۲۳۱‌هزار‌نفر پشت‌کنکور دکتری

اسم تحصیل که به میان می‌آید همه می‌گویند هر چه بیشتر، بهتر! اما بهتر برای چه کسی؟ برای دانشجویان کارشناسی‌ارشد و دکتری که بیکار و سرخورده از این بنگاه تجاری به آن یکی می‌روند و دست آخر نیز سر از مراکز کاریابی درمی‌آورند یا مسئولان‌کشوری که می‌گویند تا می‌توانید درس بخوانید تا مبادا فیل دانشجویی یاد هندوستان افتاده و به دنبال اشتغال و پیدا کردن کار برود که در این صورت تازه اول مصیبت مسئولان است. ایجاد میزان قابل‌توجهی شغل برای تعداد زیادی دانشجو که در مقاطع بالای تحصیلی بیکارند کاری بسیار سخت و از عهده مسئولان خارج است. کارشناسی‌ارشد که تمام می‌شود و زمان دکتری‌ که می‌رسد دیگر فرد زیربار هر شغلی نمی‌رود، خواسته او بهترین شغل با بالاترین درآمد است و در آن سوی ماجرا فرصت‌های شغلی است که بیش از یک فرد با تحصیلات‌عالیه حضور فردی دیپلمه را می‌طلبد. کارفرما کدام فرد را استخدام می‌کند؛ قطعا داوطلب جویای کار دیپلمه را سطح توقعات او پایین‌تر است و راحت‌تر با شرایط سخت و گاهی طاقت‌فرسای کارفرما کنار می‌آید. آیا دختران و پسران تحصیلکرده سرمایه‌اجتماعی آماده به خدمت و اشتغال هستند یا فقط ضربه گیر بازار کار؟! اکنون به اغلب خانه‌ها که سربزنید حداقل یک آدم بیکار و جویای کار را می‌بینید که با 30 یا حتی 40 سال سن هنوز شغلی ندارد که از طریق آن امرارمعاش کند. زمانی این اپیدمی و رکورد تنها مختص ازدواج بود و قطعا دختر یا پسری مجرد در هر خانواده پیدا می‌شد که حوصله ازدواج یا توان مالی آن را نداشت. زمانی اگر از افراد علت بیکاری‌شان را می‌پرسیدید نبود تحصیلات یا مهارت را عنوان می‌کردند اما اکنون سال‌هاست که جمعیت قابل‌توجهی از افراد با دارا بودن تحصیلات عالیه و مهارت کافی دور نیازمندی کار روزنامه خط‌قرمز می‌کشند و کانال‌های کاریابی تلگرام را بالا و پایین می‌کنند. کمتر فردی است که بتواند با اطمینان بگوید از کدام دوران تاریخی راه اشتغال و تحصیل در ایران از هم جدا شد و این راه خود را رفت و دیگری درجا زد اما مهم نتیجه است. نتیجه هزاران جوان جویای نام و تحصیلکرده از یک سو و فرصت‌های‌شغلی اندک و دست‌نیافتی از سوی دیگر است! عده‌ای می‌گویند دیگر کار از کار گذشته؛ سال‌هایی که می‌شد برای اشتغال جوانان گام‌های بلند برداریم سلانه سلانه قدم زدیم و حالا هر کاری آب ریخته نذر امامزاده کردن است. اما جوانان بیکار از تلاش دست نمی‌کشند، اغلب آنها کارهایی پایین‌تر از سطح سواد و توانایی خود می‌کنند زیرا می‌دانند تنها یک بار زنده‌اند و حق حیات و زندگی دارند بنابراین همچنان امیدوار به بهبود وضعیت کنونی هستند.
7‌گروه آموزشی، 246 کدرشته امتحانی
مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور از ثبت‌نام بیش از ۲۳۳‌هزار داوطلب برای شرکت در آزمون دکتری (Ph.D) نیمه‌متمرکز سال ۹۷ خبر داد و گفت: داوطلبان از اول تا سوم اسفند ماه فرصت دارند کارت ورود به جلسه را دریافت کنند. حسین توکلی با اعلام این مطلب افزود: مهلت ثبت‌نام برای شرکت در آزمون ورودی دوره دکتری (Ph.D) نیمه متمرکز سال ۹۷ دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی از جمله دانشگاه آزاد و دانشگاه پیام نور برای پذیرش در هفت گروه آزمایشی و ۲۴۶ کد رشته امتحانی ساعت ۲۴ روز گذشته شنبه ۱۱ آذرماه پایان پذیرفت. او افزود: بر اساس آمار نهایی گزارش‌شده تعداد تعداد ۲۳۳‌هزار و ۳۹۱ داوطلب در آزمون دکتری ۹۷ ثبت‌نام کرده‌اند، داوطلبان از روز سه شنبه اول تا پنجشنبه سوم اسفند فرصت دارند با مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی ‌www.sanjesh.org نسبت به دریافت پرینت کارت ورود به جلسه اقدام کنند. توکلی همچنین تاکید کرد: پس از برگزاری آزمون دکتری، نتایج‌آن به‌صورت کارنامه‌ای شامل نمرات خام، نمرات کل و غیره برای تمام داوطلبان حاضر در جلسه آزمون تنظیم می‌شود و در اختیار آنها قرار خواهد گرفت. همچنین کارنامه داوطلبان مجاز به انتخاب رشته نیمه اول شهریور ماه ۹۷ از طریق سایت سازمان سنجش منتشر می‌شود. او یادآور شد: آزمون ورودی دوره دکتری (Ph.D) نیمه متمرکز سال ۹۷ برای پذیرش در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دولتی و غیر دولتی از جمله دانشگاه آزاد و دانشگاه پیام نور روز جمعه، چهارم اسفندماه ۹۶ در حوزه‌های امتحانی مربوط طی یک نوبت برگزار می‌شود.
