ضرغامی: قبل از این در دانشگاه آزاد ممنوع‌التصویر بودم

این روزها فضای عمومی دانشگاه‌ها درگیر برگزاری برنامه‌های روز دانشجو است؛ برنامه‌هایی که به دلیل قرار گرفتن 16 آذرماه میان تعطیلی چهارشنبه و جمعه، چند روزی زودتر «گرم» شده است و تشکل‌های دانشجویی با توجه به طیف‌های فکری خود، سخت در حال بهتر برگزار شدن مراسم‌ هستند. اما برنامه‌های اصلی و پرحرارت دانشگاه‌ها از یکشنبه آغاز شد و امروز نیز ادامه خواهد داشت. حضور حسن عباسی در دانشگاه طباطبایی، رحیم‌پورازغدی در دانشگاه علم و صنعت، حسین دهباشی در دانشگاه ارومیه، محمود صادقی در دانشگاه گیلان در روز یکشنبه؛ بهزاد نبوی، محمود صادقی، عبدا... رمضان‌زاده در دانشگاه تربیت‌مدرس، سعید زیباکلام در دانشگاه علامه طباطبایی، پیام فضلی‌نژاد و صادق زیباکلام در دانشگاه امام‌خمینی(ره) قزوین، مصطفی میرسلیم در دانشگاه تهران و علی مطهری در دانشگاه علامه در روز گذشته ازجمله این برنامه‌ها بودند. امروز نیز دانشگاه‌ها شاهد برنامه‌های متنوعی با حضور چهره‌های سیاسی، فرهنگی و حتی اجتماعی خواهند بود. علیرضا زاکانی در دانشگاه شهیدبهشتی، علی شکوری‌راد و مسعود پزشکیان در دانشگاه شهیدبهشتی، رسول منتجب‌نیا در دانشگاه رازی کرمانشاه، شهربانو امانی در دانشگاه علوم پزشکی ارومیه و عزت‌ا... ضرغامی و حجت‌الاسلام قاسمیان در دانشگاه تهران از مهم‌ترین افرادی هستند که در برنامه‌های تشکل‌های دانشجویی شرکت می‌کنند. همچنین بسیج دانشجویی واحد علوم و تحقیقات امروز در برنامه‌ای ویژه میهمان چهره‌های مقاومت خواهد بود.

 ضرغامی: دانشگاه آزاد اسلامی یک نهاد انقلابی است عزت‌ا... ضرغامی، رئیس اسبق سازمان صداوسیما در همایش «آزادی، استقلال» که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب برگزار شد، با بیان اینکه در دانشگاه آزاد اسلامی ممنوع‌التصویر و ممنوع‌الصوت بین دانشجویان بودم و ظاهرا این مورد رفع شده که در این جلسه دعوت شدم، گفت: «به مناسبت ۱۶ آذر از دانشجویان شور و هیجان انتظار می‌رود.» به گزارش خبرگزاری «دانشجو»، او با اشاره به جلسه‌ای که صبح با علی‌اکبر ولایتی داشت، گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی یک نهاد انقلابی است و وقتی بحث از نهاد می‌شود احساس می‌کنم امور سطحی‌تر مورد توجه است.»  عضو شورای عالی فضای مجازی گفت: «اسلامی‌بودن و انقلابی‌بودن به جوانب ظاهری نیست و دانشگاه آزاد اسلامی خمیرمایه آن انقلابی است.» او ادامه داد: «بچه‌های دانشگاه آزاد اسلامی از لحاظ علمی در سطوح بسیار خوبی هستند که نشان می‌دهد دانشگاه آزاد اسلامی زمینه‌های انقلابی و علمی بالایی دارد.»   ضرغامی گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی مثل جهاد انقلابی تاسیس شد و سایر دانشگاه‌ها با وجود دانشگاه آزاد اسلامی اصلاح و ترمیم شود.» رئیس اسبق صدا و سیما افزود: «همه مسئولان گذشته زحمت کشیدند، اما امروزه تغییرات این دانشگاه را باید به فال نیک بگیریم.»  او با اشاره به ۱۶ آذر به نام روز دانشجو گفت: «روز ۱۳ آبان که روز دانش‌آموز است و در اولین سال سالگرد این روز از سال بعد به این مناسبات اضافه شد و ۱۳ آبان به‌خاطر تسخیر لانه جاسوسی شد روز مبارزه با استکبار و ۱۶ آذر اگر بالاتر از ۱۳ آبان نباشد، کمتر نیست که سه دانشجو در این روز شهید شدند.»  ضرغامی با بیان اینکه خیلی از کشور‌ها استقلال ندارند، ادامه داد: «شما به‌عنوان دانشجو باید موضعی بگیرید که دولت کمی محکم‌تر عمل کند.»   رئیس اسبق صدا و سیما در پایان تصریح کرد: «برخی چون وابستگی مالی دارند بعضی حرف‌ها را نمی‌زنند. از این موقعیت دانشجو بودن استفاده کنید، چون دانشجو باید پیشگام و بتواند در صحنه باشد و پیشرو بودن خود را در همه بخش‌ها حفظ کند.»



