پرواز سهراب

بامداد دوشنبه لحظات عجیبی برای وزنه‌برداری ایران بود.  کیانوش رستمی که انتظار می‌رفت به راحتی آب خوردن قهرمان جهان شود به خاطر مصدومیت و انتخاب وزنه غلط، شانس مدال دو ضرب و مجموع را از دست داد اما ساعاتی بعد سهراب مرادی دست به کار بزرگی زد و رکورد جهان را بعد از 17 سال شکست. سهراب مرادی، ملی‌پوش دسته ۹۴ کیلوگرم ایران با مهار وزنه ۲۳۳ کیلوگرم، یک کیلوگرم رکورد دوضرب و با ثبت وزنه ۴۱۷ کیلوگرم در مجموع ۴ کیلوگرم رکورد جهان را ارتقا داد. هفتمین روز رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی بزرگسالان جهان در آناهیم آمریکا با رقابت گروه A دسته ۹۴ کیلوگرم پیگیری شد.  در این وزن سهراب مرادی، قهرمان جهان و المپیک دست به کار بزرگی زد و ضمن کسب 3 نشان ارزشمند طلای جهان، رکورد دوضرب و مجموع جهان را ارتقا داد. سهراب مرادی که با ثبت وزنه ۱۸۴ کیلوگرم در حرکت یکضرب طلا گرفته بود، در حرکت دوضرب نیز ابتدا وزنه ۲۲۰ کیلویی را بالای سر برد و سپس برای دومین مرتبه وزنه ۲۳۳ کیلوگرمی را به نام خود ثبت کرد تا یک کیلوگرم رکورد سیمون کولچی از لهستان را که در مسابقات جهانی ۲۰۰۰صوفیا ثبت شده بود ارتقا دهد.
سیدایوب موسوی دیگر ملی‌پوش دسته ۹۴ کیلویی کشورمان نیز که در حرکت یکضرب وزنه ۱۷۱ را مهار کرد و در جایگاه پنجم قرارگرفت، در حرکت دوضرب ابتدا وزنه ۲۰۸ کیلویی را بالای سر برد و در دومین حرکت  هم وزنه ۲۱۴ کیلوگرمی را مهار کرد تا با مجموع ۳۸۵ کیلوگرم به 2 مدال نقره حرکت دوضرب و مجموع
دست یابد.
فرخودبیک سوبیروف از ازبکستان که در حرکت یکضرب با ثبت وزنه ۱۸۳ کیلوگرم به مدال نقره دست یافته بود، در حرکت دوضرب 3 بار پیاپی وزنه‌های درخواستی خود را مهار نکرد تا از گردونه مسابقات حذف شود.


کیانوش و یک اشتباه
پس اینکه کیانوش رستمی در حرکت یکضرب وزنه ۱۷۴ کیلویی را مهار کرد و مدال نقره گرفت، در حرکت دوضرب 2 مرتبه وزنه ۲۱۲ کیلوگرم و یک بار نیز وزنه ۲۱۵ کیلویی را نتوانست مهار کند تا کار خود را در رقابت‌های جهانی آناهیم با یک مدال نقره حرکت یکضرب به پایان برساند. علی میری نیز با ثبت وزنه ۱۵۵ کیلویی در جایگاه هفتم قرار گرفته بود، در حرکت دوضرب ابتدا وزنه ۱۹۳ کیلویی را بالای سر برد ولی در مرتبه دوم و سوم وزنه ۲۰۱ کیلوگرم را نتوانست بدرستی مهار کند و در حرکت دوضرب ششم شد و با مجموع ۳۴۸ کیلوگرم در جایگاه هفتم قرار گرفت.
