سهام دولت در شرکت های بیمه باید واگذار شود

تفاهم - گروه گزارش: بیست و چهارمین همایش ملی بیمه و توسعه با شعار" مدیریت ریسک و بیمه؛ الزامات، چالش‌ ها و راهکار‌ها" آغاز به کار کرد. در این همایش، عبدالناصر همتی- رئیس کل بیمه مرکزی، محمدرضا پورابراهیمی- رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و مسعود کرباسیان- وزیر امور اقتصادی و دارایی حضور دارند. هدف از برگزاری این همایش، تأکید بیشتر بر افزایش آگاهی درک از ریسک و اولویت دار کردن توجه به آن، به منظور افزایش تقاضای عمومی برای امنیت، آرامش و سلامت است.
امیر صفری- سرپرست پژوهشکده بیمه و دبیر این همایش در آئین آغاز به کار بیست و چهارمین همایش ملی بیمه و توسعه با گرامیداشت روز بیمه اظهار کرد: موضوع همایش امسال به مدیریت ریسک اختصاص دارد. وی افزود: حوادث طبیعی فاجعه بار و برخی حوادث با منشاء انسانی در جامعه ما به دفعات در حال رخ دادن است و به دلیل این چالش مهم، همایش امسال به مدیریت ریسک اختصاص یافت تا راه حل هایی برای آن پیدا شود. به گفته وی، در همایش امسال، 15 مقاله از میان 130 مقاله ارسالی در نشست های تخصصی ارائه می شود.
رئیس کل بیمه مرکزی:
رشد 20 درصدی صنعت بیمه در هشت ماه امسال


رئیس کل بیمه مرکزی در این همایش، از رشد 20 درصدی صنعت بیمه در هشت ماه سال جاری خبر داد و اظهار کرد: در این مدت، رشد خسارت هم متناسب با رشد حق بیمه بوده که نشان می دهد صنعت بیمه روند کنترل ریسک را جدی گرفته است. عبدالناصر همتی افزود: در دو دهه گذشته، صنعت بیمه رشد خوبی داشته و رشد این صنعت، چهار برابر تولید ناخالص داخلی بوده است. رئیس کل بیمه مرکزی تصریح کرد: وظیفه بیمه مرکزی، حفظ حقوق بیمه گذاران، سهامداران و بیمه گران است و به همین دلیل، موضوع حاکمیت شرکتی، پیگیری و آئین نامه آن به تصویب رسید. همتی با بیان این که مدیریت ریسک از الزامات اصلی حاکمیتی شرکتی به شمار می رود، افزود: این آئین نامه سبب می شود شرکت های بیمه، کنترل اثربخش و مدیریت ریسک را جدی بگیرند.
رئیس کل بیمه مرکزی، نبود آموزش های دقیق و ضعف ارتباطات بین المللی در زمینه مدیریت ریسک را دو چالش صنعت بیمه برشمرد و افزود: در بلندمدت، همه ذی نفعان صنعت بیمه از منافع این نوع مدیریت بهره مند می شوند. همتی به اقدامات بیمه مرکزی برای کنترل توانگری مالی و اعمال نظارت بر شرکت های بیمه اشاره و اظهار کرد: تخصصی کردن شرکت های بیمه و تفکیک شرکت های
بیمه عمر از غیر عمر، یکی از رویکردهای ما است که مقررات موردنیاز برای آن به تصویب رسیده است. رئیس کل بیمه مرکزی تصریح کرد: در بیمه مرکزی، مدیریت ویژه نظارت بر بیمه های عمر در هفته آینده راه اندازی می شود تا نظارت جدی و کنترل بیشتری بر این نوع بیمه ایجاد شود.