  منتجب‌نیا: احزاب نباید در دانشگاه شعبه بزنند رسول منتجب‌نیا هم در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر یاسوج با تبریک روز دانشجو با بیان اینکه دانشجو می‌تواند موتور محرکه جامعه و شاقول باشد، افزود: «در روز 16 آذر باید به وظیفه خود عمل کنیم.»  منتجب‌نیا با بیان اینکه نسبت به آزادی دانشجویان چندین نظریه وجود دارد به آزادی مطلق اشاره کرد و گفت: «این همان آزادی بود که با انقلاب کنار رفت و نظریه دوم اینکه می‌گوید دانشجو فقط باید علمی باشد و وارد سیاست نشود و فضای دانشگاه منهای سیاست باشد که رهبری این نظریه را رد کردند و گفتند خدا لعنت کند کسانی که دانشگاه را غیرسیاسی می‌خواهند.»  او به نگاه دیگر اشاره کرد و گفت: «نگاه دیگر می‌گوید دانشجو باید سیاسی باشد اما سیاستی را که ما می‌گوییم قبول کند و خودش اهل سیاست نباشد که این قابل پذیرش نیست.» این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه با اشاره به اینکه نباید دانشجو را مقید کنیم تا خط سیاسی ما را دنبال کند آن را یک نوع زورگویی دانست و ادامه داد: «نگاه چهارم نگاه معتدل است که می‌گوید فضای آزاداندیشی باید وجود داشته باشد ولی در چارچوب قانون باشد و فضای دانشگاه نباید فضای مشت و لگد شود.»   او با تاکید بر اینکه دانشجو خودش باید انتخاب کند، افزود: «کجای امنیت دانشگاه خدشه‌دار می‌شود که اصولگرا و اصلاح‌طلب یکدیگر را دعوت کنند، لذا بهترین وسیله رشد و تکامل و تعالی دانشگاه همین تضارب آراست.» او با بیان اینکه هنگام درس نباید وارد مباحث سیاسی شد، افزود: «طرح مسائل سیاسی و تحلیل‌ها باید در جای خود باشد و هیچ ضرری هم برای دانشگاه ندارد.»  این فعال سیاسی با بیان اینکه نباید بگوییم در دانشگاه یک لیست بیاید صحبت کند و در برنامه‌ها شرکت کند و یک لیست نباشد، تصریح کرد: «این دو جناح دو بال هستند و باید هر دو در برنامه‌ها باشند و لیست سیاه و سفید نباید درست کنیم که در روزنامه‌ها نوشته شده بود و من فکر نمی‌کنم چنین چیزی وجود داشته باشد.»

 مطهری: دانشگاه و دانشجو یکی از دیده‌بان‌های جامعه است علی مطهری هم در همایش بزرگداشت روز دانشجو در دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی از موضوعات مختلفی سخن گفت. او با بیان اینکه اراده مسئولان کشور بر حل موضوع حصر است، گفت که در حال حاضر نرمشی در مقامات کشور در موضوع حصر به وجود آمده است. به گزارش «ایسنا»، نماینده مردم تهران ادامه داد: «مساله مهم این است که در حال حاضر نرمشی در مقامات کشور در موضوع حصر پیدا شده، تصمیم بر این است که ان‌شاءا... این موضوع را حل کنند. به نظر می‌رسد اراده بر این است که این موضوع حل شود.  در ملاقات‌هایی که داشتیم هم موضع‌شان نسبت به گذشته تغییر کرده است.» این عضو فراکسیون امید مجلس در ادامه ضمن گرامیداشت ۱۶ آذر، روز دانشجو، گفت: «اهمیت جنبش دانشجویی در این است که دانشگاه و دانشجو یکی از دیده‌بان‌های جامعه است که به‌موقع باید آژیر خطر را بکشد. تعبیر جنبش دانشجویی قبل از انقلاب نیز مطرح بود و امروز هم مطرح است. در ابتدای انقلاب نیز می‌گفتند آیا در این شرایط نیازمند این تعبیر هستیم؟ برخی‌ می‌گفتند نیازی به جنبش دانشجویی نیست چون حکومت شاه از بین رفت، ولی این حرف درست نیست و ما همیشه نیاز به جنبش دانشجویی داریم چون قدرت‌ها همیشه نیازمند نقد هستند و اگر تمرکز و نقدی بر قدرت نباشد، حکومت‌ها دچار فساد می‌شوند.»

