عاقبت فتنه‌

در میانه تشدید درگیری‌های ارتش یمن و کمیته‌های مردمی با شبه‌نظامیان وابسته به رئیس‌جمهور مخلوع این کشور، منابع رسمی در یمن خبر مرگ علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور مخلوع این کشور را اعلام کردند. وزارت کشور یمن عصر دیروز با اعلام رسمی خبر مرگ علی عبدالله صالح، بر «پایان حضور شبه‌نظامیان خائن و کشته شدن علی عبدالله صالح، رهبر این شبه‌نظامیان و شماری دیگر» تاکید کرده است. همچنین این وزارتخانه با اعلام اینکه تمام پایگاه‌ها و مواضع شبه‌نظامیان خائن در صنعا و اطراف آن و دیگر استان‌ها در کنترل کامل انصارالله است، پایان بحران صنعا را اعلام کرد. در بیانیه وزارت کشور یمن تأکید شده است: «ساقط شدن طرح فتنه، به مثابه سقوط خطرناک‌ترین طرح خیانتی بود که با نیروهای متجاوز علیه یمن همراهی کرد».
وزارت کشور یمن این اتفاق را «پیروزی» توصیف و در پایان بیانیه اعلام کرد: «با این پیروزی تعیین‌کننده در سیر نبرد آزادی‌خواهی و استقلال‌طلبی، وزارت کشور شاکر خداوند متعال است و از بزرگان و شورایعالی سیاسی و دولت نجات ملی و مردم یمن و قبایل و همه نیروهای ملی برای کمک به برقراری امنیت در کشور
تشکر می‌کند».
 طبق گزارش منابع یمنی، علاوه بر صالح، دبیر کل کنگره مردمی و معاون او نیز که همراه علی عبدالله صالح بودند هم کشته شده‌اند. منابع وابسته به ارتش یمن می‌گویند علی عبدالله صالح که اخیرا در راستای طرح نیروهای ائتلاف متجاوز سعودی فتنه‌ای بزرگ در پایتخت راه انداخته بود، ظهر دوشنبه در حالی‌که قصد فرار به امارات داشت، توسط نیروهای امنیتی وابسته به انصارالله رصد شد و در بین راه صنعا به مأرب به هلاکت رسید. «اسامه ساری» از روزنامه‌نگاران مطرح یمنی نیز می‌گوید علی عبدالله صالح هنگام فرار از صنعاء به سوی استان مأرب، در نقطه امنیتی «خولان الطیال» کشته شده است. به گفته این روزنامه‌نگار یمنی، او با علی محسن الاحمر (از نظامیان وابسته به دولت مستعفی و عربستان) قرار قبلی داشته تا به مأرب فرار کند و از آنجا به امارات منتقل شود. پس از اینکه رسانه‌های وابسته به انصارالله تصاویر و فیلمی از جسد علی عبدالله صالح را منتشر کردند، تلویزیون العربیه عربستان که پیش‌تر مدعی شده بود عبدالله صالح کشته نشده و از اقدامات اخیر وی علیه انقلابیون یمن ابراز خرسندی می‌کرد، بالاخره خبر مرگ وی را اعلام کرد. رئیس‌جمهور مخلوع یمن در روزهای اخیر با اتکا به عربستان سعودی و امارات، علیه دولت وحدت ملی صنعا شوریده بود و نیروهای تحت فرمانش به نیروهای محور مقاومت یمن حمله کرده بودند.


دستگیری فرزندان صالح
همزمان با کشته‌شدن رئیس‌جمهور مخلوع یمن، نیروهای امنیتی این کشور در یک عملیات دقیق موفق شدند 5 تن از پسران علی عبدالله صالح (خالد، صلاح، صخر، مدین و ریدان) را در شهر صنعا دستگیر کنند. پیش‌تر و صبح دوشنبه نیز منزل فرزند علی عبدالله صالح تحت کنترل نیروهای ارتش یمن درآمده بود.
