منتفی می‌کنیم‌.
قرار است دو هزار و 300 نفر از طریق آزمون استخدامی وزارت نفت جذب شوند که یک‌هزار و 250 نفر از این سهمیه به جذب نخبگان و یک‌هزار و 50 نفر نیز به جذب افراد حرفه‌ای باتجربه اختصاص دارد‌.
عموم جذب نخبگان به ستاد شرکت‌ها و بخش‌های تخصصی در سکوهای تولید نفت و گاز و بیشتر جذب نیروهای باتجربه به واحدهای عملیاتی تخصیص یافته است‌.
دانشکده صنعت نفت در سال ۱۳۱۸ در قالب آموزشگاه فنی آبادان و با هدف تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز صنعت نفت در آغاز کرد‌. با توسعه این آموزشگاه، نام آن به دانشکده فنی آبادان و سپس به دانشکده نفت آبادان تغییر یافت‌. با توجه به گسترش فعالیت‌های آموزشی دانشکده نفت آبادان و نیاز کشور به تربیت نیروهای متخصص در صنعت نفت و گاز، این دانشکده در سال ۱۳۶۸ به دانشگاه صنعت نفت ارتقا یافت‌.