 محمدیان: جریان دانشجویی نماد مقاومت در برابر استکبار و ظلم است محمد محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها هم در مراسم بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه علوم قضایی با اشاره به لزوم آگاهی دانشجویان از مسائل سیاسی با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرمودند: «خدا لعنت کند کسی که دانشگاه را سیاسی نخواهد»، بیان کرد: «رهبری هزینه سیاسی بودن دانشگاه‌ها را می‌داند اما حواشی مهم نیست، دانشجو باید درک سیاسی داشته باشد و بداند قواعد قدرت جامعه چیست و چه کسانی در کشور، منطقه و دنیا تاثیرگذار هستند.»  او با بیان اینکه 16 آذر نماد مبارزه با استکبار، ظلم، سلطه‌جویی و زیاده‌طلبی است، افزود: «تا کجا باید عقب‌نشینی و سازش کرد، قبل از انقلاب می‌گفتند امکان پیروزی مشت در برابر تانک نیست، مگر می‌شود در برابر آمریکا و نظم جهانی راه دیگری رفت اما اگر پشت مشت اعتقاد باشد حتما پیروز می‌شود.»

 صادقی: دانشگاه را رو به احتضار نمی‌بینم محمود صادقی، نماینده مجلس شورای اسلامی هم در نشست گرامیداشت روز ۱۶ آذر با نام «دانشگاه؛ احیا یا احتضار » که به همت انجمن اسلامی پیشروی دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، گفت: «حق آموزش یک حق بشری است و همه آحاد ملت حق دسترسی به آموزش دارند و اصل ۳۰  قانون اساسی این امر را متعلق به همه ملت می‌داند.»  صادقی با اشاره به قانون مصوب سال ۶۴ درباره هیات‌علمی دانشگاه‌ها ادامه داد: «باید این قانون اصلاح شود.این بلاتکلیفی به‌خصوص در دوره‌ای زمینه را فراهم کرد تا بسیاری از اعضای هیات‌علمی تعلیق شوند.»   نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به فضای امروز دانشگاه‌ها اظهار کرد: «من دانشگاه را رو به احتضار نمی‌بینم و معتقدم همین که فضایی فراهم شده تا ما دور هم بنشینیم و صحبت کنیم و دوباره شاهد احیای انجمن اسلامی هستیم نشان‌دهنده این است که فضا به سوی بهتر شدن رفته و اینکه امروز عده‌ای می‌خواهند با فضاسازی کاری کنند که ما فکر کنیم هیچ اتفاقی نیفتاده است نباید مورد توجه قرار دهیم و مایوس شویم.»  او در پایان گفت: «با توجه به مشکلات اینچنینی که در آموزش عالی ما و برای دانشجویان‌مان وجود دارد، از جمله درباره وضعیت دانشجویان بورسیه و مواردی از این دست لازم است که آقای روحانی به‌عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی به رسیدگی این موارد توجه بیشتری داشته باشند.»

حاشیه‌های پررنگ‌تر اما در کنار این مراسم که در بیش از 100 دانشگاه در حال برگزاری است، تجمع روز گذشته اعضای شوراهای صنفی برخی از دانشگاه‌ها حاشیه‌ساز شد. دانشگاه تهران، شهیدبهشتی، علامه طباطبایی و خوارزمی چهار دانشگاهی بودند که اعضای این شورا نسبت به آنچه آنها اعتراض به کالایی‌سازی آموزش می‌دانستند، تجمع کردند. در حاشیه این تجمع شعارهایی همچون «دانشگاه پادگانِ. تدبیر امید چاخانِ»، «منطق سرمایه‌داری. استثمار، بیکاری» و «نه به تبعیض جنسیتی» نیز دیده می‌شد. این تجمع در حالی است که نماینده این شوراها در مراسم اخیر روز دانشجو که با حضور رئیس‌جمهور در دانشگاه سیستان‌وبلوچستان برگزار شد ضمن اشاره به مشکلات آموزشی دانشجویان، خواستار اعطای مجوز به ایجاد تشکل‌های دانشجوییِ «دگراندیش» شد.  از سوی دیگر تحصن 17 روزه دانشجویان صنعت نفت نیز یکی دیگر از رویدادهای خبرساز بوده است، تحصنی که با تعطیلی دانشگاه صنعت نفت آبادان و لغو آزمون استخدامی وزارت نفت از سوی دیوان عدالت اداری همزمان شد.