وزیر اقتصاد:
سهام دولت در شرکت های بیمه باید واگذار شود
وزیر امور اقتصادی و دارایی نیزدر این همایش اظهار کرد: سهام باقیمانده دولت در سه شرکت بیمه باید در دولت دوازدهم واگذار شود.مسعود کرباسیان» با بیان این مطلب ، خصوصی سازی را از اولویت های صنعت بیمه در دولت دوازدهم برشمرد و گفت: آن سه شرکت بیمه که هنوز بخشی از سهام آنها در اختیار دولت است، باید به بخش خصوصی واگذار شود.وزیر اقتصاد اظهار کرد: نمی توان دنبال خصوصی سازی و اجرای سیاست های اصل 44 در اقتصاد بود، اما در وزارت اقتصاد، مالکیت دولتی در بیمه داشته باشیم. وی افزود: نمی خواهیم بیمه زندگی و عمر مثل بیمه شخص ثالث به صورت تکلیف و اجبار اجرایی شود؛ بلکه مردم باید با آگاهی، این نوع بیمه نامه را خریداری کنند.
کرباسیان در ادامه به دستاوردهای برجام اشاره کرد و خواستار تلاش جدی و مستمر در مشارکت با بیمه های خارجی و بیمه های اتکایی شد.وی با بیان اینکه مذاکراتی با شرکت های فرانسوی در این زمینه انجام شده، گفت: باید در زمینه بیمه های اتکایی بیش از گذشته فعال بود و اطمینان خاطر را در واگذاری اتکایی به خارج، به فعالان اقتصادی داد.
 وی در ادامه افزود:صنعت بیمه علاوه بر اهمیت اقتصادی آن، در زندگی و کسب و کار مردم اهمیت صد چندان دارد.وی افزود: آینده فضای کسب و کار را نمی توان بدون بیمه تصور کرد؛ زیرا منابع مالی بیمه می تواند اثر قابل توجهی را در بازارهای دیگر، اعم از بورس و بانک برجای بگذارد..وزیر اقتصاد ادامه داد: در شرایطی که توقع می رفت شاهد نوسان بازار سرمایه باشیم، بورس به قله رشد خود رسید که در این میان نمی توان نقش صندوق های
سرمایه گذاری بیمه را نادیده گرفت.وی با بیان اینکه در اقتصاد مقاومتی، تاب آوری اقتصاد ملی و کاهش آسیب پذیری اقتصاد دیده شده که در هر دو مورد نقش بیمه بسیار قابل توجه است، گفت: اقتصاد امن، با صنعت بیمه پویا و توانمند میسر می شود.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:
صنعت بیمه لنگر اقتصاد کشور است
در ادامه، محمد رضا پور ابراهیمی- رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز اظهار کرد: صنعت بیمه برای کاهش ریسک و رفع چالش ها طراحی شده و نباید در درون خود، بحران و چالش داشته باشد. وی افزود: متأسفانه در ادوار گذشته و
دولت های پیشین، سوء مدیریت هایی صورت گرفت و ضعف نظارتی سبب شد آسیب هایی به این صنعت وارد شود که امروز هم با تبعات منفی آن دست و پنجه نرم می کنیم. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به وضعیت صورت های مالی برخی از شرکت های بیمه اشاره و تصریح کرد: بازسازی و بهسازی این صنعت، از ضرورت های جدی محسوب می شود تا بعد از این، رشد منفی شرکت های بیمه را شاهد نباشیم. وی خاطرنشان کرد: صنعت بیمه از ارکان تعیین کننده و لنگر اقتصاد کشور به شمار می آید و باید توانایی تحمل ریسک داشته باشد. وی به عزم مجلس برای حذف مالیات بر ارزش افزوده صنعت بیمه تأکید کرد و افزود: یکی از دغدغه های جدی مجلس، بالارفتن ضریب نفوذ بیمه در جامعه است و اگر مالیات بر ارزش افزوده مانعی در مسیر تحقق این هدف بزرگ باشد، با نظر کارشناسان و سیاست گذاران صنعت بیمه، این مانع را از سر راه فعالان این صنعت برمی داریم.