افزایش سرمایه و خصوصی‌سازی

گروه اقتصادی - صنعت بیمه در ایران با وجود ظرفیت‌های بسیار مناسب و رو به رشد، در طول سال‌های اخیر تا حدودی مغفول مانده و نتوانسته آن‌طور که شایسته است، نقش مثبتی در اقتصاد کشور ایفا کند. این امر از آن جهت حائز اهمیت است که به واسطه ارتباط تنگاتنگی که میان بیمه‌ها و زندگی مردم برقرار است و به دلیل وجود منابع مازاد شرکت‌های بیمه‌ای که پتانسیل سودآوری و ورود سرمایه‌های مازاد آنها به بازار سرمایه را دارند، می‌تواند جریان مالی قابل توجهی را در فضای اقتصادی کشور ایجاد کند و در این راه تخصصی کردن شرکت‌های بیمه و حرکت به سمت تفکیک بیمه‌های عمر از غیر، در نظر گرفتن مقررات و تسهیلات لازم را برای تاسیس شرکت‌های تخصصی و استفاده از روش‌های نوین ارتباط میان بیمه و مشتریان، در دستور کار قرار گیرد.
این در حالی است که در شرایط کنونی به دلیل ناملموس بودن خدمات بیمه‌گری، پیچیدگی بسیار زیاد و عدم آشنایی طبقات مختلف جامعه از انواع خدمات بیمه‌ای و تفکر تحمیلی دانستن خرید بیمه‌نامه‌ها، صنعت بیمه با چالش‌هایی رو‌به‌رو است و برای پاسخگویی به این چالش‌ها، تمرکز بر پیاده‌سازی ارتباط موثر میان دولت، شرکت‌های بیمه‌ای و مردم، در صنعت بیمه ضروری به نظر می‌رسد.
همچنین رشد ضریب نفوذ بیمه در 24 سال گذشته که از 34/0 به ۲/۲ درصد رسیده و رشد ۲۰ درصدی صنعت بیمه در هشت ماهه سال‌جاری، نشان از ظرفیت‌های صنعت بیمه در کشور ما دارد، با این حال سهم اندک بیمه‌های زندگی و عمر در ایران که بسیار پایین‌تر از کشور‌های منطقه و جهان است از کمبود و فضای خالی زیادی در این بخش حکایت دارد و در حالی که مقرر شده در برنامه ششم توسعه سهم بیمه‌های زندگی به ۵۰ درصد برسد، ادامه روند آهسته کنونی جوابگوی دستیابی به اهداف در نظر گرفته شده در اقتصاد کلان کشور نخواهد بود.
در این راه توجه به حفظ استانداردها در صدور بیمه‌نامه‌ها، حمایت از خصوصی‌سازی شرکت‌های بیمه‌ای، فرهنگ‌سازی درباره مساله ریسک و بیمه، کنترل توانگری مالی شرکت‌ها و استفاده از ابزار‌های نوین جذب و ارتباط با مشتریان، می‌تواند راهکارهایی برای توسعه این صنعت و افزایش نقش‌آفرینی آن در اقتصاد کشور باشد.


در همین راستا بیست و چهارمین همایش ملی بیمه و توسعه با عنوان «مدیریت ریسک و بیمه؛ الزامات، چالش‌ها و راهکارها» همزمان با ۱۳ آذر (روز بیمه) با حضور مقامات و مسوولان آغاز به کار کرد و در آن به بررسی نقش این صنعت در اقتصاد ایران پرداخته شد.
همایش بزرگ روز ملی بیمه با حضور مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی‌، بیژن زنگنه وزیر نفت، محمد‌رضا پور‌ابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس و محسن‌ هاشمی‌رفسنجانی رییس شورای شهر برگزار شده است و علاوه بر مقامات و مسوولان اقتصادی، بیش از دو هزار و ۵٠٠ نفر از کارکنان صنعت بیمه، اساتید دانشگاه و نهادهای مربوط به حوزه ریسک حضور دارند.
لزوم خصوصی‌سازی 3 شرکت بیمه
وزیر امور اقتصادی و دارایی در این همایش بر لزوم خصوصی شدن سه شرکت بیمه آسیا، البرز و دانا تاکید کرد و گفت: به طور جدی پیگیر خصوصی شدن این سه شرکت هستم.
مسعود کرباسیان در سخنان خود‌ اعلام کرد: بیمه می‌تواند ثبات و آرامش و اطمینان‌بخشی را به سرمایه‌گذار بدهد. ضمن اینکه بیمه‌ها از منابع مازادی که دارند، می‌توانند سود ایجاد کنند و سرمایه مازاد را وارد بازار سرمایه کنند. در سال‌های اخیر صندوق‌های بیمه به خوبی عمل کردند و اطمینان را به جامعه بازگرداندند.
وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه بیمه باید نفوذ بیشتری در زندگی مردم داشته باشد، افزود: بیمه، انتقال مسوولیت از یک بیمه‌گذار به شرکت بیمه است که در کنار این موضوع، باید ایجاد استاندارد بکند؛ ایمنی و حفظ استانداردها در صدور بیمه‌نامه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.
