عضویت در WTO ؛ راهگشای رقابت عادلانه صادرگنندگان

تفاهم- گروه گزارش: رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: عدم عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی (WTO) از جمله عواملی است که رقابت نابرابری را برای صادرکنندگان ایرانی به وجود آورده است. محمد لاهوتی در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان تهران اظهار کرد: برخی قوانین باید مورد بازنگری قرار بگیرد. این در حالی است که قیمت بالای تمام شده رقابت را سلب می کند و از سوی دیگر نرخ ارز قیمت تمام شده را بالا می برد. وی بیان کرد: کف حضور در یک نمایشگاه خارجی حداقل ۵۰ هزار یورو است و این موضوع نیازمند حمایت جدی است.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: قیمت حمل و نقل کالا در ایران ۳ برابر قیمت‌های جهانی بوده که این موضوع به شدت در هزینه تمام شده کالای صادراتی تاثیرگذار است. وی افزود: قیمت تمام شده صادرات کالا باعث می‌شود که به راحتی نتوانیم در بازار کشورهای هدف حضور یابیم؛ در صورتی که دولت سرمایه‌گذاران خارجی را در بخش حمل و نقل به کشور گسیل کند، می‌توانیم دوباره صادرات را افزایش دهیم. لاهوتی درباره موانع موجود در خصوص واردات کالا به صورت ورود موقت به منظور صادرات گفت: قوانین در این ارتباط باید بازنگری شود تا بتوانیم با وارد کردن مواد اولیه تولید مورد نیاز، صادرات داشته باشیم و شرکت‌های بزرگ صادراتی ایجاد کنیم.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران نیز در این همایش از لغو الزام صادرکنندگان به پرداخت یک در هزار درآمد به اتاق های بازرگانی از سال آینده خبر داد. مسعود خوانساری گفت: در سال های
تحریم ارتباط ما با دنیا قطع بوده و انتظار اینکه صادرات بالایی داشته باشیم، خیلی به جا نیست؛ در این میان باید به این نکته اشاره کرد که دولت بزرگ، بزرگترین آفت برای اقتصاد است و باعث می شود مشکلات پابرجا بماند. وی تصریح کرد: در سال های بعد قرار بر این است که همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه را به یک همایش چالشی تبدیل کنیم و از سال بعد یک در هزار صادرات را حذف خواهیم کرد که بسته آن از سال بعد اجرایی خواهد شد.


مقیمی، استاندار تهران نیز در این مراسم با بیان اینکه آمار صادراتی، شرایط را برای دولت و صادرکنندگان سخت می کند، گفت: دولت و مجلس همراهی با هم را انتخاب کرده اند؛ ضمن اینکه بخش خصوصی نیز با دولت هم راستا است؛ بنابراین در این شرایط نباید عملکرد فعلی را به ثبت رساند.
وی با بیان اینکه شروع حل مشکلات از شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خواهد بود، تصریح کرد: تعهد سال ٩٦ برای صادرات سال را امسال کاهش داده ایم و می خواهیم به ٦.١ میلیارد دلار برسیم اما باید تلاش کنیم چرا که در هشت ماهه امسال، ٤ میلیارد دلار محقق شده است که قابل قبول نیست.
رتبه ایران در زمینه کارآیی بازار
در میان 137 کشور، 130 است
دبیر ستاد تنظیم بازار نیز در این همایش، با اشاره به وجود موانع داخلی تولید و صادرات گفت: مشکلاتی که امروز درباره صادرات از آن صحبت می‌کنیم همان مشکلاتی است که ۳۰ سال قبل وجود داشته و درباره آن صحبت کرده‌ایم. محسن بهرامی ارض‌اقدس در ادامه با اشاره به گزارش مجمع جهانی اقتصاد و وضعیت فضای کسب و کار ایران در اقتصاد جهانی گفت: رتبه ایران در زمینه کارآیی بازار در میان 137 کشور 130 است؛ همچنین در دیگر بخش‌هایی مانند توان جذب استعدادها دارای رتبه 108، حفظ استعدادها رتبه 104، مشارکت زنان و نیروی کار رتبه 136 (که در مقایسه با سال 84، 4 رتبه کاهش یافته است)، همکاری بین کارفرما و کارگر رتبه 121، انعطاف‌پذیری دستمزدها رتبه 120، اتکا به مدیریت حرفه‌ای رتبه 120، میزان دستمزد و بهره‌وری رتبه 100، تاثیر نظام مالیاتی بر انگیزه کاری رتبه 79 را داریم که همه این موارد بخشی از فضای کسب و کار کشور به حساب می‌آید.
صادرات کالا از استان تهران
به بیش از 130 کشور جهان
محمدرضا مس فروش- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران نیز در بخشی دیگر از همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان تهران گفت: براساس آمار گمرک و سازمان توسعه تجارت، سهم صادرات استان تهران از کل صادرات کشور، رقم 24.86 است. وی افزود: صادرات کالا از استان تهران به بیش از 130 کشور جهان انجام می شود که محصولات پتروشیمی 14.5 درصد از کل صادرات استان تهران و فرش 2.5 درصد و در محصولات کشاورزی 5 درصد و صنایع غذایی 6 درصد صادرات استان تهران را تشکیل می دهد.
گفتنی است؛ در همایش «معرفی و تقدیر از صادرکنندگان نمونه سال 1396 استان تهران» که برای اولین بار توسط بخش خصوصی و اتاق بازرگانی تهران با حضور مقامات دولتی و بخش خصوصی برگزار شد، از 20 صادرکننده نمونه استان تهران تقدیر به عمل آمد.