طرح بی‌اعتبار کارت اعتباري


گروه صنعت، معدن و تجارت: با وجودي که بيش از يک سال از اجراي طرح فروش لوازم خانگي با کارت اعتباري مي‌گذرد اما فعالان اين بازار معتقدند اين طرح در عمل با شکست مواجه شده و به دليل شرايط سخت پرداخت تسهيلات، طرح براي مردم جذاب نبوده است. در همين حال محمد طحان‌پور، رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي با بيان اينکه خبري از اجراي طرح فروش لوازم خانگي با کارت اعتباري نيست، گفت: مشخص نيست که بانک مرکزي يا وزارت صنعت کداميک موافق اين طرح نيستند.
۲۸ مهرماه سال گذشته بود که شوراي پول و اعتبار در هزار و دويست و هشتمين جلسه خود در راستاي تحقق اهداف دولت تدبير و اميد براي ايجاد تحرک در اقتصاد، حمايت از توليدکنندگان داخلي و ايجاد فضاي رقابتي بين آنها در فروش محصولات داخلي، اعطاي تسهيلات به بنگاه‌هاي توليدي و خودروسازان و سازندگان ماشين‌آلات کشاورزي را از طريق تسهيلات خريد دين و مرابحه مصوب کرد. در بند «ج» آن اعطاي تسهيلات خريد کالاهاي مصرفي بادوام ايراني منتخب از طريق صدور کارت خريد کالاي ايراني مدنظر قرار گرفت. کارت خريد کالاي ايراني نيز ابزاري اعتباري عنوان شد که از سوي بانک‌هاي کشور براي عموم مردم که درآمد مشخص و ثابتي دارند صادر شود و دارنده آن بتواند تا سقف تعيين شده که متناسب با درآمد ماهانه و حداکثر معادل يکصد ميليون ريال است کالاهايي را که فهرست آنها از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت تعيين شده خريداري کند.
در نهايت شانزدهم آبان ماه بود که براساس اطلاعيه مشترک بانک مرکزي و وزارت صنعت، معدن و تجارت طرح خريد کالاي ايراني کليد خورد. با اين وجود با گذشت بيش از يک سال از اجراي اين طرح و توقف و شروع دوباره آن فعالان بازار لوازم خانگي معتقدند که اين طرح در عمل با شکست مواجه شده است. در همان زمان برخي از فعالان بازار لوازم خانگي اعلام کردند که بهترين راه رشد اقتصادي، تسهيلات ارزان قيمت است تا مردم به کالاهاي مصرفي دسترسي داشته باشند چون وقتي نقدينگي براي کالاها داده مي‌شود، مصرف کننده در راه ديگري خرج مي‌کند نه براي خريد کالاي ايراني. به اعتقاد آنها اين شيوه نمي‌تواند به رونق کار توليد کنندگان لوازم خانگي کمکي بکند و اين طرح داراي اشکالاتي است که مردم نتوانستند به اين تسهيلات دسترسي داشته باشند.
با اين همه اوايل سال جاري بود که سخنگوي انجمن توليدکنندگان لوازم خانگي درخصوص اينکه بانک مرکزي در ارتباط با طرح کارت اعتباري خريد کالاي ايراني در سال ۱۳۹۶ به دنبال بهانه‌جويي است، اعلام کرده بود که به نظر مي‌رسد اين طرح در سال جاري اجرايي نشود. حميدرضا غزنوي درباره علت تاخير طولاني در اجرايي شدن طرح کارت اعتباري خريد کالاي ايراني در سال ۱۳۹۶ توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و نيز بانک مرکزي، گفته بود: پيگيري‌هاي مختلفي در اين رابطه انجام داده‌ايم، اما هنوز اين طرح به نتيجه نرسيده و هر خبري در ارتباط با اجرايي شدن طرح کارت اعتباري کالاي ايراني در سال ۱۳۹۶ صحت ندارد و به هيچ وجه در حال حاضر اين مساله مطرح نيست و به نظر مي‌رسد در سال جاري به نتيجه نرسد. در همين حال محمد طحان‌پور، رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي در گفتگو با ميزان درباره آخرين وضعيت طرح فروش لوازم خانگي با کارت اعتباري اظهار کرد: هنوز هيچ اتفاق خاصي در اين باره صورت نگرفته و مشخص نيست که بانک مرکزي يا وزارت صنعت کداميک موافق اين طرح نيستند. وي با بيان اينکه هيچ صحبتي در اين زمينه با ما نشده است و زمان آغاز آن نيز مشخص نيست، افزود: کالاهايي ايراني که مي‌خواهند در اين طرح بياورند همه در بازار به صورت اقساط در حال عرضه شدن است. رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي گفت: اگر قرار است اين طرح موفق باشد بايد کساني که فيش کسر از حقوق يا ضمانت هم ندارند را در بر بگيرد در غير اين صورت افرادي که در ادارات مشغول به کار هستند هم در بازار و هم توسط فروشگاه‌هاي ادارات خود به صورت اقساط در حال تهيه کالاها هستند.
طحان‌پور يادآور شد: مقرر شده برندهاي خارجي که در ايران توليد مي‌شوند نيز در اين طرح قرار گيرند در غير اين صورت اين طرح نيز به سرنوشت طرح قبل دچار مي‌شود. وي اظهار کرد: تحريک بازار مستلزم خريد و فروش مسکن است چون بخش زيادي از خريد لوازم خانگي مربوط به افرادي است با خريد منازل جديد اقدام به خريد در اين بازار مي‌کنند،بخش ديگر نيز مربوط به ازدواج جوانان است. رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي با بيان اينکه رکود در توليد کالاهاي بي‌کيفيت است، افزود: به عنوان مثال از ميان توليدکننده يخچال توليد داخل، 10 توليدکننده کالاي با کيفيت بيشتر نمي‌توان نام برد همچنين از توليدکننده اجاق گاز نيز از 15 توليدکننده با کيفيت بيشتر نمي‌توان اسم به ميان آورد، بنابراين توليدکننده‌هاي با کيفيت در حال فعاليت هستند و توليدکنندگان بي‌کيفيت در رکود به سر مي‌برند. طحان‌پور عنوان کرد: به خاطر برخي کالاهاي بي‌کيفيت داخلي، توليدات کيفي داخل کشور لطمه مي‌خورند بنابراين بايد توليدات بي‌کيفيت جمع‌آوري شوند. وي در انتها خاطرنشان کرد: به وزارت صنعت پيشنهاد داديم که کالاهاي خارجي فقط با گارانتي مشخص در بازار به فروش برسد و از طريق رسانه‌ها گارانتي‌هاي معتبر هر دسته کالايي اعلام شود. با اين اوصاف؛ طرح فروش لوازم خانگي با کارت اعتباري درحالي که براي حمايت از توليد داخل برنامه‌ريزي شد اما به دليل مشکلات و موانع بسيار در عمل نتوانست تحرکي در بازار لوازم خانگي ايجاد کند و در برهه‌اي تنها به خريد لوازم خانگي خارجي کمک کرد و حتي منجر به افزايش نقدينگي در بين مردم شد. به نظر مي‌رسد بانک مرکزي نيز با سکوت خود نسبت به روند اجراي اين طرح بر شکست آن صحه گذاشته است.