کرباسیان گفت: متاسفانه سهم ما در بیمه‌های زندگی کم است و در برنامه ششم باید سهم بیمه‌های زندگی به ۵۰ درصد برسد. در منطقه خاورمیانه هرچند سهم بیمه‌های زندگی ما بالاتر است ولی نسبت به دنیا این رقم کم است و باید به آن سمت برویم.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه ضریب نفوذ از ۲/۲ درصد باید به هفت درصد در پایان برنامه ششم برسد، اظهار داشت: خصوصی‌سازی در بیمه‌ها را باید دنبال کنیم و سه شرکت بیمه‌ای که در اختیار دولت است را واگذار کنیم. وی ادامه داد: بیمه مرکزی نقش رگولاتوری و سیاستگذاری را دارد و بیمه ایران نیز در اختیار دولت است ولی سایر بیمه‌ها باید خصوصی باشند.
رشد ۲۰ درصدی صنعت بیمه
رییس کل بیمه مرکزی نیز با اشاره به زلزله اخیر در کرمانشاه گفت: برآورد ما این است که در زلزله کرمانشاه ۱۳۰ میلیارد تومان خسارت صنعت بیمه است که تاکنون ۲۵ میلیارد تومان از این خسارت‌ها پرداخت شده است.
عبدالناصر همتی در بیست و چهارمین همایش بیمه و توسعه‌ با بیان این مطلب اظهار داشت: در طول دو دهه گذشته ضریب نفوذ بیمه رشد خوبی داشته و در ۲۴ سال گذشته از 34/0 درصد به ۲/۲ درصد رسیده است که نشان می‌دهد صنعت بیمه ظرفیت رشد بالایی دارد.رییس شورای‌عالی بیمه به تصویب آیین‌نامه حاکمیت شرکتی در شورای‌عالی بیمه اشاره کرد و گفت: این آیین‌نامه موجب می‌شود شرکت‌های بیمه سیستم‌های اثربخش برای مدیریت ریسک و کنترل‌های داخلی را جدی بگیرند. همتی، کنترل توانگری مالی را از جمله اقدامات مهم دیگر بیمه مرکزی در سال‌جاری عنوان کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین اقدامات ما تخصصی کردن شرکت‌های بیمه و حرکت به سمت تفکیک بیمه‌های عمر از غیر عمر است که به طور جدی پیگیر این موضوع هستیم و مقررات و تسهیلات لازم را برای تاسیس شرکت‌های تخصصی بیمه‌عمر را در نظر گرفته‌ایم.
تاسیس صندوق حوادث طبیعی
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در صورتی که دولت بار مالی صندوق حوادث طبیعی را بپذیرد، آمادگی داریم تا قبل از بررسی لایحه بودجه، این قانون را تصویب کنیم.
محمدرضا پورابراهیمی در سخنانی در بیست و چهارمین همایش بیمه توسعه، تاسیس صندوق حوادث طبیعی را اقدامی بسیار مهم و قابل توجه توصیف کرد و گفت: حادثه همیشه وجود دارد و تشکیل ساختاری که بتواند این موضوع را پوشش دهد بسیار مهم است. ما تغییراتی را با نظر نمایندگان دولت در لایحه تاسیس صندوق حوادث طبیعی تصویب کردیم ولی شورای نگهبان اعلام کرد چون لایحه تغییر ماهوی یافته، قابل تایید نیست.
وی ادامه داد: در اولین روزهای کاری مسعود کرباسیان به عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی این موضوع را به عنوان موضوعی مهم اعلام کردیم. در صورت پذیرش بار مالی تاسیس این صندوق از سوی دولت آمادگی تصویب این لایحه را داریم.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: در صورت تصویب تاسیس صندوق حوادث طبیعی تمام‌ منازل مسکونی در کشور برابر سیل و آتش‌سوزی بیمه خواهند شد که اتفاق مهمی برای صنعت بیمه، مردم و دولت است.
پور‌ابراهیمی افزود‌: صنعت بیمه به دلیل ضعف نظارتی در دوره‌های گذشته شرایط نامطلوبی داشته. این سه سال تراز تطبیقی صنعت بیمه زیان است و سهم بیمه ایران در این زیان‌ها بالاست.
صنعت بیمه، نفت را جدی بگیرد
وزیر نفت نیز با بیان اینکه بیمه‌ها باید مدیریت واقعی ریسک را انجام دهند، گفت: صنعت بیمه باید نفت را جدی بگیرد.
بیژن نامدار‌زنگنه در همایش بیمه و توسعه‌ با بیان اینکه صنعت نفت با سه خطر بزرگ رو‌به‌‌رو است، گفت: یکی از این ریسک‌ها، خطر مواد سوزاننده، دیگری کار با فشار بسیار بالا و سوم سمومی است که در چند ثانیه می‌تواند جمعیت زیادی را به هلاکت برساند. این در حالی است که سال گذشته از رییس کل بانک مرکزی درخواست شد که شرکت‌های بیمه، بیمه را در صنعت نفت جدی بگیرند.
وزیر نفت افزود: بیمه‌های دولتی نه ارزیابی ریسک و نه ممیزی‌ انجام می‌دهند. این در حالی است که بیمه‌ها باید کار حرفه‌ای خود را انجام دهند. البته می‌توان دستور اداری داد که بیمه‌ها، برخی نکات را رعایت کنند‌ ولی به خصوصی‌ها نمی‌توان دستور داد.
زنگنه معتقد است بیمه‌ها و بیمه‌های اتکایی می‌توانند نقش پر‌رنگی در صنعت نفت داشته باشند.
وی افزود: بیمه را در صنعت نفت سخت و جدی بگیرید. خیلی وقت‌ها به علت گرانی و ارزانی تجهیزات غیر‌استاندارد نصب می‌شود ولی شما‌ها در صنعت بیمه نباید بگذارید این موارد رخ دهد و باید این موارد را در ابتدای قرارداد بیمه لحاظ کنید.