حکومت خودمختار کیانوش رستمی
پس از درگیری‌های متوالی کیانوش رستمی و سجاد انوشیروانی در جایگاه وزنه‌بردار و سرمربی تیم‌ملی وزنه‌برداری ایران که در نهایت به تمرد رستمی از دستورات مربی و انجام انفرادی تمرینات وی منجر شد، این بار اما عدم توجه به توصیه پزشک فدراسیون جهانی نه‌تنها عاملی برای مدال نگرفتن رستمی بود بلکه امکان داشت او را در وضعیتی قرار دهد که سالیان سال سلامتش را به خطر بیندازد. کیانوش رستمی وزنه‌بردار ۸۵ کیلوگرم ایران که برای شرکت در مسابقات جهانی در آناهیم آمریکا به سر می‌برد، در تمرینی پیش از آغاز این رقابت‌ها مصدومیت قدیمی‌اش تشدید شد. این مصدومیت پس از تمرین روز پنجشنبه ملی‌پوشان وزنه‌برداری در آمریکا در تاریخ نهم آذرماه سال جاری شکل گرفت. در این تمرین کیانوش رستمی از ناحیه پا احساس ناراحتی کرد و پزشک فدراسیون جهانی پس از معاینه رستمی اعلام کرد قهرمان المپیک ۲۰۱۶ ریو از ناحیه رباط پای چپ دچار پارگی جزئی شده است و به همین دلیل نباید حداقل تا چند روز آینده هیچ وزنه‌ای بزند، زیرا در صورت رفتن زیر وزنه دچار پارگی کامل رباط می‌شود. پزشک IWF اعلام کرد حضور رستمی در مسابقات بستگی به خودش دارد اما شرکت او در این دوره از رقابت‌ها را به هیچ‌وجه تایید نمی‌کند، در نهایت هم زانوی مصدوم رستمی از سوی تیم پزشکی بانداژ و به وی دستور استراحت مطلق داده شد.  همچنین قرص‌های مخصوصی نیز برای قهرمان وزنه‌برداری ایران تجویز شد که او باید روزانه آنها را مصرف کند. تمام این اتفاقات در حالی رخ داده بود که رستمی قبل از حضور در آمریکا گفته بود شرایطش برای این مسابقات ایده‌آل نیست و امید کمی برای کسب مدال دارد.
شرایط نامطلوب رستمی قبل از اعزام
شرایط نامطلوب کیانوش رستمی تنها به مصدومیت پیش از آغاز مسابقات جهانی خلاصه نمی‌شد، او به شخصه اعلام کرده بود شاید در این رقابت‌ها مدال نگیرد، چرا که ۱۱ ماه بلاتکلیف بوده است. «کمتر از 3 ماه تمرین کردم و عالی نیستم و شرایط روحی خوبی ندارم». وی صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: «11ماه درباره نحوه تمرین کردنم بلاتکلیف بودم و چند ماه مانده به آغاز مسابقات گفتند بیایم تنها تمرین کنم.  چه انتظاری از من دارند که در مسابقات جهانی رکورد بشکنم و اتفاقات خوبی رخ دهد؟»
در فدراسیون وزنه‌برداری خبری از رفتار حرفه‌ای نیست
ماجراهای رستمی و انوشیروانی در وزنه‌برداری ایران بر هیچ‌کس پوشیده نیست. قهرمان المپیک حاضر به صلح با اردوی تیم‌ملی نشد و به تنهایی تمریناتش را بر خلاف دستور سرمربی تیم‌ملی ادامه داد و حتی مخالفت ریاست فدراسیون وزنه‌برداری هم عاملی برای تغییر مسیر در این باره نبود.  اتفاقی که شاید نمونه آن در هیچ‌کجای دنیا وجود نداشته باشد و تنها در کشوری شاهد آن باشیم که بازیکن‌سالاری بر رعایت قوانین و مقررات و حتی عرف ارجح باشد. با این حال اما عدم توجه کیانوش رستمی به توصیه پزشک فدراسیون جهانی وزنه‌برداری هم در نوع خود جالب است، جایی که حتی به این وزنه‌بردار گفته شده وزنه زدن او در این مسابقات می‌تواند منجر به پارگی کامل رباطش شود، آن هم در حالی که خود کیانوش رستمی بخوبی می‌دانسته به علت عدم تمرین‌های مناسب طی یک سال گذشته و دوری از مسیر آمادگی چقدر شرکت در این مسابقات می‌تواند برایش خطرناک باشد.  آنچه اما درباره این ورزشکار و سیاست‌های فدراسیون وزنه‌برداری قابل تامل بوده این است که به چه دلیل باید ورزشکاری در این سطح تنها مرجع تصمیم‌گیری‌اش خودش باشد و حتی به دستورات و توصیه‌های سرمربی، پزشک و رئیس فدراسیون هم توجهی نکند،‌ گویا در وزن 85 کیلوگرم وزنه‌برداری ایران هیچ رای و تصمیمی بالاتر از نظر کیانوش رستمی نیست.