سرانجام ائتلاف با امارات
بعد از اعلام شدن رسمی خبر کشته شدن صالح، محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله یمن اعلام کرد: «ما مشکلی با برادران خود در حزب المؤتمر نداریم، بلکه مشکل ما با خیانتکارانی است که با دشمن همدستی کردند». عبدالسلام افزود: امارات بود که علی عبدالله صالح را به این سرانجام خفت‌بار کشاند. وی گفت: کنگره ملی یمن شریک ما در شورای سیاسی و در مقابله با دشمن است و تقویت همکاری‌ها بیش از پیش ضرورت دارد. به گفته عبدالسلام، عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله، سرکرده شبه‌نظامیان طراح خیانت را به گفت‌وگو دعوت کرد اما آنها این دعوت را موضع ضعف تلقی کردند و سپس نهادهای دولتی را هدف گرفتند. هواپیماهای دشمن (سعودی) نیز 50 حمله هوایی در کمک به شبه‌نظامیان (صالح) کردند اما سرانجام ناکام ماندند.
جشن و شادی در صنعا
همزمان با انتشار خبر کشته شدن علی عبد‌الله صالح، مردم در صنعا تجمع کرده و به جشن و شادی مشغول شدند. طبق گزارش تلویزیون العالم، آرامش در صنعا برقرار و تیراندازی‌ها متوقف شده است.
ائتلاف متجاوز مردم صنعا را تهدید کرد
به‌دنبال کشته شدن علی عبدالله صالح، ائتلاف سعودی با انتشار بیانیه‌ای فوری از شهروندان ساکن صنعا خواسته از پایگا‌‌ه‌های انصارالله تا 500 متر فاصله بگیرند. در همین حال، گزارش‌ها حکایت از پرواز گسترده جنگنده‌های سعودی بر فراز شهر صنعا دارد و به‌نظر می‌رسد ائتلاف متجاوز در نظر دارد بمباران پایتخت یمن را تشدید کند. در این میان، شاهدان عینی روز گذشته تاکید کردند همزمان با گسترش درگیری‌های داخلی در شهر صنعا، جنگنده‌های ائتلاف اهدافی در پایتخت یمن را بمباران کردند. طبق اعلام این منابع، این حملات ‌به اهدافی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی صنعا و وزارت کشور انجام شد. همزمان گزارش شده عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن به شبه‌نظامیان مزدور سعودی دستور داده وارد صنعا شوند. همچنین گارد ریاست‌جمهوری وابسته به منصور هادی در تعز از نیروهای خود خواست برای لغو محاصره صنعا و رویارویی با انصارالله وارد عمل شوند.
تسلیم شدن صدها شبه‌نظامی هوادار صالح
همزمان محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله یمن گفت صدها شبه‌‌نظامی وابسته به علی عبدالله صالح پس از اینکه دریافتند تحرکات اخیر خیانت آشکار است، خود را تسلیم کردند. وی در گفت‌و‌گو با المیادین افزود: جنگنده‌های ائتلاف متجاوز سعودی منازل شهروندان و اماکن عمومی را هدف حمله قرار داده‌اند. عبدالسلام تصریح کرد: این جنگنده‌ها سعی دارند در درگیری‌های صنعا نفوذ کنند و با شبه‌نظامیان خائن همراه شوند.
