تشکيل کميته‌ مشترک درباره بدهي‌هاي دولت


گروه اجتماعي: روز گذشته مراسم افتتاح 53 پروژه اجتماعي، فرهنگي، ترافيکي و محيط زيستي منطقه 11 با حضور شهردار تهران برگزار شد. در حاشيه اين مراسم بود که محمدعلي نجفي، شهردار پايتخت اعلام کرد که مقرر شده تا در منطقه 11، 10 ميدان ميوه و تره بار ديگر احداث کنيم و خدمت‌رساني به شهروندان اين منطقه را افزايش دهيم. وي در خصوص ايجاد بوستان دامپزشکي نيز گفت: با دستگاه‌هاي مختلف تعامل خوبي برقرار شده و اين بوستان نيز افتتاح خواهد شد.
نجفي درخصوص تعيين تکليف پادگان 06 ارتش نيز گفت: درخصوص پادگان 06 ارتش هنوز به نتيجه نرسيده‌ايم. اگر لازم باشد توافقاتي در قبال واگذاري املاک با ارتش انجام خواهيم. شهردار تهران درباره زمان بهره‌برداري خط 7 متروي تهران با اشاره به لزوم ايمن سازي اين خط گفت: سال‌هاست که يک سوم بودجه شهرداري تهران از طريق منابع غيرنقدي تامين مي‌شود و شهرداري تهران بخشي از املاک خود را به فروش مي‌رساند تا در حوزه فعاليت‌هاي عمومي‌هزينه کند. وي افزود: بودجه سال‌جاري شهرداري تهران بيش از 17 هزار ميليارد تومان است که 6000 ميليارد تومان آن غيرنقد است. شهرداري تهران زماني که ملکي را در اختيار دارد مي‌تواند آن را تبديل به احسن کند و براي ديگر خدمات شهر هزينه کند. وي تاکيد کرد: حدود 400 ميليارد تومان براي بازگشايي مجدد خط 7 متروي تهران بودجه لازم است که البته اين بودجه نمي‌تواند همه ايستگاه‌هاي اين خط را آماده بهره‌برداري کند اما ايمني در اين ايستگاه‌ها لحاظ مي‌شود و مي‌تواند به شهروندان تهراني خدمت رساني کند. نجفي همچنين ادامه داد: اميدوارم تا پيش از پايان سال جاري اين خط به افتتاح برسد و از همکاران خود نيز درخواست مي‌کنم که اين مهم محقق شود و اگر بهره‌برداري اين خط تا پايان امسال انجام نشود قطعا دلايل آن را به مردم توضيح خواهيم داد. شهردار تهران در خصوص استفاده از فاينانس‌ها براي خريد اتوبوس‌هاي جديد براي ناوگان اتوبوسراني شهر تهران گفت: به دنبال تامين 1000 دستگاه اتوبوس براي شهر تهران از طريق فاينانس‌ها هستيم که در آينده 400 دستگاه وارد حمل و نقل عمومي‌شهر تهران خواهند شد. وي درخصوص عملکرد 100 روزه خود در حوزه حمل و نقل عمومي‌نيز گفت: در حمل و نقل عمومي‌ظرف 100 روز گذشته کار مهمي‌انجام نشده و تنها تعدادي واگن و اتوبوس جديد وارد ناوگان شده است. قطعا انجام اقدامات موثر در حوزه حمل و نقل عمومي‌نيازمند منابع مالي زيادي است. در ادامه همچنين محمدعلي نجفي، شهردار تهران با اشاره به تاکيد رياست جمهوري براي نوسازي بافت‌هاي فرسوده گفت: طرحي ارائه کرده‌ايم که در آن ايده نوسازي بافت‌هاي فرسوده از پلاک به پلاک به محله به محله تغيير کرده است. شهردار تهران در خصوص راهکار شهرداري تهران براي معضل بافت فرسوده کلانشهر تهران اظهار کرد: رئيس جمهوري نيز علاقمند به موضوع حل بافت فرسوده شهر تهران هستند. لذا طرحي ارائه داده‌ايم تا با همکاري و تعامل بخش خصوصي ايده نوسازي بافت‌هاي فرسوده از نوسازي پلاک به پلاک به نوسازي محله به محله تغيير پيدا کند. به شکلي که شهروندان را از محله‌اي به ساختمان‌هاي ديگر منتقل مي‌کنيم و پس از خالي شدن محله‌امکان نوسازي محله به محله براي ما در اين طرح فراهم مي‌شود. اميدواريم با مشارکت بخش خصوصي اين طرح اجرايي شود.
شهردار تهران در پايان صحبت‌هاي خود درباره بدهي‌هاي دولت به شهرداري تهران و نحوه پرداخت آن هم گفت: آقاي نوبخت در اين خصوص قول پيگيري داده‌اند اما بايد به اين نکته توجه کرد که برخي از بدهي‌ها مربوط به کمک‌هايي است که دولت مي‌توانسته در هر سال به شهرداري تهران پرداخت کند اما پس از پايان آن سال ديگر امکان پرداخت آنها وجود ندارد و اين موضوع منتفي مي‌شود و به سال‌هاي بعد منتقل نمي‌شود. در اين راستا کميته‌اي مشترک تشکيل شده تا ميزان دقيق بدهي‌ها را برآورد کند اما بدهي‌هاي امسال با توجه به قول داده شده پرداخت خواهد شد.