فعالیت‌های ضداجتماعی فارغ‌التحصیلان بیکار


یک پژوهشگر‌ مسائل اجتماعی و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با «آرمان» با اشاره به لزوم رسیدگی به معضل اشتغال جوانان تحصیلکرده و بیکار می‌گوید: دانشگاه و دانشجو تعریف مشخص دارند. دانشگاه‌ها مجموعه‌ای از دانشکده‌هاست، برای مثال در یک شهرستان 40دانشگاه داریم و دانشجویان این دانشگاه‌ها در دوره‌های کارشناسی‌ارشد و دکتری مشغول به تحصیلند. حسن عشایری می‌افزاید: این دانشجویان در این دانشکده‌ها در حال تحصیل هستند بدون آنکه ارتباط بین دانشجو و استاد، امکانات آزمایشگاهی و هرگونه کمیت و کیفیت دانشجویی رعایت شود. او تاکید می‌کند: دانشگاه جای پژوهش، علم‌آموزی و مرکز تفکر است. ویژگی و ذات تفکر آزادی فکر و اندیشه است. او خاطرنشان می‌کند: مسئولیت‌پذیری مدرسان و مدیران علمی کشور زیر سوال است. تولید انبوه در مدارک علمی و دانشگاهی داریم. جلو در دانشگاه‌ تهران انواع پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد و ISI فروخته می‌شود و در صورت پرداخت هزینه به راحتی می‌توان پایان‌نامه خرید. عشایری می‌افزاید: سال هاست در هنگام استخدام مدرک معیار شده و به نیازهای‌شغلی جامعه توجه نمی‌شود، بنابراین مهندسانی تربیت می‌‌شوند که از حداقل مهارت در شغل خود بهره‌مند نیستند و سطح علمی استادان دانشگاهی و کیفیت دروس نیز در سطوح مختلفی نزول می‌کند. او می‌گوید: نزول سطح تحصیلات به میزانی است که قطعا پس از 10 سال دارا بودن مدرک تحصیلی در هنگام استخدام بی‌اهمیت می‌شود و از افراد می‌خواهند مهارت‌های شغلی و تحصیلی خود را برای کسب شغل به نمایش بگذارند. در این صورت بیشتر بهره‌وری افراد مدنظر کارفرمایان قرار می‌گیرد و مدرک‌دانشگاهی اهمیت خود را از دست می‌دهد. عشایری می‌افزاید: جوانان سرمایه‌های ملی ما هستند و آینده کشور در دست آنهاست. در حال‌حاضر جوانان از گهواره تا گور برای کنکور درس می‌خوانند و لیسانس، فوق‌لیسانس و دکترا می‌گیرند، مقاله ISI می‌دهند، اما از شغل در خور آنان خبری نیست؛ این ناکارآمدی سیستم آموزشی را می‌رساند. او خاطرنشان می‌کند: اداره دانشگاه‌ها نیازمند برنامه‌ریزی، عملگرایی و جامعه‌شناسی دانشگاه‌ است. درست است که تاریخ دانشگاه‌های ایران به اندازه دانشگاه‌های خارجی نیست و پدیده دانشگاه در کشور وارداتی و مهد تولد دانشگاه‌ها اروپا و آمریکا بوده است، اما بیکاری جمعیت قابل‌توجهی فارغ‌التحصیلان با مدارک‌معتبر دانشگاهی آنها را به فعالیت‌های ضداجتماعی می‌کشاند و سبب بزهکاری، اعتیاد و دزدی در این افراد می‌شود. بنابراین آسیب‌شناسی کافی در سطح دانشگاه نکرده‌ایم که دانش‌آموخته جویای‌کار دچار بی‌فردایی نشود و با وجود مدرک‌دانشگاهی معتبر او را در هیچ‌ارگان، نهاد یا سازمانی به کار نگماریم. علاوه بر نقص‌های گوناگون مدیریتی جوانان نیز باید از آینده شغلی رشته‌تحصیلی خود آگاهی نسبی داشته و سپس مشغول به تحصیل شوند.