حوادث غافلگیرکننده در انتظار امارات
 در سایه تحولات اخیر در یمن، سرتیپ ستاد اشرف لقمان، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در گفت‌‌وگو با تلویزیون المیادین اظهار داشت آنچه‌ در صنعا رخ داد،  اتفاق کم‌اهمیتی بود که نشان‌دهنده خروج علی عبدالله صالح از ائتلاف با انصارالله و همپیمانی‌اش با نیروهای متجاوز (ائتلاف تحت رهبری سعودی) به یمن بود. سخنگوی نیروهای مسلح یمن تأکید کرد تمام صنعا به آغوش دولت یمن بازگشته است و اوضاع امنیتی در این شهر پایدار و آرامش بر آن حاکم است. وی از مرحله جدیدی از تنش با امارات خبر داد و گفت: امارات دیگر کاملا ناامن است. نیروهای مسلح یمن موشک‌های کروز زیادی دارند و حوادث غافلگیرکننده بیشتری در راه است. لقمان متذکر شد: نیروهای مسلح یمن توانایی ساخت و تولید تعداد بیشتری از موشک‌های کروز را دارند. روز یکشنبه یگان موشکی ارتش یمن اعلام کرد یک فروند موشک کروز را به تاسیسات اتمی البراکه در ابوظبی امارات شلیک کرده است. رهبر انصارالله: ملت یمن توطئه‎ای بزرگ را پشت سر گذاشت
سیدعبدالملک الحوثی، رهبر جنبش انصارالله شب گذشته در سخنرانی تلویزیونی با اشاره به کشته شدن علی عبدالله صالح گفت: امروز روز استثنایی و بزرگی است، چرا که امروز روز سقوط و نابودی توطئه است. وی از دستگاه‌های امنیتی و نهادهای دولتی که تلاش‌های زیادی برای مقابله با توطئه «شبه‌نظامیان خیانتکار» انجام داده‎اند، تقدیر و از قبایل یمنی که مقابل توطئه ایستاده‎اند، تشکر کرد. الحوثی افزود: از مواضع مسؤولانه و آگاهانه انسان‌های آزادی‌خواه در حزب کنگره ملی یمن، قدردانی می‌کنیم. رهبر انصارالله تصریح کرد: امروز از توطئه و مشکلی بزرگ عبور کردیم و توطئه‎ای که برای امنیت یمن تهدید جدی محسوب می‌شد، خنثی شده است. رهبر انصارالله تاکید کرد یمنی‌ها این سوال را مطرح می‌کنند که چگونه ممکن است مواضع برخی از مقابله با دشمن به همدستی با آن تغییر کند. وی گفت: دعوت به شر و فتنه و ایجاد ناامنی، یمنی‌ها را غافلگیر کرده است. سیدعبدالملک الحوثی رهبر انصارالله افزود: توطئه دشمن ظرف 3 روز خنثی شده است. وی تاکید کرد: وقتی طرفداران علی عبدالله صالح، باز شدن صفحه جدید روابط با دشمن را اعلام کردند، از آنها خواسته بودیم در مواضع خود تجدید نظر کنند. سیدعبدالملک الحوثی افزود: سخنرانی رسانه‌ای انجام شده بین شبه‌نظامیان و کشورهای متخاصم هماهنگ شده بود و این برای شرفای حزب کنگره غافلگیرکننده بود. رهبر جنبش انصارالله یمن تاکید کرد: دشمن سعودی از شبه نظامیان جنایتکار پشتیبانی هوایی می‌کرد با این هدف که صنعا سقوط کند. رهبر انصارالله تصریح کرد: آنها به مشغول بودن ما در جبهه‌های نبرد علیه متجاوزان چشم دوخته بودند و فکر می‌کردند مشغول بودن ما در این جبهه‌ها بر قدرت ما برای مقابله با توطئه و فتنه تاثیر خواهد گذاشت. وی خاطرنشان کرد: نخستین عاملی که منجر به نابودی توطئه شده است، مقابله ملت یمن با دشمن در برابر فتنه است. عبدالملک الحوثی تاکید کرد توطئه از لحاظ سیاسی، رسانه‌ای و نظامی تحت حمایت بود و کشورهای متخاصم حامی آن بودند. عربستان، امارات، آمریکا و انگلیس متحمل شکست تاریخی شدند. جنگ شبه‌نظامیان وابسته به علی عبدالله صالح جنگ عربستان و امارات بود. وی تاکید کرد: شلیک موشک بالدار به سمت تاسیسات هسته‏‌ای در ابوظبی، پیام مهمی برای دشمن دارد. دشمن فکر می‌کند یمن در لبه پرتگاه قرار دارد اما واقعیت این است که یمن عمق خاک امارات را هدف قرار داده است. وی خطاب به کشورهای متخاصم گفت: به استثمارگران می‌گوییم که یمن مکان مناسبی برای استثمار نیست. رهبر انصارالله در پایان سخنرانی دیروز خود از مردم یمن خواست در اعتراض به تلاش‌های تخریبگرانه و فتنه‌آمیز، در تظاهرات روز سه‌شنبه شرکت کنند.